Onko täällä joku nähnyt ulkomailla tai Suomessa oikean elävän pöllön? Olen itse melkein 50v enkä oo koskaan
nähnyt. Olen silti pöllö fani. Mulla on koristepöllöjä.
Kommentit (116)
Olen nähnyt huuhkajan Helsingissä. Lensi kuin majesteetti ja perässä valtaisa raakkuva varisparvi. Oli kyllä sykähdyttävä näky.
Helsingin keskustassa monta kertaa ja Suomenlinnassa kahdesti
Kaverin mökillä iltahämärissä lehahti joku aika isolta näyttänyt poikki pihan. Kaveri sanoi että se on paikallinen pöllö joka tekee tuota aina välillä illalla. En tarkempaa pöllölajia kerinnyt näkemään mutta iso se oli.
Muuten ei ole pöllöjä näkynyt.
Maaseudulla näkee.
Lentävät usein peltojen yllä ja kerran yksi istui pihamaalla yöllä. Meinasin kävellä päälle, enkä tiedä kumpi säikähti enemmän.
niitä lentelee aika usein pihamme läpi. lehtopöllöjä
Vierailija kirjoitti:
niitä lentelee aika usein pihamme läpi. lehtopöllöjä
ja huuhkajan näin joku talvi sitten kaupunkikotini pikkumetsikössä iltahämärässä. se oli komea lintu
Olen liiankin läheltä. Talviyönä pohjoisessa meinasi pöllö lentää tuulilasiin. Saa arvata lirahtiko housuun kun se pöllö siinä näkökentässä vilahti.
tiira lintutietopalvelusta voi katsoa ilmoitettuja lintuhavaintoja. Sieltä selvisi sekin, että tänä vuonna on paras helmipöllökevät lähes kymmeneen vuoteen.
Lukemattomat kerrat. Lapinpöllö jalehtopöllö muistuu äkkiseltään mieleen ja näkemäni pöllövauvat, joista en tiennyt mitä lajia ovat.
Olen nähnyt pienen harmaa-valkoisen pöllön lentävän aika läheltä ohi, itse seisoin silloin pellon reunalla paikallaan. Näin linnun naaman selvästi. Niillä on todella hyvä kuulo ja näkö ei metsässä kävellen pääse pöllöä yllättämään.
Kevättalvella varpuspöllö söi mustatastaan pihallani. Vuosia taaksepäin lapinpöllö söi kissani, tuossa suulin nurkallla. Muita näkemäniäni pöllöjä: huuhkaja ja hiiripöllö.
Huuhkajan olen nähnyt metsässä aamuvarhain. Se oli aika kuumottava läheltä nähtynä ja kun lähti liitämään kohti.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt pienen harmaa-valkoisen pöllön lentävän aika läheltä ohi, itse seisoin silloin pellon reunalla paikallaan. Näin linnun naaman selvästi. Niillä on todella hyvä kuulo ja näkö ei metsässä kävellen pääse pöllöä yllättämään.
isäni kertoi kerran minulle varman keinon saada lehtopöllö omin käsin kiinni ilman että pöllö edes tajuaa, että ollaan ottamassa kiinni. En nyt halua jakaa sitä keinoa, koska en ole itse sitä testannut ja toisaalta siksi, että en halua, että joku koopää käyttäisi sitä hyväkseen saadakseen linnun kiinni pahoinpideltäväksi. Kuitenkin neuvo kuulosti siltä, että voisi hyvinkin toimia ja sen oli keksnyt joku, joka oli koko elämänsä harrastanut pöllöjen bongailua, joten tunsi pöllöjen käytöksen.
3 kertaa. Kaikki Tampereella. 1 istui sähkölangalla (silloin kun vielä ne oli ilmajohtoja) aivan ok-talomme vieressä. Joku todella pieni pöllö. Holvastissa.
Sitten 2 kertaa huuhkaja. Toinen tien vierellä aurausmerkin päällä. Ja toinen jonkun mökkiläisen pihassa. Nämä Tampereen aitolahdessa.
Kyllä, kahteen eri kertaan.
Kotona aikaisin kesäaamuna, pöllö metsästi metsämyyriä ja saikin yhden kiinni.
Toinen kerta oli myöhään kesäiltana, kun ajoimme keskellä peltoalueita menevää tietä. Useampi pöllö istui niiden tien sivuun laitettujen merkkitolppien päällä, kukin omalla tolpallaan.
Vierailija kirjoitti:
3 kertaa. Kaikki Tampereella. 1 istui sähkölangalla (silloin kun vielä ne oli ilmajohtoja) aivan ok-talomme vieressä. Joku todella pieni pöllö. Holvastissa.
Sitten 2 kertaa huuhkaja. Toinen tien vierellä aurausmerkin päällä. Ja toinen jonkun mökkiläisen pihassa. Nämä Tampereen aitolahdessa.
Lisään, että tuolla mökkiläisellä oli sille huuhkajalle pönttö.
Inarin korvessa lapinpöllön.