Onko täällä joku nähnyt ulkomailla tai Suomessa oikean elävän pöllön? Olen itse melkein 50v enkä oo koskaan
nähnyt. Olen silti pöllö fani. Mulla on koristepöllöjä.
Kommentit (116)
Lomalla Jyllannissa olen nähnyt luonnonvaraisen söpön pienen pöllön.
Olen! Asun Nurmijärvellä vähän taajaman ulkopuolella ja kerran ihmettelin, että mikä julmettu räkättirastaiden huuto kuuluu pihalta. Avasin etuoven ja hämmästyksekseni meidän sähkötolpan päässä istui ilmielävä huuhkaja! Räkätit eivät tykänneet tästä ollenkaan ja syöksyilivät väistelevää huuhkajaa kohti. Parin minuutin päästä huuhkaja sai tarpeekseen ja häipyi.
Metsiköstä jonka vieressä asutaan kuuluu myös lehtopöllöjen huhuilua, vissiin silloin kun heillä on soidinaika tms. Mutta niitä en ole koskaan nähnyt.
Onhan noita, kahesti nähny huuhkajan ja monta kertaa muita pöllöjä, joka aamu ja ilta lentelee yksi tuossa tallin takana.. Mökillä myös on pöllöjä, aamu ja ilta hämärissä liikkuvat..
Kerran yksi pöllö meinasi lentää päin auton tuulilasia, onneksi ehti pois tieltä ilman osumaa. Sattui Ruovedellä. Tarkempaa lajitunnistusta en ehtinyt tehdä.
Puoliso kertoi joskus nuorena yövieraasta, joka istahti Tampereella kerrostalon 6. kerroksen makuuhuoneen ikkunalaudalle. Olivat siinä tuijotelleet toisiaan pitkän tovin ennen kuin vieras oli jatkanut matkaa. Ilmeisesti oli huuhkaja. Ja harmi kun sattui sellaisena yönä, kun itse olin työn vuoksi poissa kotoa.
Äidin luona maalla olen kuullut monta kertaa pöllön, mutta en vielä nähnyt. Äidin lähimaastossa on muutenkin valtavasti lintuja. Viime kesänä seurasimme ruskosuohaukkojen touhuja naapurin pellolla useana päivänä. Käpytikka yrittää päästä pikkulintujen pönttöihin jatkuvasti. Suojapelti aukon ympärillä tuntuu vain houkuttelevan sitä enemmän, kun kuuluu kovempi ääni.
Pohjois-Norjan puolella saatiin kaverin kanssa ihailla pitkään pöllön saalistusta.
Vierailija kirjoitti:
Juu, pari kertaa. Kerran yöllä ajoimme Korpilahdella ja istui keskellä tietä. Toisen kerran istuimme mökkijärven rannalla syysiltana ja lensi ylitsemme ( oli muuten vähän aavemainen fiilisi siitä :D) ja viimeksi helmikuussa mökille mennessämme lensi hiiripöllö automme edestä ( Mökki on Hankasalmella). Eli kaikki havaintoni ovat Keski-Suomessa.
Pollon lento on tosiaan aavemainen kun lentaa ihan hiljaa.
Kerran keskellä kaupunkia, Kajaanissa, kerrostalon pihalla. Harmittaa kun en ehtinyt saada kuvaa. Joku pieni mutta selvästi pöllö.
Kerran näin pöllön naapurin katolla, kun katsoin ikkunasta.
Olen monta kertaa, asun maalla ja täällä niitä näkee ja kuulee.
Pöllö oli appivanhempien puussa. Näin siitä videokuvaa.
Lepakot on joskus lentäneet vierestäni, orava kiivennyt syliin ja metsot vetää soitintanssia takapihalla.
Joka aamu, kun katson peiliin, niin joku huuhkaja siellä katselee minua.
Asuin Laajasalossa taannoin. Oli ihana kun yöllä huuhkaja huhuili morsianta. Bubi bubi. Kerran lenkillä pimeällä se lehahti lentää yltäni mutta en nähnyt kunnolla.
https://www.youtube.com/shorts/hiE2GOUNFfY
Minä katson joskus näitä videoita ja huhuilen mukana.
Asun lähellä Lintuvuorta. Jo nimi kertoo alueen eläimistöstä. Täällä on valtava sirkutus.
Vain Korkeasaaressa. Todella hypnoottinen katse.
Mutta kyllä niitä on. Joku pöllö huuteli tuossa Helsingin Keskuspuistossa, outoa kyllä, elokuun iltoina. Olisko ollut tarhapöllö. Mikskähän se huuteli syksyllä?
Tampereen keskustassa talvella. Käveleskelin siinä Tammerkosken vieressä tietä. Menin puun juurelle ja katselin ylös kun oli kauniin näköistä. Sain sydänkohtauksen kun sieltä lentää pöllö ihan mun pään vierestä. Sekin tais säikähtää mua😅
En tunnistanut mikä pöllö kun pimeää ja tilanne oli ohi nopeasti, mutta isolta vaikutti.
Ja sit metsässä oon nähny huuhkajan, Tampereella sekin.
Viimeksi muistaakseni lapinpöllön pesimässä hakkuuaukealle jätetyssä puustosaarekkeessa. Kerran oli lehtopöllö tädin mökillä. Se asui kai siellä, koska täti sanoi nähneensä sen monesti. Kerran isän kanssa marjassa oli pieni pöllönpoikanen varvikossa ihan meidän jaloissa. Kerran iskä näytti mulle muka maakotkan pesän, jossa oli useita pörröisiä palleroita, mutta kun olen tutkinut myöhemmin tietoja lajien pesimätavoista, niin se taisi olla huuhkajan pesä (onko huuhkaja pöllö?). Kotkan oon nähny pari kertaa.Kerran aika läheltä kuusenlatvasta lekotteli lentoon ja toisella kerralla näin bussin ikkunasta paljon kauempana lentävän.
Vierailija kirjoitti:
Lehtopöllön olen nähnyt useasti, niitä on täällä suht runsaasti. Sen syyssoidinhuuto on aika karmeaa.
Huuhkajan olen paristi kuullut lähimetsässä kevättalvella ja helmipöllön puputusta jopa toukokuussa mutta kumpaakaan en ole nähnyt.
Lehtopöllön huhuilu hiljaisessa yömetsässä on aika niskavillat nostattavaa vaikkei siinä mitään pelkäämistä olekaan. Helmipöllön puputusta monesti kuullut ja mökillä varpuspöllö vastailee .
tervetuloa kaupunkiin ja jos avaat ilmät, niin et voi olla näkemättä pöllöä.
tietenkin jos pitää katseen maatakohti.
En ole nähnyt, mutta kuullut usein niiden huhuilua metsässä täällä Suomessa. Ulkomailla asuessani silloinen mies kertoi tullessaan kotiin, että oli vapauttanut pöllön, mikä oli sotkeutunut johonkin aitaverkkoon tai naruun.
Täällä kotipihalla näkee usein haukkoja puiden latvoissa pellon laidassa tiirailemassa saalista. Ajattelin, että jos kanoja, niin kunnon kattoverkko tarhaan täytyy laittaa. Mutta Minervan huuhkaja huhuilee vaan juuri ennen katastrofia, vai miten se meni?
Hiiripöllö ei ole suurikokoinen. Mutta ehkä se näkemäsi oli sitten hiiripöllöksi iso.