Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Davidin Nala-koira kylvää pelkoa Tampereella

Vierailija
08.05.2023 |

Edellinen ketju poistettiin moderaattorien toimesta. Pidetään keskustelu asiallisena, niin tätä ei ole syytä poistaa.

36-v espanjalaismiehestä on tehty rikosilmoituksia, koska pitää koirasuttaan vapaana Tampereella.

Linkki uutiseen:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f3579b0a-c374-4319-9067-26e5fd380767

Kommentit (592)

Vierailija
341/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuu koirasudesta, mutta onko siitä jotain faktaa, että se on sellainen? Mun mielestä se ei näyttänyt yhtään sudelta, vaan joltain sekarotuiselta pystykorvalta. Siinä kuvassa, jossa koira on sen harteilla, se ei näytä edes kovin isolta.

Ei ole koirasusi. Koiran rodusta kerrottiin jossain lehdessä. Siinä on siperianhuskya ja jämtlanninpystykorvaa.

No sitä mä ajattelinkin. Noitten kahden sekoitukselta se näyttääkin, kokonsakin puolesta, eikä sudelta.

Vierailija
342/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä meidän metsässä juoksi kaksi isoa koiraa irrallaan.

Omistajaa ei näkynyt missään.

Viikon päästä sama juttu ja oli jo lähellä meidän taloa.

Sanoin ystävällisesti ottakaa koirat kiinni ja lähtekää.

Mies sanoi tämän on meidän tuttavan metsää saamme pitää täällä koiria vapaana.

Sanoin ai jaa kun omistaja seisoo tässä enkä tunne teitä.

Mies alkoi haukkumaan minua ja kirosi. Nainen lähti pois.

Meni viikko ja taas ne samat koirat vapaana. Otin haulikon olalle. Mies alkoi taas sättimään minua.

Sanoin nyt lähdette olette meidän metsässä mies sanoi joo varmaankin omistat isonkin metsän.

Sanoin sen verran iso metsä on omistuksessa että tänne ei ole tulemista pesimäaikaan.

Otin haulikon käteen. Silloin mies ja nainen lähtivät juoksemaan.

Minulla aseenkantolupa. Oma metsää 10 km jotta jokainen ymmärtää ettei sinne vahingossa tulla.

Ei ole sen jälkeen näkynyt porukkaa.

Oikein.

Me muutamme lähivuosina ns. korpeen, juurikin siksi, etten jaksa enää näitä davideja erityisoikeuksineen. Olemme puolison kanssa päättäneet hankkia aseet, ja ehkä suojeluviettisen koirankin pihalle. Jos joku meidän alueelle "eksyy", ei kyllä eksy jatkossa. 

Kummallista kun nykypäivänä tavalliset kansalaiset pitää ajaa aseistumaan kaikenmaailman sekopäiden takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähän aiheen ohi, muttei pahasti. Tässäkin oiva esimerkki että poliisi on kykenemätön toimimaan syystä tai toisesta ja monen muunkin ongelman kanssa..niin kauanko menee, että porukalla alkaa palamaan käpy ja näitä asioita aletaan hoitamaan ilman viranomaisen väliintuloa kuten monissa villeimmissä maissa. Enkä todellakaan toivo tälläistä tänne..mut toiset voi alkaa turhautumaan kun vain ihmetellään vierestä tai ei kiinnosta lainkaan.

Suomalaisilla on pitkä pinna, mutta veikkaan, että lähivuosina alkavat ensimmäiset hermonsa menettäneet hoitamaan asioita itsenäisesti/oman porukan kanssa. 

Surettaa sanoa tämä ääneen, etenkin naisena, mutta...minä olen jo samalla kannalla. Asun alueella, jossa nämä S2:set ovat alkaneet vuosi vuodelta aina vaan törkeämmiksi, ja jos oma lapseni joutuisi sellaisen uhriksi, tiedän jo etukäteen, miten hoitaisin asian. Olen ihan mitta täynnä näitä tänne tulevia, joilla ei ole mitään kunnioitusta meidän tapoja tai lakeja kohtaan. Jopa somessa tullaan länkyttämään jotain, joka ei heille mitenkään kuulu, minullekin naureskeltiin kun kävin vuoropuhelua kauppiaan kanssa aiheesta x. ..ttu tarvitse tänne tulla soittamaan suutaan, maahan jossa omakin suku on satoja vuosia asunut...

Vierailija
344/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et voi tarjota koiralle mahdollisuutta sen lajityypillisen käytöksen toteuttamiseen, älä ota koiraa. Ison, metsästysvietillisen tai paljon liikuntaa tarvitsevan koiran paikka ei ole kaupungissa pienessä kerrostaloasunnossa. Se on eläinrääkkäystä. Samaan hengenvetoon: en puolusta Lopezin toimintaa.

Vierailija
345/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vähän aiheen ohi, muttei pahasti. Tässäkin oiva esimerkki että poliisi on kykenemätön toimimaan syystä tai toisesta ja monen muunkin ongelman kanssa..niin kauanko menee, että porukalla alkaa palamaan käpy ja näitä asioita aletaan hoitamaan ilman viranomaisen väliintuloa kuten monissa villeimmissä maissa. Enkä todellakaan toivo tälläistä tänne..mut toiset voi alkaa turhautumaan kun vain ihmetellään vierestä tai ei kiinnosta lainkaan.

Suomalaisilla on pitkä pinna, mutta veikkaan, että lähivuosina alkavat ensimmäiset hermonsa menettäneet hoitamaan asioita itsenäisesti/oman porukan kanssa. 

Surettaa sanoa tämä ääneen, etenkin naisena, mutta...minä olen jo samalla kannalla. Asun alueella, jossa nämä S2:set ovat alkaneet vuosi vuodelta aina vaan törkeämmiksi, ja jos oma lapseni joutuisi sellaisen uhriksi, tiedän jo etukäteen, miten hoitaisin asian. Olen ihan mitta täynnä näitä tänne tulevia, joilla ei ole mitään kunnioitusta meidän tapoja tai lakeja kohtaan. Jopa somessa tullaan länkyttämään jotain, joka ei heille mitenkään kuulu, minullekin naureskeltiin kun kävin vuoropuhelua kauppiaan kanssa aiheesta x. ..ttu tarvitse tänne tulla soittamaan suutaan, maahan jossa omakin suku on satoja vuosia asunut...

Surullista, vaan totta. Jotenkin tuntuu siltä, että suurin osa ei yritä muuta, kuin maksimoida oman olemisensa. Suomen pitäisi olla vaativampi muuttajia kohtaan. Pelkällä hali-/porkkanalinjalla ei olla pitkälle menty, vaan nyt on uusimmat ottaneet talon haltuunsa ja muuttaneet elämisen isäntä-renki suhteeksi.

Vierailija
346/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuu koirasudesta, mutta onko siitä jotain faktaa, että se on sellainen? Mun mielestä se ei näyttänyt yhtään sudelta, vaan joltain sekarotuiselta pystykorvalta. Siinä kuvassa, jossa koira on sen harteilla, se ei näytä edes kovin isolta.

Ei ole koirasusi. Koiran rodusta kerrottiin jossain lehdessä. Siinä on siperianhuskya ja jämtlanninpystykorvaa.

Mitä te oikein höpötätte? Ylen jutussa haastateltu Nalan kasvattajaa, ja susikoira se on (nordic wolfdog).

Vierailija
347/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajalla on asenneongelma, ei tuohon auta kuin se että poliisi sakottaa ja jos ei auta niin vie koiran piikille.

Vierailija
348/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarpeeksi tulee noita rikosilmoja, niin luulisi, että on kohta eläintenpitokiellossa? Jokaisesta kerrasta, kun koira on vapaana, niin rikosilmo ja eläinsuojeluilmo, vai mikä onkaan nimeltään. Nyt kun naama on julkisuudessa, niin helppo tehdä. Tietää syyllisen.

Siellä päin asuvat, alkakaa kantamaan jotain mentholspraytä mukana. Voi sitten tarpeen tullen puolustautua. Harmi ettei Suomessa myydä pippurisumutetta.

koirankarkoitussuihkeita kyllä on myynnissä ihan Suomessakin, tosin en muista mikä vaikuttava aine. minihiuslakkapullo ajaa kai saman asian

Vesipyssyyn etikkaa. Sitä kun ruiskaisee päin kirsua, niin lähtee koira kuin koira vetämään.

Vierailija
349/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PalstaTrolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta, kun jotkut pitää koiraansa vapaana ulkoiluteillä. Tosi mukavaa mennä hölkäten ohi, kun ei voi oikeasti tietää hermostuuko se koira. Ja kyllä, osa koirista esim. alkaa haukkua, kun menee ohi juoksuvauhtia, vaikka ne miten yrittäisi kiertää tien reunassa. Minä en pelkää koiria, mutta koirapelkoisille varmaan aika vaikeaa lenkkeillä paikoilla, joissa näitä välinpitämättömiä ulkoiluttajia liikkuu.

Jotkut koirat ovat rauhallisia kun juoksee kohti, mutta kohdalla saa olla varuillaan, ettei tule ärripurrikohtaus. Suurin osa koiranomistajista on onneksi tietoisia oman koiransa käyttäytymisestä ja ovat kouluttaneet koiransa hienosti. Mutta jos yhtäkkiä jostain tuommoinen koirasusi juoksisi vastaan luontoreitillä, en tietäisi välttämättä mitä tehdä.

Se ärripurrikohtaus tulee paljon todennäköisemmin kun osoitat koiralle olevasi varuillasi. Jos ohittaisit sen kiinnittämättä siihen mitään huomiota, luultavasti koira toimisi samoin.

Olen myös lenkkeilijä. Ei tarvitse edes huomata koiraa juostessa niin usein tulee ärinää, parhaimmillaan useampi saman lenkin aikana. Juokseminen tuntuu joitain koiria provosoivan... Viimeksi meinasi omistaja kaatua kun koira hyökkäsi kohti käsivarttani, oli senteistä kiinni ettei tullut sairaalareissua, hampaiden loksahdus vain kuului. Omistaja itsekin kyllä näytti aika järkyttyneeltä.

Joskus, noin kerran puoleen vuoteen, vartio- ja henkilvartiointikoira evp., polttaa kääminsä ja käräyttää käpynsä juoksijoista.

Yleensä juoksija näyttää tulevan suoraan kohti tai juoksee hyvin läheltä sekä tuntuu tirsuavan aggressioita ja stressiä.

Vaikka vastaankin koirani käytöksestä ja varaudun kaikkiin huomaamiini juoksijoiden kohtaamisiin, niin suosittelen silti hienoista väistämistä.

Ei. Koirat väistävät ihmistä, ei päin vastoin.

Vierailija
350/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PalstaTrolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta, kun jotkut pitää koiraansa vapaana ulkoiluteillä. Tosi mukavaa mennä hölkäten ohi, kun ei voi oikeasti tietää hermostuuko se koira. Ja kyllä, osa koirista esim. alkaa haukkua, kun menee ohi juoksuvauhtia, vaikka ne miten yrittäisi kiertää tien reunassa. Minä en pelkää koiria, mutta koirapelkoisille varmaan aika vaikeaa lenkkeillä paikoilla, joissa näitä välinpitämättömiä ulkoiluttajia liikkuu.

Jotkut koirat ovat rauhallisia kun juoksee kohti, mutta kohdalla saa olla varuillaan, ettei tule ärripurrikohtaus. Suurin osa koiranomistajista on onneksi tietoisia oman koiransa käyttäytymisestä ja ovat kouluttaneet koiransa hienosti. Mutta jos yhtäkkiä jostain tuommoinen koirasusi juoksisi vastaan luontoreitillä, en tietäisi välttämättä mitä tehdä.

Se ärripurrikohtaus tulee paljon todennäköisemmin kun osoitat koiralle olevasi varuillasi. Jos ohittaisit sen kiinnittämättä siihen mitään huomiota, luultavasti koira toimisi samoin.

Olen myös lenkkeilijä. Ei tarvitse edes huomata koiraa juostessa niin usein tulee ärinää, parhaimmillaan useampi saman lenkin aikana. Juokseminen tuntuu joitain koiria provosoivan... Viimeksi meinasi omistaja kaatua kun koira hyökkäsi kohti käsivarttani, oli senteistä kiinni ettei tullut sairaalareissua, hampaiden loksahdus vain kuului. Omistaja itsekin kyllä näytti aika järkyttyneeltä.

Joskus, noin kerran puoleen vuoteen, vartio- ja henkilvartiointikoira evp., polttaa kääminsä ja käräyttää käpynsä juoksijoista.

Yleensä juoksija näyttää tulevan suoraan kohti tai juoksee hyvin läheltä sekä tuntuu tirsuavan aggressioita ja stressiä.

Vaikka vastaankin koirani käytöksestä ja varaudun kaikkiin huomaamiini juoksijoiden kohtaamisiin, niin suosittelen silti hienoista väistämistä.

Ei. Koirat väistävät ihmistä, ei päin vastoin.

niinhän ne autotkin väistää ihmistä, mutta järkeä saa käyttää mistä kolosesta survoo itsensä läpi. Eräskin fillaristi päätti ohittaa mun ja pientareen välistä, jossa oli tilaa se alle puoli metriä ja koirakin siinä, kenellekään ei käynyt mitään kiitos mun refleksien..mut aivojen käyttö ja tilannetaju olisi aika pro ja välillä se pieni kiertotie( väistät toiselta puolelta koiraa ja vaikka kiertämällä vielä sen metrin) voi olla tae rauhalliselle päivänjatkolle. Voit miettiä itse miltä tuntuu jos joku ohittaa sut niin että melkein tönäisee ojaan, kiitätkö vai ärähdätkö?

Vierailija
351/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen silittänyt koirasutta ja se oli paljon isompi kuin kyseinen koira. Aivan eri näköinenkin. Ellei Nala sitten ole vielä hyvin nuori.

Vierailija
352/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin artikkelista poimittua: 

Omistaja kiistää pitävänsä koiraa vapaana muualla kuin lenkkipoluilla ja metsässä.

”Ajattelen, että koirallani on oikeus olla vapaana luonnossa. Haistella, juosta ja hyppiä, se on sen syntymäoikeus. Se ei aiheuta harmia kenellekään.”

Lopez kiistää, että koira olisi aggressiivinen tai että se olisi koskaan hyökännyt kenenkään kimppuun.

”Opetan sitä edelleen tulemaan luokseni ja tottelemaan käskyjäni. 95 prosenttia kerroista se tulee luokseni.”

Onkohan Lopezilla jokin syntymäoikeus olla välittämättä Suomen laista ja säädöksistä? Ei sitä koiraa lenkkipoluillakaan tai metsässä saa vapaana pitää. 

Aika tyypillinen koiranomistaja, jonka mielestä koira on täysin hänen hallinnassaan vaikkei ole hihnassa. 

Lopezinkin koira tottelee 95% käskyistä, joten se ei silloin ole hänen hallinnassaan. 

Vierailija
353/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla koiraihmisillä on kauhean nuiva suhtautuminen ihmisiin, jotka pelkäävät isoja koiria. Usein koirapelkoisilla on joku ikävä kokemus pelon taustalla, on juurikin esim. koira puraissut tai muuta vastaavaa. On paljon kivoja koiraihmisiä, jotka pitävät koiransa lähellään eivätkä päästä niitä vapaasti nuuskimaan joka ihmistä, mutta sitten on nämä itsekkäät. Koko elämä pyörii sen oman hauvan ympärillä. Jos oma koira puree, vika on muissa ihmisissä. Maailman pitää olla koiralle vapaa temmellyskenttä ja esim. lenkkeilijät ovat vain rasite näille koiraihmisille. 

Maailma on mukavampi paikka lenkkeilijöille, jos koiraihmiset pitävät koiransa taajama-alueilla ja koirakurilain aikaan kytkettynä. Omaa koiraa ei myöskään kytkettynä tulisi päästää vapaana haukkumaan jokaista ohikulkijaa. 

Samoin myös lenkkeilijän olisi hyvä huomioida koira, juurikin ettei ohita sitä liian läheltä. 

Nyt tuntuu että kun koirat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti, myös pelisäännöt ovat ihan romukopassa. Sitten se ihminen, joka pelkää koiraa, on kurja koiranvihaaja, joka ei ymmärrä eläimiä. 

Vierailija
354/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sukua Jenniferille? Olisi kiva jos hän tulisi vastaan Tampereella.

Vierailija
355/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä mä ajattelinkin. Noitten kahden sekoitukselta se näyttääkin, kokonsakin puolesta, eikä sudelta.

niin minustakin. joku kirjoitti, että koirasudet laittomia. Ei aivan, jos sudenprosentti joku maltillinen, en nyt muista mikä, niin saavat elää elämänsä, mutta kastrointipakko on ja uusia ei missään tapauksessa saa tehdä niinkuin se yks laura, joka toimitti venäkältä täyssusia tänne suomeen muutama vuosi sitten.

Vierailija
356/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Kyllä on sieluttomia koiran nimiä Nala, Luna...

No, ehdota mun tulevalle nartulle sielukas nimi, mietin sopiiko se.

Vierailija
357/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi mun kulmilla suosittelisin vahvasti pitämään kiinni ennekuin jää auton alle. Sekä urpo että rakki.

Vierailija
358/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla koiraihmisillä on kauhean nuiva suhtautuminen ihmisiin, jotka pelkäävät isoja koiria. Usein koirapelkoisilla on joku ikävä kokemus pelon taustalla, on juurikin esim. koira puraissut tai muuta vastaavaa. On paljon kivoja koiraihmisiä, jotka pitävät koiransa lähellään eivätkä päästä niitä vapaasti nuuskimaan joka ihmistä, mutta sitten on nämä itsekkäät. Koko elämä pyörii sen oman hauvan ympärillä. Jos oma koira puree, vika on muissa ihmisissä. Maailman pitää olla koiralle vapaa temmellyskenttä ja esim. lenkkeilijät ovat vain rasite näille koiraihmisille. 

Maailma on mukavampi paikka lenkkeilijöille, jos koiraihmiset pitävät koiransa taajama-alueilla ja koirakurilain aikaan kytkettynä. Omaa koiraa ei myöskään kytkettynä tulisi päästää vapaana haukkumaan jokaista ohikulkijaa. 

Samoin myös lenkkeilijän olisi hyvä huomioida koira, juurikin ettei ohita sitä liian läheltä. 

Nyt tuntuu että kun koirat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti, myös pelisäännöt ovat ihan romukopassa. Sitten se ihminen, joka pelkää koiraa, on kurja koiranvihaaja, joka ei ymmärrä eläimiä. 

ei me muut koiranomistajatkaan tykätä näistä pitkässä hihnassa seilaavista( vapaana olevista puhumattakaan) koirakoista. Voi tulla rähinää tai oma nuori koira menee vastaantulevista niin kierroksille, että siinä menee tovi rauhoittua varsinkin jos toinen päästää oman koiransa melkein iholle..mut idiootteja mahtuu moneen ryhmään, niin koiranomistajiin kun ei sellaisiin.

Vierailija
359/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, olen samaa mieltä. 

Meidän kunnassa näkee vähän väliä tilanteita, joissa pyritään kauppoihin ja kahviloihin ja ravintoloihinkin koirien kanssa. Laki on tämän puolella (toki paikan omistaja päättää), mutta minä en koirattomana ymmärrä tämmöistä toimintaa, että täytyy ne lemmikit tuoda pyörimään jaloissa ja levittämään karvojaan joka paikkaan. Ei se koira mikään lapsi ole; se koulutetaan jo pentuna olemaan työpäivää vastaavaa aika yksin rauhassa. Kyllä se pärjää omistajan ruokailun tms. ajan kotonakin. 

Korona-aikaan kuulemma lisääntyi se, että ihmiset eivät kouluttaneet koiriaan sietämään yksinäisyyttä, ja nyt yhä useampi ulvoo/haukkuu ikäväänsä päivisin sitten. Osalle syötetään jopa lääkkeitä(!) tämän takia. Aivan sekopäistä touhua. 

Vierailija
360/592 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille vain ilmoituksia ja valvontalääkärillekin! Lopulta voranomaisten on pakko toimia. Suomalaiset ovat lampaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän