Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotihoidon asiakkaat pääsee suihkuun vain kerran viikossa?

Vierailija
08.05.2023 |

Haluaisin tietää, mihin sellainen rajaus perustuu. En tunne yhtään aikuista ihmistä, joka peseytyisi kerran viikossa ilman iho-ongelmia. Mummolla käy kotihoito aamulla ja illalla ja lisäksi suihkuapu kerran viikossa. Kainalossa on paise, eikä ihme, kun ei pestä. Kun kysyin sairaanhoitajalta, eikö olisi järkevämpää pestp useammin ettei tule paiseita, sain vastauksen, että kaikilla on vain kerran viikossa suihkuapu. Viime kesänä mummo joutui siirtymään täysin suihkuavun varaan, kun kaatui 2 kertaa suihkukäynneillä yksin kotona. Aiemmin oli siis käynyt joka toinen päivä itse eikä haissut pahalta. Kaatuessa tuli hiusmurtuma käteen ja se oli kipeä kuukausia. Kuukausi kerran viikossa suihkutukseen siirtymisen jälkeen tuli paise nivustaipeeseen, minkä takia nyt sentään pesevät alapään aamuisin. Hyvinvointivaltio pitää tällä tavalla huolta vanhuksista.

Kommentit (265)

Vierailija
221/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tässä ketjussa hoitajat on olleet sitä mieltä, että omaiset voivat auttaa eikä ole vaikeaa, niin mulla ois pieni vinkki: Voisiko alan palveluntarjoajat, yksityiset tai julkiset, järjestää jotain koulutusta tästä aiheesta? Asia on kuitenkin monelle vieras ja tuntematon, eikä huonokuntoista ihmistä halua osaamattomuuttaan satuttaa tai tehdä vahinkoa. Jos ei ole omia lapsia, niin ei välttämättä ole koskaan pessyt muita kuin itseään! Joku opetusvideokin omaisille olisi jo kova. Luulen, että osallistumattomuus tällaisissa on ehkä useammin rohkeuden kuin halun puutetta (poislukien tietysti tosi kaukana asuvat). Itse ainakaan en uskaltaisi koskea kotihoitoasiakkaaseen pitkällä tikullakaan ilman tarkempaa ohjeistusta...

Jos nyt ei puhuta jalattomasta henkilönostimen avulla liikuteltavasta tai muuten erittäin vaikeahoitoisesta vanhuksesta puhuta, niin ei se yksi suihkupesu o

Eräs nainen sanoi kun kysyin miksi hänen aikuinen tyttö ei voi auttaa äitiänsä missään ,suihkutusta erityisesti suosittelin.Vastaus; En todellakaan halua että minun tyttö suihkuttaa minua ! Laiska tytönpötky elää sairaan åitinsä rahoilla ja työttömänä pyörii. Äitinsä maksaa ruoat ja vuokrat hänelle sekä yhtä laiskalle poikakaverilleen. 

Tämä Ruotsissa. 

Vierailija
222/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yhteiskunta ei vain pysty enää kaikkeen, ei ole rahaa eikä edes työvoimaa. Vanhukset elävät paljon pidempään kuin aikaisemmin. 

Oma äitini ja kummitätini ovat molemmat valmistuneet ihan 60-luvun alussa ja aloittaneet pienessä maalaiskunnassa vanhainkodin hoitajina saman tien koulusta valmistuttuaan. Vanhainkoti oli kahdessa kerroksessa, lisäksi viereisessä yksikerroksisessa rakennuksessa oli mielenterveyspotilaita jonkin verran. Äitini, kummitätini ja yksi sairaanhoitaja olivat ainoat koulutetut hoitajat. He vastasivat kirjauksista ja lääkkeiden jakelusta. Kaikki muut työntekijät olivat kansakoulupohjalta. 

Lähin lääkäri oli 20 kilometrin päässä. Äiti kertoi että yöllä töissä oli yksi henkilö. Jos joku mummo oli huonossa kunnossa, soitettiin lääkärille, joka käski antaa kaapista sitä ja tätä lääkettä ja sen ja sen verran. Jos selvisi, hyvä, jos kuoli, niin sitten kuoli. Ketään ei lähdetty viemään lääkärille. Lääkäri kävin kerran kahdessa viikossa. Mitään näytteitä ei otettu kenestäkään, kenellekään ei tehty sydänleikkauksia, uusia lonkkia tai polvia tai otettu pissatulehdusnäytteitä. 

Hyväkuntoiset vanhukset asuivat yläkerrassa ja huonokuntoiset alakerrassa. Kerran viikossa saunotettiin mummot. Jos vanhuksilla oli perhettä eivät he muuttaneet vanhainkotiin ennen kuin huonokuntoisena. Joten hyväkuntoiset olivat useimmiten perheettömiä, joilla ei ollut kotia (tukkijätkiä, piikoja jne.) eivätkä pystyneet tekemään töitä. 

Vanhainkodista ei lähdetty minnekään, ei ollut kuljetuksia lääkäriin, kirkkoon tai retkelle. Oli nuo kaksi taloa ja varastorakennukset, pihamaa ja siinä se. 

Jos mietitään miksi nyt ei ole varaa mihinkään, niin miettikää nyt kustannuksia tuolloin 60-luvulla ja nyt. Yksi röntgenlaite maksaa 300 000 euroa, lähihoitajan tutkinto 30-40 tuhatta euroa. Erikoissairaanhoito päivässä yli 1100 euroa yhteiskunnalle. 

Jos nytkin kaikki yhteiskunnan tuella vuokralla asuvat yli 75-vuotiaat yksinäiset pakotettaisiin asumaan kolhooseihin, kenellekään eläkkeelle olevalle ei tehtäisi leikkauksia ja järjestettäisi mitään viriketoimintaa ja hoitajiksi riittäisi ihan tavallinen peruskoulun päättänyt henkilö, niin olisihan se halvempaa. Nykyajan vanhus saa siis yhteiskunnalta huomattavasti enemmän hoitoa ja palveluita kuin 60 vuotta sitten elänyt vanhus sai. 

Ja tämä kaikki oli siis silloin kun työikäisiä ihmisiä oli vielä paljon suhteessa eläkeikäisiin. Vielä 70-luvulla huoltosuhde oli 50 % ja nyt se on yli 70 %. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 220: "Se on juuri tuo turvallisuus ,joka on tärkein eikä aina yksin voi nostella raskasta ihmistä. "

Mulla on sairaanhoitajan koulutus. Olen aikoinaan työskennellyt niin kotisairaanhoidossa kuin vanhainkodissakin. Kun olen mennyt auttamaan omaa äitiäni pesulle, niistä opeista ei ole ollut turvallisuuden kannalta juurikaan hyötyä. Asunnon ahtaista paikoista pitää vaan saada se vanhus, joka ei varaa jaloillaan lattiaan yhtään, kylpyhuoneeseen. Omaa turvallisuuttaan toki voi parantaa sillä, että ei suihkuta vanhusta paljain jaloin vaan laittaa kumisaappaat jalkaan. Ei se kuitenkaan paljoa sen "jalattoman" vanhuksen turvallisuutta paranna. Paitsi no tietenkin siinä mielessä, ettei nurin mene sekä vanhus että suihkuttaja. Ihan yhtä raskasta ja haastavaa se vanhuksen vieminen suihkuun on olipa hoitoalan koulutus tai ei. Ja samalla tavalla se vedestä liukas vanhus saattaa livetä omaisen kuin hoitajankin käsissä, jos huono tuuri käy. Varsinkin, jos muistisairas vanhus keksii kesken kaiken alkaa pistämään pontevasti vastaan koko suihkutusta. 

Olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, että samalla tavalla pesee vanhuksen kuin pesisi itsensäkin. Onneksi mun vanhemmat vihdoin hyväksyivät sen, että siellä käy yksityisen hoivayrityksen työntekijä pesemässä äidin. Ei siksi, ettenkö minä osaisi, vaan siksi, että se on oikeesti aika rankka homma kenelle tahansa. 

Vierailija
224/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kylvettäjiä.

Sitten on vielä denentikko joka huijasi että lapsenlapsi käy kylvettämässä joten mummoa ei suihkutettu moneen viikkoon! Maksoimme siitä kyllä. 

Onneksi selvisi lopulta!

Vierailija
225/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaispalvelulain mukaan palvelunsa saavilla ikäihmisillä on kaksi suihkua viikossa. Vanhuspalvelulain alaiset häviävät monessa muussakin palvelussa.

Kotihoito on kylläkin sosiaalihuoltolain mukaista palvelua.

Vierailija
226/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap tai hänen vanhempansa auta mummoa peseytymään?

Vierailija
227/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, hallituksen päätösten seurauksena osa-aikaiset ja keikkahoitajat jäävät pois kotihoidostakin eikä kukaan pääse enää suihkuun edes kerran kuussa. 

Vierailija
228/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ap ja muutkin jotka olette huolissaan mummoistanne. Menkää ja suihkuttakaa itse. Yhteiskunta on asettanut kotihoitoon niin piwnwt resurssit ettei useammin kuin kerran viikossa suihku ole edes mahdollinen. 

Vierailija
229/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ap ja muutkin jotka olette huolissaan mummoistanne. Menkää ja suihkuttakaa itse. Yhteiskunta on asettanut kotihoitoon niin piwnwt resurssit ettei useammin kuin kerran viikossa suihku ole edes mahdollinen. 

Vaikea käydä kun asutaan muualla, olemme töissä, minä olen kipusairas enkä pysty tekemään raskasta työtä ja lisäksi asumme osan vuotta ulkomailla. 

Vierailija
230/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen pitäisi opiskella hoitajaksi / ryhtyä hoitajaksi? Ei se ole kenenkään velvollisuus kuten ei lasten tekokaan.

Vierailija
231/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vanhuksista ei välitetä

kuinka moni kansanedustaja suostuisi itse samaan kohteluun

Vierailija
232/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän yhteiskunta ei vain pysty enää kaikkeen, ei ole rahaa eikä edes työvoimaa. Vanhukset elävät paljon pidempään kuin aikaisemmin. 

Tämä! Pakko yksinkertaistaa kaikkea, vähentää reilulla kädellä hoitoja. Ei riitä ihmiset hoitamaan eikä rahatkaan. 

Täytyy alkaa ajatella luovasti totutun boxin ulkopuolelta. Miettiä eri sukupolvien asumisratkaisuja, koota avuntarvitsijoita yhteisasumiseen tai lähekkäin asumaan, jolloin hoito yksinkertaistuu. 

Velvoitetaanko hyväkuntoiset eläkeläiset hoitamaan huonokuntoisempia kuten Japanissa? Ei tietenkään mitään täysiä tunteja vaan 10-60 % oman voinnin mukaan. 

Olisiko pakollinen siviilipalvelus kaikille nuorille naisille ja miehille mitään, velvoitetöinä vanhustenhuollossa? Koska liki sotatilannehan tässä on käsillä räjähtäneen vanhusväestön kanssa. 

Vierailija
233/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo vuosikymmeniä sitten vanhukset kävivät kotihoidossa suihkussa osa kerran viikossa, osa kahden viikon välein ja osa ei edes joka kuukausi. Pienellä osalla oli hygieniaongelmaa, jos kävivät vain kerran viikossa. He olivat runsaasti hikoilevia ja iholtaan ja hiuksiltaan rasvoittuvia.  

Väittäisin että tämä runsaampi suihkun tarve johtui osittain siitä, että 1. Käyttivät liian paksua peittoa nukkuessaan 2. Söivät ainoastaan epäterveellistä rasvaista ruokaa tyyliin läskisoosia ja säilykelihakeittoa. 3. Kodin ilmanvaihto oli heikko, patterit liian kuumalla, eivätkä osanneet tuulettaa.

Jos on paiseita, niin kotipalvelun sijaan täytyy pyytää kotisairaanhoito käymään ja tarvittaessa päästä lääkäriin. Mikä bakteeri? Paiseet auki, tyhjäksi ja antibioottikuuri?  Ei ole normaalia, mutta moni pitää omalla kohdallaan normaalina, kun on aina paiseidensa kanssa elänyt...

Lisäksi osa tarvitsee avustetun alapesun joka päiv

Kiinteistönhoitajan kommentti: lähes aina onkin liian kuumat huoneet ja asunnot vanhuksilla. Patterit täysillä, tilataan joku vielä löysäämään lisää termostaattia. Sitten on +25 kerrostalossa ja ilmanvaihto laitetaan kiinni ja teipataan tuloventtiilitkin. Niin. Suomessa vain luxus-osakkeissa on lattialämmitys, kun perinteisissä betonielementti kerrostaloissa on kylmät lattia, pitää olla sisällä tohvelit ja villasukat. Sekä hengittävää vaatetta. Jos t-paitasillaan ei tarkene, villapaitaa päälle.  Asunnon sisälämmön laskeminen asteella säästää 5% lämmityskuluissa. 

Mitä se lisäpalkka auttaa kiireeseen? V*tuttaa vähemmän tehdä? Parempi lienee jos rahaa löytyisi lisätyöntekijöihin.

Vierailija
234/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan aikaan vankilassa kylvetään rantasaunassa ja eletään kuin hotellissa. Ei mahdu mun oikeustajuun tämä..

Vierailija
235/265 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan vankilassa kylvetään rantasaunassa ja eletään kuin hotellissa. Ei mahdu mun oikeustajuun tämä..

Kerro se näille jotka asioista päättävät. Näille jotka suu virneessä saksien kanssa poseeraavat. Siellä on oikea osoite valittaa.

Ei muutu asiat sen paremmiksi kirjoitella palstametrejä valituksia kotihoidosta, resursseista päättää ihan muut tahot. 

Vierailija
236/265 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan shaibaa, ettei vanhuksen iho kestä muka pesua enempää, kuin kerran viikossa. Varmasti kestää kunhan ei millään juuriharjalla ja vahvalla pesuaineella jynssää. Resursseja ei vaan ole ja lisäavut on ostettava itse.

Vierailija
237/265 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea käydä kun asutaan muualla, olemme töissä, minä olen kipusairas enkä pysty tekemään raskasta työtä ja lisäksi asumme osan vuotta ulkomailla. 

Seli, seli.

Vierailija
238/265 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki ihmiset ja varsinkaan eläkeläiset käy suihkussa päivittäin eikä edes joka toinen tai joka kolmas päivä. Tämä tuli ilmi, kun vertailimme vesiennakoitamme,  kun taloyhtiössä alettiin laskuttamaan vedestä kulutuksen mukaan. Minulla oli huomattavasti isompi vesiennakko kuin taloyhtiön muilla eläkeläisillä ja isompi kuin monilla työssäkäyvilläkin ja tämä johtui varmaan siitä, että käyn päivittäin suihkussa ja moni muu käy suihkussa kerran tai pari viikossa ja jotkut kävivät suihkussa vain saunavuorollaan taloyhtiön saunassa. En ryhtynyt kuitenkaan muuttamaan tapojani, sillä harrastan liikuntaa ja koen päivittäisen suihkun tarpeelliseksi, kiinnitän nyt entistä enemmän huomiota suihkussa olo aikaan ja otan enemmän viileitä suihkuja säästösyistä.

Vierailija
239/265 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhoilla ja vanhuksilla ole enää samanlainen peseytymisen tarve kuin aktiivisilla nuorilla, työelämässä olevilla ja liikuntaa harrastavilla.

Itselläni on 60+ alkanut iho kuivumaan ja pelkkä vesikin jo kuivattaa niin että talvella varsinkin alkaa kutisemaan ja sitten pitäisi kamalasti rasvata.

Jos olen kotona niin en ymmärrä miksi joka päivä pitäisi suhkussa käydä muuten kuin sen virkistävän vaikutuksen takia. Ei mitään järkeä. Liiasta pesemisestä tulee iho-ongelmia.

Vierailija
240/265 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miinuspeukutusta??

Emme voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa eikä ole varaa heittäytyä rahattomaksi kotiorjaksi. Teemme jo ihan tarpeeksi kun siivoamme, hoidamme pankki- ja kauppa-asiat, pesemme pyykit jne. Ihan kaikkeen ei taivu mitenkään eikä ole edes pakko. Olemme elättäneet anoppia (ja aiemmin appea) vuosia ja lopultakin haluaisimme elää omaa elämää. Lapset ovat eniten kärsineet tästä vuosien mittaan kun ovat jääneet paljosta paitsi. Mummo tarvitsee valvontaa 24/7, emme tosiaankaan voi raahata häntä mukana asua hänen kanssaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi