Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotihoidon asiakkaat pääsee suihkuun vain kerran viikossa?

Vierailija
08.05.2023 |

Haluaisin tietää, mihin sellainen rajaus perustuu. En tunne yhtään aikuista ihmistä, joka peseytyisi kerran viikossa ilman iho-ongelmia. Mummolla käy kotihoito aamulla ja illalla ja lisäksi suihkuapu kerran viikossa. Kainalossa on paise, eikä ihme, kun ei pestä. Kun kysyin sairaanhoitajalta, eikö olisi järkevämpää pestp useammin ettei tule paiseita, sain vastauksen, että kaikilla on vain kerran viikossa suihkuapu. Viime kesänä mummo joutui siirtymään täysin suihkuavun varaan, kun kaatui 2 kertaa suihkukäynneillä yksin kotona. Aiemmin oli siis käynyt joka toinen päivä itse eikä haissut pahalta. Kaatuessa tuli hiusmurtuma käteen ja se oli kipeä kuukausia. Kuukausi kerran viikossa suihkutukseen siirtymisen jälkeen tuli paise nivustaipeeseen, minkä takia nyt sentään pesevät alapään aamuisin. Hyvinvointivaltio pitää tällä tavalla huolta vanhuksista.

Kommentit (265)

Vierailija
201/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitajia tarpeeksi.  Omaiset, menkää suihkuttamaan omaa äitiä ja isää jos avun tarpeessa ja asutte suht lähellä.

Vierailija
202/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajia tarpeeksi.  Omaiset, menkää suihkuttamaan omaa äitiä ja isää jos avun tarpeessa ja asutte suht lähellä.

Hoitajaopinnoissakin ohjeistus on, että pese niin kuin pesisit itsesi. Tällä pääsee pitkälle. Turvallisuus on tärkein, ettei vanhus kaadu tai tipu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn äidin luona 20km.päästä työn jälkeen, että pääsee toisenkin kerran viikossa.

Vierailija
204/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tässä ketjussa hoitajat on olleet sitä mieltä, että omaiset voivat auttaa eikä ole vaikeaa, niin mulla ois pieni vinkki: Voisiko alan palveluntarjoajat, yksityiset tai julkiset, järjestää jotain koulutusta tästä aiheesta? Asia on kuitenkin monelle vieras ja tuntematon, eikä huonokuntoista ihmistä halua osaamattomuuttaan satuttaa tai tehdä vahinkoa. Jos ei ole omia lapsia, niin ei välttämättä ole koskaan pessyt muita kuin itseään! Joku opetusvideokin omaisille olisi jo kova. Luulen, että osallistumattomuus tällaisissa on ehkä useammin rohkeuden kuin halun puutetta (poislukien tietysti tosi kaukana asuvat). Itse ainakaan en uskaltaisi koskea kotihoitoasiakkaaseen pitkällä tikullakaan ilman tarkempaa ohjeistusta...

Jos nyt ei puhuta jalattomasta henkilönostimen avulla liikuteltavasta tai muuten erittäin vaikeahoitoisesta vanhuksesta puhuta, niin ei se yksi suihkupesu ole mitenkään vaikeaa tai vaarallista etteikö omainen voi siinä turvallisin mielin avustaa. Kunhan suihkussa on tuoli ja lattialla liukueste/vastaava materiaali ja pyyhe lattialle pesun jälkeen. Suuri osa kotihoidon asiakkaista on ihan sen kuntoisia ettei peseminen ole erityisen vaikeaa tai vaarallista.

Mihin on kadonnut maalaisjärki jos ei toista ihmistä osaa avustaa pesulla? Kyllä huomaa että tämän päivän ihmisille omien läheisten vanhusten auttaminen on ihan utopiaa.

Erikoista kyllä monet iäkkäät omaishoitajapuolisotkin selviävät niistä toimista hyvinkin pitkään ilman hoitajien apua. Omat lapset eivät sitten enää osaa tai ovat haluttomia.

Kyllä se vanhuksilla myös sukupuoliasia on. Isäni Kyllä hyväksyi kotihoitotädin ammattilaisena, mutta varmasti ei olisi huolinut meitä tyttäriä pesemään ja näkemään. Eikä miehen mummu varmasti huoli lastenlapsipoikia. Kyllä autan minkä voin mutta vanhuksen kehorajan yli en jyrää.

Vierailija
205/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaispalvelulain mukaan palvelunsa saavilla ikäihmisillä on kaksi suihkua viikossa. Vanhuspalvelulain alaiset häviävät monessa muussakin palvelussa.

Millä perusteella kuuluu vammaispalvelulain ja millä perustein vanhuspalvelulain alaisuuteen?

No, vanhuus ei ole vamma. Eikä myöskään sen mukaiset fyysiset rajoitukset. Jos ihmisellä on jokin invalidisoiva sairaus joka aiheuttaa toimintakyvyn laskua kuten esimerkiksi toispuolihalvaus, sokeus tms, saattaa jopa yli 65v saada henkilökohtaista apua. Mutta pääosin nuoret alle 65v ovat vammaispalvelulain piirissä ja sitä vanhemmat eivät. Siispä alle 65v pyörätuolipotilas saattaa olla oikeutettu henkilökohtaiseen apuun mutta yli sen, samalla vammalla ei.

Ja osassa tapauksia saattaa vammautuneella olla perhe ja puoliso terveenä kotona, kun henkilökohtainen kunnan (tai nykyään hyvinvointialueen) maksama avustaja tulee kotiin tekemään niitä asioita joita tämä vammautunut olisi terveenä tehnyt. Vanhus ei saa mitään apua, sen kotihoitajan piipahduksen vaan. Joissain tapauksissa kuitenkin ikäihminen asuessaan ympärivuorokautisessa saa jopa sinne oman avustajan muutamaksi tunniksi. Tämä luo luonnollisesti eriarvoisuutta hoidettavien välille. Vammaisapua pitäisi karsia rankalla kädellä ja tasata vanhuksille.

Kuka tästä epätasa-arvosta uskaltaisi omalla nimellään puhua julkisuudessa, kirjoittaa vaikka Hesariin mielipiteen. Varmasti tulee vihakampanja ja uhkauksia.

Ja silti ne vanhuspalveluiden menot on kunnissa jopa 20-30-kertaiset vammaispalveluihin verrattuna. Ne on pelkkiä suolarahoja verrattuna ikääntymisen aiheuttamiin kustannuksiin.

Vierailija
206/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni, 89 on aivan järjissään, eikä halua käydä pesulla kuin kerran viikossa. On tottunut siihen, että kerran viikossa lämmitettiin sauna ja samalla vaihdettiin vaatteet. Peseytyy vieläkin pesuvadin kanssa ja vierastaa suihkua. Ihmettelee, kun itse peseydyn useammin. 😅

Vierailija
207/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omaista vaaditaan tekemään hoitotyötä, siinä uupuu.

Hoitajat käyvät armotta kimppuun, jos valittaa hoidosta. Laitoksissa on erilaisia rankaisuja omaisille, jotka valittavat hoidosta. Järjestetään kokouksia, jossa sinua kurmotetaan. Annetaan eristäviä rankaisuja, ettet voi liikkua hoitopaikassa normaalisti. Viedään asia työsuojeluun, ikäänkuin sinä aiheuttaisit hoitajille ongelmia. Se on sairas järjestelmä.

Vanhustyön sosiaalihoitajat tukevat erityisesti yksityisiä laitoksia, koska ovat niistä vastuussa. Siksi niissä on pahimmat laiminlyönnit. Siksi siis et saa apua mistään, jos hoito on huonoa.

Aika moni hoitaja on uupunut hoitotyöhön.

Vierailija
208/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omaista vaaditaan tekemään hoitotyötä, siinä uupuu.

Hoitajat käyvät armotta kimppuun, jos valittaa hoidosta. Laitoksissa on erilaisia rankaisuja omaisille, jotka valittavat hoidosta. Järjestetään kokouksia, jossa sinua kurmotetaan. Annetaan eristäviä rankaisuja, ettet voi liikkua hoitopaikassa normaalisti. Viedään asia työsuojeluun, ikäänkuin sinä aiheuttaisit hoitajille ongelmia. Se on sairas järjestelmä.

Vanhustyön sosiaalihoitajat tukevat erityisesti yksityisiä laitoksia, koska ovat niistä vastuussa. Siksi niissä on pahimmat laiminlyönnit. Siksi siis et saa apua mistään, jos hoito on huonoa.

Aika moni hoitaja on uupunut hoitotyöhön.

Varmaan onkin, jos hoitaa vanhuksia työvuorot ja vapaa-ajalla vielä käy hoitamassa omia vanhempiaan tai isovanhempiaan.

Suoraan sanottuna olen välillä 3-vuorotyöstä niin väsynyt, että kun vapaat koittaa, lepään ja nukun 2 päivää putkeen. Ihmiset luulee, että vapaita saa enemmän 3-vuorotyössä. Eihän se niin mene. 6 viikossa on keskimäärin 12-13 vapaapäivää. On ykkösvapaita, kahden päivän vapaita ja yleensä kerran jaksossa 3 päivän vapaat. Silloin jaksan käydä auttamassa vanhempia esim. pihatöissä tai pesen lakanapyykkiå, mitä eivät itse saa enää hoidettua. Ennen yritin siivotakin, mutta nyt heillä käy yksityinen siivooja 3 viikon välein. Molemmat on niin monisairaita: on sydämen vajaatoimintaa, nivelsairauksia, diabetes, krooninen suolistosairaus. Jos ei olisi niin kallista, suosittelisin muuttamaan johonkin yksityiseen palvelutaloon omalla rahalla,

Vierailija
209/265 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano mummolle, että istuu vessanpytyn päällä ja suihkuttaa itseään käsisuihkulla.

Niin että kaatumisriskissä oleva mummo yksin suihkuttelisi itsensä. Hänellä on ollut suihkutuoli myös suihkussa apuvälineenä jo vuosia, eikä kotihoidosta apua saisikaan, jos ei sitä kaatumisriskiä olisi. Ei hän saa itse edes kuivattua eikä sukkia jalkaan.

-ap

Mikä siinä on ettet itse avusta mummoa?

Tätä on sulle ehdotettu useammassa viestissä, mutta ei jankuti jankuti.

Vierailija
210/265 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö maksaa verot, ajaa 200 km korvauksetta ja avustaa päälle vielä vanhusta? Aika rankka vaatimus.

Vierailija
211/265 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kesähelteellä varmaan tukalaa jos pestään vaan kerran viikossa. Alkaa varmasti mummokin haisemaan.

Vierailija
212/265 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas tyypillinen siirretään kaikki vastuu yhteiskunnalle - kirjoitus!

Mikä aloittajaa estää olemasta suihkuapuna mummolle?

Ensinnäkin, asun 175 km päässä. En jaksa joka viikko ajaa mummon luo suihkuttamaan. Se riittää, että otan palkattoman vapaan, jos mummo pitää viedä lääkäriin, koska kotihoito ei ehdi. Olen työssä käyvä ihminen, ja huolehdin kodista ja kolmesta kouluikäisestä lapsesta yhdessä mieheni kanssa. Tiedän, että monessa muussa maassa naiset eivät käy töissä tai pystyvät käymään töissä vain osa-aikaisesti, koska pitää hoitaa vanhempia ja isovanhenpia kotona. Eläköön tasa-arvo, joka Suomessa vallitsee! Hyvinvointivaltio on luotu sillä, että sekä miehillä että naisilla on ollut oikeus työuraan. Pitkään Suomi oli Euroopan kärkimaita työikäisten työssä käynnin suhteen. Isäni on eläkkeellä oleva rakennusmestari, joka joutaisi auttamaan, mutta sai aivoinfarktin ja toinen käsi ei toimi ja jalkakin vielä laahaa hiukan. Hänen osaltaan raskaammat hommat on tehty todennäköisesti lopuksi ikää.

Toiseksi mummo on ikänsä veroja maksanut. Nyt kun hän on vanha ja tarvitsee apua, yhtäkkiä on leikattu kaikista palveluista. Edelleenkin hän maksaa palveluista, joita saa, esim. kotihoidosta ja turvapuhelimesta noin 600 euroa kuussa ja yhdestä ateriasta kotiin kerran päivässä reilusti yli 200 euroa kuussa. Lääkkeet maksaa myös.

En tiedä, kuinka rikkaita muut eläkeläiset on, mutta asumiskustannukset ja nuo kaikki menot, niin ei sinne tilille mitään jää. Kaupasta on pakko tilata ruokaa, ja ruokalasku senkun kallistuu. Silmäleikkauskin oli pakko teettää yksityisellä, kun julkisella ei koronaan vedoten tehty. Onneksi oli sen verran säästössä. Näkö on ihmiselle tärkeä, mutta kun ikää tulee, saa taistella päästäkseen silmäleikkauksiin. Yksityisellä homma hoituu omalla rahalla. Minähän häntä olin siellä leikkauksessa käyttämässä ja yön ja seuraavan päivän seurana, kun yksin ei saa jättää kotiin vuorokauteen.

-ap

Lääkärikäynnit ei tosiaan kuulu kotihoidolle. Ihan kaikkea ei voi ulkoistaa, niin kivaa kuin se olisikin.

Lääkärikäynnit kuuluu aina kotihoidolle. Usein kotihoidon oma lääkäri hoitaa ikääntyneiden asiat, uusii reseptit yms. Erikoissairaanhoidon lääkärikäynnit ei kuulu, jos ne on eri paikkakunnalla. Älkää antako väärää tietoa. Olen ollut kotihoidossa 8 vuotta töissä, ja ärsyttää nuo väärät luulot.

Höpö höpö. Ei kotihoito kuskaa mummia lääkäriin. Kyllä se on omaisten hommaa

T. Omainen

Vierailija
213/265 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että asiat pystyy järjestämään niin, että suihkuun pääsee usein ja joustavasti. Jos haluaa. Paitsi kipeänä kaikki eivät halua koko ajan. Asenne kysymys muilla ja miten asiat järjestetään. Rahaa löytyy kun joku kaivaa sen esiin. Lisäksi asioita saisi muutenkin parannettua, kun joku ei estä sitä!

Vierailija
214/265 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, enkä toivottavasti joudu. Mulla hautuu jo päivässä nivuset ja roikkomahan alus mätänee. Viikossa saan sen hurjan huonoon kuntoon. 

Vierailija
215/265 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo on luvannut tehostaa sotepalveluita. Kotihoidon asiakas pääsee jatkossa suihkuun kahden viikon välein.

Vierailija
216/265 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omaiset pesevät ne muina päivinä.

Vierailija
217/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei keskustelijat!

Olen tehnyt yhteiskuntatieteiden opiskelijana gradun, jossa olen käyttänyt yhtenä aineistona tätä keskustelua. Gradun aihe on: Hoivapolitiikka vanhusten kotipalveluissa. Osallisten näkökulmia. Voitte halutessanne tutustua siihen oheisen linkin kautta. Linkki graduun on http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20240076

Yt. Jaana Heikkinen

Vierailija
218/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen assistentti .Vanhukset tai sairaat eivät itse halua että suihkutan vaikka ehdotan sitä. Koska sattuu, sanovat.

Hissillä nostaminen ja laskeminen edestakaiseen tekee kipeää. Lupaan että käsittelen hyvin ihmistä ,mutta heillä on niin heikot paikat että itse eivät hyväksy.

Se on vastuullista pestä ihmistä ,joka ei itse pysty mitenkään tukemaan,  että tuo kertaviikkoon tarkoittaa ilmeisesti että kaksi henkilöä paikan päällä. 

Kysyn joka kerta kun menen jonkun kotiin saako suihkuttaa. Toiset taas vaativat sen ,usein nuoremmat.En välitä säännöistä jos on yksi kertaa viikossa pesu. Tykkään niinkuin sinäkin että voisi saada pesun useammin. Olen keksinyt ne vauvojen pesulaput , jotka ottavat pois hienhajun hätätapauksessa. 

Voitko itse olla mukana ja auttaa , jospa se helpottais. 

Vierailija
219/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuripa näin !

Vierailija
220/265 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajaopinnoissakin ohjeistus on, että pese niin kuin pesisit itsesi. Tällä pääsee pitkälle. Turvallisuus on tärkein, ettei vanhus kaadu tai tipu.

Se on juuri tuo turvallisuus ,joka on tärkein eikä aina yksin voi nostella raskasta ihmistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi