Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotihoidon asiakkaat pääsee suihkuun vain kerran viikossa?

Vierailija
08.05.2023 |

Haluaisin tietää, mihin sellainen rajaus perustuu. En tunne yhtään aikuista ihmistä, joka peseytyisi kerran viikossa ilman iho-ongelmia. Mummolla käy kotihoito aamulla ja illalla ja lisäksi suihkuapu kerran viikossa. Kainalossa on paise, eikä ihme, kun ei pestä. Kun kysyin sairaanhoitajalta, eikö olisi järkevämpää pestp useammin ettei tule paiseita, sain vastauksen, että kaikilla on vain kerran viikossa suihkuapu. Viime kesänä mummo joutui siirtymään täysin suihkuavun varaan, kun kaatui 2 kertaa suihkukäynneillä yksin kotona. Aiemmin oli siis käynyt joka toinen päivä itse eikä haissut pahalta. Kaatuessa tuli hiusmurtuma käteen ja se oli kipeä kuukausia. Kuukausi kerran viikossa suihkutukseen siirtymisen jälkeen tuli paise nivustaipeeseen, minkä takia nyt sentään pesevät alapään aamuisin. Hyvinvointivaltio pitää tällä tavalla huolta vanhuksista.

Kommentit (265)

Vierailija
261/265 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se oli Mainio kodissa. Kerran viikossa suihkuun. Saunakin olisi talosta löytynyt. Mutta oli kuulema liian vaikea viedä sinne. 

Ehkä talon lähihoitajat eivät olleet koulutuksissaan harjoitelleet saunaan menoa. 

Veikkaisin että tuo on että joku asia on kovin vaikea tai hankala tehdä on enemmän rakennussuunnittelun tai insinöörin ongelma kuin lähihoitjan osaamattomuutta.

Vierailija
262/265 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menkööt sinne suihkuun jos haluavat,tai omaiset kantakoot.

Rahalla saa palvelua.

Kyllä niistä kotihoidon käynneistä maksetaan, luulitko että on ilmaista? Ja maksetaan paljon enemmästä ajasta mitä todellisuudessa saavat.  Toivottavasti et ikinä itse tule vanhaksi.

Julkiselta ei oikein tänä päivänä mitään kannata ostaa. Mieluummin yksityinen kotihoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/265 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä autoin äitiäni suihkuun ja peseytymisessä. Suihkun jälkeen rasvasin ihon ja hoidin myös jalat sekä leikkasin tarvittaessa varpaan kynnet ja laitoin aina myös hänen hiuksensa pesun jälkeen. Äitini kävi viikottain useamman kerran suihkussa. En ole saanut mitään hoitoalan koulutusta, mutta auttaminen äitini hygienian hoidossa ei ollut vaikeaa eikä minulle vastenmielistä.

Vierailija
264/265 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menkööt sinne suihkuun jos haluavat,tai omaiset kantakoot.

Rahalla saa palvelua.

Kyllä niistä kotihoidon käynneistä maksetaan, luulitko että on ilmaista? Ja maksetaan paljon enemmästä ajasta mitä todellisuudessa saavat.  Toivottavasti et ikinä itse tule vanhaksi.

Eihän sitä tarvitse olla edes välttämättä vanha tarvitakseen palveluja. Sama tilanne se on silti kaikilla että sen suihkun julkiselta sektorilta saa kerran viikossa ihan riippumatta siitä maksoiko siitä vai ei. Hoitajien mollaaminen valittsevasta tilanteesta ei kyllä auta yhtää, käytännössä tapahtuu juuri päinvastoin. Yhteiskunta säästää entisestään palveluista kun hoitajia ei esim. kotihoitoon ole hakeutumassa.

Vierailija
265/265 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se oli Mainio kodissa. Kerran viikossa suihkuun. Saunakin olisi talosta löytynyt. Mutta oli kuulema liian vaikea viedä sinne. 

Ehkä talon lähihoitajat eivät olleet koulutuksissaan harjoitelleet saunaan menoa. 

Ei ne lähihoitajat sinne saunaan mene, vaan kyllä se ihan asiakkaita varten on. Monet omaiset ei ymmärrä, mikä ongelma saunomisessa. Vanhuksia huimaa ja pyörryttää, vaikea pysyä pystyssä. Jos suihkutuolilla työnnetään saunan puolelle, se tuoli alkaa kuumentua, erityisesti metalliosat. Olen ollut aikoinaan paikassa, jossa oli niin iso sauna, että pesulavetllakin sai työnnettyä sisään. Aika harva siitä kuitenkaan nautti, kun oli vain muistisairaita asukkaita. Periaatteessa sanoivat hoitoneuvotteluissa, että haluaa saunaan. Sitten kun sauna oli lämpimänä, huuto ja vastustelu. Joka ikisen asukkaan kohdalla, jolle oli sauna merkitty hoitosuunnitelmaan, ne omaiset luuli ihan toista mitä se todellisuus oli. Hyvin harva muistisairas tykkää pitkistä pesuista, saati että kärsivällisyys riittäisi olla siellä saunassa minuuttia pidempään. Mutta eihän me hoitajat sitä voitu ääneen sanoa. Muutenkin oli monesti niin hankalaa, kun omaiset tiesi aina paremmin, vaikka itse eivät olisi saaneet edes suihkuun houkuteltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän