Olen ostamassa ekaa omistusasuntoa, minkä verran kannattaa nyt tinkiä? 10%, 20%?
Tein jo lainahakemusken ja kohta pankin kanssa neuvotteluihin. Haussa on esim hyväkuntoinen rivari kaupungista tai omakotitalo maakunnan keskuskaupungin lähikunnista. Tuo keskuskaupunki noin 80 000 asukkaan kaupunki.
Nyt kun ostovoima romahtanut ja korot pilvissä eikä loppua kurjistumiselle näy, minkä verran kannattaa nyt tinkiä?
Budjetti siinä 150-200k€ paikkeilla. Olen siis yksinasuva mutta ihan kohtuuhyvin tienaava.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hiukan varoa, minulle kaltaisesi yritti tinkimistä. Totesin kylmän rauhallisesti, että on jo kaksi tarjousta sisällä, ei kiinnosta tarjous, hätääntyi ja tarjosi huomattavasti yki pyynnin. Vedätin sius, yhtään tarjousta ei ollut. Mutta hyvän hinnan sain. .
Sori virheet, minulla on kipsi oikeassa kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin 90-luvun laman aikana melko kalliilla ja jouduin myymään halvalla.
Silloin olivat ostoaikeissa liikkeellä vain tosi ilkeät saalistajat, että kyllä näitäkin oli ja on.
Jos nyt ostaisin, niin tarjoaisin hyvin, hyvin vähän. Asuntokaupassa ei tunteilla eikä ketään kunnioiteta. En minä ainakaan enää. Oppirahat on maksettu!
Halveksin noita saalistajia. Sen ymmärrän, että joku voi joutua tiputtamaan 10-20%, koska täytyy saada myytyä, mutta kuvottaa pilkkahintaan ostavat, jotka hyötyvät korkojen nousun ja inflaation aiheuttamasta ahdingosta.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reippaasti alakanttiin tarjous. Joskus onnistaa, joskus ei. Itselläni on oman asunnon lisäksi kaksi sijoitusasuntoa, ja molemmat olen ostanut halvalla. Odotan, että hinnat nykyisestä vielä jonkin verran laskee, ja ostan vielä yhden tai ehkä kaksikin asuntoa lisää.
Tuossa on se ongelma, että suurin osa ihmisistä ostaa itselleen kotia, eikä hinta ole ainoa kriteeri. Jos unelmakämppä jää saamatta tinkimisen takia, voi mennä hyvä tovi, että yhtä hyvä tulee seuraavan kerran vastaan.
Itselleni kävi tätä nykyistä ostaessani juurikin noin. Tein vastatarjouksen ja joku oli valmis maksamaan enemmän. Meni vuosi ja varmaan 20 katsottua asuntoa, ennen kuin samasta talosta tuli vastaavanlainen myyntiin. Paikalla oli samaan aikaan toinen ostajaehdokas, joka sanoi kysyvänsä vielä miehensä mielipidettä asiasta. Minä pistin kiireesti nimeni sopimukseen täydellä hinnalla. Tosin tämän pyynti oli 15.000€ vähemmän kuin sen ensin katsomani.
Toinen "ostajaehdokas" oli kiinteistövälittäjän kaveri ja sua vedätettiin oikein kunnolla. Siis miten joku voi olla noin tyhmä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin just asunnon. Välittäjä kertoi et on talo kohta menossa pakkohuutokauppaan jos eivät saa myytyä. Pyynti oli 300k tarjosin 210k ja läpi meni.
Haaskalinnut paikalla.
Mikä ihmeen haaskalintu. Eiköhän ne haaskalinnut olis ollu siellä pakkohuutokaupassa ja olisivat saaneet ehkä 150k. Koen että oli laupias samarialainen...
Tällä hetkellä kannattaa tarjota suoraan 50% pyyntihinnasta, ja neuvotteluissa kannattaa olla nihkeä ja jyrkkä. Korjausliikkeet eivät tapahdu ennen kuin myyjät tajuavat että kupla on tyhjentymässä ja todella kylmää kyytiä on luvassa ainakin vuosikymmeneksi.
Vierailija kirjoitti:
Reippaasti alakanttiin tarjous. Joskus onnistaa, joskus ei. Itselläni on oman asunnon lisäksi kaksi sijoitusasuntoa, ja molemmat olen ostanut halvalla. Odotan, että hinnat nykyisestä vielä jonkin verran laskee, ja ostan vielä yhden tai ehkä kaksikin asuntoa lisää.
Tuossa on se ongelma, että suurin osa ihmisistä ostaa itselleen kotia, eikä hinta ole ainoa kriteeri. Jos unelmakämppä jää saamatta tinkimisen takia, voi mennä hyvä tovi, että yhtä hyvä tulee seuraavan kerran vastaan.
Itselleni kävi tätä nykyistä ostaessani juurikin noin. Tein vastatarjouksen ja joku oli valmis maksamaan enemmän. Meni vuosi ja varmaan 20 katsottua asuntoa, ennen kuin samasta talosta tuli vastaavanlainen myyntiin. Paikalla oli samaan aikaan toinen ostajaehdokas, joka sanoi kysyvänsä vielä miehensä mielipidettä asiasta. Minä pistin kiireesti nimeni sopimukseen täydellä hinnalla. Tosin tämän pyynti oli 15.000€ vähemmän kuin sen ensin katsomani.
No toki, jos tosiaan on niin tarkat kriteerit, että tietystä talosta pitää saada. Silloinhan se on vaan ostettava sillä hinnalla mitä pyydetään. Harva varmaan kuitenkaan on niin ehdoton. Varsinkin jos hinnassa ero on todella huomattava. Jos rahaa on rajattomasti, niin ei varmaan ole sitten mitään väliä mitä maksaa, mutta valtaosa asunnonostajista ostaa lainarahalla ainakin osittain, joten kaikki mitä saa hinnasta tingittyä, on kotiinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti huonommista kohteista kannattaa ainakin sen 20% pienemmän tarjouksen antaa. Jos esim et ole ihan tytyväinen sijaintiin tai siitä puuttuu jotain oleellista kuten vaikka autokatos.
No et kai sellaista edes ostaisi? Jos sijainti on huono? Autokatoksen voi aina rakentaa jos on okt mutta rivariin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin just asunnon. Välittäjä kertoi et on talo kohta menossa pakkohuutokauppaan jos eivät saa myytyä. Pyynti oli 300k tarjosin 210k ja läpi meni.
Haaskalinnut paikalla.
Mikä ihmeen haaskalintu. Eiköhän ne haaskalinnut olis ollu siellä pakkohuutokaupassa ja olisivat saaneet ehkä 150k. Koen että oli laupias samarialainen...
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kannattaa tarjota suoraan 50% pyyntihinnasta, ja neuvotteluissa kannattaa olla nihkeä ja jyrkkä. Korjausliikkeet eivät tapahdu ennen kuin myyjät tajuavat että kupla on tyhjentymässä ja todella kylmää kyytiä on luvassa ainakin vuosikymmeneksi.
Toivottavasti suurin osa myyjistä saavat pidettyä sittenkin asunnon itsellään, eivätkä myy kenellekään, vaan vasta sitten, kun tästä vaikeasta tilanteesta ollaan päästy yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen "ostajaehdokas" oli kiinteistövälittäjän kaveri ja sua vedätettiin oikein kunnolla. Siis miten joku voi olla noin tyhmä??
Ei ollut kuin entinen naapuri. Se asui tässä samassa talossa, mutta pienemmässä asunnossa. Tuli myöhemmin rapussa vastaan. Muuttivat tosin sitten jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko minua, et halua asuntoa, jota myydään epärealistisesti hinnoiteltuna. Samalla tavalla koko asunto voi olla keikulla.
Luotettava myyjä on osannut arvioittaa ja arvioida asuntonsa hintatason lähelle asianmukaista. Pientä tinkivaraa toki on, mutta ei isoa.
Jos asunnon hinta putoasi 20-30% kääntyisin ovella. Jo järkikin sen sanoo, että nyt ei ole kaikki kohdillaan.
Ja en ole sen enempää myymässä kuin osatamassa tällä hetkellä, mutta useamman asunnon ostanut ja myynyt. Kerran osui huti, ja jo epärealistisesta hinnoitelusta olisi pitänyt arvata.
Onpas sekopää logiikkaa.
Jos eläkeläinen tai kupla uuno joutuu nyt pakkomyymään koska tulot eivät riitä korkoihin, niin mitä vikaa siinä asunnossa olisi sen takia?
Se ei olekaan sekopäistä luulla että eläkeläisillä kovin yleisesti olis asuntolainaa..
Voi kuule, aika moni eläkeläinen asuu sen ikäisessä kämpässä (60 tai 70 luvulla rakennettu) että on juuri ollut putki- ja muita isoja remppoja. Velkarahalla nuo rahoitetaan.
Omassa kerrostalossa moni on jo muuttamassa pois koska eläke ei riitä rahoitusvastikkeeseen joka on nyt räjähtänyt käsiin.
Myin viime vuoden puolella kolmion ja kyllä jo silloin yritettiin kovasti tinkiä. Sähkölämmitteinen oli ja kaupaksi meni, sain siitä enemmän kuin olin itse maksanut.
Koska halusin kovasti myydä ja muuttaa pois paikkakunnalta suostuin lopulta myymään alle pyyntihinnan, ekoihin tarjouksiin en noteeraanut vasta kun tarjottiin lähempänä sitä hintaa kuin itse olin ajatellut saavani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ostajan ongelma ole jos muitakin potentiaalisia kohteita löytyy. Ja hyvin näyttää löytyvän tällä hetkellä.
Kyllä mä nyt kuitenkin näkisin, että persaukisuus ja korkeat korot ovat nimenomaan ostajan ongelma.
Yleensä se myyjä haluaa eroon tuotteestaan. Hinta on markkinoilla se, minkä joku suostuu siitä maksamaan. Joten kyllä se myyjän ongelma on ja jotkut myyjät myyvät pakon edessä ja ottavat sen mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hiukan varoa, minulle kaltaisesi yritti tinkimistä. Totesin kylmän rauhallisesti, että on jo kaksi tarjousta sisällä, ei kiinnosta tarjous, hätääntyi ja tarjosi huomattavasti yki pyynnin. Vedätin sius, yhtään tarjousta ei ollut. Mutta hyvän hinnan sain. .
Jaa. No mulle kun olisit sanonut tuon, niin olisin vaan todennut että ok, jatkan etsimistä. Sitten sinulla ei todellakaan olisi ollut yhtään tarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti suurin osa myyjistä saavat pidettyä sittenkin asunnon itsellään, eivätkä myy kenellekään, vaan vasta sitten, kun tästä vaikeasta tilanteesta ollaan päästy yli.
Ei sillä ole väliä. Myyjä häviää joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä. Myyjä häviää joka tapauksessa.
Olemme kaikki häviäjiä, kun oikein silmiin katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki, jos tosiaan on niin tarkat kriteerit, että tietystä talosta pitää saada. Silloinhan se on vaan ostettava sillä hinnalla mitä pyydetään. Harva varmaan kuitenkaan on niin ehdoton. Varsinkin jos hinnassa ero on todella huomattava. Jos rahaa on rajattomasti, niin ei varmaan ole sitten mitään väliä mitä maksaa, mutta valtaosa asunnonostajista ostaa lainarahalla ainakin osittain, joten kaikki mitä saa hinnasta tingittyä, on kotiinpäin.
Oli minullakin listalla sentään myös samanlainen naapuritalo ja muutama muu. Lainaa oli silloin 75.000€, joten asunnon hinnalla oli todellakin merkitystä ja mieluusti olisin tinkinyt. Kahdesta edellisestä onnistuinkin tinkimään.
Te velkikset tulette menettämään kaiken.lälälllää
Mulla on juuri asunto myynnissä. Pistettiin välittäjän kanssa pyynti hintaan 5 tonnia extraa, jotta se voin tarvittaessa tinkiä, tulee ostajalle hyvä mieli. Se on reilu 2 prosenttia. Ellei sillä mene, en myy kun ei ole pakko. En ole uuttakaan vielä löytänyt mihin muuttaisin. On aikaa.
Löydättekö sitten useinkin mieluisan asunnon? Itselle sen etsiminen on työn ja tuskan alla, että löydän sellaisen kun haluan. Kun se tulee vastaan niin toki hinnasta voi neuvotella mutta en halua ottaa vain jotain asuntoa, minkä saan halvemmalla.