Oliko 80-90-luvun vaihteen tienoilla syntyneillä vielä yleisesti ruumillista kurittamista vai onko vaan sattumaa, että
itseni lisäksi kahdella kaverillani oli samankaltainen kuri niin, että vyöllä tuli toisinaan kuritusta, vaikka muuten oli kaikilla meillä ihan ok-perheet?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon -91 ja olen saanut remmiä vielä varmaan ala-asteen lopulla. Tutuistani en tiedä, enkä ole kysellytkään.
Oliko tuo sitten yleistä, että noin vanhoja kuritettiin? Olen luullut, että tämä oli pienempien lasten juttu, isommat ymmärtävät puhettakin.
Murrosiän kynnykselle saakka luulisin, sitten kai ei ollut enää sopivaa murrosikäiseltä riisuttaa housuja kuritusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitteko, että remmistä oli mitään "hyötyä"? Itse olin kyllä sen verran kiltti luonne, että ihan toruminen olisi ajanut saman, eli mielestäni se oli ihan vaan turhaa nöyryytystä ja erityisesti silloin vähän isompana tyttönä tosi noloa olla takapuoli paljaana.
Juoksin pienenä äidin edellä tielle enkä uskonut vaikka äiti kielsi monta kertaa. Sitten yhdellä kerralla mentiinkin takaisin kotiin. Housut alas ja remmiä. En muista enää miten remmi sattui mutta muista kuinka en enää koskaan jupssut tielle.
Tämä! Vaikka laki sen nykyään kieltää niin joskus ruumiilinen kuritus on aiheellista, mikäli lapsi toistuvasti uhmaa käskyjä ja kieltoja ei kertakaikkiaan mikään muu auta.
Parempi on lapsen saada kuritusta (ei mitään hakkaamista, se on eri asia) ja oppia tottelemaan kuin että lapsi vaarantaa itsensä tai jonkun toisen tottelemattomuutensa takia.
Kivittäkää, olkaa hyvä!
Hyvä pointti. Kuriton lapsi voi vaarantaa sekä itsensä että muut lapset jos uhmaa jatkuvasti käskyjä ja kieltoja
Olen syntynyt 88 ja meillä oli viikottain piiskaamista, luunappeja, lyömistä, tönimistä yms. Pahempaa oli kuitenkin henkinen väkivalta ja se, ettei vanhemmat koskaan välittäneet. Ja nyt ihmettelevät, miksen halua olla tekemisissä. Yksi kaveri sai myös välillä piiskaa, mutta oma perheeni on tietämistä perheistä ollut kaikkein väkivaltaisin. Ymmärrän arestit, jäähyt, pelikiellot, yms. mutten väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://poliisi.fi/-/alle-15-vuotiaat-ovat-vakivaltaisempia-kuin-koskaa…
Alle 15-vuotiaat ovat väkivaltaisempia kuin koskaan aiemmin
Alle 15-vuotiaiden tekemien henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä on Lounais-Suomessa yli kolminkertaistunut viimeisten kahdeksan vuoden aikana (2014–2021).
Viime vuonna Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa kirjattiin yhteensä 319 alle 15-vuotiaan tekemäksi epäiltyä pahoinpitelyrikosta eli yksi vuoden lähes jokaisena päivänä.
Tänä vuonna tammi- ja heinäkuun välisenä aikana vastaavia rikoksia on tilastoitu jo 241 kappaletta. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan on 65 prosenttia.
Nuorten väkivallan lisääntyminen ei korreloi ajallisesti ruumiillisen kurituksen loppumisen kanssa. Jos se olisi syynä, väkivallan lisääntymisen olisi pitänyt tapahtua vuosia (vuosikymmeniä) sitten.
Pahoinvointi ja vihaisuus on ylipäätään lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Kasvatuksen ja käytöstapojen puutteen huomaa ihan tältä palstaltakin. En mene sanomaan, että kaikki johtuisi kurituksen puutteesta, mutta kasvatuksen puutteesta nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu tosiaan, lapsia ei enää saa ruumiillisesti kurittaa mutta lapset ovat silti väkivaltaisia esim lyövät hoitajia päiväkodeissa. Kouluissa kiusataan paljon ja nuoret käyttävät väkivaltaa kaduilla ja oppilaitoksissa.
Ei oikein auta vapaa kasvatus tekemään lapsista tottelevaisia ja muita kunnioittavia...
Ja väkivaltako sitten auttaa?!
Voisiko joku kurittamisen kannattaja edes jotenkin perustella, miten se vyöllä takapuoleen mätkiminen oikeasti muka auttaisi yhtään mitään?
.
En kannata remmllä/vyöllä mätkimistä mutta sopivalla kurituksella lapsi oppii tottelemaan ja oppii myös että teoilla on seurauksia. Ettei lapsi voi tehdä ihan mitä huvittaa vaikka onkin lapsi
Kurituksen avulla opetetaan auktoriteetin kunnioittamista ja osoitetaan lapselle, että vanhempi on se joka määrää
Se on heikon ihmisen merkki, että pitää turvautua väkivaltaan. Auktoriteetti ja kunnioitus pitää ansaita muilla keinoilla.
Minulle se oli ihan itsestään selvää, mutta toisaalta olin kasvattanut useamman varsan ennen kuin sain lapsen. Oikeastaan ikinä ei ole tarvinnut edes korottaa ääntä. Meillä on löysät rajat, mutta ne ovat sitten ehdottomat, ja se on aivan selvää myös lapselle. Sen takia olemme voineet toimia enimmäkseen näiden rajojen sisällä hyvässä ilmapiirissä ja keskustellen.
Lapsi on aluksi pieni, kevyt ja älylliseltä kehitykseltä aikuista heikompi, ei sellaisen hallitsemiseen yksinkertaisesti tarvita voimaa. Lapsi myös haluaa olla fiksu ja osaava ja hyväksytty, kun sille antaa siihen keinot ja mahdollisuuden. Minun kasvatusfilosofia on ollut lähinnä "kai se nyt itsekin tajuaa", ja on toiminut oikein hyvin, myös teineihin.
Olen syntynyt 84 ja kotoisin länsisuomalaisesta pikkukaupungista. Sanoisin, että lapsuudessani ruumiillinen kuritus oli jollain lailla yhteiskuntaluokkaan liittyvä kysymys. Monissa duunariperheissä fyysinen kuritus oli edelleen käytössä, keskiluokan parissa selvästi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu tosiaan, lapsia ei enää saa ruumiillisesti kurittaa mutta lapset ovat silti väkivaltaisia esim lyövät hoitajia päiväkodeissa. Kouluissa kiusataan paljon ja nuoret käyttävät väkivaltaa kaduilla ja oppilaitoksissa.
Ei oikein auta vapaa kasvatus tekemään lapsista tottelevaisia ja muita kunnioittavia...
Äly hoi, tuolla tavalla käyttäytyviä lapsia ja nuoria joko pahoinpidellään kotona tai näkevät vanhempien välistä väkivaltaa.
Ei väkivallalle altistumaton lapsi lähde sitä itsekään käyttämään. Ruumiillinen väkivalta ei lapselle opeta mitään, eikä kasvata häntä.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 96 ja oli ruumiillista kuritusta. Luulin että oli normaalia. Myöhemmin juttelin kavereiden kanssa ja suurin osa ei ollut sitä kokenut. Tukistamista jonkin verran olivat jotkut kokeneet ja yhä tänäkin päivänä tiedän että tukistamista vielä käytetään vaikka sehän on kriminalisoitu. Nykyään muuten myös lapsen eristäminen huoneeseen esim raivarin aikana lasketaan väkivallaksi.
Jos ei osaa olla ihmisiksi, niin menköön huoneeseensa mekastamaan. Pois siis häiritsemästä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äly hoi, tuolla tavalla käyttäytyviä lapsia ja nuoria joko pahoinpidellään kotona tai näkevät vanhempien välistä väkivaltaa.
Ei väkivallalle altistumaton lapsi lähde sitä itsekään käyttämään. Ruumiillinen väkivalta ei lapselle opeta mitään, eikä kasvata häntä.
Tai onko sitten niin, että Mulle ette mahda mitään - tyyli noilla? Jos on riski, että sinua itseäsi satutaan vielä kovemmin, se laittaa miettimään mitä teen itse toisille.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 84 ja kotoisin länsisuomalaisesta pikkukaupungista. Sanoisin, että lapsuudessani ruumiillinen kuritus oli jollain lailla yhteiskuntaluokkaan liittyvä kysymys. Monissa duunariperheissä fyysinen kuritus oli edelleen käytössä, keskiluokan parissa selvästi vähemmän.
Meillä taas paras kaverini, joka oli lääkäriperheen lapsi, sai vyökuritusta! Uskomatonta, mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten lapsi/nuori on vain kusipäinen luonne joka nauttii toisten alistamisesta. Vaikka olisi miten hyvät ja rakastavat vanhemmat. Kuritta kasvanut lapsi oppii, että hän on koskematon ja voi periaatteessa tehdä mitä haluaa koska seuraukset ovat niin lieviä (esim jälki-istunto)
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ainakaan minun tutuilla.
Tai sitten et vain tiennyt totuutta.
Nimim. Kulissit kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja väkivaltako sitten auttaa?!
Voisiko joku kurittamisen kannattaja edes jotenkin perustella, miten se vyöllä takapuoleen mätkiminen oikeasti muka auttaisi yhtään mitään?
.
En kannata remmllä/vyöllä mätkimistä mutta sopivalla kurituksella lapsi oppii tottelemaan ja oppii myös että teoilla on seurauksia. Ettei lapsi voi tehdä ihan mitä huvittaa vaikka onkin lapsi
Kurituksen avulla opetetaan auktoriteetin kunnioittamista ja osoitetaan lapselle, että vanhempi on se joka määrää
Se on heikon ihmisen merkki, että pitää turvautua väkivaltaan. Auktoriteetti ja kunnioitus pitää ansaita muilla keinoilla.
Minulle se oli ihan itsestään selvää, mutta toisaalta olin kasvattanut useamman varsan ennen kuin sain lapsen. Oikeastaan ikinä ei ole tarvinnut edes korottaa ääntä. Meillä on löysät rajat, mutta ne ovat sitten ehdottomat, ja se on aivan selvää myös lapselle. Sen takia olemme voineet toimia enimmäkseen näiden rajojen sisällä hyvässä ilmapiirissä ja keskustellen.
Lapsi on aluksi pieni, kevyt ja älylliseltä kehitykseltä aikuista heikompi, ei sellaisen hallitsemiseen yksinkertaisesti tarvita voimaa. Lapsi myös haluaa olla fiksu ja osaava ja hyväksytty, kun sille antaa siihen keinot ja mahdollisuuden. Minun kasvatusfilosofia on ollut lähinnä "kai se nyt itsekin tajuaa", ja on toiminut oikein hyvin, myös teineihin.
"Kai se nyt itsekin tajuaa" on lähtökohtaisesti huono kasvatusfilosofia. Ehkä tietynlaisilla lapsilla toimii mutta osa lapsista on luonteeltaan sellaisia että eivät tottele ilman kuritusta.
Itsekin sain risua kintuille pari kertaa sekä joskus tukkapöllyä. En ole mielestäni traumatisoitunut. Ja olen aika voimakkaalla temperamentilla varustettu, en olisi totellut ilman ruumiillista kuritusta
Olen kasarilla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se johdu kurituksen vaan kasvatuksen puutteesta. Väkivaltaisissa perheissä kasvaa edelleen väkivaltaisia lapsia. Se mistä on puutetta on vanhempien aika ja vaivannäkö, keskustelut, arvokasvatus, koulutyön tukeminen, harrastuksista ja sosiaalisista suhteista huolehtiminen, turvallinen ja säännöllinen arki.
Lähes kaikki entisajan perheet olivat nykymittapuulla väkivaltaisia. Ja tämä fakta kertoo kyllä paljon enemmän nykyajasta kuin entisajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väkivallalle altistumaton lapsi lähde sitä itsekään käyttämään. Ruumiillinen väkivalta ei lapselle opeta mitään, eikä kasvata häntä.Tai onko sitten niin, että Mulle ette mahda mitään - tyyli noilla? Jos on riski, että sinua itseäsi satutaan vielä kovemmin, se laittaa miettimään mitä teen itse toisille.
T. Eri
Tämä! Syyn ja seurauksen laki. Jos lapsi oppii että häneen itseensä voi sattua mikäli satuttaa toisia niin silloin hän tottelee. Ja oppii ettei voi tehdä mitä tahansa, kenelle tahansa. Vallan kuuluu olla vanhemmilla, ei lapsella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se johdu kurituksen vaan kasvatuksen puutteesta. Väkivaltaisissa perheissä kasvaa edelleen väkivaltaisia lapsia. Se mistä on puutetta on vanhempien aika ja vaivannäkö, keskustelut, arvokasvatus, koulutyön tukeminen, harrastuksista ja sosiaalisista suhteista huolehtiminen, turvallinen ja säännöllinen arki.
Kuritus on osa kasvatusta. Ilman kuria temperamenttinen lapsi ei tottele. Kurituksen ei ole tarkoitus olla väkivaltaista vaan sellaista että lapsi ymmärtää paikkansa. Toki pelkkä kuritus ei riitä vaan lapsi pitää osata kasvattaa kunnolla. Toki on ihmisiä jotka purkavat omaa vihaansa lapseen esim antamalla remmiä mutta pitää osata erottaa väkivalta ja normaali kuritus toisistaan
"Lapsi ymmärtää paikkansa", vai? Aika hyytävää ja kertoo siitä, että sinulle kurittaminen on ennen kaikkea keino pönkittää omaa valta-asemaasi lapseen nähden.
Ainoa edes jotenkin moraalinen ajatus kurittamisen takana on se, että halutaan jättää lapselle muistijälki, jolla estetään lapselle itselleen vaarallinen käyttäytyminen, kuten vaikka autotielle juokseminen. Eikä sekään oikein ole puolustettavissa kun muitakin keinoja on olemassa.
Olen syntynyt -91 ja sain kyllä tukkapöllyä sekä luunappeja. En ole traumatisoitunut enkä vihainen vanhemmille siitä.
Ei. Luunapin olen saanut ehkä kerran äidiltä. Useammin näitä sateli veljeltä, jonka mielestä siskoa oli hauska kiusata lyömällä ym. Voi sitä itkun määrää kun kerran suutuin tosissani ja heitin veljeäni kengällä päähän. "Mää kerron äitille!??! yhyyy!!" Lopetti vähäksi aikaa lyömisen.
t:-82
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt ja tukkapöllyä/luunappia sain välillä. Itse olen lapseton mutta jos lapsia saisin niin joskus voisin antaa esim luunapin jos lapsi ei millään muulla tavalla tottelisi.
"Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa" sanotaan Raamatussakin. Olen kristitty ja uskon että vanhemmilla on oikeus sopivassa määrin kurittaa lapsiaan
Haluaisit siis kasvattaa väkivaltaisia, omilla aivoilla ajattelemaan kykenemättömiä lapsia?? No joo, sopivat vissiin hyvin uskispiireihin sitten.
Tämän päivän lapset ovat väkivaltaisempia kuin koskaan. Mm. koulu- ja katuturvallisuus alkaa olla todella huonossa jamassa.
Jos nykyajan kasvatus on parempaa kuin entisaikojen kasvatus, miksi lapset ja nuoret ovat niin tottelemattomia ja väkivaltaisia? Huomaatteko korrelaation?
Yhä vähemmäm käytetään ruumiillista kuritusta mutta yhä enemmän on lapsia ja nuoria jotka kohdistavat väkivaltaa toisiin
Vm '77. Sain kyllä risusta muutaman kerran lapsena ja aiheesta. Olin varastanut kavereilta. Ei jäänyt traumoja. Minusta kasvoi fiksu, vastuuntuntoinen ja väkivallaton.