Oliko 80-90-luvun vaihteen tienoilla syntyneillä vielä yleisesti ruumillista kurittamista vai onko vaan sattumaa, että
itseni lisäksi kahdella kaverillani oli samankaltainen kuri niin, että vyöllä tuli toisinaan kuritusta, vaikka muuten oli kaikilla meillä ihan ok-perheet?
Kommentit (163)
Olen syntynyt 81 ja ei ollut tavallista silloinkaan. En edes tiedä ketään kuritetun muuten kuin tukistamalla joskus, ja sekin oli 80-luvun alkupuolella ja suurin osa ei harrastanut sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt ja tukkapöllyä/luunappia sain välillä. Itse olen lapseton mutta jos lapsia saisin niin joskus voisin antaa esim luunapin jos lapsi ei millään muulla tavalla tottelisi.
"Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa" sanotaan Raamatussakin. Olen kristitty ja uskon että vanhemmilla on oikeus sopivassa määrin kurittaa lapsiaan
Haluaisit siis kasvattaa väkivaltaisia, omilla aivoilla ajattelemaan kykenemättömiä lapsia?? No joo, sopivat vissiin hyvin uskispiireihin sitten.
Tuohon aikaan ruumiilliseen kuritukseen suhtauduttiin suunnilleen samaan tapaan kuin lapsen jäähyttämiseen ja fyysiseen rajoittamiseen suhtaudutaan nykyisin. Eli ammattilaiset ja tiedostavat vanhemmat eivät niitä keinoja käyttäneet, mutta kansan syvissä riveissä ne olivat yhä suhteellisen tavallisia. Ruumiillinen kuritus yleisenä käytäntönä katosi vasta 2000-luvun alussa sukupolvenvaihdoksen ja lasujen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt ja tukkapöllyä/luunappia sain välillä. Itse olen lapseton mutta jos lapsia saisin niin joskus voisin antaa esim luunapin jos lapsi ei millään muulla tavalla tottelisi.
"Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa" sanotaan Raamatussakin. Olen kristitty ja uskon että vanhemmilla on oikeus sopivassa määrin kurittaa lapsiaan
Haluaisit siis kasvattaa väkivaltaisia, omilla aivoilla ajattelemaan kykenemättömiä lapsia?? No joo, sopivat vissiin hyvin uskispiireihin sitten.
Tämän päivän lapset ovat väkivaltaisempia kuin koskaan. Mm. koulu- ja katuturvallisuus alkaa olla todella huonossa jamassa.
Jännä juttu tosiaan, lapsia ei enää saa ruumiillisesti kurittaa mutta lapset ovat silti väkivaltaisia esim lyövät hoitajia päiväkodeissa. Kouluissa kiusataan paljon ja nuoret käyttävät väkivaltaa kaduilla ja oppilaitoksissa.
Ei oikein auta vapaa kasvatus tekemään lapsista tottelevaisia ja muita kunnioittavia...
https://poliisi.fi/-/alle-15-vuotiaat-ovat-vakivaltaisempia-kuin-koskaa…
Alle 15-vuotiaat ovat väkivaltaisempia kuin koskaan aiemmin
Alle 15-vuotiaiden tekemien henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä on Lounais-Suomessa yli kolminkertaistunut viimeisten kahdeksan vuoden aikana (2014–2021).
Viime vuonna Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa kirjattiin yhteensä 319 alle 15-vuotiaan tekemäksi epäiltyä pahoinpitelyrikosta eli yksi vuoden lähes jokaisena päivänä.
Tänä vuonna tammi- ja heinäkuun välisenä aikana vastaavia rikoksia on tilastoitu jo 241 kappaletta. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan on 65 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu tosiaan, lapsia ei enää saa ruumiillisesti kurittaa mutta lapset ovat silti väkivaltaisia esim lyövät hoitajia päiväkodeissa. Kouluissa kiusataan paljon ja nuoret käyttävät väkivaltaa kaduilla ja oppilaitoksissa.
Ei oikein auta vapaa kasvatus tekemään lapsista tottelevaisia ja muita kunnioittavia...
Ei se johdu kurituksen vaan kasvatuksen puutteesta. Väkivaltaisissa perheissä kasvaa edelleen väkivaltaisia lapsia. Se mistä on puutetta on vanhempien aika ja vaivannäkö, keskustelut, arvokasvatus, koulutyön tukeminen, harrastuksista ja sosiaalisista suhteista huolehtiminen, turvallinen ja säännöllinen arki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Lapset ja nuoret tietävät oikeutensa ja hyppivät opettajien ja vanhempien silmille koska tietävät ettei aikuiset mahda heille mitään.
"Mä meen kertoon sossutätille jos annat tukkapöllyä!" t. nykynuoriso
Vierailija kirjoitti:
Alle 15-vuotiaiden tekemien henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä on Lounais-Suomessa yli kolminkertaistunut viimeisten kahdeksan vuoden aikana (2014–2021).
Viime vuonna Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa kirjattiin yhteensä 319 alle 15-vuotiaan tekemäksi epäiltyä pahoinpitelyrikosta eli yksi vuoden lähes jokaisena päivänä.
Tänä vuonna tammi- ja heinäkuun välisenä aikana vastaavia rikoksia on tilastoitu jo 241 kappaletta. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan on 65 prosenttia.
Nuorten väkivallan lisääntyminen ei korreloi ajallisesti ruumiillisen kurituksen loppumisen kanssa. Jos se olisi syynä, väkivallan lisääntymisen olisi pitänyt tapahtua vuosia (vuosikymmeniä) sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se johdu kurituksen vaan kasvatuksen puutteesta. Väkivaltaisissa perheissä kasvaa edelleen väkivaltaisia lapsia. Se mistä on puutetta on vanhempien aika ja vaivannäkö, keskustelut, arvokasvatus, koulutyön tukeminen, harrastuksista ja sosiaalisista suhteista huolehtiminen, turvallinen ja säännöllinen arki.
Kuritus on osa kasvatusta. Ilman kuria temperamenttinen lapsi ei tottele. Kurituksen ei ole tarkoitus olla väkivaltaista vaan sellaista että lapsi ymmärtää paikkansa. Toki pelkkä kuritus ei riitä vaan lapsi pitää osata kasvattaa kunnolla. Toki on ihmisiä jotka purkavat omaa vihaansa lapseen esim antamalla remmiä mutta pitää osata erottaa väkivalta ja normaali kuritus toisistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuritus on osa kasvatusta. Ilman kuria temperamenttinen lapsi ei tottele. Kurituksen ei ole tarkoitus olla väkivaltaista vaan sellaista että lapsi ymmärtää paikkansa. Toki pelkkä kuritus ei riitä vaan lapsi pitää osata kasvattaa kunnolla. Toki on ihmisiä jotka purkavat omaa vihaansa lapseen esim antamalla remmiä mutta pitää osata erottaa väkivalta ja normaali kuritus toisistaan
Niin, en ehkä tiedä kun ei ole kokemusta tyhmistä lapsista, jotka eivät ymmärrä puhetta.
Olen syntynyt 80-luvun puolivälin tienoilla eli sen jälkeen kun fyysinen väkivalta lasta kohtaan on jo ollut kiellettyä. Äitini kuitenkin retuutti minua rajustikin vielä varhaisteini-ikäisenäkin vaikka olin kiltti ja rauhallinen lapsi. Ihan pienistä virheistä tai väärinymmärryksistä kävi näin. Ilmeisesti keskustelu tai edes asian ääneen sanominen ei vain kuulunut keinovalikoimaan. Perheeni oli kuitenkin ns. normaali alemman keskiluokan perhe, ei mikään ns. ongelmaperhe. En muistele lapsuuttani kovinkaan lämmöllä ja pidän vanhempani etäällä.
Luulen, että ei ollut harvinaista tuohon aikaan. Olin leikki-ikäisenä perhepäivähoitajalla ja kerran minä ja muut lapset peräti näimme kun hän piiskasi omaa lastaan paljaaseen takapuoleen. En sitäkään kokemusta olisi tarvinnut. Ainakaan oman kokemukseni mukaan kasvatus ei ollut aikoinaan mitenkään hyvää, myös päiväkodissa sattui ikävästi kun lapset vain jätettiin keskenään. Nykykasvatus ei ole toimivalta vaikuttavaa myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon -91 ja olen saanut remmiä vielä varmaan ala-asteen lopulla. Tutuistani en tiedä, enkä ole kysellytkään.
Oliko tuo sitten yleistä, että noin vanhoja kuritettiin? Olen luullut, että tämä oli pienempien lasten juttu, isommat ymmärtävät puhettakin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään muuten myös lapsen eristäminen huoneeseen esim raivarin aikana lasketaan väkivallaksi.
No eikä lasketa 😀
Toki nyt mitään taaperoikäistä ei laiteta yksikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja väkivaltako sitten auttaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kurittamisen kannattaja edes jotenkin perustella, miten se vyöllä takapuoleen mätkiminen oikeasti muka auttaisi yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luunappi tai tukapölly ei ole väkivaltaa. Ja kyllä, itse olin tottelematon ja jääräpäinen lapsi enkä uskonut vahnempieni kieltoja ennenkuin kuritettiin. Sen jälkeen sitten tottelin
Mikä on vaihtoehto, jos lapsi ei kertakaikkiaan usko mitään puhetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kurittamisen kannattaja edes jotenkin perustella, miten se vyöllä takapuoleen mätkiminen oikeasti muka auttaisi yhtään mitään?
.
En kannata remmllä/vyöllä mätkimistä mutta sopivalla kurituksella lapsi oppii tottelemaan ja oppii myös että teoilla on seurauksia. Ettei lapsi voi tehdä ihan mitä huvittaa vaikka onkin lapsi
Kurituksen avulla opetetaan auktoriteetin kunnioittamista ja osoitetaan lapselle, että vanhempi on se joka määrää
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos nykyvanhemmat ovat parempia kasvattajia kuin entisajan vanhemmat niin miksi alle 15-vuotiaat ovat silti väkivaltaisempi kuin koskaan? Jossain mättää ja pahasti