Mikä meni eniten vikaan pihasuunnitelmassasi?
Ei olisi pitänyt istuttaa yhtä ainuttakaan piikkistä pensasta, ei ruusupuskia, ei vadelmia eikä etenkään karhunvadelmia!
Kommentit (1151)
Vierailija kirjoitti:
Ei enää koskaan mansikkamaata!
No se on kyllä hankala hävittää. Jos on laittanut mansikkakankaan maahan niin se kasvaa kiinni eikä tahdo oikein traktorillakaan irrota. On kuitenkin kiva olla omavarainen mansikoiden suhteen. Aion laittaa uuden mansikkamaan kaikesta huolimatta.
Meillä tuntuu olevan kaikkea sitä mitä muut inhoaa😄
Isot englantilaistyyliset perennapenkit ( 6 kpl x n50m2). Ruusupensaita, hoidettavaa pensasaitaa, sireeniaitaa. Kasvihuone, marjapensaita, hedelmäpuita, kasvimaa ja mansikoita perennapenkkien reunakasveina.
Nurmikkoa alle 100m2. Lehtipuita ja naapurin puolella upea käkkyrämänty mikä ripottelee neulaset meidän pihalle.
Siistit kivetykset, asfalttia autopaikalla. Iso terassi ja kivetty alur grillille. Kaikki siistiä ja hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä perennat leviää liikaa: ainakin jättipoimulehti, ukonkello, peurankello, vuohenkello, sinipiikkiputki, hopeamaruna, päivänkakkara. Ainakin nämä olen ostanut ja myöhemmin hävittänyt. Ja pahin oli kivikkokilkka, jota en enää saanut pois. Ja en kestä siemenestä leviäviä, koska siemenet menee kiveyksien väliin ja on mahdoton poistaa sieltä. Piikikkäitä kasveja ja liikaa versovia kirsikoita olen osannut onneksi välttää. Ja suosikkiperennani: pionit, keijunkukat, esikot, kuunliljat, päivänliljat, isomaksaruoho, punalatva, kaitalehtitatar, punahattu, jalokurjenmiekka. Nämä ei karkaa mihinkään, siksi näitä ei kukaan ole sinulle ilmaiseksi tyrkyttämässä.
Samat siosikkiperennat minulla! Lisäksi vielä kullero, kun se kukkii silloin, kun muut eivät vielä ole aloittaneet ja sipulikukat jo lopettaneet. En tiedä, miten kova leviämään kullero on...
Ei oo ainakaan minulla levinnyt. Unohdin lisätä sen tuohon suosikkiluettelooni. Arovuokko on muuten kans kova leviämään, mutta mulla on sille oma penkki. Se on todella kaunis kukkiessaan. Ja sinipiikkiputki mulla leviää varmaan siksi kun multani on hiekkapitoinen, eli juuri sille sopiva. Tuli mieleeni, että jos asuis lapissa, niin ehtisikö sen siemenet edes kypsyä. Silloin ei leviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä perennat leviää liikaa: ainakin jättipoimulehti, ukonkello, peurankello, vuohenkello, sinipiikkiputki, hopeamaruna, päivänkakkara. Ainakin nämä olen ostanut ja myöhemmin hävittänyt. Ja pahin oli kivikkokilkka, jota en enää saanut pois. Ja en kestä siemenestä leviäviä, koska siemenet menee kiveyksien väliin ja on mahdoton poistaa sieltä. Piikikkäitä kasveja ja liikaa versovia kirsikoita olen osannut onneksi välttää. Ja suosikkiperennani: pionit, keijunkukat, esikot, kuunliljat, päivänliljat, isomaksaruoho, punalatva, kaitalehtitatar, punahattu, jalokurjenmiekka. Nämä ei karkaa mihinkään, siksi näitä ei kukaan ole sinulle ilmaiseksi tyrkyttämässä.
Tämä on muuten hyvä ohje! Kaikki mitä sinulle ollaan ilmaiseksi jakamassa ovat yleensä sellaisia, jotka hetken päästä ovat valloittaneet koko kukkapenkkisi. Ei kannata paraatipenkkiin ainakaan istuttaa.
Ja liikaa tyviversoja tekeviä pensaita on myös ilmaiseksi jaossa: juhannusruusua, muitakin ruusuja, virpiangervoa, tuoksuvatukkaa, pihlajaangervoa, norjanangervoa, pihasyreeniä.
Arovuokkoa minullakin oli, mutta se hävisi valitettavasti jonnekin. Oli kaunis kukkiessaan, eikä riesaksi asti levinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten hyvä ohje! Kaikki mitä sinulle ollaan ilmaiseksi jakamassa ovat yleensä sellaisia, jotka hetken päästä ovat valloittaneet koko kukkapenkkisi. Ei kannata paraatipenkkiin ainakaan istuttaa.
Ja liikaa tyviversoja tekeviä pensaita on myös ilmaiseksi jaossa: juhannusruusua, muitakin ruusuja, virpiangervoa, tuoksuvatukkaa, pihlajaangervoa, norjanangervoa, pihasyreeniä.
Naapurin juhannusruusu aivan mahtoton: levinnyt meidän vattupuskaan, eikä sitä saa mitenkään kunnolla kitkettyä. Jatkuvasti pitää olla ruusunvarsia katkomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat siosikkiperennat minulla! Lisäksi vielä kullero, kun se kukkii silloin, kun muut eivät vielä ole aloittaneet ja sipulikukat jo lopettaneet. En tiedä, miten kova leviämään kullero on...
Taitaa vaatia kosteahkon vehmaan kasvupaikan. En saanut kasvamaan aurinkoisella ja kuivalla pihallani.
Mullakin liian hiekkapitoinen multa kullerolle. Lehdet alkaa ruskistuua jo kukinnan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliset asukkaat olivat istuttaneet pajuangervoa tontin rajalle. Tuntuu, ettei siitä pääse koskaan eroon. Leikkaamalla maanrajasta ei kuitenkaan leviä.
Itsekään en tykkäisi pajuangervosta, kukat ovat niin rumat lakastuttuaan. Pihlaja-angervo on toinen paha leviäjä, mutta siinä on niin kauniit valkoiset kukat kukkiessaan, että sen voisin vielä hyväksyäkin tontilleni. Tosin en ole vielä hankkinut sitä, koska kaikki paikat alkaa jo olla täynnä erilaisia pensaita ja puita.
Kävelyllä just näin 80 luvulla rakennetun talon, jonka yhdelle rajalle oli istutettu åihjaangervoa joskus. Nyt sitä oli myös kaupungin tontin puolelle levinnyt 5 x 20 metrin alueelle! Pitäis olla kaivinkone, jos haluaisi siitä eroon!
Sipulikukkien lopetettua tulee tosiaan sellainen hetki, että harvempi perenna kukkii... Kurjenmiekkoja olen nyt lisännyt, koska ne kukkii juuri sillloin. Kullero myös, mutta minun hiekkapitoinen multani ei sille sovi. Kuolanpioni kukkii muistaakseni silloin. Arovuokkokin kukkii silloin, jos oikein muistan. Idänunikko saattaisi kukkia siinä vaiheessa, mutta se ei ole minulla onnistunut. Ja vinkki puna-ailakista . Se kukkii juuri silloin. Jos otat pihallesi vain uroksia, ne ei tee siemeniä. Uroksen tunnistaa siitä, että se kukkii paljon komeammin kuin naaras. Ja kukinnan jälkeen sen pussit on tyhjät, littanat.
Vierailija kirjoitti:
Jänikset syövät talven aikana kaikki muut pensaat paitsi sireenit, lumipallot, kuusamat ja pihlaja-angervot. Verkotuskaan ei auta, jos lunta tulee paljon. Jänisten vuoksi lajisto on käynyt vähäiseksi, tylsää.
Verkkoa pitää talven aikana korjata (ei siis rungon ympärillä olevaa, vaan kauempana rungosta olevaa verkkoa) niin, että jänikset eivät ylety.
Vierailija kirjoitti:
Isot englantilaistyyliset perennapenkit ( 6 kpl x n50m2). Ruusupensaita, hoidettavaa pensasaitaa, sireeniaitaa. Kasvihuone, marjapensaita, hedelmäpuita, kasvimaa ja mansikoita perennapenkkien reunakasveina.
Nurmikkoa alle 100m2. Lehtipuita ja naapurin puolella upea käkkyrämänty mikä ripottelee neulaset meidän pihalle.
Siistit kivetykset, asfalttia autopaikalla. Iso terassi ja kivetty alur grillille. Kaikki siistiä ja hoidettua.
Miten noin ison perennapenkin saa pidettyä siistinä eli miten yletyt kitkemään rikkaruohot ja muut ei-toivotut kasvit penkin keskeltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin ison perennapenkin saa pidettyä siistinä eli miten yletyt kitkemään rikkaruohot ja muut ei-toivotut kasvit penkin keskeltä?
Minulla oli noin iso perennapenkki. Oli mahdotonta pitää sitä mitenkään kurissa. Nyt nostettiin reunana olleet porakivet pois, suoristettiin ja laitettiin sepeliä alle etteivät painu. Nyt aion laatoittaa 2 osaa penkistä pientä istuinryhmää ja ruukkuistutuksia varten. Läpi tulee myös laatoista polku. Väliin hallittavissa olevia istutusalueita. En tiedä vielä mitä istutan. Toisessa paikassa on pionipenkki, ruusut, ojan vierus ja puiden alustat leviäviä kasveja ja kivipenkki on erikseen. Suosituksia, mitä voisi laittaa. Tuijia ei ole tulossa eikä risupensaita.
Vierailija kirjoitti:
Sipulikukkien lopetettua tulee tosiaan sellainen hetki, että harvempi perenna kukkii... Kurjenmiekkoja olen nyt lisännyt, koska ne kukkii juuri sillloin. Kullero myös, mutta minun hiekkapitoinen multani ei sille sovi. Kuolanpioni kukkii muistaakseni silloin. Arovuokkokin kukkii silloin, jos oikein muistan. Idänunikko saattaisi kukkia siinä vaiheessa, mutta se ei ole minulla onnistunut. Ja vinkki puna-ailakista . Se kukkii juuri silloin. Jos otat pihallesi vain uroksia, ne ei tee siemeniä. Uroksen tunnistaa siitä, että se kukkii paljon komeammin kuin naaras. Ja kukinnan jälkeen sen pussit on tyhjät, littanat.
Kuolanpioni ja unikko kukkii kohta, kullero kukkii jo, kurjenmiekat vasta valmistautuu kukkimaan, vuohenjuuri on kukassa, tyräkki kukkii keltaisin kukin, helmililjat on vielä kukassa, joten kukkapenkissä on sinikeltaisia läiskiä siellä täällä. Tänä vuonna en nyhtänyt puna-ailakkia pois, joten punaistakin kukkapenkeissä näkyy. Ja tietenkin ihana lemmikki kukkii sinisenään. Mutta aika vähän penkeissä on kukkivaa nyt, kun narsissikin lopettelee kukkimistaan.
Vierailija kirjoitti:
Arovuokkoa minullakin oli, mutta se hävisi valitettavasti jonnekin. Oli kaunis kukkiessaan, eikä riesaksi asti levinnyt.
Mulla taas toisinpäin! Edellisessä pihassa ei viihtynyt ollenkaan. Istutin sitten pari nykyiseen pihaan ja juuri tällä hetkellä niitä on satoja!! Siinä paikassa mihin istutin ne on kylväytyneet hillitysti mutta 2 muuta penkkiä 30 metrin päässä on nyt kuin valkoinen meri!! Jopa kukka-altaassa 40m päässä jaloruusujen juurella näkyy olevan muutama.
Kohta hirveä homma leikata kuihtuvat pois ettei siemennä.
Kerrottu arovuokko sen sijaan on vuodesta toiseen tasan 1 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ison perennapenkin kitkentä onnistuu, kun laittaa sinne tänne askelkiviä. Siinä sitä sitten yrittää tasapainoilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin keväällä kun perennat on vielä matalia pystyn kyllä kävelemään niiden välissä ja perkaamaan penkkejä, lähinnä voikukkaa. Kun ne rehevöityy kesää kohti rikat jää alle eikä näy.
Ja sitten, kun kesän mittaan perennat kasvaa, kitkeminenkin vähenee kun perennat peittää rikkakasvit, mitä nyt penkin reunoilta rikkoja nyhtää.
Kalliokielo kukkii juuri. Ei ainakaan vielä ole liikoja levinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolanpioni ja unikko kukkii kohta, kullero kukkii jo, kurjenmiekat vasta valmistautuu kukkimaan, vuohenjuuri on kukassa, tyräkki kukkii keltaisin kukin, helmililjat on vielä kukassa, joten kukkapenkissä on sinikeltaisia läiskiä siellä täällä. Tänä vuonna en nyhtänyt puna-ailakkia pois, joten punaistakin kukkapenkeissä näkyy. Ja tietenkin ihana lemmikki kukkii sinisenään. Mutta aika vähän penkeissä on kukkivaa nyt, kun narsissikin lopettelee kukkimistaan.
No niin! Olet etelämpänä kuin minä ja sulla on siellä jo se ajankohta! Joko esikot on lopettanut? Tyräkki kuulemma leviää paljon, joten sitä en aio kokrilla.
Olet oikeassa! 9/10 suomalaisesta tekee tämän virheen, toki monelle se nurmikko riittää "puutarhaksi" .
Asumme 7v vanhalla alueella missä on n 40 taloa. Vain meillä ja parilla muulla on puutarhat, muilla nurmikkoa ja pari tuijaa rajalla. Ankeaa