Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä meni eniten vikaan pihasuunnitelmassasi?

Vierailija
07.05.2023 |

Ei olisi pitänyt istuttaa yhtä ainuttakaan piikkistä pensasta, ei ruusupuskia, ei vadelmia eikä etenkään karhunvadelmia!

Kommentit (1151)

Vierailija
661/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa rahaa meni alkuinnostuksessa, pikkuisen olisi pitänyt harkita enemmän. Maanpeittoperennojen osto osoittautui kannattavaksi, muutamasta taimesta on vuosien myötä saanut isot alueet peittoon,bja kun laittoi erilaisia maanpeittokasveja, kukkivat eri aikaan ja erivärisin kukin.Onneksi en erehtynyt ostamaan maahumalaa, kun sitä ilmaantui ihan itsestään.

Vierailija
662/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mikä on maailman homoin nimi?

- P ut1n 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jo enin pihainnostus saatu purettua, pihaprojektit on tehty tältä kesältä, joten nyt ei tehdä yhtään mitään. Eniten meni vikaan pihasuunnittelussa, kun en ottanut huomioon  leviävien perennojen oikeasti leviävän niin aggressiivisesti. Olisi pitänyt hommata vaan sellaisia vähemmän leviäviä yksilöitä.

Minä taas hommasin liiankin arkoja hienohelmaperennoja, ja ne nyt eivät leviä sitten millään. Kateeksi käyvät nuo aggressiivisesti alaa valtaavat kasvit, kasvaapa sitten ainakin edes jotain. Eli kieloja, ja mitä kaikkia niitä hulluna leviäviä olikaan?

Suosittelen harmaamalvikkia ja varjoliljaa.

Varjoliljoja olen yrittänyt metsästää vaikka mistä, mutta ei ole tullut vastaan. Valkoinen varjolilja olisi toiveena. Mutta jos liljakukot tykkäävät myös varjoliljoista, niin sitten ei kiitos.

Vierailija
664/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme laajentaneet pihaamme ja kaataneet isot puut pois ja täyttäneet pihan. Ennen oli luonnontilassa tien vieri, nyt laskee loivasti ojaan. Mitä kannattaisi laittaa tien viereen? Ei puita, ainakaan korkeaksi kasvavia. Ei tuijia minkäänlaisia. Ennen oli risuiset ruusupuskat ja isoja mäntyjä ja koivuja. Ajattelin jotain maanpeittokasvia ja kivilohkareita. Väliin ainakin sammalleimua.

Vierailija
665/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun patioista puhutaan, niin entäs ne sellaiset rautahäkkyräpergolat? Haluaisin sellaisen, koska haluan. Mies ihmettelee, että miten siihen asennetaan katto.

Minä sitten siihen selittämään, että ei siinä kato kuulukaan olla oikeaa kattoa, se on vaan sellanen katon kehikko tavallaan. Mutta onko sellasessa nyt mitään järkeä edes?

Onko teillä sellaisia ja istutteko siellä koko kesän patinoituneilla antiikkisilla rautajakkaroilla kukoistavien ruusuköynnösten tuoksuvassa siimeksessä, auringonsäteiden helliessä kukkamekon verhoamia sääriänne, nauttien englantilaisia krassikoristeisia teeleipiä ja siemailemassa kauniista kupposista cappuccinoa??

Mun siskolla on just sellainen pelkkä rautainen pergola ja sitä pitkin kasvaa jotain vihreää köynnöstä, joka muuttuu syksyllä oranssiksi ja punaiseksi. Ne köynnökset kasvaa sen pergolan tolppia pitkin ylös ja peittää sen koko katon. Siellä alla on pyöreä pöytä ja 4 metallista tuolia, ehkä jotain valurautaa tms, koska ne ei ole ihan kevyitä. Siellä vihermajassa on mukavaa istuskella helteillä, kun ne köynnökset luo varjon ja syksyisin se on upea, kun laittavat sinne valot.

Vierailija
666/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme laajentaneet pihaamme ja kaataneet isot puut pois ja täyttäneet pihan. Ennen oli luonnontilassa tien vieri, nyt laskee loivasti ojaan. Mitä kannattaisi laittaa tien viereen? Ei puita, ainakaan korkeaksi kasvavia. Ei tuijia minkäänlaisia. Ennen oli risuiset ruusupuskat ja isoja mäntyjä ja koivuja. Ajattelin jotain maanpeittokasvia ja kivilohkareita. Väliin ainakin sammalleimua.

Kevätkaihonkukkaa, rentoakankaalia, suikeroalpia... Onko paahteinen vai varjoinen kasvupaikka?

Vierailija
667/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti peittokurjenpolvi, ihana maanpeittokasvi! Rönsyansikka, lemmikki, päivänkakkara...

Vierailija
668/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaadetaan, kaivetaan pois luonnollisesti kasvavat puut tai kukat. Istutetaan tilalle haittakasveja Euroopasta kuten varjolilja joka kasvaa siellä villinä.

Ei mitkään pensaan juuret tuhoa mitään perustuksia eikä puutkaan.

Muutenhan ulkomailla tulisi puunjuuri lattiasta läpi, saattaa iso puu kasvaa asunnon edestä.

Vierailija
669/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä perennat leviää liikaa: ainakin jättipoimulehti, ukonkello, peurankello, vuohenkello, sinipiikkiputki, hopeamaruna, päivänkakkara. Ainakin nämä olen ostanut ja myöhemmin hävittänyt. Ja pahin oli kivikkokilkka, jota en enää saanut pois. Ja en kestä siemenestä leviäviä, koska siemenet menee kiveyksien väliin ja on mahdoton poistaa sieltä. Piikikkäitä kasveja ja liikaa versovia kirsikoita olen osannut onneksi välttää. Ja suosikkiperennani: pionit, keijunkukat, esikot, kuunliljat, päivänliljat, isomaksaruoho, punalatva, kaitalehtitatar, punahattu, jalokurjenmiekka. Nämä ei karkaa mihinkään, siksi näitä ei kukaan ole sinulle ilmaiseksi tyrkyttämässä.

Vierailija
670/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä perennat leviää liikaa: ainakin jättipoimulehti, ukonkello, peurankello, vuohenkello, sinipiikkiputki, hopeamaruna, päivänkakkara. Ainakin nämä olen ostanut ja myöhemmin hävittänyt. Ja pahin oli kivikkokilkka, jota en enää saanut pois. Ja en kestä siemenestä leviäviä, koska siemenet menee kiveyksien väliin ja on mahdoton poistaa sieltä. Piikikkäitä kasveja ja liikaa versovia kirsikoita olen osannut onneksi välttää. Ja suosikkiperennani: pionit, keijunkukat, esikot, kuunliljat, päivänliljat, isomaksaruoho, punalatva, kaitalehtitatar, punahattu, jalokurjenmiekka. Nämä ei karkaa mihinkään, siksi näitä ei kukaan ole sinulle ilmaiseksi tyrkyttämässä.

Tämä on muuten hyvä ohje! Kaikki mitä sinulle ollaan ilmaiseksi jakamassa ovat yleensä sellaisia, jotka hetken päästä ovat valloittaneet koko kukkapenkkisi. Ei kannata paraatipenkkiin ainakaan istuttaa.

Vierailija
671/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivänkakkara on kyllä niin kaunis eikä ole sellainen muiden perennojen syöjä, että annan sen kyllä mielelläni kasvaa missä haluaa. Sinipiikkiputki on minulla ollut kyllä ihan kiltisti, en tiennytkään, että se on noita aggressiivisesti leviäviä.

Vierailija
672/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat siosikkiperennat minulla! Lisäksi vielä kullero, kun se kukkii silloin, kun muut eivät vielä ole aloittaneet ja sipulikukat jo lopettaneet. En tiedä, miten kova leviämään kullero on...

Vierailija
673/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on jo enin pihainnostus saatu purettua, pihaprojektit on tehty tältä kesältä, joten nyt ei tehdä yhtään mitään. Eniten meni vikaan pihasuunnittelussa, kun en ottanut huomioon  leviävien perennojen oikeasti leviävän niin aggressiivisesti. Olisi pitänyt hommata vaan sellaisia vähemmän leviäviä yksilöitä.

Minä taas hommasin liiankin arkoja hienohelmaperennoja, ja ne nyt eivät leviä sitten millään. Kateeksi käyvät nuo aggressiivisesti alaa valtaavat kasvit, kasvaapa sitten ainakin edes jotain. Eli kieloja, ja mitä kaikkia niitä hulluna leviäviä olikaan?

Suosittelen harmaamalvikkia ja varjoliljaa.

Varjoliljoja olen yrittänyt metsästää vaikka mistä, mutta ei ole tullut vastaan. Valkoinen varjolilja olisi toiveena. Mutta jos liljakukot tykkäävät myös varjoliljoista, niin sitten ei kiitos.

Kyllä ne niissäkin pyörii, ainakin meillä. Mutta ei ole mitään kovin suurta populaatiota. Listin aina kun näen.

Mutta ihan hullun lailla leviävä kasvi on.

Vierailija
674/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat siosikkiperennat minulla! Lisäksi vielä kullero, kun se kukkii silloin, kun muut eivät vielä ole aloittaneet ja sipulikukat jo lopettaneet. En tiedä, miten kova leviämään kullero on...

Taitaa vaatia kosteahkon vehmaan kasvupaikan. En saanut kasvamaan aurinkoisella ja kuivalla pihallani.

Vierailija
675/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuunliljat eivät leviä, mutta kasvavat aivan valtaviksi ja sitten on pakko jakaa, kun se alkaa itsekin kärsiä ahtaudesta. Ja on muuten ihan saakelinmoinen juurakko - ei meinaa iso mieskään saada sitä lapiolla pilkottua. Uhkasi viimeksi ottaa moottorisahan 😂

Vierailija
676/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karpaattien kello kasvaa meillä nykyään kaikkialla. Pihakivetyksen raoistakin saa kitkeä.

Vierailija
677/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä meni vikaan? Se että suomessa kesä kestää 2 kuukautta.

Vierailija
678/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni pitkään tajuta, että herkästi siemenistä leviävistä kasveista täytyy poistaa kukinnot kukkien kuihduttua. On nimittäin joka paikka täynnä mm. myskimalvan, sormustinkukan ja punakärsämön taimia. Sormustunkukista en poista kaikkia kukintoja (koska kaksivuotinen), osan vain taivutan, että siemenet varisee paikalleen eikä ties minne.

On myös ollut yllätys, että perennoista ilmoitettavat korkeudet ovat vain suuntaa antavia ja ne oman penkin kasvuolot vaikuttavat oleellisesti lopulliseen kokoon.

Pitkään myös ostin taimia, niin perennoja kuin puuvartsiakin, hetken huumassa tietämättä mihin ne edes istutan. Siten on tullut istutettua kaikenlaista hölmöihin paikkoihin tai jopa jäänyt istuttamatta. Nyt olen oppinut, että käyn ensin katselemassa, sitten menen kotiin ja rauhassa mietin, että olisiko sille kasville paikkaa. Valmistelen istutuspaikan ja vasta sen jälkeen käyn ostamassa taimet, jotka voinkin istuttaa heti.

Vierailija
679/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puinen iso patio. Liukas sateella, eikä sillä oikein mitään tee.

Takavuosien järkyttävä trendi. 

Katetut terassit ovat ihania, ainakin, jos ovat riittävän isoja, että sinne mahtuu keinut ja ruokapöydät. Mutta nuo taivasalla kastuvat kattamattomat puupatiot ovat Suomen olosuhteissa aivan käsittämättömiä. Puolet vuodesta lumikinoksen peitossa ja kesällä sateen armoilla. Eihän siellä voi pitää muuta kuin muovituoleja ja vahakankaalla vuorattua vanhaa pöytää.

No eipä ole parina viime kesänä paljoo sadellut...

Vierailija
680/1151 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron edellisen pihan omistajan #%##&#*^:llisestä virheestä: Hän on istuttanut RUTTOJUURTA ja se on levinnyt joka paikkaan. Olen 3 vuotta repinyt sitä ylös, mutta en jaksa enää. Se vaan puskee aina samasta paikasta ja vähän eri paikasta. Yritän kiskoa juurineen. Niitä on varmaan kymmeniä tuhansia täällä. Ovat kivunneet maakellarin katolle, nurmikoille, kukkapenkkeihin, saunan alle, joka p...n paikkaan. 😠 Miten ne saa pois?

Varmaan sen vuoksi myi sen talonsa...Ei kai ruttojuuresta pääse ikinä lopullisesti eroon. Asfaltti?

Kyllä pääsee! Muutaman kesän kun vetää ruohonleikkurilla tai trimmerillä/raivurilla viikottain yli, niin kyllä ne kuihtuu pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme