Jatkossa jo yksi kokonainen grillimakkara on liikaa lihaa - suomalaiseten ruokasuositukset muuttuvat
Uusi planetaarisen ruokavalion mukainen viikkoannossuositus on 350g lihaa eli 50g per päivä. Aiemmin suositeltu viikkomäärä oli 500g lihaa, mutta suomalaiset syövät keskimäärin 750g lihaa per viikko mikä on liikaa.Lihan ja lihavalmisteiden kulutusta halutaan laskea terveyden ja ympäristön suojelemiseksi. Tarkoitus on pelata entisiin aikoihin jolloin lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita syötiin vain harvoin erittäin suurina juhlapäivänä ja silloinkin vain vauraimmissa perheissä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/d7509954-f58d-44bd-91eb-2af2566d22…
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä että poliittinen ideologia sotketaan mukaan ruokasuosituksiin. Kyllä ruokasuosituksen pitäisi koskea vain terveyttä eikä mitään CO2 päästöjä joilla ei tekemistä terveyden kanssa. Nyt meni luottamus ruokasuosituksiin kun poliittinen ideologia sotkettiin mukaan.
Ihan kun sä olisit ruokasuosituksiin ennenkään luottanu hölömö
Olen eri mutta kyllä ainakin minä luulin tähän asti että ruokasuositukset koski vain ihmisen terveyttä ja olen pitänyt niitä suuntaa antavana ohjelinjana esim työpaikan lounaalla.
Harmittavaa että politiikka vedetty mukaan nyt CO2 päästöjen osalta.
Kasvisproteiinia kannattaa ennemmin saada vaikkapa kotimaisesta nokkosesta joka on kasvatettu Suomessa. Ulkomailta tuodun brazilialaisen soijan CO2 on jopa korkeampi kuin suomalaisen lampaan tai vuohen CO2.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä että poliittinen ideologia sotketaan mukaan ruokasuosituksiin. Kyllä ruokasuosituksen pitäisi koskea vain terveyttä eikä mitään CO2 päästöjä joilla ei tekemistä terveyden kanssa. Nyt meni luottamus ruokasuosituksiin kun poliittinen ideologia sotkettiin mukaan.
Tämä. Uusi suositus ilmeisesti perustuu enemmän ilmastofanatismiin kuin ruoan syöjän terveyteen.
Soijaa, härkäpapua ja kauraa sitten saadaan jatkossa joka muodossa kouluissa ja vanhusten hoitopaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi perhana, söin eilen 3,5 grillimakkaraa! Kuolenko tänään? Tuleeko maailmanloppu tänään? Olen lentänyt viimeksi 1995, saako lentämättömyyspisteillä lisäaikaa?
Kuin helvetin tavalla joku pystyy vetämään napaansa melkein kokonaisen paketillisen grillimakkaraa? 🤢
En kyllä enää yhtään ihmettele suomalaisten terveys- ja paino-ongelmia.
Mä pystyn vetämään paketillisen, helposti. Varsinkin jos on jotain hyvää makkaraa. Itseasiassa grillatessa jätän mielelläni kokolihat pois ja syön pelkästään makkaraa. N152cm/43kg. Ihan turhaa jeesustelua ettei aikuiseen ihmiseen mahtuisi 400g ruokaa, vaikka mun kokoiseen hukkapätkäänkin mahtuu. Satunnainen grillimakkaroiden syönti ei aiheuta suomalaisten lihavuutta vaan se arjessa jatkuva puputus.
Ahmintasi on sairaaloista. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun sä olisit ruokasuosituksiin ennenkään luottanu hölömö
Olen eri mutta kyllä ainakin minä luulin tähän asti että ruokasuositukset koski vain ihmisen terveyttä ja olen pitänyt niitä suuntaa antavana ohjelinjana esim työpaikan lounaalla.
Harmittavaa että politiikka vedetty mukaan nyt CO2 päästöjen osalta.
Kasvisproteiinia kannattaa ennemmin saada vaikkapa kotimaisesta nokkosesta joka on kasvatettu Suomessa. Ulkomailta tuodun brazilialaisen soijan CO2 on jopa korkeampi kuin suomalaisen lampaan tai vuohen CO2.
Mitä helvettiä oikeen selität? Brasilialaista soijaa syötetään täällä ainoastaan tuotantoeläimille, kuluttajille myytävä soija on yleisesti eurooppalaista.
Eikä soijan CO2 päästöt ole suuret ravintoa kohden, soijan kokonaispäästöt ovat suuret koska sitä kasvatetaan niin paljon eläinten rehuksi. 95% maailman tuotetusta soijasta menee tuotantoeläinten ravinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Uusi suositus ilmeisesti perustuu enemmän ilmastofanatismiin kuin ruoan syöjän terveyteen.
Punainen liha ei ole terveellistä, suositus perustuu siis sekä terveys- että ympäristösyihin
ihan sama!
Ei niitä suosituksia lue kun parikymppiset bimbot,eikä nekään niitä noudata.
Olen viimeisten parin vuoden aikana ostanut useina viikkoina 400 g pakkauksen jauhelihaa ja myös syönyt sen viikon aikana.
Yllätyin kuullessani, että jauheliha luokitellaan prosessoituihin lihatuotteisiin, kuten leikkeleet ja makkarat. Olen luokituksesta eri mieltä, koska vaikka liha on jauhettu ja muullakin tavoin käsitelty, se ei tietääkseni sisällä lisättyjä aineita, ja suolaaminenkin tehdään itse.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen liha ei ole terveellistä, suositus perustuu siis sekä terveys- että ympäristösyihin
Perusteluissa kuitenkaan sanotaan että ilmastosyyt vaikutti eli lihan suositus olisi korkeampi ilman politiikan sotkemista mukaan. Kyllä näiden suositusten pitäisi perustua 100% terveyteen, eli jos lihan suositeltua määrää lasketaan, pitää olla tieteellistä näyttöä että suoraan yhteydessä sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lihasta pitäisi luopua ja syödä tilalla mitä? Hiilaria, joka ei pidä nälkää? Vai rasvaa, eli jotain ulkomailta lennätettyjä avokadoja?
Näitä asioita tulisi nyt vähentää reilusti elämästä tai poistaa kokonaan ruokavaliosta:
Liha
Muna
Maito
Sokerit
Hiilarit
Rasvat
Suola
Kysyn ihan tosissaan, mitä jää jäljelle? Marjat? No, niissäkin on sokeria. Ottakaa lääkäriltä tai ravintoterapeutilta selvää, jos ette tiedä, että miten koostetaan päivittäinen tasapainoinen ruokailu. Tuoda listassa ei ole järjen häivääkään. Ihmisen elimistö tarvitsee kohtuullisesti kaikkia tuossa lueteltuja ravintoaineita. En jaksa alkaa tuuleen huutelemaan mihin mikäkin luettelon aine on tarpeellinen.
Faith kirjoitti:
Olen viimeisten parin vuoden aikana ostanut useina viikkoina 400 g pakkauksen jauhelihaa ja myös syönyt sen viikon aikana.
Yllätyin kuullessani, että jauheliha luokitellaan prosessoituihin lihatuotteisiin, kuten leikkeleet ja makkarat. Olen luokituksesta eri mieltä, koska vaikka liha on jauhettu ja muullakin tavoin käsitelty, se ei tietääkseni sisällä lisättyjä aineita, ja suolaaminenkin tehdään itse.
Jauheliha on prosessoitua koska se on jauhettua ja lihan jauhaminen lasketaan prosessoinniksi. Prosessoimatonta lihaa ei ole käsitetelty millään tavalla.
Itse syön enää tosi vähän punaista lihaa ja makkaroita, mutta ärsyynnyin siitä, että ilmastoaktivismi oli sotkettu ravintosuosituksiin! Pohjoismaat pelastaa maailman tinkimällä lihasta 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteluissa kuitenkaan sanotaan että ilmastosyyt vaikutti eli lihan suositus olisi korkeampi ilman politiikan sotkemista mukaan. Kyllä näiden suositusten pitäisi perustua 100% terveyteen, eli jos lihan suositeltua määrää lasketaan, pitää olla tieteellistä näyttöä että suoraan yhteydessä sairauksiin.
Terveyden perusteella ihmisen ei tarvitsisi syödä laisinkaan lihaa.
Lautasmallia täällä on 100 % kansasta ennenkin käyttänyt, uusi suositus lyö läpi samalla tavalla
Ihmistä lukuunottamatta kaikki kädelliset ovat 100% herbivoreja eli kasvissyöjiä ja meidän ihmistenkin kuukuisi olla ja ottaa mallia esim simpansseista ja orangeista, jotka ovat pitöytyneet edelleen kädellisille normaalissa ja luonnollisessa ruokavaliossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullekaan kyllä naisena riitä mikään yksi makkara. Olen aina syönyt paljon ja ollut normaalipainossa. Jos söisin pastan tai perunan ja runsaan vihersalaatin kanssa yhden makkaran niin hetken päästä olisi taas nälkä. Jos lopetan lihansyönnin tai vähennän sitä radikaalisti veriarvot menevät huonoiksi ja en jaksa treenata tai tehdä töitä. Jos lopetan suolan käytön verenpaine laskee pohjamutiin ja huimaa. Jos en käytä ruoassa rasvaa se ei maistu miltään ja iho kuivuu.
Voin silti syödä välillä kasvisruokaa ja kalakin menee usein, mutta en jätä mitään pois ruokavaliostani siksi että se on "epäterveellistä" tai maailma muka pelastuu. Niin kauan kuin isot lihayrittäjät vievät Kiinaan asti Suomessa tuotettua lihaa ja eliitti ei tunne omantunnontuskia lentelystä sinne tänne tai pihviaterioistaan ei mullakaan ole tarvetta leikkiä hyödyllistä i d i o o t t i a. Mulla on täysi oikeus syödä vatsani täyteen ravitsevaa ruokaa ja voida hyvin.
Mikäs tyhmä apina siellä melskaa
Ei pitäisi ruokkia (!) tr0llia, mutta tämän kerran. Kiinaan viedään vuosittain miljoonia kiloja suomalaista lihaa, ajattele millaisten logistiikkaketjujen päähän samalla kun meitä sitoutetaan ilmastotavoitteisiin.
Ihan oikeastikko jotkut näitä suosituksia noudattaa? Itseäni lähinnä vain huvittaa nuo suositukset koska näyttäisi enemmänkin ideologia ja aate olla noiden suositusten takana kuin ihmisen terveys.
Minä olen sekasyöjä ja lihaa menee viikossa varmaankin keskimäärin noin 1-2 kiloa.
Väitän että noin 1kg punaistalihaa ihmisen pitää syödä viikossa jotta proteiinin ja raudan saanti on taattu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastikko jotkut näitä suosituksia noudattaa? Itseäni lähinnä vain huvittaa nuo suositukset koska näyttäisi enemmänkin ideologia ja aate olla noiden suositusten takana kuin ihmisen terveys.
Minä olen sekasyöjä ja lihaa menee viikossa varmaankin keskimäärin noin 1-2 kiloa.
Väitän että noin 1kg punaistalihaa ihmisen pitää syödä viikossa jotta proteiinin ja raudan saanti on taattu.
se on kiva ku netissä kaiken maailman otukset voi väittää vaikka mitä eikä sen tartte perustua yhtää mihinkään faktaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lihasta pitäisi luopua ja syödä tilalla mitä? Hiilaria, joka ei pidä nälkää? Vai rasvaa, eli jotain ulkomailta lennätettyjä avokadoja?
Näitä asioita tulisi nyt vähentää reilusti elämästä tai poistaa kokonaan ruokavaliosta:
Liha
Muna
Maito
Sokerit
Hiilarit
Rasvat
Suola
Suola on elintärkeää ihmiselle. Samoiten hyvät rasvat. Muista olen ainakin osittain samaa mieltä.
Ravintosuositusten laatijoiden kanssa kannattaa keskustella ravinnosta samaan tapaan kuin lääkärien kanssa terveydestä, juristien kanssa oikeudenmukaisuudesta ja arkkitehtien kanssa rakennusten kauneudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta.