Jatkossa jo yksi kokonainen grillimakkara on liikaa lihaa - suomalaiseten ruokasuositukset muuttuvat
Uusi planetaarisen ruokavalion mukainen viikkoannossuositus on 350g lihaa eli 50g per päivä. Aiemmin suositeltu viikkomäärä oli 500g lihaa, mutta suomalaiset syövät keskimäärin 750g lihaa per viikko mikä on liikaa.Lihan ja lihavalmisteiden kulutusta halutaan laskea terveyden ja ympäristön suojelemiseksi. Tarkoitus on pelata entisiin aikoihin jolloin lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita syötiin vain harvoin erittäin suurina juhlapäivänä ja silloinkin vain vauraimmissa perheissä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/d7509954-f58d-44bd-91eb-2af2566d22…
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastikko jotkut näitä suosituksia noudattaa? Itseäni lähinnä vain huvittaa nuo suositukset koska näyttäisi enemmänkin ideologia ja aate olla noiden suositusten takana kuin ihmisen terveys.
Minä olen sekasyöjä ja lihaa menee viikossa varmaankin keskimäärin noin 1-2 kiloa.
Väitän että noin 1kg punaistalihaa ihmisen pitää syödä viikossa jotta proteiinin ja raudan saanti on taattu.
se on kiva ku netissä kaiken maailman otukset voi väittää vaikka mitä eikä sen tartte perustua yhtää mihinkään faktaan
Miksi 50 vuotta sitten lihaa pidettiin terveellisenä ruokana mutta nykyisin sitä ei juurikaan saisi syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täälä ihmetellään miten jokus syö 2 makkaraa tai perätin paketin? Ei 2 makkaraa nyt ole paljoa. Eihän yhtä makkaraa varten kannata edes nuotiolle lähteä.
Se on sitä sievistelyä ja muiden syömisen kauhistelua, mihin tytöt ja naiset on kasvattu pienestä pitäen. Perimmäinen ajatushan on se, että toisen syömistä ja syömisen määrää tulee mollata, paheksua ja kauhistella, jotta itse vaikuttaisi paremmalta ihmiseltä ja sirolta lintuselta, joka vain muutamalla murulla pärjää. Alkeellisin kiusaamisen muoto ja valitettavasti sisäänrakennettu joillekin. Myös miehet saattavat harrastaa kontrollointimielessä naistensa ruokien kommentointia. Sitten kuitenkin salaa jossain komerossa syödään kaksin käsin suklaata kolme levyä kerralla, että saa edes jostain mielihyvää.
No kuule käsi sydämelle, eikö sinusta ole ihan kenelle vain aika helvetin paljon makkaraa, jos kokonaisen paketillisen vetäisee yhdeltä istumalta? Ihan jo se suolan ja rasvan määrä on aivan tajuton. Ja kilokaloreita noin 1000, eli 2/3 keskikokoisen naisen vuorokausienergiasta pelkästä makkarasta. Jos syö pari kertaa viikossa vaikkapa vain sen kaksi makkaraa, sen on 1000 kcal viikossa ilman, että mitään elimistölle tarpeellista saisi siinä ohessa. En usko, että kehorauha-aate ihan tätä tarkoitti, kun alkoi puhua aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastikko jotkut näitä suosituksia noudattaa? Itseäni lähinnä vain huvittaa nuo suositukset koska näyttäisi enemmänkin ideologia ja aate olla noiden suositusten takana kuin ihmisen terveys.
Minä olen sekasyöjä ja lihaa menee viikossa varmaankin keskimäärin noin 1-2 kiloa.
Väitän että noin 1kg punaistalihaa ihmisen pitää syödä viikossa jotta proteiinin ja raudan saanti on taattu.
Suositukset ovat sitä varten että voidaan opettaa ihmisille jotka syövät väärin syömään oikein koska lihavuus ja ulipaino aiheuttavat yhteiskunnalle terveyskuluja. Suositukset on kompromissi siitä että suomalaiset eivät suostuneet sille että ylipaino ja kehon rasva laitettaisiin verolle yhteiskunnalle aiheutuvien kulujen kompensoimiseksi. Ravitsemussuositusten mukaisen oikeaoppisen syömisen opetus aloitetaan jo päiväkodeissa ja nuorten kansalaisten ruokavalistus jatkuu koko kouluajan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on kiva ku netissä kaiken maailman otukset voi väittää vaikka mitä eikä sen tartte perustua yhtää mihinkään faktaan
Miksi 50 vuotta sitten lihaa pidettiin terveellisenä ruokana mutta nykyisin sitä ei juurikaan saisi syödä?
Miten niin ei saisi juurikaan syödä? Nykyihminen syö liikaa. 50v sitten oltiin vielä osin pääsemästä sodanaikaisesta pulasta yli.
Vierailija kirjoitti:
Katso makkaran lihaprosentti!
95%
Tässähän vain halutaan säästää sillä liha on kallista ja sitä ei haluta näemmä antaa esim. kouluille, päiväkoteihin yms.
Mutta on aivan varmaa että rikas eliitti syö parhaita pihvejä päivittäin...
Häpeällistä manipulointia siis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa jokainen ihan itse päättäisi mitä syö ja kuinka paljon. Eli otetaan rauhallisesti noiden suositusten suhteen, niitä tulee ja meneekin, miten milloinkin. Maapallo ei pelastu, vaikka söisimme koko paketillisen makkaroita viikossa, vähän muutakin siihen tarvitaan.
Tämä suositus ei liity maapallon pelastamiseen vaan terveyden edistämiseen. Meillä Suomessakin suolistosairaudet yleistyvät koko ajan ja nimenomaan nuorissa ikäluokissa. Paitsi että noi sairaudet ovat sairastajalleen elämänlaatua merkittävästi heikentävä seikka, ne kuormittavat terveydenhuoltoa sekä julkista taloutta.
Eiköhän suurempi syy ole sokerit ja lisäaineet ja pilalle jalostetut ruoka-aineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositukset ovat sitä varten että voidaan opettaa ihmisille jotka syövät väärin syömään oikein koska lihavuus ja ulipaino aiheuttavat yhteiskunnalle terveyskuluja. Suositukset on kompromissi siitä että suomalaiset eivät suostuneet sille että ylipaino ja kehon rasva laitettaisiin verolle yhteiskunnalle aiheutuvien kulujen kompensoimiseksi. Ravitsemussuositusten mukaisen oikeaoppisen syömisen opetus aloitetaan jo päiväkodeissa ja nuorten kansalaisten ruokavalistus jatkuu koko kouluajan läpi.
Liha ei ketään lihota. Se ylipaino muodostuu ihan muusta.
otetaan esim. jauheliha ; 700g paketti riittää yhdelle viikoksi ja on aika paljo( sopivasti) lihaa, nimittäin kun paistaessa katoaa noin puolet,
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä laki, mitä seuraavaksi? Saunominen ja takat kielletään?
Mistä sinä tuhannen tonttu sait päähäsi, että ravitsemussuositus on LAKI? Huomaa myös, että yhtään mitään ei ole kielletty. Tsiisus te persut olette palikoita.
nautatila kirjoitti:
otetaan esim. jauheliha ; 700g paketti riittää yhdelle viikoksi ja on aika paljo( sopivasti) lihaa, nimittäin kun paistaessa katoaa noin puolet,
Sehän pitäis melkeen käyttää kerralla kun avaa. Tolkuttoman kokoisia nuo pakkauskoot, ja niin isot paljousalennukset ettei viitsitä vähempää ostaa
Ihminen tarvii lihaa noin 100g-200g lihaa päivittäin eli suositukset ovat virheellisiä. Taitaa tuo 350g suositus koskea 5 vuotiasta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
majoneesikaan ei lihota, ei kukaan pelkällä majoneesilla syö itseään lihavaks
sama koskee sokeria, ykskään lihava tuttu ei oo pelkällä sokerilla itseään lihavaks syöny
taukki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa jokainen ihan itse päättäisi mitä syö ja kuinka paljon. Eli otetaan rauhallisesti noiden suositusten suhteen, niitä tulee ja meneekin, miten milloinkin. Maapallo ei pelastu, vaikka söisimme koko paketillisen makkaroita viikossa, vähän muutakin siihen tarvitaan.
Tämä suositus ei liity maapallon pelastamiseen vaan terveyden edistämiseen. Meillä Suomessakin suolistosairaudet yleistyvät koko ajan ja nimenomaan nuorissa ikäluokissa. Paitsi että noi sairaudet ovat sairastajalleen elämänlaatua merkittävästi heikentävä seikka, ne kuormittavat terveydenhuoltoa sekä julkista taloutta.
Eiköhän suurempi syy ole sokerit ja lisäaineet ja pilalle jalostetut ruoka-aineet.
Ei näitäkään suositella syötäväks ravintosuosituksissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
majoneesikaan ei lihota, ei kukaan pelkällä majoneesilla syö itseään lihavaks
sama koskee sokeria, ykskään lihava tuttu ei oo pelkällä sokerilla itseään lihavaks syöny
taukki
Mitähän sä sekoilet...
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvii lihaa noin 100g-200g lihaa päivittäin eli suositukset ovat virheellisiä. Taitaa tuo 350g suositus koskea 5 vuotiasta lasta?
Ihminen ei tarvitse lihaa mihinkään. Tai no, ehkä addikti tarvitsee fiksinsä
Luen tän niin että pitää syödä yksi 350g pihvi viikossa. Muina päivinä sitten normaalia ruokaa.
Heh meni viikko suositukset pelkästään eilen yli. Söin eilen päivällä ison kebab annoksen ja illalla saunan jälkeen 2 saunamakkaraa :D Tänään ruuaksi olisi ollut makaronilaatikkoa joten enkö saa enää sitä syödä ja pitääkö mun nyt viikko syödä pelkästään perunaa ja makaronia? :D
M33
Vierailija kirjoitti:
Heh meni viikko suositukset pelkästään eilen yli. Söin eilen päivällä ison kebab annoksen ja illalla saunan jälkeen 2 saunamakkaraa :D Tänään ruuaksi olisi ollut makaronilaatikkoa joten enkö saa enää sitä syödä ja pitääkö mun nyt viikko syödä pelkästään perunaa ja makaronia? :D
M33
Joo ei oo muuta kasvisruokaa olemassa kuin peruna ja makarooni
hyvä make kylä sä oot tän kylän viksuin jäpä!
Sitten nämä luokan tyhmimmät tapaukset löytävät toisensa netin välityksellä ja ryhmäytyvät. Porukassa tyhmyys tiivistyy entisestään