Jatkossa jo yksi kokonainen grillimakkara on liikaa lihaa - suomalaiseten ruokasuositukset muuttuvat
Uusi planetaarisen ruokavalion mukainen viikkoannossuositus on 350g lihaa eli 50g per päivä. Aiemmin suositeltu viikkomäärä oli 500g lihaa, mutta suomalaiset syövät keskimäärin 750g lihaa per viikko mikä on liikaa.Lihan ja lihavalmisteiden kulutusta halutaan laskea terveyden ja ympäristön suojelemiseksi. Tarkoitus on pelata entisiin aikoihin jolloin lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita syötiin vain harvoin erittäin suurina juhlapäivänä ja silloinkin vain vauraimmissa perheissä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/d7509954-f58d-44bd-91eb-2af2566d22…
Kommentit (436)
Kansan köyhtyessä muutetaan suosituksia, ettei nälkä alkaisi haittaamaan hallintoa.
Vierailija kirjoitti:
Soijaa, härkäpapua ja kauraa sitten saadaan jatkossa joka muodossa kouluissa ja vanhusten hoitopaikoissa.
Siinä sitä pääsee Suomi pian eroon vanhuksista hoivakodeissa. Ei vanhusten vatsa ja suolisto kestä tuollaisia. Papua, linssiä, hernettä ja ties mitä palkoa. Itse olen 72 v. ja pikkuhiljaa on pitänyt luopua tuollaisista, sipuliakin pitää käyttää mahdollisimman vähän. Välillä jutellaan muiden samanikäisten kanssa ja heillä meilkein sama. Itse saatan syödä YHDEN lusikallisen jotain linssejä, suurempi määrä aiheuttaa melko pian kaameita vatsanvääntöjä ja järkyttäviä ilmavaivoja loppupäiväksi. En aio syödä jatkossakaan noita, en myöskään tofua ja soijaa sekä avokadoa. Lähiruokaa syön ja luomulihaa, kalaa. Makkaroita ja leikkelettä en ole tarvinnut vuosikymmeniin, juustoista tykkään mutta nekin isompina annoksina nautittuna aiheuttavat ummetuksen. Valmistan kaiken ruokani itse tuoreista elintarvikkeista, eineksiä ym. valmisruokia en syö, en edes leivonnaisia, leivon itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi perhana, söin eilen 3,5 grillimakkaraa! Kuolenko tänään? Tuleeko maailmanloppu tänään? Olen lentänyt viimeksi 1995, saako lentämättömyyspisteillä lisäaikaa?
Kuin helvetin tavalla joku pystyy vetämään napaansa melkein kokonaisen paketillisen grillimakkaraa? 🤢
En kyllä enää yhtään ihmettele suomalaisten terveys- ja paino-ongelmia.
Mä pystyn vetämään paketillisen, helposti. Varsinkin jos on jotain hyvää makkaraa. Itseasiassa grillatessa jätän mielelläni kokolihat pois ja syön pelkästään makkaraa. N152cm/43kg. Ihan turhaa jeesustelua ettei aikuiseen ihmiseen mahtuisi 400g ruokaa, vaikka mun kokoiseen hukkapätkäänkin mahtuu. Satunnainen grillimakkaroiden syönti ei aiheuta suomalaisten lihavuutta vaan se arjessa jatkuva puputus.
Aika harva kirpun kokoinen hukkapätkä vetäisee paketillisen makkaraa kerralla, ellei ole harjoitellut uutterasti. Ja jos on harjoitellut uutterasti, ei taatusti ole enää mikään kirpunkokoinen.
Moni ylipainoinen huijaa itseään syömällä pieniä määriä pitkin päivää, eli puputtaa jatkuvasti jotakin nälkäänsä.
Minäkin hukkapätkä syön aterialla kunnon annoksen, se pitää nälän loitolla pitkän aikaa.
-eri
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikö se olisi kansantaloudellisesti kaikista parasta kun ihmiset söisivät epäterveellisesti ja kuolisivat heti kun pääsevät eläkeikään. Valtava säästö eläkemenoissa.
Ja luulet ettei sitä tässä juuri haeta. Vähemmän lihaa ei tarkoita terveellisempää
Noniin saatiinhan ne liskomiesten salajuonetkin tähän keskusteluun
Mitä oikein selität? Tämä ruokavalio ohjailu on täysin poliittista. Huonompaa vähemmän ravitsevaa ruokaa esim. laitosvanhuksille niin kyllä ne kuolee nopeammin pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh meni viikko suositukset pelkästään eilen yli. Söin eilen päivällä ison kebab annoksen ja illalla saunan jälkeen 2 saunamakkaraa :D Tänään ruuaksi olisi ollut makaronilaatikkoa joten enkö saa enää sitä syödä ja pitääkö mun nyt viikko syödä pelkästään perunaa ja makaronia? :D
M33
Kannattaisi vähän alkaa omaa terveyttäkin miettiä, kannattaisi alkaa syömään terveellisemmin ja aloittaa liikunta. Värikkäitä kasviksia ja hedelmiä mukaan niin jaksaa vähän liikkuakin.
Masai dieetti on terveellinen vaikka koostuu lähes pelkästään maitotuotteista, lihasta ja verestä.
Vierailija kirjoitti:
Jaat sen lenkkimakkaran painon sen sisältämällä lihaprosentilla.
Eli 350g/0,05=7000g
Eli voit vetää 7kg lenkkimakkaraa ennenkuin viikkoannos ylittyy.
ja sitten päästään siihen, että siinä lenkkimakkarassa ei ole epäterveellistä se liha vaan kaikki muu paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijaa, härkäpapua ja kauraa sitten saadaan jatkossa joka muodossa kouluissa ja vanhusten hoitopaikoissa.
Siinä sitä pääsee Suomi pian eroon vanhuksista hoivakodeissa. Ei vanhusten vatsa ja suolisto kestä tuollaisia. Papua, linssiä, hernettä ja ties mitä palkoa. Itse olen 72 v. ja pikkuhiljaa on pitänyt luopua tuollaisista, sipuliakin pitää käyttää mahdollisimman vähän. Välillä jutellaan muiden samanikäisten kanssa ja heillä meilkein sama. Itse saatan syödä YHDEN lusikallisen jotain linssejä, suurempi määrä aiheuttaa melko pian kaameita vatsanvääntöjä ja järkyttäviä ilmavaivoja loppupäiväksi. En aio syödä jatkossakaan noita, en myöskään tofua ja soijaa sekä avokadoa. Lähiruokaa syön ja luomulihaa, kalaa. Makkaroita ja leikkelettä en ole tarvinnut vuosikymmeniin, juustoista tykkään mutta nekin isompina annoksina nautittuna aiheuttavat ummetuksen. Valmistan kaiken ruokani itse tuoreista elintarvikkeista, eineksiä ym. valmisruokia en syö, en edes leivonnaisia, leivon itse.
Ootko varma että valmistat nämä oikein? Palkokasveissa on aika paljon antinutrientteja jotka olis syytä käsitellä pois. Linssitkin olis syytä liottaa jos valmistaa kuivasta.
Toki syö sinä mitä haluat, enkä ala tuon ikästä neuvomaan saati määräämään. Mutta näin yleisenä ohjeena muille kasvisruoasta kiinnostuneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastikko jotkut näitä suosituksia noudattaa? Itseäni lähinnä vain huvittaa nuo suositukset koska näyttäisi enemmänkin ideologia ja aate olla noiden suositusten takana kuin ihmisen terveys.
Minä olen sekasyöjä ja lihaa menee viikossa varmaankin keskimäärin noin 1-2 kiloa.
Väitän että noin 1kg punaistalihaa ihmisen pitää syödä viikossa jotta proteiinin ja raudan saanti on taattu.
se on kiva ku netissä kaiken maailman otukset voi väittää vaikka mitä eikä sen tartte perustua yhtää mihinkään faktaan
Miksi 50 vuotta sitten lihaa pidettiin terveellisenä ruokana mutta nykyisin sitä ei juurikaan saisi syödä?
Mitä horiset, suositus EI ole kielto. Syö mitä syöt ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi perhana, söin eilen 3,5 grillimakkaraa! Kuolenko tänään? Tuleeko maailmanloppu tänään? Olen lentänyt viimeksi 1995, saako lentämättömyyspisteillä lisäaikaa?
Kuin helvetin tavalla joku pystyy vetämään napaansa melkein kokonaisen paketillisen grillimakkaraa? 🤢
En kyllä enää yhtään ihmettele suomalaisten terveys- ja paino-ongelmia.
Mä pystyn vetämään paketillisen, helposti. Varsinkin jos on jotain hyvää makkaraa. Itseasiassa grillatessa jätän mielelläni kokolihat pois ja syön pelkästään makkaraa. N152cm/43kg. Ihan turhaa jeesustelua ettei aikuiseen ihmiseen mahtuisi 400g ruokaa, vaikka mun kokoiseen hukkapätkäänkin mahtuu. Satunnainen grillimakkaroiden syönti ei aiheuta suomalaisten lihavuutta vaan se arjessa jatkuva puputus.
Aika harva kirpun kokoinen hukkapätkä vetäisee paketillisen makkaraa kerralla, ellei ole harjoitellut uutterasti. Ja jos on harjoitellut uutterasti, ei taatusti ole enää mikään kirpunkokoinen.
Moni ylipainoinen huijaa itseään syömällä pieniä määriä pitkin päivää, eli puputtaa jatkuvasti jotakin nälkäänsä.
Minäkin hukkapätkä syön aterialla kunnon annoksen, se pitää nälän loitolla pitkän aikaa.-eri
-eri
Että keeralla koko päivän ruokamäärä? Sun vatsalukku on varmaan aika venynyt säkki 😬.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 350g/0,05=7000g
ja sitten päästään siihen, että siinä lenkkimakkarassa ei ole epäterveellistä se liha vaan kaikki muu paska.
Liha on laajan tutkimusnäytön perusteella todettu epäterveelliseksi. Prosessoimaton liha ei ole mikään erityisen haitallinen, mutta silti sen on yleisesti todettu lisäävän hieman useimpien kroonisten sairauksien riskiä.
Palstan öyhöttäjät eivät petä koskaan 😂 "minä syön miten haluan, turhia tämmöiset suositukset- öyh öyh,"
Siinähän syötte- itsekin olen sekaani ja olen tiedostanut jo aikoja sitten, että mitä enemmän syön kasviksia- sitä paremmin voin.
Ihan hyvä muutos minusta- kyllä sitä proteiinia saa kasviksistakin, ja tuo sositushan koski lihaa...
Jos lihasta saatavaa proteiinia on esim vanhusten ruuassa tästedes vähemmän- kenties se proteiinilisä voi olla vaikka raejuustoa salaatin päälle?
Öyhöttäminen on turhaa ja osoittaa lähinnä öyhöttäjän älykkyysosamäärän olevan alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma että valmistat nämä oikein? Palkokasveissa on aika paljon antinutrientteja jotka olis syytä käsitellä pois. Linssitkin olis syytä liottaa jos valmistaa kuivasta.
Toki syö sinä mitä haluat, enkä ala tuon ikästä neuvomaan saati määräämään. Mutta näin yleisenä ohjeena muille kasvisruoasta kiinnostuneille.
Kyllä olen varma, että valmistustapa on oikea. Olen erittäin hyvä kokki - äiti ja mummu olivat kokkeja ja jo lapsesta asti sain nähdä ja tehdä ruokia. Kaikki rapistuu kun vanhenee, myös suolisto kuten luut ja lihakset, jos nuorempi väki ei tiedä vielä, niin sitten kun 65 v siitä eteenpäin saa ihan itse sen kokea. Olen sentään perusterve eikä lääkitystä, mutta esim. kurkkua ja paprikaakin pitää illalla välttää, lounaaksi on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs vika vanhoissa tavoissa on?
Karkkiakin arvostaisi eri tavalla, jos sitä saisi vain juhlapyhinä, eikä joka päivä.
Samaa mieltä. Monet vanhat tavat ovat hyviä etenkin sellaiset jotka liittyvät kulutuksen vähentämiseen. Kaupatkin voisi laittaa sunnuntaina kiinni niin saisimme suitsittua tätä maanista kulutusvimmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen varma, että valmistustapa on oikea. Olen erittäin hyvä kokki - äiti ja mummu olivat kokkeja ja jo lapsesta asti sain nähdä ja tehdä ruokia. Kaikki rapistuu kun vanhenee, myös suolisto kuten luut ja lihakset, jos nuorempi väki ei tiedä vielä, niin sitten kun 65 v siitä eteenpäin saa ihan itse sen kokea. Olen sentään perusterve eikä lääkitystä, mutta esim. kurkkua ja paprikaakin pitää illalla välttää, lounaaksi on ihan ok.
Ihan ymmärrettävää että kannattaa omaa kehoansa kuunnella.
Mutta on niitä sata vuotiaita kasvissyöjiäkin, hankala sanoa mikä siinä sitten eroaa että toiselle sopii ja toisille ei
Vierailija kirjoitti:
Palstan öyhöttäjät eivät petä koskaan 😂 "minä syön miten haluan, turhia tämmöiset suositukset- öyh öyh,"
Siinähän syötte- itsekin olen sekaani ja olen tiedostanut jo aikoja sitten, että mitä enemmän syön kasviksia- sitä paremmin voin.
Ihan hyvä muutos minusta- kyllä sitä proteiinia saa kasviksistakin, ja tuo sositushan koski lihaa...
Jos lihasta saatavaa proteiinia on esim vanhusten ruuassa tästedes vähemmän- kenties se proteiinilisä voi olla vaikka raejuustoa salaatin päälle?
Öyhöttäminen on turhaa ja osoittaa lähinnä öyhöt
täjän älykkyysosamäärän olevan alhainen.
Vanhuksille on tarjottu hoivakodeissa kaiken aikaa omituisia nykyaikaisia ruokia joita he eivät syö. Olen ollut muutaman kerran paikalla ja nähnyt. Vanhus kysyy, mit tuo on kun tuodaan joku maissipaprikasekoitus nokan eteen eikä syö. EI näytä olevan hajuakaan ruoista joihin vanhukset ovat tottuneet: yksinkertainen kotiruoka useilla ollut koko elämänsä. Siihen sitten raejuustoa. En söisi itsekään, raejuustossa ei ole mitään makua. Vanhukset tulevat kuolemaan nälkään eikä kukaan huomaa sitä edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öyhöttäminen on turhaa ja osoittaa lähinnä öyhöt
täjän älykkyysosamäärän olevan alhainen.
Vanhuksille on tarjottu hoivakodeissa kaiken aikaa omituisia nykyaikaisia ruokia joita he eivät syö. Olen ollut muutaman kerran paikalla ja nähnyt. Vanhus kysyy, mit tuo on kun tuodaan joku maissipaprikasekoitus nokan eteen eikä syö. EI näytä olevan hajuakaan ruoista joihin vanhukset ovat tottuneet: yksinkertainen kotiruoka useilla ollut koko elämänsä. Siihen sitten raejuustoa. En söisi itsekään, raejuustossa ei ole mitään makua. Vanhukset tulevat kuolemaan nälkään eikä kukaan huomaa sitä edes.
Näissä vähän haiskahtaa korrupt- eikun siis maan tapa.
Joku aika sittenhän pyöri se kuva siitä puolikkaasta nakista ja vetisestä perunamuussista. Hintaa yli 10€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää että kannattaa omaa kehoansa kuunnella.
Mutta on niitä sata vuotiaita kasvissyöjiäkin, hankala sanoa mikä siinä sitten eroaa että toiselle sopii ja toisille ei
Kyllähän kaikkea syödä voi, itseä vaan inhottaa jos närästää, röyhtäillyttää ja pierettää puoli päivää ja yöllä vielä. Mahassa ja suolissa ei ole vikaa mitään, tutkittu on. Ei allergioita joten ikä on ilmeisesti se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 350g/0,05=7000g
Liha on laajan tutkimusnäytön perusteella todettu epäterveelliseksi. Prosessoimaton liha ei ole mikään erityisen haitallinen, mutta silti sen on yleisesti todettu lisäävän hieman useimpien kroonisten sairauksien riskiä.
Vegaanit siis eivät tarvitse juurikaan lääkäreitä ja sairaaloita. Se säästää jumalattomasti valtion kuluja kun kansa on terve, työteliäs ja hyvinvoiva kaikin tavoin. Lihat siis pois kaupoista ei Suomen kansa tarvitse epäterveellistä ravintoa.
Ihan hyvä suositus 👍. Itse noudattanut osimoilleen tuommoista koko ikäni. Nytkin söin lounaaksi jauheliha-tomaatti-lehtikaalitäytteisiä nokkoslettuja, ja muuta lihaa ei enää tänään. Nyt jälkkäriksi metsälenkillä karpaloita suoraan maasta. Maku mukavasti pyöristynyt, kun ovat lumen alla marinoituneet talven yli 😋.
Syökää ihmiset marjoja ketkä pystytte niitä poimimaan, ilmaista super foodia!
xDDD helkkari hieno mutu make ei saatana näi se just on
Paitsi niin, oikeasti suomalaiset kuluttaa moninkertaisesti suosituksiin nähden lihaa.
Mut faktat o iha homoje hommaa kyllä tosi lihaa syövä hetero mies vetää asiat mutulla!