Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?
Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana enkä tiedä vauvoista mitään. Voisin kuvitella itse tehneeni tietämättömänä tuollaisen mokan. Nyt en tietenkään tee, kun olen täällä lukenut ettei ole ok.
Onko tahallinen teko vai uuden isän tietämättömyyttä? Sen mukaan tekisin päätelmät.
Yhdessä kannattaa pysyä vain jos molemmat hoitavat vauvaa (ellei sitten rikas isä elätä ja lisäksi maksa vaimolle korvauksia), muuten diili on äidille aika huono.
Ai herranen aika, toivottavasti neuvolassa opastetaan kunnolla vauvan hoitoon jos on noin pihalla. Isiäkin olisi kyllä syytä opastaa ihan kunnolla, ettei äidin tarttis tällaisista perusasioista aloittaa.
Mistäpä me näistä tiedettäisiin kun ei ole vauvoja lähipiirissä. Molemmat kyllä varmasti haluamme tehdä parhaamme joten ei huolta, tässä on aikaa selvittää.
Mutta en minä äitinä omaa mitään mystistä tietoa yhtään sen enempää kuin isäkään.
Eikö neuvolassa jaeta enää mitään opasvihkosia? Luulisi nyt netistä löytyvän tietoa, jos edes sen vertaa viitsisi tehdä.
Eiköhän ne jossain vaiheessa jotain jakele
Ne neuvolan vihot on jotain Setan esitteitä missä opastetaan lasta löytämään oma sukupuolensa niiden satojen vaihtoehtojen joukosta.
Minut on jätetty pienenä vauvana itkemään vaunuihin parvekkeelle äidin kauppreissujen ajaksi. Kuulemma neuvolasta oli sanottu, että hyvin voi jättää, koliikkivauvan kanssa on niin kurja käydä kaupassa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Eli ei siitä niin pitkää aikaa ole, kun tällainen heitteillejättö oli normaalia vanhemmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehkolle isälle pitää teroittaa, että noin pieni voi tukehtua vaikka omaan räkäklimppiinsä, eikä osaa yskäistä sitä pois ilman vanhemman apua.
Pikkuvauvan kanssa pareis olla samojen seinien sisällä. Kesä on kivaa aikaa, olisi surkea suunnitella esikoisen hautajaisia jos kuolinsyy olisi tyyliin tukehtuminen pukluun tai kasvojen päälle taittunut petivaate. Kätkytkuolemat eivät ole leikin asia.
En minä kyllä tiedä mitä pitäisi tehdä jos vauva alkaisi tukehtua pukluunsa.
Etkö osaisi ottaa vauvaa syliisi ja kääntää hänet vatsalleen, että puklu valuu suusta ulos? Varmaan osaisit soittaa 112?
En todellakaan, olen ihan kädetön lasten kanssa. No tuon puhelinsoiton kyllä osaisin. Jos siinä sitten ehtii enää mitään tehdä.
On ihan hyvä, että et tee lapsia tai ota mitään lemmikkiä itsellesi. Sekin on ihan hyvä, että tietää omat vajavuutensa.
Suurin osa ihmisistä, niistä lapsia hankkineistakin, pärjää ilman tuota tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen näillä asuin kulmilla vaunuissa oleva tenava on jätetty päivällä ulos nukkumaan ja se on helposti kestänyt 1-2h eikä siitä ole syntynyt mitään meteliä
Siellä vaunuissa on itkuhälytin ja käydään välillä katsomassa. Ollaan lähistöllä valmiina olemaan heti paikalla
Ei ainakaa Ei ainakaan -80 luvulla ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun exä oli aikoinaan paikalla muttei läsnä. Olin asioilla ja sillä välin herra pelas kuulokkeet päässä niin ettei huomannut kun 1v livahti rappuun, naapuri tiesi kenen poika ja koetti palauttaa kotiin mutta kukaan ei avannut. Tulin just silloin ja kuulin lapseni itkun, pieni oli siinä hämmentyneen naapurin sylissä pelkässä vaipassa. Olin oikeasti ku ristaa exäni kun menin avaimilla sisään ja siellä arvon herra vaan pelasi tyytyväisenä kuulokkeet päässä!
Ja toisen kerran löysin vuoden isän päikkäreiltä makkarista kun poika tyhjensi kaappeja keittiössä.
Ei varmaan tarvitse kertoa, miksi tuli ero. Ex kehtasi vielä ihmetellä miksi vaadin valvottuja tapaamisia.
Jos kyseessä olisi nainen, sit olisi selitelty vaikka millä. Jos olet lapsen tehnyt tollasen kanssa, turha itkeä.
Nainen saisi vielä kovemmat kommentit, jos jättää huolehtimatta yksivuotiaasta ja toimii niin, että ei näe eikä kuule, mitä lapsi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Minut on jätetty pienenä vauvana itkemään vaunuihin parvekkeelle äidin kauppreissujen ajaksi. Kuulemma neuvolasta oli sanottu, että hyvin voi jättää, koliikkivauvan kanssa on niin kurja käydä kaupassa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Eli ei siitä niin pitkää aikaa ole, kun tällainen heitteillejättö oli normaalia vanhemmuutta.
Rauhallisempaa ja turvallisempaa siellä parvekkeella on kuin josssain Prismahelvetissä, missä toisten lapset kiljuvat ja juoksevat ympäriinsä ja levittelevät pöpöjä ilmaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana enkä tiedä vauvoista mitään. Voisin kuvitella itse tehneeni tietämättömänä tuollaisen mokan. Nyt en tietenkään tee, kun olen täällä lukenut ettei ole ok.
Onko tahallinen teko vai uuden isän tietämättömyyttä? Sen mukaan tekisin päätelmät.
Yhdessä kannattaa pysyä vain jos molemmat hoitavat vauvaa (ellei sitten rikas isä elätä ja lisäksi maksa vaimolle korvauksia), muuten diili on äidille aika huono.
Ai herranen aika, toivottavasti neuvolassa opastetaan kunnolla vauvan hoitoon jos on noin pihalla. Isiäkin olisi kyllä syytä opastaa ihan kunnolla, ettei äidin tarttis tällaisista perusasioista aloittaa.
Mistäpä me näistä tiedettäisiin kun ei ole vauvoja lähipiirissä. Molemmat kyllä varmasti haluamme tehdä parhaamme joten ei huolta, tässä on aikaa selvittää.
Mutta en minä äitinä omaa mitään mystistä tietoa yhtään sen enempää kuin isäkään.
Eikö neuvolassa jaeta enää mitään opasvihkosia? Luulisi nyt netistä löytyvän tietoa, jos edes sen vertaa viitsisi tehdä.
Eiköhän ne jossain vaiheessa jotain jakele
Ne neuvolan vihot on jotain Setan esitteitä missä opastetaan lasta löytämään oma sukupuolensa niiden satojen vaihtoehtojen joukosta.
Raskaana oleville naisille? Älä viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen näillä asuin kulmilla vaunuissa oleva tenava on jätetty päivällä ulos nukkumaan ja se on helposti kestänyt 1-2h eikä siitä ole syntynyt mitään meteliä
Siellä vaunuissa on itkuhälytin ja käydään välillä katsomassa. Ollaan lähistöllä valmiina olemaan heti paikalla
Ei ainakaa Ei ainakaan -80 luvulla ollut
Vaunut oli niin, että sisälle kuuli lapsen ääntelyn. Sen lisäksi vauvaa käytiin katsomassa vähän väliä.
Miehet saa kyllä mennä ja tulla miten vaan, mutta naisen paikka on kotona 🤬🖕
Sinä ylireagoit. Itsekin tein noin lapsieni vauva-aikana. Meni oikein hyvin kun ei stressannut epätodennäköisistä tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu.
Vauva voi vaikka kuolla tuona aikana.
Voihan se kuolla vaikka vanhempi olisi kotonakin.
Joissakin tapauksissa kyllä, mutta yleensä vanhempi voi auttaa ja/tai hälyttää apua, jos on paikalla ja hereillä. Toki totta on, ettei vauvaa joka hetki voi valvoa, jos esim. tulee kätkytkuolema tms. hiljaisesti tapahtuva asia, mutta silti kuulostaa aika arveluttavalta, jos poistuu asunnosta niin, että vauva jää yksin. Aina ei kaikki mene kauppareissullakaan suunnitellusti. Vakavan keskustelun paikka. Ehkä mies on muuten hyvä isä, muttei ei vai jotenkin tajunnut, miksi lyhytkin poissaolo voi olla paha virhe?
-isä
Miksi ihmeessä teette kakaroita, jos kumpaakaan ei kiinnosta hoitaa niitä?!
Vierailija kirjoitti:
Siitä on jo 40 vuotta.
Näin käy kun lapset hankkii lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuuton mies. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin.
Mitä jos asunnossa syttyy tulipalo? Se vauva on kuollut ennen kuin kukaan pelastaa. Mitä jos mies saa kauppamatkalla sairaskohtauksen / joutuu auton yliajamaksi- kuinka kauan vauva ehtii olla yksin, ennen kuin joku tajuaa, että onnettomuuteen joutunut on jättänyt vauvan yksin..Tämä nyt on ihan överi liioittelua. Se mies voi saada sairaskohtauksen siellä kotonakin kokkaillessaan niin että hella jää päälle jonka seurauksena syttyy tulipalo eikä siellä silloinkaan ole ketään pelastamassa vauvaa.
Näitä kutsutaan onnettomuuksiksi ja niitä voi aina tapahtua, eikä se onnettomuus sinänsä ole ongelma vauvan yksin jättämisessä vaan se, ettei vauva herätessään ymmärrä, miksi on yksin 20min eikä kukaan reagoi mahdolliseen hätään ja näin seurauksena voi olla hylkäämisen tunne ja trauma.
Aina kun sattuu joku "onnettomuus" jossa ainakin osasyy on ollut laiskuudessa/huolimattomuudessa tai välinpitämättömyydessä, niin keskusteluissa esiintyy tämä sama vähättely. Onnettomuus on muka vain onnettomuus ja niitä sattuu. Osa (typeristä) ihmisistä on valmiita ottamaan tietoisia riskejä koska jos jotain sattuu niin sehän oli vain onnettomuus. Onneksi rikoslaissa on aika tarkkaan määritelty millaisia riskejä on lupa ottaa, ja tämä lapsen jättäminen yksin kuuluu kiellettyjen listalle.
Ihmiset eivät myöskään ymmärrä että jos tarpeeksi usein ottaa (pienenkin) riskin, niin kun tehdään riittävästi toistoja niin riski aina realisoituu jossain vaiheessa. Esim jos ajat säännöllisesti ylinopeutta niin aina välillä kaivat kuvetta.
Ai sinun mielestäsi sairaskohtauksen seurauksena syntynyt tulipalo ei ole onnettomuus vaan turha riskin otto?
On tietenkin ihan eri asia ajaa kolari ajettuaan tahallaan punaisia päin, ei se silloin mikään onnettomuus edes ole vaan liikenneturvallisuuden tahallinen vaarantaminen, tässä oli puhe onnettomuuksista jotka oli vielä liitetty nimenomaan sairaskohtauksiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin tehty. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin kauppareissun ajaksi vaikka vauva nukkuisi.
Kiitos! Tätähän minäkin! Ap
Samma här. No, tietysti riippuu vielä; jätti 20 minuutiksi mihinkä? Kylpyyn, sängylle, pöydälle, lattialle. Mut kun onhan siihen töitä tehty sen 9kk + muuta niin ottaisi vaikka mukaan. Eikö mies osaa vielä "ottaa mukaan"?
Vielä itseäni jatkaen kun tulikin tuo kylpy mainittua.
Omakohtainen kokemus; ipana oli kylvyssä muovisellaisessa, oli jo aika tottunut kylpijä ja leikki laivalla, ei siis mikään alta vuoden, kattelin kylpyhuoneen lattialta lisää leluja istuen jakkaralla, käännyn pallo kädessä takaisin häneen ja hän on veden alla pitkin pituuttaan! Ei yhtä sekunttia niitä voi jättää kylpyyn ilman et olet vieressä ja katsot mitenkä menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehkolle isälle pitää teroittaa, että noin pieni voi tukehtua vaikka omaan räkäklimppiinsä, eikä osaa yskäistä sitä pois ilman vanhemman apua.
Pikkuvauvan kanssa pareis olla samojen seinien sisällä. Kesä on kivaa aikaa, olisi surkea suunnitella esikoisen hautajaisia jos kuolinsyy olisi tyyliin tukehtuminen pukluun tai kasvojen päälle taittunut petivaate. Kätkytkuolemat eivät ole leikin asia.
Etkö osaisi ottaa vauvaa syliisi ja kääntää hänet vatsalleen, että puklu valuu suusta ulos? Varmaan osaisit soittaa 112?
En todellakaan, olen ihan kädetön lasten kanssa. No tuon puhelinsoiton kyllä osaisin. Jos siinä sitten ehtii enää mitään tehdä.
On ihan hyvä, että et tee lapsia tai ota mitään lemmikkiä itsellesi. Sekin on ihan hyvä, että tietää omat vajavuutensa.
Suurin osa ihmisistä, niistä lapsia hankkineistakin, pärjää ilman tuota tietoa.
Näköjään, kun vauvoja jätetään kotiin yksin kauppareissun ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyttä tuo on eikä kädettömyyttä lasten kanssa.
Ihan omaan pukluun.