Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?

Vierailija
06.05.2023 |

Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.

Kommentit (643)

Vierailija
81/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt kuusiviikkoisen yksin kotiin kauppareissun ajaksi. Kesto noin vartin.

Entä jos jäät auton alle kauppareissulla ja sinut viedään tajuttomana sairaalaan? Tai talossa syttyy tulipalo?

Pientä vauvaa ei IKINÄ jätetä yksin kotiin. 

Vierailija
82/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä oli aikoinaan paikalla muttei läsnä. Olin asioilla ja sillä välin herra pelas kuulokkeet päässä niin ettei huomannut kun 1v livahti rappuun, naapuri tiesi kenen poika ja koetti palauttaa kotiin mutta kukaan ei avannut. Tulin just silloin ja kuulin lapseni itkun, pieni oli siinä hämmentyneen naapurin  sylissä pelkässä vaipassa. Olin oikeasti ku ristaa exäni kun menin avaimilla sisään ja siellä arvon herra vaan pelasi tyytyväisenä kuulokkeet päässä!  

Ja toisen kerran löysin vuoden isän päikkäreiltä makkarista kun poika tyhjensi kaappeja keittiössä.

Ei varmaan tarvitse kertoa, miksi tuli ero. Ex kehtasi vielä ihmetellä miksi vaadin valvottuja tapaamisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen raskaana enkä tiedä vauvoista mitään. Voisin kuvitella itse tehneeni tietämättömänä tuollaisen mokan. Nyt en tietenkään tee, kun olen täällä lukenut ettei ole ok.

Onko tahallinen teko vai uuden isän tietämättömyyttä? Sen mukaan tekisin päätelmät.

Yhdessä kannattaa pysyä vain jos molemmat hoitavat vauvaa (ellei sitten rikas isä elätä ja lisäksi maksa vaimolle korvauksia), muuten diili on äidille aika huono.

Ai herranen aika, toivottavasti neuvolassa opastetaan kunnolla vauvan hoitoon jos on noin pihalla. Isiäkin olisi kyllä syytä opastaa ihan kunnolla, ettei äidin tarttis tällaisista perusasioista aloittaa.

Vierailija
84/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa jättää. Mutta sinuna miettisin kuinka järkevää on evätä isyys ton perusteella. Teet selväksi ettei noin tehdä. Jos haluat ettei isä ole lapsen kanssa enää, eroatte.

Miksi miehille pitää selventää itsestäänselvyyksiä?

Samasta syystä kuin naisellekin. Naiset jättää vauvansa ihan samalla tavalla kuin miehetkin, heille vaan sit syyksi sanotaan väsymys ja aivosumu.

Vierailija
85/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun exä oli aikoinaan paikalla muttei läsnä. Olin asioilla ja sillä välin herra pelas kuulokkeet päässä niin ettei huomannut kun 1v livahti rappuun, naapuri tiesi kenen poika ja koetti palauttaa kotiin mutta kukaan ei avannut. Tulin just silloin ja kuulin lapseni itkun, pieni oli siinä hämmentyneen naapurin  sylissä pelkässä vaipassa. Olin oikeasti ku ristaa exäni kun menin avaimilla sisään ja siellä arvon herra vaan pelasi tyytyväisenä kuulokkeet päässä!  

Ja toisen kerran löysin vuoden isän päikkäreiltä makkarista kun poika tyhjensi kaappeja keittiössä.

Ei varmaan tarvitse kertoa, miksi tuli ero. Ex kehtasi vielä ihmetellä miksi vaadin valvottuja tapaamisia.

Jos kyseessä olisi nainen, sit olisi selitelty vaikka millä. Jos olet lapsen tehnyt tollasen kanssa, turha itkeä.

Vierailija
86/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudehkolle isälle pitää teroittaa, että noin pieni voi tukehtua vaikka omaan räkäklimppiinsä, eikä osaa yskäistä sitä pois ilman vanhemman apua. 

Pikkuvauvan kanssa pareis olla samojen seinien sisällä. Kesä on kivaa aikaa, olisi surkea suunnitella esikoisen hautajaisia jos kuolinsyy olisi tyyliin tukehtuminen pukluun tai kasvojen päälle taittunut petivaate. Kätkytkuolemat eivät ole leikin asia. 

En minä kyllä tiedä mitä pitäisi tehdä jos vauva alkaisi tukehtua pukluunsa.

Vierailija
87/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt kuusiviikkoisen yksin kotiin kauppareissun ajaksi. Kesto noin vartin.

Minut oli vauvana jätetty isän kanssa kotiin, kun äiti kävi lähikaupassa. Olin pudonnut parisängyltä ja ryöminyt ihan hiljaa sängyn alle jatkamaan unia... Äiti oli ollut paniikissa, kuulemma melkein avioeron paikka! 

Vierailija
88/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkkyä. Itse en uskaltaisi enää jättää vauvaa miehen yksin hoidettavaksi. Ikävä kyllä kaikilla miehillä ei ole samanlaista hoiva- ja suojeluvaistoa kun äidillä usein on.

Olen kuullut semmoisestakin että isä on unohtanut vauvan turvakaukalossa autoon ja lapsi on kuollut kuumuuteen ja nestehukkaan helteellä.

Kannattaa varmaan nyt itse hoitaa vauvaa, ja antaa miehelle vastuuta katsoa vähitellen vauvan perään. Vaikka 10 min kerralla. Voit katsoa miten se menee.

Miehen pitää oppia että vauva on todella avuton, samoin taaperot. Niitä täytyy pitää silmällä, pieni tarvitsee aikuisen turvaa.

Voit kertoa miehelle vaaroista mitä voi tapahtua jos vauva on yksin, esim. juurikin tuo tulipalon riski mistä jotkut jo kommentoi.

Vierailija
89/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen raskaana enkä tiedä vauvoista mitään. Voisin kuvitella itse tehneeni tietämättömänä tuollaisen mokan. Nyt en tietenkään tee, kun olen täällä lukenut ettei ole ok.

Onko tahallinen teko vai uuden isän tietämättömyyttä? Sen mukaan tekisin päätelmät.

Yhdessä kannattaa pysyä vain jos molemmat hoitavat vauvaa (ellei sitten rikas isä elätä ja lisäksi maksa vaimolle korvauksia), muuten diili on äidille aika huono.

Ai herranen aika, toivottavasti neuvolassa opastetaan kunnolla vauvan hoitoon jos on noin pihalla. Isiäkin olisi kyllä syytä opastaa ihan kunnolla, ettei äidin tarttis tällaisista perusasioista aloittaa.

Mistäpä me näistä tiedettäisiin kun ei ole vauvoja lähipiirissä. Molemmat kyllä varmasti haluamme tehdä parhaamme joten ei huolta, tässä on aikaa selvittää.

Mutta en minä äitinä omaa mitään mystistä tietoa yhtään sen enempää kuin isäkään.

Vierailija
90/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuuton mies. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin.

Mitä jos asunnossa syttyy tulipalo? Se vauva on kuollut ennen kuin kukaan pelastaa. Mitä jos mies saa kauppamatkalla sairaskohtauksen / joutuu auton yliajamaksi- kuinka kauan vauva ehtii olla yksin, ennen kuin joku tajuaa, että onnettomuuteen joutunut on jättänyt vauvan yksin..

Tämä nyt on ihan överi liioittelua. Se mies voi saada sairaskohtauksen siellä kotonakin kokkaillessaan niin että hella jää päälle jonka seurauksena syttyy tulipalo eikä siellä silloinkaan ole ketään pelastamassa vauvaa.

Näitä kutsutaan onnettomuuksiksi ja niitä voi aina tapahtua, eikä se onnettomuus sinänsä ole ongelma vauvan yksin jättämisessä vaan se, ettei vauva herätessään ymmärrä, miksi on yksin 20min eikä kukaan reagoi mahdolliseen hätään ja näin seurauksena voi olla hylkäämisen tunne ja trauma.

Aina kun sattuu joku "onnettomuus" jossa ainakin osasyy on ollut laiskuudessa/huolimattomuudessa tai välinpitämättömyydessä, niin keskusteluissa esiintyy tämä sama vähättely. Onnettomuus on muka vain onnettomuus ja niitä sattuu. Osa (typeristä) ihmisistä on valmiita ottamaan tietoisia riskejä koska jos jotain sattuu niin sehän oli vain onnettomuus. Onneksi rikoslaissa on aika tarkkaan määritelty millaisia riskejä on lupa ottaa, ja tämä lapsen jättäminen yksin kuuluu kiellettyjen listalle.

Ihmiset eivät myöskään ymmärrä että jos tarpeeksi usein ottaa (pienenkin) riskin, niin kun tehdään riittävästi toistoja niin riski aina realisoituu jossain vaiheessa. Esim jos ajat säännöllisesti ylinopeutta niin aina välillä kaivat kuvetta.

Vierailija
91/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu missään nimessä jättää noin pientä yksin. Ei ole kyse siitä etteikö pärjäisi, koska voi juurikin nukkua, mutta voi myös tulla silmänräpäyksessä tilanne jossa tarvitaan aikuinen lähelle. Mulla ei siis ole lapsia, mutta mielestäni on täysin itsestäänselvää ettei jätetä yksin.

Vierailija
92/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäpä me näistä tiedettäisiin kun ei ole vauvoja lähipiirissä. Molemmat kyllä varmasti haluamme tehdä parhaamme joten ei huolta, tässä on aikaa selvittää.

Mutta en minä äitinä omaa mitään mystistä tietoa yhtään sen enempää kuin isäkään.

Eikö neuvolassa jaeta enää mitään opasvihkosia? Luulisi nyt netistä löytyvän tietoa, jos edes sen vertaa viitsisi tehdä.

Vierailija
93/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudehkolle isälle pitää teroittaa, että noin pieni voi tukehtua vaikka omaan räkäklimppiinsä, eikä osaa yskäistä sitä pois ilman vanhemman apua. 

Pikkuvauvan kanssa pareis olla samojen seinien sisällä. Kesä on kivaa aikaa, olisi surkea suunnitella esikoisen hautajaisia jos kuolinsyy olisi tyyliin tukehtuminen pukluun tai kasvojen päälle taittunut petivaate. Kätkytkuolemat eivät ole leikin asia. 

Etkö osaisi ottaa vauvaa syliisi ja kääntää hänet vatsalleen, että puklu valuu suusta ulos? Varmaan osaisit soittaa 112?

Vierailija
94/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin tehty. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin kauppareissun ajaksi vaikka vauva nukkuisi.

Kiitos! Tätähän minäkin! Ap

Samma här. No, tietysti riippuu vielä; jätti 20 minuutiksi mihinkä? Kylpyyn, sängylle, pöydälle, lattialle. Mut kun onhan siihen töitä tehty sen 9kk + muuta niin ottaisi vaikka mukaan. Eikö mies osaa vielä "ottaa mukaan"?

Vierailija
95/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaisi ottaa vauvaa syliisi ja kääntää hänet vatsalleen, että puklu valuu suusta ulos? Varmaan osaisit soittaa 112?

En todellakaan, olen ihan kädetön lasten kanssa. No tuon puhelinsoiton kyllä osaisin. Jos siinä sitten ehtii enää mitään tehdä.

Vierailija
96/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppareissulle voi ottaa vauvan mukaan. Sitä vartenhan ne auton turvaistuimet ja vaunut hankitaan.i

Vierailija
97/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasu.

Vauva voi vaikka kuolla tuona aikana.

Mihin se vauva sitten voisi kuolla, niinkuin edes jotenkin todennäköisesti?

Vierailija
98/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitusasusta tunnistaa saman paskaprovojen vääntäjän joka suoltaa tänne miesvihaa lietsovia, tökerösti rakenneltuja provoja ilmeisesti jonkinasteisen mt-ongelman oirehtimisena.

Vierailija
99/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö neuvolassa jaeta enää mitään opasvihkosia? Luulisi nyt netistä löytyvän tietoa, jos edes sen vertaa viitsisi tehdä.

Eiköhän ne jossain vaiheessa jotain jakele

Vierailija
100/643 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan, olen ihan kädetön lasten kanssa. No tuon puhelinsoiton kyllä osaisin. Jos siinä sitten ehtii enää mitään tehdä.

On ihan hyvä, että et tee lapsia tai ota mitään lemmikkiä itsellesi. Sekin on ihan hyvä, että tietää omat vajavuutensa.