Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?
Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raskaana enkä tiedä vauvoista mitään. Voisin kuvitella itse tehneeni tietämättömänä tuollaisen mokan. Nyt en tietenkään tee, kun olen täällä lukenut ettei ole ok.
Onko tahallinen teko vai uuden isän tietämättömyyttä? Sen mukaan tekisin päätelmät.
Yhdessä kannattaa pysyä vain jos molemmat hoitavat vauvaa (ellei sitten rikas isä elätä ja lisäksi maksa vaimolle korvauksia), muuten diili on äidille aika huono.
Ai herranen aika, toivottavasti neuvolassa opastetaan kunnolla vauvan hoitoon jos on noin pihalla. Isiäkin olisi kyllä syytä opastaa ihan kunnolla, ettei äidin tarttis tällaisista perusasioista aloittaa.
Mistäpä me näistä tiedettäisiin kun ei ole vauvoja lähipiirissä. Molemmat kyllä varmasti haluamme tehdä parhaamme joten ei huolta, tässä on aikaa selvittää.
Mutta en minä äitinä omaa mitään mystistä tietoa yhtään sen enempää kuin isäkään.
Eikö neuvolassa jaeta enää mitään opasvihkosia? Luulisi nyt netistä löytyvän tietoa, jos edes sen vertaa viitsisi tehdä.
Eiköhän ne jossain vaiheessa jotain jakele
Ne neuvolan vihot on jotain Setan esitteitä missä opastetaan lasta löytämään oma sukupuolensa niiden satojen vaihtoehtojen joukosta.
Kyllä viimeistään synnäriltä jaetaan ihan vauvanhoito-oppaita, mutta eipä sekään tietty auta jos ei viitsi niitä lukea.
Ja ei tosiaan äideillä ole mitään sisäsyntyistä tietoa siitä, miten vauvoja kuuluu hoitaa, kyllä äitien pitää se ihan opetella. Se vaan, että useimmiten äidit etsii sen tiedon käsiinsä jostain. Neuvolasta taikka netistä. Ja aika usein isät ei etsi vaan odottaa äidin tietävän ja neuvovan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehkolle isälle pitää teroittaa, että noin pieni voi tukehtua vaikka omaan räkäklimppiinsä, eikä osaa yskäistä sitä pois ilman vanhemman apua.
Pikkuvauvan kanssa pareis olla samojen seinien sisällä. Kesä on kivaa aikaa, olisi surkea suunnitella esikoisen hautajaisia jos kuolinsyy olisi tyyliin tukehtuminen pukluun tai kasvojen päälle taittunut petivaate. Kätkytkuolemat eivät ole leikin asia.
En minä kyllä tiedä mitä pitäisi tehdä jos vauva alkaisi tukehtua pukluunsa.
Etkö osaisi ottaa vauvaa syliisi ja kääntää hänet vatsalleen, että puklu valuu suusta ulos? Varmaan osaisit soittaa 112?
En todellakaan, olen ihan kädetön lasten kanssa. No tuon puhelinsoiton kyllä osaisin. Jos siinä sitten ehtii enää mitään tehdä.
Tyhmyyttä tuo on eikä kädettömyyttä lasten kanssa.
Eivät kaikki ole lapsiin suuntautuneita. Älykkyyttä on monenlaista. Enkä kutsuisi lastenhoitoa varsinaisesti älyä vaativaksi, pikemminkin käytännön taitoja vaativaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on jätetty pienenä vauvana itkemään vaunuihin parvekkeelle äidin kauppreissujen ajaksi. Kuulemma neuvolasta oli sanottu, että hyvin voi jättää, koliikkivauvan kanssa on niin kurja käydä kaupassa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Eli ei siitä niin pitkää aikaa ole, kun tällainen heitteillejättö oli normaalia vanhemmuutta.
Siitä on jo 40 vuotta.
Siihen aikaan lasten korvakipua hoidettiin puhaltamalla korvaan tupakansavua. Joku voisi kokeilla tuota ja kertoa lääkärille, että kotihoitoa on yritetty.
Sivullisena tekisin lastensuojeluilmoituksen, jos tuollaista tulisi tietooni. Vanhemmuus on selvästi pahasti hukassa sekä lapsen fyysisen että emotionaalisen turvallisuuden kannalta jos vauva tai taapero jätetään kauppareissun (vaikka kuinka lyhyenkin) ajaksi yksin kotiin.
Kannattaa jatkossa suunnitella ne kauppareissut yhdessä tehtäviksi, jolloin toinen vahtii vauvaa ja toinen hakee tavaroita. Hyvä päiväohjelman suunnittelu helpottaa elämää. Tai sitten yksin kaupassa käyvä ottaa vauvan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minut on jätetty pienenä vauvana itkemään vaunuihin parvekkeelle äidin kauppreissujen ajaksi. Kuulemma neuvolasta oli sanottu, että hyvin voi jättää, koliikkivauvan kanssa on niin kurja käydä kaupassa. Tämä tapahtui 80-luvulla. Eli ei siitä niin pitkää aikaa ole, kun tällainen heitteillejättö oli normaalia vanhemmuutta.
40 vuotta on puolet ihmiselämästä, joten kyllä tuosta aika kauan on. Paljon on asiat muuttunut ja lähes puolet nykyisistä suomalaisista ei ollut edes syntynyt tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen näillä asuin kulmilla vaunuissa oleva tenava on jätetty päivällä ulos nukkumaan ja se on helposti kestänyt 1-2h eikä siitä ole syntynyt mitään meteliä
Siellä vaunuissa on itkuhälytin ja käydään välillä katsomassa. Ollaan lähistöllä valmiina olemaan heti paikalla
Ei ainakaa Ei ainakaan -80 luvulla ollut
80-luvulla vauvoja ja lapsia jätettiinkin heitteille varsin usein. Se oli silloin tapana. Toki tämä näkyy esim lasten tapaturmakuolleisuustilastoissa varsin selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen näillä asuin kulmilla vaunuissa oleva tenava on jätetty päivällä ulos nukkumaan ja se on helposti kestänyt 1-2h eikä siitä ole syntynyt mitään meteliä
Siellä vaunuissa on itkuhälytin ja käydään välillä katsomassa. Ollaan lähistöllä valmiina olemaan heti paikalla
80-luvulla vauvoja ja lapsia jätettiinkin heitteille varsin usein. Se oli silloin tapana. Toki tämä näkyy esim lasten tapaturmakuolleisuustilastoissa varsin selkeästi.
Höpönlöpön. Paremmin silloin lapsia hoidettiin kuin nykyään.
Tässä mun miehen vastaus ettei voi jättää hetkeksikään yksin. Mies on kahden täysikäisen lapsen isä.
Sitä mieltä että eroaisin ja tekisin miehestä rikosilmoituksen ja lasun.
Ei ole ylireagointia vaikka monet persoonallisuushäiriöiset inttävätkin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta on puolet ihmiselämästä, joten kyllä tuosta aika kauan on. Paljon on asiat muuttunut ja lähes puolet nykyisistä suomalaisista ei ollut edes syntynyt tuolloin.
Mikä on pointtisi? Onko 20 vuotta paljon? 80? 120? 1000? Ajat ha tavat muuttuvat koko ajan ja tekevät sitä yhä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Näin käy kun lapset hankkii lapsia.
Entä 30v. ja 32v. Äiti teki samalla tavalla.
Mä en kerrostalossa asuessa vienyt edes roskia kun vauva nukkui. Olisin voinut jäädä vaikka hissiin jumiin. Omakotitalossa asuessakin jätin oven auki ja otin silti avaimet mukaan. Poissa olin max. 15 sekuntia. Mun mielestä postin voi hakea, mutta ei todellakaan lähteä kauppaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan usein paikalla muttei läsnä, itse uppoutuneen omaan ruutuun, ja pienokainen katsoo jotakin lastenjuttua naama ruudussa?
Tulipalo asunnossa tai vanhemman sairaskohtaus kaupassa ovat aika epätodennäköisiä tilanteita. Mutta tätä tää on hyysäysyhteiskunnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudehkolle isälle pitää teroittaa, että noin pieni voi tukehtua vaikka omaan räkäklimppiinsä, eikä osaa yskäistä sitä pois ilman vanhemman apua.
Pikkuvauvan kanssa pareis olla samojen seinien sisällä. Kesä on kivaa aikaa, olisi surkea suunnitella esikoisen hautajaisia jos kuolinsyy olisi tyyliin tukehtuminen pukluun tai kasvojen päälle taittunut petivaate. Kätkytkuolemat eivät ole leikin asia.
Etkö osaisi ottaa vauvaa syliisi ja kääntää hänet vatsalleen, että puklu valuu suusta ulos? Varmaan osaisit soittaa 112?
En todellakaan, olen ihan kädetön lasten kanssa. No tuon puhelinsoiton kyllä osaisin. Jos siinä sitten ehtii enää mitään tehdä.
Tyhmyyttä tuo on eikä kädettömyyttä lasten kanssa.
Eivät kaikki ole lapsiin suuntautuneita. Älykkyyttä on monenlaista. Enkä kutsuisi lastenhoitoa varsinaisesti älyä vaativaksi, pikemminkin käytännön taitoja vaativaksi.
Pitääkö olla aikuisiin suuntautunut, jotta osaa toimia oikein, jos aikuinen on tukehtumaisillaan oksennukseen?
Vierailija kirjoitti:
Kätkykuolema on oikeasti riski. Kätkyhälytyksen käydessä jomman kumman vanhemmista täytyy olla lähellä. Ei siitä laitteesta muutoin ole mitään hyötyä.
Jos vauva kokee KÄTKYTkuoleman, elvytys ei onnistu. Hälyttävät patjat ovat siten täysin turhia. Muissa hengityskatkoksissa toimii.
T. Vauvatehon hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iiiik, vaavi vatsalleen syliin, istut ja kannattelet päätä koska nielu menee kiinni jos pienen pää roikkuu. Keveesti voi taputtaa selkään, pidä vaikka sormea suupielessä että suu pysyy auki.
Sananen näistä vauvarepuista; joskun näen näitä äitejä kantavan pientä edessä tai takana näissä kantorepuissa. Pieni on asetettu väärin elikkä vauvan pää on ulkona ja heiluu aivan kamalasti äiskän kävellessä. Pieni ei jaksa raskasta päätä pitää vaan pää NITKUU nikamien varassa.
Kyllä ja myös raskaana oleville miehille.