Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?
Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Tuttava mies on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja kaupassa käydessään jättää 3 vuotiaan yksin 1-2 tunniksi , niin että sammuttaa muista huoneista valot paitsi lapsen huoneesta niin lapsi ei tule ulos sieltä huoneesta.
Ei noin saa tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Tuttava mies on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja kaupassa käydessään jättää 3 vuotiaan yksin 1-2 tunniksi , niin että sammuttaa muista huoneista valot paitsi lapsen huoneesta niin lapsi ei tule ulos sieltä huoneesta.
Siinä ei mene kauaa, kun lapsi lähtee etsimään isäänsä ulkoa. Tuo mies on kelvoton huoltajaksi. Lapsen voi ottaa mukaan kauppaan, niin ne muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
3 vuotias osaa jo olla yksin ja leikkiä huoneessaan, ihan eri asia joku vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin saa tehdä!
Tekisin lastensuojeluilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuotias osaa jo olla yksin ja leikkiä huoneessaan, ihan eri asia joku vauva.
3-vuotias osaa jo avata ulko-oven ja lähteä ulos. Tai keksii jotain muuta kivaa, kuten laittaa hellan päälle tai löytää tulitikut tai lääkkeitä.
Väärin teki. Vauvaa ei vain jätetä yksin, korkeintaan roskapussin tai postin hakemisen ajaksi. Teet selväksi ettei toiste niin tee ja jatkakaa entiseen malliin. Älä menetä luottamustasi toiseen vanhempaan. Olkaa lapselle tasavertaisia. Hyvä että voit ottaa välillä aikaa myös itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on taas näitä. Ihmisiä on erilaisia. Osa jättää pesukoneen yksikseen päälle ja lähtee kauppaan. Osa jättää nukkuvan lapsen yksin ja käy kaupassa. Molemmissa tapauksissa jotain pahaa voi tapahtua juuri silloin (kuten meteoriitti voisi iskeä just tuolloin), mutta koskaan ei kuitenkaan ole sattunut.
Wokettajat: Arvaa miten 80-luvulla tehtiin? Jätettiin vauvat vaunuissa kaupan ulkopuolelle nukkumaan!! Ihan yksin. Kääks.
Senkin vajaa vanhus! Enää ei voi jättää edes koiraa kaupan ulkopuolelle. Jos ennen tehtiin jotain typerää, niin onneksi on tehty tutkimuksia, ettei enää niin tehtäisiin.
Kehoittaisin huomioimaan, että pointti asiassa oli, että vauva pärjää ilman, että sitä ollaan tarkkailemassa jatkuvasti. Pointti ei ollut, että vauvoja pitäisi jättää nytkin nimenomaan kaupan ulkopuolelle, jokainen tietää, että koiratkin varastetaan.
Myös jos ensin ymmärtää pointin väärin, niin voi kuitenkin pysyä asiassa, eikä alkaa arvostelemaan kirjoittajaa.
Olisi hienoa, jos voisit kehittää sekä ajatteluasia että ilmaisuasi, siitä voisi olla hyötyä elämässäsi.
Pointtisi nimenomaan oli siinä, että vähättelet esimerkiksi tätä ap:n tapausta. Käytät myös pilkkanimeä "wokettajat" ihmisistä, jotka toimivat nykyaikana toisin kuin silloin 80-luvulla, ikään kuin olisivat turhan hysteerisiä. Että on ok jättää 8 kk pieni vauva yksin kotiin 20 minuutiksi, kun isä käy kaupassa. Ja ainahan voi joku "meteoriitti iskeä" blaablaa. Kyse on siitä, että jos se vauva sattuu yksin vaikka heräämään siellä ja alkaa itkeä, niin 20 minuuttia ON ihan h**vetin pitkä aika itkeä yksin hädissään!
Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.
"Käytät myös pilkkanimeä "wokettajat" ihmisistä"
Tähän vaan huomiona, joka jo liukuu itse asiasta turhan kauas: En ole minä, vaan joku toinen. En koskaan nimittele ihmisiä. Se ei kuulu sivistyneeseen käytökseen.
Jos et ole sama henkilö, niin mikset maininnut sitä kommentissasi? Ja väitätkö, ettei tuolla lainaamallani nimenomaan ollut pointtina vähätellä nykyvanhempia ja siihen viittaa myös se, että haittana voisi olla joku meteoriitti, jos vauvan jättää 20 minuutiksi IHAN YKSIN kotiin!? Ei suinkaan se, että vauva herää siellä yksin paniikissa ja kukaan ei reagoi itkuun...
No, mitäs sitten, jos isä nukkuu kun vauvakin nukkuu. Mitä sinä aikana voi tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs sitten, jos isä nukkuu kun vauvakin nukkuu. Mitä sinä aikana voi tapahtua?
Ihan totta. Kyllä se isä aika varmasti (toivottavasti) herää siihen vauvan itkuun ja on lähellä eikä missään kaupan maitohyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos isä on normaali ihminen, hän herää lapsen itkuun. Kauppareissulla lapsen itkua ei kuule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Ei tuon ikäisen lapsen äiti lähde minnekään."
Ei vissiin.
Nykymammat on matkalla Kreikan saarille rentoutumaan heti kun napanuora on napsaistu ja jälkeiset putsattu koipien välistä ...
Suomalaisella naisella on täysi oikeus voimaantua ja lähteä jakamaan persettä kun lapsi on jo kuitenkin usean kk vanha. Pitää saada lähteä viihteelle kun kuitenkin on huomannut että jäi nuoruuskin elämättä.
Jankutijankuti ja suomalaisella miehellä ei pitäisi olla taitoja olla oman lapsensa kanssa?
Ketjun miehet ovat kommenteillaan osoittaneet, että suomalaisista miehistä ei ole huolehtimaan lapsista. On ihan oikein, että heille ei anneta minkäänlaista huoltajuutta, kun eivät pärjää edes muutamaa tuntia yksin lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin.
Nykymammat on matkalla Kreikan saarille rentoutumaan heti kun napanuora on napsaistu ja jälkeiset putsattu koipien välistä ...
Suomalaisella naisella on täysi oikeus voimaantua ja lähteä jakamaan persettä kun lapsi on jo kuitenkin usean kk vanha. Pitää saada lähteä viihteelle kun kuitenkin on huomannut että jäi nuoruuskin elämättä.
Niin no, jos lapsella on luotettava (mitä ap:n mies ei ilmeisesti ole) ihminen kanssaan, niin miksi ei voisi mennä vaikka jakamaan sitä persettä? Kyllä 8 kk ikäinen vauva pärjää jo ilman äitiä ja etenkin oman isänsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin.
On se jännä että äiti ei saisi olla edes paria tuntia pois alle vuoden ikäisen lapsen luota ja vaikka käydä ystävien kanssa kahvilla. Isä kyllä saa huidella ja ryypätä ihan miten huvittaa ja se on nähtävästi ok. Äidin pienikin hetki omaa aikaa on sitten ryyppäämistä ja perseen jakamista. Kuka edes puhuu noin ilkeästi kenestäkään! Sitten miehet valittavat, kun jotkut äidit eivät anna isälle vastuuta olla enemmän lapsen kanssa ja luota siihen että mieskin pärjää. Eikö se ole juuri tärkeää, että isä ja äiti vanhempina ovat tasavertaisia vanhempia, jotka voivat molemmat olla myös yksin vauvan kanssa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli niin hirveä olo tästä! Tee lastensuojeluilmoitus, ei ole normaalia vanhemmuutta tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.
No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.
Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.
Mutta sun tunnetilasi ei meinaa sitä, että sä olet oikeassa.
Toi edellinen lause koskee kovin montaa muutakin kirkujaa.
M52
Minulla on myös toinen lapsi. Joten kahden vauvan kokemuksella. Kerropa minulle miten olen väärässä, jos minusta ei ole ok jättää vauvaa yksin kotiin kauppareissun ajaksi ja suurin ongelma on juurikin se, että siitä on oikeasti haittaa lapsen kehitykselle, jos joutuu 20 minuuttia itkemään ennen kuin kukaan reagoi. Lapsen herääminen itkulla on paljon todennäköisempää kuin joku meteoriitti.
Sinusta OK... no ei mulla siihen ole mitään sanomista. Se on sun _mielipiteesi_, ei universaali totuus.
Ja sä voit _raivota_ sun _mielipiteesi_ vuoksi. Eikä se tee siitä yhtään sen jalompaa, parempaa tai oikeampaa.
Mutta sä oot niin tietävä äiti, joten: montako minuuttia on lapsen ookoo itkeä yksin? Eihän tässä ole enää kyse enää muuta kuin siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin.
On se jännä että äiti ei saisi olla edes paria tuntia pois alle vuoden ikäisen lapsen luota ja vaikka käydä ystävien kanssa kahvilla. Isä kyllä saa huidella ja ryypätä ihan miten huvittaa ja se on nähtävästi ok. Äidin pienikin hetki omaa aikaa on sitten ryyppäämistä ja perseen jakamista. Kuka edes puhuu noin ilkeästi kenestäkään! Sitten miehet valittavat, kun jotkut äidit eivät anna isälle vastuuta olla enemmän lapsen kanssa ja luota siihen että mieskin pärjää. Eikö se ole juuri tärkeää, että isä ja äiti vanhempina ovat tasavertaisia vanhempia, jotka voivat molemmat olla myös yksin vauvan kanssa välillä.
Tasavertaisia vanhempia, niinpä niin. Tällöin varmaan pitää tottua siihen, että toinen ei tee täsmälleen niin kuin haluat, ei vaikka kuinka _raivostuttaisi_.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa jättää. Mutta sinuna miettisin kuinka järkevää on evätä isyys ton perusteella. Teet selväksi ettei noin tehdä. Jos haluat ettei isä ole lapsen kanssa enää, eroatte.
Miksi miehille pitää selventää itsestäänselvyyksiä?
miehelle. älä yleistä
Kuinkahan sitä ennen pärjättiin, omassa lapsuudessa isät lähti aamulla työntekoon ja emäntä navettaan hoitamaan lehmiä ja lypsylle, kyllä siinä lapset jätettiin sisälle, ei niitä lehmien sekaan voinut laittaa. Pyykkipäivänä ei niitä lapsia saunan pesutupaan kannettu, olisi vielä tippuneet sinne kuumaan vesipataan.
Muistan omasta lapsuudesta, että joskus piti olla koko päivän yksin, kun äidillä tuli asiaa kirkolle, olin varmaan 3-5 vuotias.
"Käytät myös pilkkanimeä "wokettajat" ihmisistä"
Tähän vaan huomiona, joka jo liukuu itse asiasta turhan kauas: En ole minä, vaan joku toinen. En koskaan nimittele ihmisiä. Se ei kuulu sivistyneeseen käytökseen.