Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?

Vierailija
06.05.2023 |

Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.

Kommentit (643)

Vierailija
521/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla lapsilla oli samaan aikaan ilmeisesti influenssa, heillä oli korkea kuume ja vointi huono. Nuorempi lapsista oli juuri täyttänyt 10 vuotta, joten sairaan lapsen vuoksi ei saanut palkallista vapaata. Miehellä oli hyvin ylityötunteja jemmassa, joten sovittiin, että hän jää lasten kanssa kotiin. Päivällä päätin mennä ruokatunnille kotiin katsomaan, miten siellä voidaan. Vanhempi lapsi nukkui sikeästi, nuorempi väänsi itkua ja sai sanottua, että hänellä on jano ja joka paikkaan sattuu. Annoin lapselle särkylääkettä ja juotavaa sekä rauhoittelin häntä.

Niin, missäpä mies? Se m*lkku oli katsonut, että lapset nukkuu ja meni "piipahtamaan" töissä. Soitin työpaikalleni, että ruokatunti venyy ja jäin odottamaan. Mies tuli kaksi tuntia myöhemmin siltä piipahdukseltaan eli hän oli ollut kolmisen tuntia pois. Olin niin raivoissani, että haukuin miehen kunnolla. Mies perusteli, että lapset nukkui eikä hän ollut kauaa pois. Vieläkin suuttuttaa.

Aloittajan mies on sitä tyyppiä, että hän jatkossakin vähät välittää lapsen terveydestä. Toivottavasti heidän asunnon lähellä ei ole vilkasta tietä tai vesistöä, muuten lapselle käy vielä huonosti.

Se 10 vuotias ei osaa soittaa puhelimella isälle tai äitille, jos on paha olo? Tai herättää sitä vanhempaa sisarusta?

Tässä on vähän sitä ongelmaa, että monessa taloudessa miehestä pyritään tekemään hiljainen orja, jonka on tehtävä juuri niinkuin vaimo sanoo tai on väärin tehty. Mitään omaa elämää ei saa olla. Ei tarvi ihmetellä, että pienten lasten vanhemmat eroo niin usein, mies ei vaan taivu tuohon rooliin, jos ei ole lähtökohtaisesti joku tossukka, joka ei ole päässyt alunperin äidin käskytyksestä eroon ja on vaan siirtynyt vaimon käskytykseen. Monet heistäkin väsyy sitten kuinkin ja pakotienä on ero, alkoholi, vieraat naiset (joilla ei kylläkään haeta oikeasti mitään seksiä, vaan kertakaikkiaan pakoa ihan helvetin ahdistavasta elämästä), huumeet ja äärimmäisenä keinoa paeta ahdistavasta roolista on tietysti itsemurha.

Vierailija
522/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on taas näitä. Ihmisiä on erilaisia. Osa jättää pesukoneen yksikseen päälle ja lähtee kauppaan. Osa jättää nukkuvan lapsen yksin ja käy kaupassa. Molemmissa tapauksissa jotain pahaa voi tapahtua juuri silloin (kuten meteoriitti voisi iskeä just tuolloin), mutta koskaan ei kuitenkaan ole sattunut.

Wokettajat: Arvaa miten 80-luvulla tehtiin? Jätettiin vauvat vaunuissa kaupan ulkopuolelle nukkumaan!! Ihan yksin. Kääks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nähnyt, että jotkut vievät vaunut ulos ja jättävät yksin sinne. Ja ihan äidit ovat tehneet noin

Minäkin teen niin, mutta vaunuissa on itkuhälytin ja pääsen vauvan luo heti, jos kuuluu sellaisia ääniä! Miten se isä pääsee heti vauvan luo kaupasta?

Jos kaupassa käynti kestää 15 min, ei ole pitkä matka kotiin

Todennäköisesti miehellä ei ollut itkuhälytintä mukana ja kauppareissu kesti 20 minuuttia. Mitä et nyt tajua? Vauva oli 20 minuuttia YKSIN kotona eikä isä ollut sekuntien päässä.

Vierailija
524/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on aika normaalia, että äiti ja isä menevät yhdessä aamulypsylle ja jättävät lapsensa nukkumaan. Siellä lapset sitten heräilevät omia aikojaan ja odottavat vanhempiaan laittamaan aamiaista.

Tuskin nyt ihan 8 kk pikkuvauvaa yksin jättävät.

Kuukausi lapsen syntymästä äiti oli aamuisin ja iltaisin navetassa aviomiehensä kanssa, ja lapsi, yhden kuukauden ikäinen, jäi nukkumaan omaan sänkyynsä. Antoihan äiti lapselleen tuttipullolla ruokaa ennen navettaan menoa.

Olipa siinä imetys loppunut alkuunsa. Minun tuntemani maatalon emäntä laittoi vauvan vaunuihin ja vei ne navetan ikkunoiden eteen, joten vauvaa pystyi vilkaisemaan välillä.

Kuka sanoi että imetys on loppunut, ei se vauva koko ajan roiku tississä, vai roikkuuko sinulla ?

Vierailija
525/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on taas näitä. Ihmisiä on erilaisia. Osa jättää pesukoneen yksikseen päälle ja lähtee kauppaan. Osa jättää nukkuvan lapsen yksin ja käy kaupassa. Molemmissa tapauksissa jotain pahaa voi tapahtua juuri silloin (kuten meteoriitti voisi iskeä just tuolloin), mutta koskaan ei kuitenkaan ole sattunut.

Wokettajat: Arvaa miten 80-luvulla tehtiin? Jätettiin vauvat vaunuissa kaupan ulkopuolelle nukkumaan!! Ihan yksin. Kääks.

Senkin vajaa vanhus! Enää ei voi jättää edes koiraa kaupan ulkopuolelle. Jos ennen tehtiin jotain typerää, niin onneksi on tehty tutkimuksia, ettei enää niin tehtäisiin.

Vierailija
526/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau.fi sivustolla sanotaan näin: Tyypillisimmillään lapsi siirretään omaan huoneeseen 6-11 kuukauden iässä. Jos vauva voi nukkua koko yön omassa huoneessaan, niin eihän tässä ole tapahtunut mitään tuomittavaa sen mukaan. Kuka tarkkailee vauvan elintoimintoja ja hengitystä silloin?

Vanhemmat on siinä kuuloetäisyydellä ellei vauvan huonetta tee kellarin nurkkaan. Kauppaan ei vauvaa kuule eikä ehdi paikalle, jos vauva alkaa itkeä.

Jos huoneen ovi on kiinni tai itse nukut toisessa huoneessa, siellä voi tapahtua vaikka mitä etkä ole asiasta tietoinen.

Miksi ovi pitäisi laittaa kiinni? Jos on itkuhälytin, niin silloin voi. Järkeä saa käyttää.

Ovi laitetaan kiinni siksi ettei vauvan uni häriinny muiden äänistä. Itkeekö vauva aina, jos sillä on jokin hätä? Ehkä löytyy vain elottomana ja kukaan ei ole huomannut mitään tavallisesta poikkeavaa.

Onpa täällä hermoheikkoa porukkaa !

Vierailija
527/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe mitään normaalia ja hyväksyttävää siinä, että vanhempi jättää pienen vauvan yksin kotiin eikä ole saatavilla, jos vauva sattuu tarvitsemaan. Ihmettelen kyllä miten jonkun mielestä voi olla ok...

Vierailija
528/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkin vajaa vanhus! Enää ei voi jättää edes koiraa kaupan ulkopuolelle. Jos ennen tehtiin jotain typerää, niin onneksi on tehty tutkimuksia, ettei enää niin tehtäisiin.

Kehoittaisin huomioimaan, että pointti asiassa oli, että vauva pärjää ilman, että sitä ollaan tarkkailemassa jatkuvasti. Pointti ei ollut, että vauvoja pitäisi jättää nytkin nimenomaan kaupan ulkopuolelle, jokainen tietää, että koiratkin varastetaan.

Myös jos ensin ymmärtää pointin väärin, niin voi kuitenkin pysyä asiassa, eikä alkaa arvostelemaan kirjoittajaa.

Olisi hienoa, jos voisit kehittää sekä ajatteluasia että ilmaisuasi, siitä voisi olla hyötyä elämässäsi.

Vierailija
529/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuuton mies. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin.

Mitä jos asunnossa syttyy tulipalo? Se vauva on kuollut ennen kuin kukaan pelastaa. Mitä jos mies saa kauppamatkalla sairaskohtauksen / joutuu auton yliajamaksi- kuinka kauan vauva ehtii olla yksin, ennen kuin joku tajuaa, että onnettomuuteen joutunut on jättänyt vauvan yksin..

Joo, parempi että se auto ajaa myös vauvan yli.

Vierailija
530/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehoittaisin huomioimaan, että pointti asiassa oli, että vauva pärjää ilman, että sitä ollaan tarkkailemassa jatkuvasti. Pointti ei ollut, että vauvoja pitäisi jättää nytkin nimenomaan kaupan ulkopuolelle, jokainen tietää, että koiratkin varastetaan.

Myös jos ensin ymmärtää pointin väärin, niin voi kuitenkin pysyä asiassa, eikä alkaa arvostelemaan kirjoittajaa.

Olisi hienoa, jos voisit kehittää sekä ajatteluasia että ilmaisuasi, siitä voisi olla hyötyä elämässäsi.

Pointtisi nimenomaan oli siinä, että vähättelet esimerkiksi tätä ap:n tapausta. Käytät myös pilkkanimeä "wokettajat" ihmisistä, jotka toimivat nykyaikana toisin kuin silloin 80-luvulla, ikään kuin olisivat turhan hysteerisiä. Että on ok jättää 8 kk pieni vauva yksin kotiin 20 minuutiksi, kun isä käy kaupassa. Ja ainahan voi joku "meteoriitti iskeä" blaablaa. Kyse on siitä, että jos se vauva sattuu yksin vaikka heräämään siellä ja alkaa itkeä, niin 20 minuuttia ON ihan h**vetin pitkä aika itkeä yksin hädissään!

Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.

Vierailija
531/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit kotona etkä lutkaamassa, ei niitä lapsia saa jättää muille vaikka tekee ryypäämään.

Vierailija
532/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisit kotona etkä lutkaamassa, ei niitä lapsia saa jättää muille vaikka tekee ryypäämään.

Ei saa jättää isälle? 😂

Vierailija
533/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta yksin jättää ei saa!

Vierailija
534/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilla lapsilla oli samaan aikaan ilmeisesti influenssa, heillä oli korkea kuume ja vointi huono. Nuorempi lapsista oli juuri täyttänyt 10 vuotta, joten sairaan lapsen vuoksi ei saanut palkallista vapaata. Miehellä oli hyvin ylityötunteja jemmassa, joten sovittiin, että hän jää lasten kanssa kotiin. Päivällä päätin mennä ruokatunnille kotiin katsomaan, miten siellä voidaan. Vanhempi lapsi nukkui sikeästi, nuorempi väänsi itkua ja sai sanottua, että hänellä on jano ja joka paikkaan sattuu. Annoin lapselle särkylääkettä ja juotavaa sekä rauhoittelin häntä.

Niin, missäpä mies? Se m*lkku oli katsonut, että lapset nukkuu ja meni "piipahtamaan" töissä. Soitin työpaikalleni, että ruokatunti venyy ja jäin odottamaan. Mies tuli kaksi tuntia myöhemmin siltä piipahdukseltaan eli hän oli ollut kolmisen tuntia pois. Olin niin raivoissani, että haukuin miehen kunnolla. Mies perusteli, että lapset nukkui eikä hän ollut kauaa pois. Vieläkin suuttuttaa.

Aloittajan mies on sitä tyyppiä, että hän jatkossakin vähät välittää lapsen terveydestä. Toivottavasti heidän asunnon lähellä ei ole vilkasta tietä tai vesistöä, muuten lapselle käy vielä huonosti.

Se 10 vuotias ei osaa soittaa puhelimella isälle tai äitille, jos on paha olo? Tai herättää sitä vanhempaa sisarusta?

Tässä on vähän sitä ongelmaa, että monessa taloudessa miehestä pyritään tekemään hiljainen orja, jonka on tehtävä juuri niinkuin vaimo sanoo tai on väärin tehty. Mitään omaa elämää ei saa olla. Ei tarvi ihmetellä, että pienten lasten vanhemmat eroo niin usein, mies ei vaan taivu tuohon rooliin, jos ei ole lähtökohtaisesti joku tossukka, joka ei ole päässyt alunperin äidin käskytyksestä eroon ja on vaan siirtynyt vaimon käskytykseen. Monet heistäkin väsyy sitten kuinkin ja pakotienä on ero, alkoholi, vieraat naiset (joilla ei kylläkään haeta oikeasti mitään seksiä, vaan kertakaikkiaan pakoa ihan helvetin ahdistavasta elämästä), huumeet ja äärimmäisenä keinoa paeta ahdistavasta roolista on tietysti itsemurha.

Uskotko, että elämää oli ennenkin kun lapsilla ei ollut kännyköitä? Meillä lapset saivat puhelimet vasta yläasteelle mennessä.

Kun lapset on pahasti sairaina, niin silloin niiden lasten luona ollaan, jos niin on sovittu. Jos suunnitelmaan tulee muutoksia, niin niistä pitää ilmoittaa toiselle vanhemmalle ja kysyä, pääseekö hän paikalle. Ero on edelleen hyvä ja helppo vaihtoehto, ei tarvitse alkaa alkoholisoitua tai harkita itsemurhaa.

Vierailija
535/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen raskaana enkä tiedä vauvoista mitään. Voisin kuvitella itse tehneeni tietämättömänä tuollaisen mokan. Nyt en tietenkään tee, kun olen täällä lukenut ettei ole ok.

Onko tahallinen teko vai uuden isän tietämättömyyttä? Sen mukaan tekisin päätelmät.

Yhdessä kannattaa pysyä vain jos molemmat hoitavat vauvaa (ellei sitten rikas isä elätä ja lisäksi maksa vaimolle korvauksia), muuten diili on äidille aika huono.

Ai herranen aika, toivottavasti neuvolassa opastetaan kunnolla vauvan hoitoon jos on noin pihalla. Isiäkin olisi kyllä syytä opastaa ihan kunnolla, ettei äidin tarttis tällaisista perusasioista aloittaa.

Mistäpä me näistä tiedettäisiin kun ei ole vauvoja lähipiirissä. Molemmat kyllä varmasti haluamme tehdä parhaamme joten ei huolta, tässä on aikaa selvittää.

Mutta en minä äitinä omaa mitään mystistä tietoa yhtään sen enempää kuin isäkään.

Onko sinulla tai miehelläsi äiti, joka voisi opettaa vauvan hoidosta? Tai joku lähellä asuva sukulainen, jolla on lapsia? Nuoruudessani muutama tyttö sai ekan vauvan 14-15 vuotiaana. Vauvat säilyivät hengissä vaikka kohtelu oli välillä erittäin kyseenalaista. Sukulaiset heitä autteli ensijärkytyksestä selviydyttyään.

Vierailija
536/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.

No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.

Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.

Mutta sun tunnetilasi ei meinaa sitä, että sä olet oikeassa.

Toi edellinen lause koskee kovin montaa muutakin kirkujaa.

M52

Vierailija
537/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava mies on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja kaupassa käydessään jättää 3 vuotiaan yksin 1-2 tunniksi , niin että sammuttaa muista huoneista valot paitsi lapsen huoneesta niin lapsi ei tule ulos sieltä huoneesta.

Vierailija
538/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kaupassa on ihan normaaleja ihmisiä tulossa ja menossa. En ole ikinä nähnyt vauvoja hypermarkettien oven luona, sen sijaan usein pikkukauppojen. Niissä kassat on oven lähellä ja kaikki asiakkaat saa heti kiinni. Olen itse ollut kaupassa, kun kassa kajautti, että jonkun vauva itkee ulkona. Kerran eräs nainen heijasi vaunuja, kun vauvani oli herännyt. Tämä tapahtui 90-luvun alussa. Sen jälkeen otin vauvan vaunuissa mukaan kauppaan vaikka olihan se hankalaa.

Vierailija
539/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.

Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.

Mutta sun tunnetilasi ei meinaa sitä, että sä olet oikeassa.

Toi edellinen lause koskee kovin montaa muutakin kirkujaa.

M52

Minulla on myös toinen lapsi. Joten kahden vauvan kokemuksella. Kerropa minulle miten olen väärässä, jos minusta ei ole ok jättää vauvaa yksin kotiin kauppareissun ajaksi ja suurin ongelma on juurikin se, että siitä on oikeasti haittaa lapsen kehitykselle, jos joutuu 20 minuuttia itkemään ennen kuin kukaan reagoi. Lapsen herääminen itkulla on paljon todennäköisempää kuin joku meteoriitti.

Vierailija
540/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on aika normaalia, että äiti ja isä menevät yhdessä aamulypsylle ja jättävät lapsensa nukkumaan. Siellä lapset sitten heräilevät omia aikojaan ja odottavat vanhempiaan laittamaan aamiaista.

Tuskin nyt ihan 8 kk pikkuvauvaa yksin jättävät.

Kuukausi lapsen syntymästä äiti oli aamuisin ja iltaisin navetassa aviomiehensä kanssa, ja lapsi, yhden kuukauden ikäinen, jäi nukkumaan omaan sänkyynsä. Antoihan äiti lapselleen tuttipullolla ruokaa ennen navettaan menoa.

Olipa siinä imetys loppunut alkuunsa. Minun tuntemani maatalon emäntä laittoi vauvan vaunuihin ja vei ne navetan ikkunoiden eteen, joten vauvaa pystyi vilkaisemaan välillä.

Kuka sanoi että imetys on loppunut, ei se vauva koko ajan roiku tississä, vai roikkuuko sinulla ?

Kuka rupeaa pelaamaan pullojen kanssa, jos imetys sujuu ihan normaalisti?