Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?

Vierailija
06.05.2023 |

Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.

Kommentit (643)

Vierailija
561/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.

No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.

Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.

Mutta sun tunnetilasi ei meinaa sitä, että sä olet oikeassa.

Toi edellinen lause koskee kovin montaa muutakin kirkujaa.

M52

Minulla on myös toinen lapsi. Joten kahden vauvan kokemuksella. Kerropa minulle miten olen väärässä, jos minusta ei ole ok jättää vauvaa yksin kotiin kauppareissun ajaksi ja suurin ongelma on juurikin se, että siitä on oikeasti haittaa lapsen kehitykselle, jos joutuu 20 minuuttia itkemään ennen kuin kukaan reagoi. Lapsen herääminen itkulla on paljon todennäköisempää kuin joku meteoriitti.

Sinusta OK... no ei mulla siihen ole mitään sanomista. Se on sun _mielipiteesi_, ei universaali totuus.

Ja sä voit _raivota_ sun _mielipiteesi_ vuoksi. Eikä se tee siitä yhtään sen jalompaa, parempaa tai oikeampaa.

Mutta sä oot niin tietävä äiti, joten: montako minuuttia on lapsen ookoo itkeä yksin? Eihän tässä ole enää kyse enää muuta kuin siitä?

Varmaan olet omista lapsistasi nähnyt, miten heille käy, kun he itkevät. Osa lapsista itkee niin, että ovat muutaman minuutin jälkeen ihan tikahtuneita, osa saattaa oksentaa. Kokeile huviksesi itkeä hädissäsi 20 minuutin ajan ja tule kertomaan, oliko miten kiva rupeama. Älä vaan niistä nenää, ei se vauvakaan sitä tee.

eri

Vierailija
562/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan sitä ennen pärjättiin, omassa lapsuudessa  isät lähti aamulla työntekoon ja emäntä navettaan hoitamaan lehmiä ja lypsylle, kyllä siinä lapset jätettiin sisälle, ei niitä lehmien sekaan voinut laittaa. Pyykkipäivänä ei niitä lapsia saunan pesutupaan kannettu, olisi vielä tippuneet sinne kuumaan vesipataan.

Muistan omasta lapsuudesta, että joskus piti olla koko päivän yksin, kun äidillä tuli asiaa kirkolle, olin varmaan 3-5 vuotias.

Ah, mitä ihania lapsuusmuistoja. Tykkäsitkö noista päivistä, kun odotit yksin äitiä reissulta kotiin? Varmaan sait välillä remmistä ja välillä sinua tukistettiin, eikö niin? Oletko itse kohdellut omia lapsiasi samoin mitä sinua kohdeltiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään saa jättää. Mutta sinuna miettisin kuinka järkevää on evätä isyys ton perusteella. Teet selväksi ettei noin tehdä. Jos haluat ettei isä ole lapsen kanssa enää, eroatte.

Miksi miehille pitää selventää itsestäänselvyyksiä?

miehelle. älä yleistä

Tässä ketjussa on ollut monta miestä, jotka eivät tajua lapsista mitään, joten on ok käyttää monikkomuotoa.

Vierailija
564/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.

No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.

Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.

Mutta sun tunnetilasi ei meinaa sitä, että sä olet oikeassa.

Toi edellinen lause koskee kovin montaa muutakin kirkujaa.

M52

Minulla on myös toinen lapsi. Joten kahden vauvan kokemuksella. Kerropa minulle miten olen väärässä, jos minusta ei ole ok jättää vauvaa yksin kotiin kauppareissun ajaksi ja suurin ongelma on juurikin se, että siitä on oikeasti haittaa lapsen kehitykselle, jos joutuu 20 minuuttia itkemään ennen kuin kukaan reagoi. Lapsen herääminen itkulla on paljon todennäköisempää kuin joku meteoriitti.

Sinusta OK... no ei mulla siihen ole mitään sanomista. Se on sun _mielipiteesi_, ei universaali totuus.

Ja sä voit _raivota_ sun _mielipiteesi_ vuoksi. Eikä se tee siitä yhtään sen jalompaa, parempaa tai oikeampaa.

Mutta sä oot niin tietävä äiti, joten: montako minuuttia on lapsen ookoo itkeä yksin? Eihän tässä ole enää kyse enää muuta kuin siitä?

Niin mitä? Ei sen pitäisi olla mikään mielipide, että voiko jättää 8 kk vauvan yksin kotiin, kun vanhempi lähtee kauppaan! Valoja nyt päälle! Ja vauvan itkuun on kyllä pystyttävä reagoimaan HETI. Jos nyt sattuu vessassa olemaan perseen pyyhintä kesken tai on etupihalla ja itkuhälytin hälyttää takapihalta, niin toki sen siirtymäajan voi itkeä. Siinä ei pitäisi montaa minuuttia mennä. Eri juttu olla jossain kaupan maitohyllyllä.

Vierailija
565/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhemmat ovat hermoheikkoja ja siksi lapsista tulee nepsyjä nykyään. Ei hetkeäkään olla yksin, ei altistuta millekään ja aina tulee apua. Ja tämä opetetaan jo imeväisestä asti.

Vierailija
566/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lasun paikka jos vanhemmilla ei ole itkuhälytintä?

Vierailija
567/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemmat ovat hermoheikkoja ja siksi lapsista tulee nepsyjä nykyään. Ei hetkeäkään olla yksin, ei altistuta millekään ja aina tulee apua. Ja tämä opetetaan jo imeväisestä asti.

Nykyvanhukset ne vasta hermoheikkoja ovatkin! Hyvin pärjäävät hoivakodeissa, siellä näkee hoitajia joka päivä, mutta silti jaksavat rutista, kun omaiset ei käy katsomassa. Voisivat lopettaa tuon turhan valituksen.

Vierailija
568/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lasun paikka jos vanhemmilla ei ole itkuhälytintä?

No, voi hyvin olla siinä tapauksessa, jos lähdetään pois kuuloetäisyydeltä vauvan luota toistuvasti pidemmäksi aikaa. Esimerkiksi muka sinne navettaan aamulypsylle.

Vierailija
569/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Mikä lasketaan nykyvanhemmaksi? Niitä nepsyjä ja etenkin vakavasti traumatisoituneita lapsia on ollut silloin "ennen wanhaankin". Kyllähän joskus taisi olla tapana nukuttaakin vauvat niin, että itkivät itsensä uneen... Hyi helkkari! Onneksi maailma muuttuu ja syy-seuraussuhteita tutkitaan.

Vierailija
570/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten noin eskari-ikäinen oli jätetty kotiin vartiksi, kun vanhemmat olivat heittäneet isompia lapsia harrastuksiin ja toinen oli tulossa töistä kotiin. Sillä välin syttyi tulipalo ja lapsi kuoli.

Ikinä ei saa jättää pientä lasta saatika vauvaa yksin kotiin valvomatta ja yhtenä syynä on esimerkiksi tulipaloriski.

Vierailija
571/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on idiootti.

Vierailija
572/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mitäs sitten, jos isä nukkuu kun vauvakin nukkuu. Mitä sinä aikana voi tapahtua?

No jos on vetänyt viinaa tai jotain lääkkeitä niin ettei herää vauvan itkuun niin toki syyllistyy heitteille jättöön. Normaali vanhempi herää lapsen itkuun kyllä.

Vierailija
573/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilla lapsilla oli samaan aikaan ilmeisesti influenssa, heillä oli korkea kuume ja vointi huono. Nuorempi lapsista oli juuri täyttänyt 10 vuotta, joten sairaan lapsen vuoksi ei saanut palkallista vapaata. Miehellä oli hyvin ylityötunteja jemmassa, joten sovittiin, että hän jää lasten kanssa kotiin. Päivällä päätin mennä ruokatunnille kotiin katsomaan, miten siellä voidaan. Vanhempi lapsi nukkui sikeästi, nuorempi väänsi itkua ja sai sanottua, että hänellä on jano ja joka paikkaan sattuu. Annoin lapselle särkylääkettä ja juotavaa sekä rauhoittelin häntä.

Niin, missäpä mies? Se m*lkku oli katsonut, että lapset nukkuu ja meni "piipahtamaan" töissä. Soitin työpaikalleni, että ruokatunti venyy ja jäin odottamaan. Mies tuli kaksi tuntia myöhemmin siltä piipahdukseltaan eli hän oli ollut kolmisen tuntia pois. Olin niin raivoissani, että haukuin miehen kunnolla. Mies perusteli, että lapset nukkui eikä hän ollut kauaa pois. Vieläkin suuttuttaa.

Aloittajan mies on sitä tyyppiä, että hän jatkossakin vähät välittää lapsen terveydestä. Toivottavasti heidän asunnon lähellä ei ole vilkasta tietä tai vesistöä, muuten lapselle käy vielä huonosti.

Se 10 vuotias ei osaa soittaa puhelimella isälle tai äitille, jos on paha olo? Tai herättää sitä vanhempaa sisarusta?

Tässä on vähän sitä ongelmaa, että monessa taloudessa miehestä pyritään tekemään hiljainen orja, jonka on tehtävä juuri niinkuin vaimo sanoo tai on väärin tehty. Mitään omaa elämää ei saa olla. Ei tarvi ihmetellä, että pienten lasten vanhemmat eroo niin usein, mies ei vaan taivu tuohon rooliin, jos ei ole lähtökohtaisesti joku tossukka, joka ei ole päässyt alunperin äidin käskytyksestä eroon ja on vaan siirtynyt vaimon käskytykseen. Monet heistäkin väsyy sitten kuinkin ja pakotienä on ero, alkoholi, vieraat naiset (joilla ei kylläkään haeta oikeasti mitään seksiä, vaan kertakaikkiaan pakoa ihan helvetin ahdistavasta elämästä), huumeet ja äärimmäisenä keinoa paeta ahdistavasta roolista on tietysti itsemurha.

Niin, normaali mies toki ymmärtää ihan ilman vaimon käskytystäkin ettei vauvaa tai pahasti sairasta isompaa lasta jätetä yksin. Jos vaimo joutuu olemaan aikuiselle miehelleen äiti niin kyllä on surkea mies.

Vierailija
574/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan sitä ennen pärjättiin, omassa lapsuudessa  isät lähti aamulla työntekoon ja emäntä navettaan hoitamaan lehmiä ja lypsylle, kyllä siinä lapset jätettiin sisälle, ei niitä lehmien sekaan voinut laittaa. Pyykkipäivänä ei niitä lapsia saunan pesutupaan kannettu, olisi vielä tippuneet sinne kuumaan vesipataan.

Muistan omasta lapsuudesta, että joskus piti olla koko päivän yksin, kun äidillä tuli asiaa kirkolle, olin varmaan 3-5 vuotias.

Ne jotka ei pärjänneet ei ole sitä kertomassa. Ja toki monella noin kasvatetulla onkin traumoja ja kiintymyssuhdehäiriöitä, jotka siirtyy pahimmillaan seuraavillekin sukupolvelle.

Vierailija
575/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei pärjänneet ei ole sitä kertomassa. Ja toki monella noin kasvatetulla onkin traumoja ja kiintymyssuhdehäiriöitä, jotka siirtyy pahimmillaan seuraavillekin sukupolvelle.

Juuri näin!

Vierailija
576/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat jätetään sairaalassakin yksin pitkäksi aikaa. Siis silloin kun vauva jää jostain syystä sairaalaan saamaan jotakin esim. ihottumahoitoa syntymän jälkeen. Ei nyt pidä panikoida. Eihän nyt yölläkään kai joku valvo jatkuvasti ja tuijota vauvaa, että onko kaikki hyvin? Jossain asioissa on vaan ihan pakko luottaa hyvään tuuriin tai loppuelämästäsi tulee helvettiä - seuraavaksi pitäisi kulkea kaikki koulumatkat perässä, että lapsi ei vaan juokse autonalle? Kyllä, todella ikäviä asioita sattuu, jos ei ole valvomassa, mutta jokin balanssi asioihin on löydettävä ihan oman jaksamisenkin kannalta.

No ei jätetä sairaalassa vauvoja valvomatta yksin. Se on eri asia jos on vaikka itkuhälyttimen kantaman päässä ja pääsee avuksi jos lapselle tulee hätä.

Vierailija
577/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko poikavauva?

Vierailija
578/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki ääliöt voisi lähteä jeesustelemasta sen suhteen, että saako äiti lähteä viettämään iltaa koska on ÄITI. Kyllä saa ja asia ei teille kuulu, voitte pitää mielipiteenne ominanne ja toimia sitten itse oikeaksi näkemällänne tavalla.

Mitä siihen tulee, voiko vauvan jättää yksin 20 minuutiksi niin ei todellakaan voi, ellei kyse ole esimerkiksi pihatöistä ja itkuhälytin mukana niin, että olet minuutissa paikalla jos tarve vaatii. Tässä ei puolestaan ole kyse mielipiteestä vaan siitä, että pieni lapsi on yksinkertaisesti täysin riippuvainen aikuisen avusta ja siksi yksin jättämisellä avuttomaan tilaan on ihan rikosnimike ja sitä kutsutaan heitteillepanoksi.

Kauppareissun ajaksi lapsen voi jättää yksin silloin, kun hän on kykenevä itse toimimaan ongelmatilanteissa ja ymmärtää ajan kulkua sen verran, että tietää paljonko se 20min on ja osaa sen aikaa odottaa hätääntymättä. Lapsesta riippuen tämä on varmaan jossain siellä 5-6v tienoilla, mutta loppupeleissä tämä on ihan lapsi kohtaista, se on kuitenkin selvää, että vauvalla ei vielä ole riittävä kypsyysaste tähän.

Mites kun meillä ei ole pihaa, mutta kauppa on alakerrassa? Mä saatan yksin ollessa jättää vauvan nukkumaan ja otan mukaan itkuhälyttimen. Millä tavalla tämä kaupassa käynti eroaa siihen jos olisin kuokkimassa pihamaata?

Jotain järkeä tuohon syyllistämiseen. Kai isä on ihan samanlailla vastuullinen vanhempi kuin äiti? Mun mies ainakin saattaa käydä heittämässä roskiksia sadan metrin päässä ja olla minuutteja pois, vaikka on vauvan kanssa yksin kotona. Hän saattaa myös käydä kaveria moikkaamassa pari minuuttia autolla tai hakemassa jonkun tavaran autolta ja palaa takaisin lähes heti. Aivan tasan samaa itse teen myös. Jos lapsi sillä välin herää ja ehtii huutaa hetken niin se on voi ja leipä. Mä en yksinkertaisesti ala valvomaan hänen sängyn vieressä, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Ja olisi aivan käsittämätöntä jos mies tekisi sitä.

Riskeihin ajatellen niin hän saattaa vaikka kuolla kupsahtaa kotona ollessa. Hän saattaa vaikka leikata veitsellä valtimoon kun on kotona. Hän saattaa liukastua suihkussa ja lyödä päänsä kun on kotona. Hän saattaa ottaa harha askeleen ja halvaantua kun on kotona. Kuka siinä tilanteessa auttaa?

1min roskienvientireissu onkin täysin verrannollinen 20min kauppareisuun. Kaikkea voi sattua, mutta kyse onkin riskien minimoimisesta. 

Vierailija
579/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on aika normaalia, että äiti ja isä menevät yhdessä aamulypsylle ja jättävät lapsensa nukkumaan. Siellä lapset sitten heräilevät omia aikojaan ja odottavat vanhempiaan laittamaan aamiaista.

Tuskin nyt ihan 8 kk pikkuvauvaa yksin jättävät.

Kuukausi lapsen syntymästä äiti oli aamuisin ja iltaisin navetassa aviomiehensä kanssa, ja lapsi, yhden kuukauden ikäinen, jäi nukkumaan omaan sänkyynsä. Antoihan äiti lapselleen tuttipullolla ruokaa ennen navettaan menoa.

Olipa siinä imetys loppunut alkuunsa. Minun tuntemani maatalon emäntä laittoi vauvan vaunuihin ja vei ne navetan ikkunoiden eteen, joten vauvaa pystyi vilkaisemaan välillä.

Kuka sanoi että imetys on loppunut, ei se vauva koko ajan roiku tississä, vai roikkuuko sinulla ?

Esim. minun mummo, se maatilan emäntä, kertoi että imetys loppui aika aikaisin kun ei joutanut vauvoja imettää kaikilta niiltä maatilan töiltä. Tosin ei kai hänkään vauvaa yksin jättänyt, vaan samassa pihapiirissä asuvalle anopille tai isopapalle joka ei enää ollut työkuntoinen.

Vierailija
580/643 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilla lapsilla oli samaan aikaan ilmeisesti influenssa, heillä oli korkea kuume ja vointi huono. Nuorempi lapsista oli juuri täyttänyt 10 vuotta, joten sairaan lapsen vuoksi ei saanut palkallista vapaata. Miehellä oli hyvin ylityötunteja jemmassa, joten sovittiin, että hän jää lasten kanssa kotiin. Päivällä päätin mennä ruokatunnille kotiin katsomaan, miten siellä voidaan. Vanhempi lapsi nukkui sikeästi, nuorempi väänsi itkua ja sai sanottua, että hänellä on jano ja joka paikkaan sattuu. Annoin lapselle särkylääkettä ja juotavaa sekä rauhoittelin häntä.

Niin, missäpä mies? Se m*lkku oli katsonut, että lapset nukkuu ja meni "piipahtamaan" töissä. Soitin työpaikalleni, että ruokatunti venyy ja jäin odottamaan. Mies tuli kaksi tuntia myöhemmin siltä piipahdukseltaan eli hän oli ollut kolmisen tuntia pois. Olin niin raivoissani, että haukuin miehen kunnolla. Mies perusteli, että lapset nukkui eikä hän ollut kauaa pois. Vieläkin suuttuttaa.

Aloittajan mies on sitä tyyppiä, että hän jatkossakin vähät välittää lapsen terveydestä. Toivottavasti heidän asunnon lähellä ei ole vilkasta tietä tai vesistöä, muuten lapselle käy vielä huonosti.

Se 10 vuotias ei osaa soittaa puhelimella isälle tai äitille, jos on paha olo? Tai herättää sitä vanhempaa sisarusta?

Tässä on vähän sitä ongelmaa, että monessa taloudessa miehestä pyritään tekemään hiljainen orja, jonka on tehtävä juuri niinkuin vaimo sanoo tai on väärin tehty. Mitään omaa elämää ei saa olla. Ei tarvi ihmetellä, että pienten lasten vanhemmat eroo niin usein, mies ei vaan taivu tuohon rooliin, jos ei ole lähtökohtaisesti joku tossukka, joka ei ole päässyt alunperin äidin käskytyksestä eroon ja on vaan siirtynyt vaimon käskytykseen. Monet heistäkin väsyy sitten kuinkin ja pakotienä on ero, alkoholi, vieraat naiset (joilla ei kylläkään haeta oikeasti mitään seksiä, vaan kertakaikkiaan pakoa ihan helvetin ahdistavasta elämästä), huumeet ja äärimmäisenä keinoa paeta ahdistavasta roolista on tietysti itsemurha.

Tämmöiset kommentit on suorastaan mies vihaa, yritetään antaa miehistä kuva vähän vajaaälyisinä olentoina jotka ei kykene normaaliin empatiaan tai muutenkaan aikuismaiseen käytökseen, vaan ihan vailla kykyä vaikutta asioihin vaan ajautuu tilanteesta toiseen.