Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?
Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.
Kommentit (643)
Ei ees paha. Ylireagointia.
Oishan se auto voinu ajaa päältä vaikka ois vauva ollu rattaissa isän mukana ja molemmat päässy hengestään. Kaikkee voi sattuu, mut vauvan voi jättää kotiin rauhassa hetkeks nukkumaan. Paremmassa tallessa se siellä on. Saa nukkua kaikessa rauhassa ja isä saa hoidettua ostokset sujuvasti ja nopeasti.
Kyse ei oo kuitenkaan tunneista vaan kymmenistä minuuteista. Ja vaikka se vauva heräis niin mitä sitten? Ei se itkuunsa kuole.
Itse vein isomman lapsen joskus päiväkotiin vauvan nukkuessa, kesti max vartin.
Mutta vauva oli niin pieni, ettei päässyt liikkumaan. Liikkumaan oppinutta en jättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vastuuton mies. Vauvaa ei jätetä yksin kotiin.
Mitä jos asunnossa syttyy tulipalo? Se vauva on kuollut ennen kuin kukaan pelastaa. Mitä jos mies saa kauppamatkalla sairaskohtauksen / joutuu auton yliajamaksi- kuinka kauan vauva ehtii olla yksin, ennen kuin joku tajuaa, että onnettomuuteen joutunut on jättänyt vauvan yksin..
Nykyään kaikilla on vaikka minkälaisia ladattavia akullisia tavaroita ja sellainen akkupalo voi olla hyvinkin spontaani ja palaa todella voimakkaasti. Alle minuutissa on kämppä täynnä myrkyllistä savua, niin vartti on jo pitkä aika pienellä kääröllä hengitellä... Rivarissa ja kerrostalossa se tulipalo voi alkaa naapuristakin, ettei se omakaan varovaisuus aina auta.
Voi jättää vaikka koko yöksi yksin. Voitte molemmat ryyppää ihan huolella. Aamulla käytte sitten katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ees paha. Ylireagointia.
Oishan se auto voinu ajaa päältä vaikka ois vauva ollu rattaissa isän mukana ja molemmat päässy hengestään. Kaikkee voi sattuu, mut vauvan voi jättää kotiin rauhassa hetkeks nukkumaan. Paremmassa tallessa se siellä on. Saa nukkua kaikessa rauhassa ja isä saa hoidettua ostokset sujuvasti ja nopeasti.
Kyse ei oo kuitenkaan tunneista vaan kymmenistä minuuteista. Ja vaikka se vauva heräis niin mitä sitten? Ei se itkuunsa kuole.
Joo eihän se vielä kuole itkuunsa, mutta hylkäyksen aiheuttama psykologinen trauma voikin sitten aikuisena esiintyä mielenterveysongelmina. Vanhaa tietoa tuo että lasta voi itkettää mielinkielin ilman mitään seurauksia.
Nyt kaikki ääliöt voisi lähteä jeesustelemasta sen suhteen, että saako äiti lähteä viettämään iltaa koska on ÄITI. Kyllä saa ja asia ei teille kuulu, voitte pitää mielipiteenne ominanne ja toimia sitten itse oikeaksi näkemällänne tavalla.
Mitä siihen tulee, voiko vauvan jättää yksin 20 minuutiksi niin ei todellakaan voi, ellei kyse ole esimerkiksi pihatöistä ja itkuhälytin mukana niin, että olet minuutissa paikalla jos tarve vaatii. Tässä ei puolestaan ole kyse mielipiteestä vaan siitä, että pieni lapsi on yksinkertaisesti täysin riippuvainen aikuisen avusta ja siksi yksin jättämisellä avuttomaan tilaan on ihan rikosnimike ja sitä kutsutaan heitteillepanoksi.
Kauppareissun ajaksi lapsen voi jättää yksin silloin, kun hän on kykenevä itse toimimaan ongelmatilanteissa ja ymmärtää ajan kulkua sen verran, että tietää paljonko se 20min on ja osaa sen aikaa odottaa hätääntymättä. Lapsesta riippuen tämä on varmaan jossain siellä 5-6v tienoilla, mutta loppupeleissä tämä on ihan lapsi kohtaista, se on kuitenkin selvää, että vauvalla ei vielä ole riittävä kypsyysaste tähän.
Entä jos vauva oksentaa?
Entä tulipalo?
Kolari?
Tyhmä idea jättää vauva kotiin.
Ja oliskohan kaupassa voinut käydä etukäteen ja vaikka vauvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vauva oksentaa?
Entä tulipalo?
Kolari?Tyhmä idea jättää vauva kotiin.
Ja oliskohan kaupassa voinut käydä etukäteen ja vaikka vauvan kanssa?
Sittenhän se kolari olisi surmannut sen vauvankin.
Vierailija kirjoitti:
Alle vuoden ikäisen lapsen äiti ei jätä lasta mennäkseen kavereiden kanssa jonnekin.
Ja tuo isä on täysi hölmö jolla ei tarpeeksi tietoa lapsen vaatimasta vastuusta.
8kk vauva pärjää hyvin täysipäisen isän kanssa yhden illan ajan. Valitettavasti tuo isä ei selkeästi ole täysipäinen.
Olin 8 vuotiaana 2 viikkoa yksin kotona. Montakin kertaa oli niin etten tiennyt missä äiti on monta päivää.
Äitini oli jossain juomassa viinaa ja äitini muutenkin ryyppäsi 5 päivää viikossa jonkun miehen kanssa. Kävin sitten varastamassa ruokaa kaupasta monta kertaa etten kuolisi nälkään. Veljeni kanssa sitten murtauduimme kauppaan myös ja varastimme ruokaa ja kassalippaan. Kiinni emme jääneet. Kassalippaassa oli 6300 markkaa. Ostimme sitten ruokaa pitkäksi aikaa toisesta kaupasta ja myös samasta kaupasta jonne me murtauduimme.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos asunnossa syttyy tulipalo? Se vauva on kuollut ennen kuin kukaan pelastaa. Mitä jos mies saa kauppamatkalla sairaskohtauksen / joutuu auton yliajamaksi- kuinka kauan vauva ehtii olla yksin, ennen kuin joku tajuaa, että onnettomuuteen joutunut on jättänyt vauvan yksin..
Tämä nyt on ihan överi liioittelua. Se mies voi saada sairaskohtauksen siellä kotonakin kokkaillessaan niin että hella jää päälle jonka seurauksena syttyy tulipalo eikä siellä silloinkaan ole ketään pelastamassa vauvaa.
Näitä kutsutaan onnettomuuksiksi ja niitä voi aina tapahtua, eikä se onnettomuus sinänsä ole ongelma vauvan yksin jättämisessä vaan se, ettei vauva herätessään ymmärrä, miksi on yksin 20min eikä kukaan reagoi mahdolliseen hätään ja näin seurauksena voi olla hylkäämisen tunne ja trauma.
Siinä on kaksi vähäpäistä ihmistä lisääntynyt. Tuollainen mies on muutoinkin juntti i d i o o t t i, sillä ei täysipäinen ihminen toimisi ikinä noin. Ja se, että tuollaisen kanssa menee parisuhteeseen ja ihan lisääntyy, niin ole sen viisaampi toinenkaan osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Kätkykuolema on oikeasti riski. Kätkyhälytyksen käydessä jomman kumman vanhemmista täytyy olla lähellä. Ei siitä laitteesta muutoin ole mitään hyötyä.
Tuossa tilanteessa on sata muuta riskiä ennen kätkytkuolemaa. Ja kätkytkuolemalta ei välttämättä voi pelastaa vaikka olisi legioona ihmisiä ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos asunnossa syttyy tulipalo? Se vauva on kuollut ennen kuin kukaan pelastaa. Mitä jos mies saa kauppamatkalla sairaskohtauksen / joutuu auton yliajamaksi- kuinka kauan vauva ehtii olla yksin, ennen kuin joku tajuaa, että onnettomuuteen joutunut on jättänyt vauvan yksin..Nykyään kaikilla on vaikka minkälaisia ladattavia akullisia tavaroita ja sellainen akkupalo voi olla hyvinkin spontaani ja palaa todella voimakkaasti. Alle minuutissa on kämppä täynnä myrkyllistä savua, niin vartti on jo pitkä aika pienellä kääröllä hengitellä... Rivarissa ja kerrostalossa se tulipalo voi alkaa naapuristakin, ettei se omakaan varovaisuus aina auta.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki ääliöt voisi lähteä jeesustelemasta sen suhteen, että saako äiti lähteä viettämään iltaa koska on ÄITI. Kyllä saa ja asia ei teille kuulu, voitte pitää mielipiteenne ominanne ja toimia sitten itse oikeaksi näkemällänne tavalla.
Mitä siihen tulee, voiko vauvan jättää yksin 20 minuutiksi niin ei todellakaan voi, ellei kyse ole esimerkiksi pihatöistä ja itkuhälytin mukana niin, että olet minuutissa paikalla jos tarve vaatii. Tässä ei puolestaan ole kyse mielipiteestä vaan siitä, että pieni lapsi on yksinkertaisesti täysin riippuvainen aikuisen avusta ja siksi yksin jättämisellä avuttomaan tilaan on ihan rikosnimike ja sitä kutsutaan heitteillepanoksi.
Kauppareissun ajaksi lapsen voi jättää yksin silloin, kun hän on kykenevä itse toimimaan ongelmatilanteissa ja ymmärtää ajan kulkua sen verran, että tietää paljonko se 20min on ja osaa sen aikaa odottaa hätääntymättä. Lapsesta riippuen tämä on varmaan jossain siellä 5-6v tienoilla, mutta loppupeleissä tämä on ihan lapsi kohtaista, se on kuitenkin selvää, että vauvalla ei vielä ole riittävä kypsyysaste tähän.
Mites kun meillä ei ole pihaa, mutta kauppa on alakerrassa? Mä saatan yksin ollessa jättää vauvan nukkumaan ja otan mukaan itkuhälyttimen. Millä tavalla tämä kaupassa käynti eroaa siihen jos olisin kuokkimassa pihamaata?
Jotain järkeä tuohon syyllistämiseen. Kai isä on ihan samanlailla vastuullinen vanhempi kuin äiti? Mun mies ainakin saattaa käydä heittämässä roskiksia sadan metrin päässä ja olla minuutteja pois, vaikka on vauvan kanssa yksin kotona. Hän saattaa myös käydä kaveria moikkaamassa pari minuuttia autolla tai hakemassa jonkun tavaran autolta ja palaa takaisin lähes heti. Aivan tasan samaa itse teen myös. Jos lapsi sillä välin herää ja ehtii huutaa hetken niin se on voi ja leipä. Mä en yksinkertaisesti ala valvomaan hänen sängyn vieressä, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Ja olisi aivan käsittämätöntä jos mies tekisi sitä.
Riskeihin ajatellen niin hän saattaa vaikka kuolla kupsahtaa kotona ollessa. Hän saattaa vaikka leikata veitsellä valtimoon kun on kotona. Hän saattaa liukastua suihkussa ja lyödä päänsä kun on kotona. Hän saattaa ottaa harha askeleen ja halvaantua kun on kotona. Kuka siinä tilanteessa auttaa?
Tekisin lasun ja ottaisin eron.
Lasun seurauksena totta kai kysyvät, miksi jätin lapsen yksin isän kanssa, mutta ainakin joku muukin sanoo isälle, että ei ollut ok ja jää myös merkintä.
Eron ottaisin, koska en enää luottaisi tippaakaan mieheeni enkä aio toista kertaa samassa tilanteessa, jossa minut vedetään mukaan lapsen isän toimintaan. Jos isä saa tapaamiset, ei ole enää minun ongelma mitä siellä tapahtuu, koska olen sata varmasti kertonut, miten isä on aiemmin toiminut lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle vuoden ikäisen lapsen äiti ei jätä lasta mennäkseen kavereiden kanssa jonnekin.
Ja tuo isä on täysi hölmö jolla ei tarpeeksi tietoa lapsen vaatimasta vastuusta.
Ja sun kaltaisten kusp ä i den takia Suomen syntyvyys ei nouse. Kuka haluaa tehdä tällaiseen syyllistävään ankeuteen lapsia. Jo lapsi ei pärjää yhtä iltaa täyspäinsen isän kanssa, niin ei tarvitse tehdä lapsia ollenkaan.
Nimenomaan näinpäin.
Moni muukin nisäkäs jättää pentunsa hetkeksi yksin käydessään saalistamassa jne.
Tuon ikäinen lapsi pysyy hyvin esim. pinnasängyssä, ei se sieltä ulos hyppää.
Pikkuisen rajaa tuolle hössöttämiselle.31