Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei rikkaiden ja varakkaiden lapsilisiä poisteta?

Vierailija
06.05.2023 |

Siitä tulisi mittavat säästöt, kun ne otettaisi leikkauksen kohteeksi. Itseäni ei ainakaan veronmaksajana kiinnosta kustantaa varakkaiden lasten rahastosalkkujen kasvattamista tai muhkean pesämunan kasvattamista säästötilille ensiasuntoa varten.

Kommentit (573)

Vierailija
461/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vasemmistohallitus poistanut niitä rikkailta?

Woke-hommat kiinnostivat enempi. Sitä paitsi vasemmistohallituksen ykköstykit ovat kaikki huipputuloisia, jotka nostavat lapsilisiä paraikaa itsekin.

ei vaan keskusta torppasi kaikki yritykset

Vierailija
462/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ainsof kirjoitti:

Mun sosiologian proffa sanoi et lapsilisä kaikille on säilytetty, jotta myös hyväosaiset saisivat tunteen että hyötyvät hyvinvointivaltiosta :D

Näinhän se on.

Jos hyvätuloiset joutuisivat edelleen maksamaan veroja, mutta eivät saisi itse mitään hyvinvointivaltion tarjoamia hyötyjä, niin kuinka pitkään he olisivat valmiita kustantamaan muille niitä asioita, joihin heillä ei olekaan oikeutta?

Toki lapsilisät ovat hyvätuloisille vain pikkurahoja ja niiden poistaminen varakkaamalta kansanosalta ei välttämättä johtaisi ns. "solidaarisuusvajeeseen", mutta tämä saattaisi olla alku suuremmallekin muutokselle, jossa kaikki hyvinvointivaltion palvelut ja edut poistuisivat vähitellen.

Rikkaat aina jostain syystä unohtavat että heillä on ihan sama koulutus, varhaiskasvatus, terveydenhoito, kirjastot, julkinen liikenne, poliisi ja palokunta, tiet ja muu infra yms yms verovaroin kustannettava palvelu kuin muillakin kansalaisilla. Ja kyllä he sitä käyttävät. Tulonsiirroistakin iso osa menee hyvätuloisille. Silti he valittavat etteivät saa "mitään" hyötyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainsof kirjoitti:

Mun sosiologian proffa sanoi et lapsilisä kaikille on säilytetty, jotta myös hyväosaiset saisivat tunteen että hyötyvät hyvinvointivaltiosta :D

Näinhän se on.

Jos hyvätuloiset joutuisivat edelleen maksamaan veroja, mutta eivät saisi itse mitään hyvinvointivaltion tarjoamia hyötyjä, niin kuinka pitkään he olisivat valmiita kustantamaan muille niitä asioita, joihin heillä ei olekaan oikeutta?

Toki lapsilisät ovat hyvätuloisille vain pikkurahoja ja niiden poistaminen varakkaamalta kansanosalta ei välttämättä johtaisi ns. "solidaarisuusvajeeseen", mutta tämä saattaisi olla alku suuremmallekin muutokselle, jossa kaikki hyvinvointivaltion palvelut ja edut poistuisivat vähitellen.

Rikkaat aina jostain syystä unohtavat että heillä on ihan sama koulutus, varhaiskasvatus, terveydenhoito, kirjastot, julkinen liikenne, poliisi ja palokunta, tiet ja muu infra yms yms verovaroin kustannettava palvelu kuin muillakin kansalaisilla. Ja kyllä he sitä käyttävät. Tulonsiirroistakin iso osa menee hyvätuloisille. Silti he valittavat etteivät saa "mitään" hyötyjä.

Tulonsiirto tarkoittaa sitä että joltain ihmiseltä siirretään rahaa toiselle ihmiselle. Jos oletetaan että hyvätuloinen on nettoveronmaksaja niin hän ei saa penniäkään tulonsiirtoja keltään.

Vierailija
464/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eläkkeelle myös max raja.

Vierailija
465/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehen (lakimiehen) unelma. Töitä tiedossa. Hallinto-oikeudet vielä ruuhkaisempia sen jälkeen.

Vierailija
466/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio maksaa 224 miljoonaa elatustukia kun toinen vanhempi ei niitä maksa.

Tällekkin pitää laittaa stoppi! Niin paljon yh äitejä/isejä jotka joutuvat painimaan arjen kulujen kanssa 500 euron uhkasakolla saataisiin toinen vanhempi pitämään tapaamis sopimuksista kiinni. Ei koskisi kumminkaan päihde ongelma käyttäjiä. Tapaamiset hoituisivat valvotuissa olosuhteissa näin vältettäisiin uhkasakon maksu. Mikäli ei siis tapaamisia tulisi niin 93 miljoonalla saisi tasotettua noita elatusmaksuja.

Vierailija
467/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaiden perheiden lapsilisiä ei poisteta koska suomi on maa joka suosii rikkaita perheitä ja potkii päähän köyhiä ihmisiä. Minun mielestä rikkailta perheiltä lapsilisät pois ja tulorajaksi vaikka että yli 6000e/kk bruttona tienaavilta perheiltä poistettaisiin lapsilisät.

Toinen vaihtoehto on se että sitten lapsilisää alettaisi maksamaan myös lapsettomille ihmisille eli kaikille ihmisille.

Mitä jos tuo 6000 € brutto menisi rikki sillä, että lapsella itsellään on tuloja? Miten perheen koko vaikuttaisi? Entäs kunnallisveroprosentti? Entäs eroperheet, uusioperheet?

Mä olen yksinhuoltaja. Meidän perheen bruttotulot nousee yli 6000 euroon, koska lapset (2 kpl) saavat perhe-eläkettä. Mun omat tulot pysyy alle kuuden tonnin. Mulle ei siis maksettaisi enää lapsilisää? Mutta joku toinen perhe, jossa on yh-vanhempi ja yksi lapsi, tulot 5999€/kk, saisivat lapsilisän ja elatusmaksun? Vai saisinko mä sittenkin lapsilisää vaikka perheen tulot kiipeäisivät 7 tonniin lasten tulojen vuoksi ja naapurin perhe samalla kokoonpanolla ei saisi koska tulot on 6001€/kk

Jos lapsilisästä menisi verot, niin kahden vanhemman perhe pystyisi kikkailemaan lapsilisän maksuun sille vanhemmalle, jolla on matalampi veroprosentti, esim vaikka 0%. Toisella vanhemmalla voisi veroprossa olla vaikka 30. Yksinhuoltajilla tämä ei olisi mahdollista ja siksi se olisi epätasa-arvoistavaa. Yh maksaa sitten 30% halusi tai ei. Siinähän kävisi niin, että samoilla tuloilla toiseen perheeseen jäisi enemmän käteen kuin toiseen.

Vierailija
468/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ainsof kirjoitti:

Näinhän se on.

Vaalituloksesta voit ihan selvästi lukea, että keskiluokka on kyllästynyt elättämään köyhiä ja kokee, että ei saa riittävää vastetta maksamilleen veroille.

Vierailija
469/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Vähävaraisemmilla ne menevät hyvään tarkoitukseen lapsen menoihin (toivottavasti), varakkaammilla mahdollisesti juuri siihen säästötiliin jotta kermaperselapsi saa esim. pesämunan ensiasuntoa varten. 

Vierailija
470/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainsof kirjoitti:

Näinhän se on.

Jep ja nekin palvelut, jotka maksavat jonkun verran, ovat tuloihin verrannollisesti huomattavasti edullisempia varakkaille kuin köyhille. On vähän eri asia jos 500 eurolla kuussa elävä käy päivystyksessä ja se maksaa hänelle 50 euroa, kuin jos 4000 eurolla kuukaudessa elävä käyttää samaa palvelua.

Vierailija
471/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainsof kirjoitti:

Näinhän se on.

Tulonsiirto tarkoittaa sitä että joltain ihmiseltä siirretään rahaa toiselle ihmiselle. Jos oletetaan että hyvätuloinen on nettoveronmaksaja niin hän ei saa penniäkään tulonsiirtoja keltään.

Ja miksi hänen pitäisikään saada? Jos rahaa on kuin roskaa, niin pitäisikö heille antaa vielä lisää rahaa?

Vierailija
472/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaiden perheiden lapsilisiä ei poisteta koska suomi on maa joka suosii rikkaita perheitä ja potkii päähän köyhiä ihmisiä. Minun mielestä rikkailta perheiltä lapsilisät pois ja tulorajaksi vaikka että yli 6000e/kk bruttona tienaavilta perheiltä poistettaisiin lapsilisät.

Toinen vaihtoehto on se että sitten lapsilisää alettaisi maksamaan myös lapsettomille ihmisille eli kaikille ihmisille.

Mitä jos tuo 6000 € brutto menisi rikki sillä, että lapsella itsellään on tuloja? Miten perheen koko vaikuttaisi? Entäs kunnallisveroprosentti? Entäs eroperheet, uusioperheet?

Mä olen yksinhuoltaja. Meidän perheen bruttotulot nousee yli 6000 euroon, koska lapset (2 kpl) saavat perhe-eläkettä. Mun omat tulot pysyy alle kuuden tonnin. Mulle ei siis maksettaisi enää lapsilisää? Mutta joku toinen perhe, jossa on yh-vanhempi ja yksi lapsi, tulot 5999€/kk, saisivat lapsilisän ja elatusmaksun? Vai saisinko mä sittenkin lapsilisää vaikka perheen tulot kiipeäisivät 7 tonniin lasten tulojen vuoksi ja naapurin perhe samalla kokoonpanolla ei saisi koska tulot on 6001€/kk

Jos lapsilisästä menisi verot, niin kahden vanhemman perhe pystyisi kikkailemaan lapsilisän maksuun sille vanhemmalle, jolla on matalampi veroprosentti, esim vaikka 0%. Toisella vanhemmalla voisi veroprossa olla vaikka 30. Yksinhuoltajilla tämä ei olisi mahdollista ja siksi se olisi epätasa-arvoistavaa. Yh maksaa sitten 30% halusi tai ei. Siinähän kävisi niin, että samoilla tuloilla toiseen perheeseen jäisi enemmän käteen kuin toiseen.

'

Olen eri vastaaja, mutta lapsilisä olisi tietysti kotitalouskohtainen niin kuin toimeentulotukikin on. Kaikki kotitalouden käytössä olevat tulot laskettaisiin yksinkertaisesti yhteen. Perheen koolla ja sen sellaisella ei olisi merkitystä eikä tietenkään olisi mahdollista kikkailla millään veroprosenteilla. Se olisi ihan naurettavaa.

Itse olen kuitenkin ennemmin lapsilisien porrastamisen kannalla. Pienituloisimmat saisivat eniten ja summa voisi olla nykyistä isompi, tulojen kasvaessa lapsilisät pienenisivät kunnes sitten kaikkein varakkaimmat eivät saisi enää ollenkaan. Kaikkien varakkaimmilla tarkoitan jotain 100 000 tai yli vuodessa tienaavia.

Vierailija
473/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaahan ne verojakin. Laittavat sijoituksiin lapsille. 

Vierailija
474/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on typerä keksintö jonka olisi voinut hoitaa verotuksen kautta. Samoin alle kouluikäisten päivähoito ja esikoulu. Typerää rahan liikuttelua taskusta toiseen.

Vierailija
475/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on liian pieni tuloraja eikä sitä kannata seurata kuukausittain vaan vuositasolla kuten verojen maksuakin ja jotain yleveroa (onhan sekin tulosta riippuvainen veromaksu?).

Laitetaan perheen veronalaisten tulojen alarajaksi vaikka 250-300.000 €/vuosi. Tulot saa kela nytkin jo suoraan tulorekisteristä. Tällaisia perheitä löytyy suomesta pilvin pimein - ei tarvitse koskea normaalien duunariperheinen lapsilisään.

Perheen tulorajaksi pitäisi saada 80-90.000e/vuosi. Jos yli tuon menee niin lapsilisät poistuu. Hyvätuloisille niitä ei tarvitse maksaa.

Mitä hemme ttiä? Mikäs hyvätuloinen perhe toi nyt olis. Tosta summasta yli 40 prossaa veroihin ja vähennyksiin ja sitten vaikka 4 lasta, niin melkeinhän sitä ollaan jo asumistukea nostamassa.

Päivähoitomaksut tapissa ja kaiken muunkin maksat itse. Sellanen perhe joka jäisi hilkulla tuloissa tuon rajan alle, niin pärjäisivät paremmin, koska voisivat nostaa tulojen päälle lapsilisät.

Mä saan itse lapsilisää kahdesta lapsesta yksinhuoltajakorotuksella. Tätä korotusta olen ihmetellyt, että mihin sen maksaminen perustuu. Sitä saa vaikka olisikin yhteishuoltajuus ja lapsella molemmat vanhemmat ja elatusmaksut ja kaikki. Se voitais poistaa. Mä en näe sille oikein perustetta. Kertokaa, jos en vaan tajua jotain.

Vierailija
476/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainsof kirjoitti:

Näinhän se on.

Siis KÖYHÄT unohtavat. Me varakkaat maksamme leijonan osan TEIDÄN käyttämistänne koulutus.... ja muu ynfra yms yms jutuista. Emme vain omaa osuuttamme.

Vierailija
477/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät äänestävät valtaan rikkaiden edunvalvojat, siksi.

Vierailija
478/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Olen eri vastaaja, mutta lapsilisä olisi tietysti kotitalouskohtainen niin kuin toimeentulotukikin on. Kaikki kotitalouden käytössä olevat tulot laskettaisiin yksinkertaisesti yhteen. Perheen koolla ja sen sellaisella ei olisi merkitystä eikä tietenkään olisi mahdollista kikkailla millään veroprosenteilla. Se olisi ihan naurettavaa.

Itse olen kuitenkin ennemmin lapsilisien porrastamisen kannalla. Pienituloisimmat saisivat eniten ja summa voisi olla nykyistä isompi, tulojen kasvaessa lapsilisät pienenisivät kunnes sitten kaikkein varakkaimmat eivät saisi enää ollenkaan. Kaikkien varakkaimmilla tarkoitan jotain 100 000 tai yli vuodessa tienaavia.

Ai että perhekoolla ei ole merkitystä? Väität siis, että ei ole merkitystä pitääkö sillä kotitalouden kokonaistuloilla elättää 2 henkilöä tai vaikkapa 7. Jos kotitalouden yhteenlasketut tulot ovat yli 100 000, molemmat edellämainitut perheet ovat mielestäsi yhtä rikkaita.

Voin ihan kokemuksesta kertoa, että 7-henkisessä perheessä lapsilisät meni kyllä ihan elämiseen, vaikka tulot tuota rajaa liippasivatkin.

Vierailija
479/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Vähävaraisemmilla ne menevät hyvään tarkoitukseen lapsen menoihin (toivottavasti), varakkaammilla mahdollisesti juuri siihen säästötiliin jotta kermaperselapsi saa esim. pesämunan ensiasuntoa varten. 

Ensinnäkin sen varakkaan antama rahahan menee kokonaisuudessaan sille lapselle, siitä ei hassata yhtään mihinkään, lisäksi tulee vielä tuottokin. Toisekseen se varakkaan lapsi ei ole nikään nimeteltävä asia. Se on ihan yhtä arvokas ihminen kuin se köyhänkin lapsi. Ihan samanlainen lapsi, jolla on oikeus elää ja tulla onnelliseksi elämässään ja saada valtiolta saman summan kuin sen köyhänkin lapsi.

Vierailija
480/573 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa keskustelussa huomaa kyllä, miten eri käsitys ihmisillä on hyvistä tuloista. Esimerkiksi ehdotus siitä, että talouden 6000 bruttotulot riittäisi lisän poistoon. 6000 brutto ei ole todellisuudessa ole mikään ihmeellinen edes yhden ihmisen tuloina.