Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EUTANASIA, kannatatko sen laillistamista Suomessa?

Vierailija
05.05.2023 |

Mikä on mielipiteesi?

EUTANASIA, kannatatko sen laillistamista Suomessa?

Vaihtoehdot

Kommentit (316)

Vierailija
41/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen kuoli ALS:ään. Jos osuisi kohdalle, hoitaisin itse itseni päiviltä vielä kun joku raaja toimii...

Ehdoton kyllä eutanasialle.

Vierailija
42/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata eutanasiaa, koska se on vaarallinen tie ja johtaisi lopulta siihen, että kaikki ns turhat yksilöt haluttaisiin saada päättämään päivänsä, jotta yhteiskunnalle ei tulisi niin paljoa kustannuksia.

Eli vanhukset, pitkäaikaissairaat (myös mt-ongelmaiset) sekä vammaiset. Sellaiset yksilöt, jotka eivät ole ns tuottavia yhteiskunnalle.

Halutaanko tuolle tielle todella lähteä? Ennemmin pitäisi taata riittävä kivunlievitys sekä saada säälliset olot vanhainkoteihin. Mikäli eutanasia laillistetaan niin ei yhteiskunnalla ole haluja panostaa vanhustenhuoltoon, koska kuten jo sanottua, vanhukset tulee halvemmaksi  ta pat taa (mukamas omasta tahdosta) kuin laittaa rahaa ns ei-tuottaviin yksilöihin

No eikö se ole juurikin hyvä, kun ei meistä hyödyttömistä ihmisistä ole muuhun kun teidän sylkykupeiksi.

Kamalaa että joku ajattelee olevansa hyödytön jos on sairas/työkyvytön...

Kuvaa valitettavasti nykyajan raadollista yhteiskunnallista ilmapiiriä jossa ihmisen arvo on yhtä kuin hänen tuottavuutensa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin olikos se nyt Ylen dokumentin, jossa iäkäs pariskunta olikos se Hollannissa(?) käsi kädessä nukahtivat rauhallisesti.

Aivan toista maata sellainen lähtö, kuin verrattuna kasviksen oloon hirveissä fyysisissä tuskissa yksin saattohoidossa.

Kaunis, ihmisarvoinen lähtö tuossa dokkarissa, tuskin mikään Entiteettikään pitäisi luonnollisena sitä tai armaliaana, että esim. aivokuollut terminaalivaiheen syöpää sairastava vaan kituu vuodesta toiseen,uskon Jahveen ja olen itse sellaisella diagnoosilla, josta ei parannuta, mieluummin nukahdan joskus, jos tuska menee äärettömyyksiin, kuin, että kökkövaipoissani kituisin vuosikausia kykenemättä ilmaisemaan tahtoa poispääsystä nykyisessä vanhainkoti"hoitolassa".

Nuo yksityiset hoitokodit antaa valtavasti vaalirahaa oikeistopuolueille ettei tätä tapahtuisi. Harmi ettei vihervasemmisto hallituksella lopulta ollut rohkeutta laillistaa eutanasiaa, kun pelkäsivät miten vaikuttaa äänestyksee. Itse uskon, että olisi vaikuttanut positiivisesti jopa. Lukuisten tutkimusten mukaan kun suurin osa ihmisistä kannattaa sitä.

Todista väitteesi.

Vierailija
44/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristittynä vastustan eutanasiaa. Mur haaminen on kiellettyä Raamatussa, myös itsensä mur haaminen. Jumala päätää elämästä ja kuolemasta

Vierailija
45/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ehdottomasti. Olen nähnyt näitä kidustuskuolemia ja siitä on ihmisyys ja inhimillisyys kaukana. Tätä eutanasiaahan ei vastusta kuin uskovaiset ja niillä on verissä tuo ihmisen rääkkääminen.

Vierailija
46/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatan.

Tämä on jokaisen sivistyneen, inhimillisen, lähimmäisenrakkauteen kykenevän ja humaanin ihmisen ainoa vaihtoehto.

Eutanasia on suurin laupeuden ja rakkauden teko, minkä kärsivän lähimmisen puolesta voi tehdä.

Vierailija
47/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehdottomasti eutanasiaa vastaan, mutta sille pitäisi olla erittäin tiukat kriteerit ettei sitä käytettäisi väärin. Mielestäni on eettisesti erittäin arveluttavaa, että joissain maissa eutanasian saa jos on vaikkapa masentunut (esim Kanada) koska vaikeatkin mt-ongelmat ovat usein hoidettavissa

Vierailija
48/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristittynä vastustan eutanasiaa. Mur haaminen on kiellettyä Raamatussa, myös itsensä mur haaminen. Jumala päätää elämästä ja kuolemasta

No ei päätä kun sinun pikku-ukkoa ei ole edes olemassa. Siitä syntymästä päättää nainen. Ilman seksiä sitä lasta ei tule. Missään vaiheessa prosessia ei ole jumalat mukana. 

Vierailija
49/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata eutanasiaa, koska se on vaarallinen tie ja johtaisi lopulta siihen, että kaikki ns turhat yksilöt haluttaisiin saada päättämään päivänsä, jotta yhteiskunnalle ei tulisi niin paljoa kustannuksia.

Eli vanhukset, pitkäaikaissairaat (myös mt-ongelmaiset) sekä vammaiset. Sellaiset yksilöt, jotka eivät ole ns tuottavia yhteiskunnalle.

Halutaanko tuolle tielle todella lähteä? Ennemmin pitäisi taata riittävä kivunlievitys sekä saada säälliset olot vanhainkoteihin. Mikäli eutanasia laillistetaan niin ei yhteiskunnalla ole haluja panostaa vanhustenhuoltoon, koska kuten jo sanottua, vanhukset tulee halvemmaksi  ta pat taa (mukamas omasta tahdosta) kuin laittaa rahaa ns ei-tuottaviin yksilöihin

Onko Hollannissa sitten tuollainen meno muka? Enpä usko. Julmaa kieltää kituvilta ihmisiltä poispääsy.

Siellä Hollannissa on kait laillistettu jotain muutakin kuin eutnatsia, jos puhutaan oomaan terveyteen liittyvistä oikeuksista, mutta se on toki vähän eri topikin kamaa. Jatkakaa toki yksipuoleista kuoleman lobbaamista e-kanat.

H upps

Vierailija
50/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi silloin kun sen tekee Jumala jostain pikku syystä kun taas oli joku eri mieltä kuin hän.

Vierailija
51/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ehdottomasti. Olen nähnyt näitä kidustuskuolemia ja siitä on ihmisyys ja inhimillisyys kaukana. Tätä eutanasiaahan ei vastusta kuin uskovaiset ja niillä on verissä tuo ihmisen rääkkääminen.

Uskovaiset saavat ilmeisemmin nautintonsa toisen ihmisen kivun ja kärsimyksen seuraamisesta ja tuottamisesta.

Tähän johtopäätökseen olen vakaasti päätynyt lukemalla ja kuuntelemalla heidän julmia, sadistisia ja epäinhimillisiä näkemyksiään eutanasian kieltämiseksi.

Itseasiassa olen oppinut vihaamaan, siis aidosti vihaamaan, nykyään uskovaisia tämän heidän pohjattoman julmuutensa ja pahuutensa johdosta.

Paholaisen lapset.

Vierailija
52/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet hyvin sairas ja paha ihminen.

Vierailija
53/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta se lääke pitää ottaa itse. Lääkäri vain määrää sen. Tää on tietty käytännössä lähes mahdotonta, jos olet neliraajahalvaantunut. Silloin voi tehdä jonkun pillisysteemin, ja se lääke pitää imaista suukkiin ihan itse.

Vierailija
54/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/07/09/nuorelle-eutanasia-masennuksen…

Nuorelle eutanasia masennuksen vuoksi Belgiassa – tapaus jakaa mielipiteet Suomessa

Newsweek uutisoi hiljattain, että Belgiassa on myönnetty 24-vuotiaalle masennuksesta kärsivälle Lauralle eutanasia. Laura on ollut mielisairaalassa 21-vuotiaasta lähtien ja yrittänyt toistuvasti itsemurhaa. Eutanasian toteuttamispäivää ei ole vielä päätetty.

Suomen Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halilan mukaan eutanasia myönnetään yli 90 prosenttisesti ihmisille, joilla on parantumaton syöpä tai neurologisia sairauksia, jotka aiheuttavat hallitsemattomia kipuja. Eutanasia on myönnetty muutamia kertoja myös masentuneille.

Vierailija
55/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aktiivinen eutanasia on rikos ja siitä voi saada kahdeksan vuotta vankeutta. Suomen Lääkäriliitto suhtautuu eutanasiaan kielteisesti. Liiton varatoiminnanjohtaja Halilan mukaan potilas ei välttämättä ole vaikeassa masennuksessa täysissä mielen voimissaan.

- Ajattelen, että Belgian tapauksessa yksilön harkinta on kyseenalainen. Mieli voi vielä muuttua, ja hän voi nähdä myöhemmin mahdollisuuksia elämään, Halila sanoo.

Vierailija
56/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovaiset saavat ilmeisemmin nautintonsa toisen ihmisen kivun ja kärsimyksen seuraamisesta ja tuottamisesta.

Tähän johtopäätökseen olen vakaasti päätynyt lukemalla ja kuuntelemalla heidän julmia, sadistisia ja epäinhimillisiä näkemyksiään eutanasian kieltämiseksi.

Itseasiassa olen oppinut vihaamaan, siis aidosti vihaamaan, nykyään uskovaisia tämän heidän pohjattoman julmuutensa ja pahuutensa johdosta.

Paholaisen lapset.

Kyllä ja julmimpia perkeleitä ovat "uskovaiset" lääkärit ja hoitajat. Hyi hitto.

Oikeasti joskus mietin seuraavatko nämä muna kovana tahi emätin märkänä ihmisten kärsimyksiä?

Vierailija
57/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Ajatelkaapa mitkä säästöt tällä saavutetaan!

Vierailija
58/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti tällaisia ihmisiä olemassa vielä nykyään?

Vierailija
59/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paholaisen lapset.

Nämä himokristityt voisivat kyllä ajatella omilla aivoillaan, eikä ottaa Raamatun tekstejä kirjaimellisesti. Mutta toki kristityissä on myös hyviä ihmisiä.

Vierailija
60/316 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa kirjoittaa udestaan tämän pellepalstan sensuurin takia.

Sen johdosta kirjoitankin Wordillä  vähääkään pidemmät tarinat ja sellaiset, mihin on pitänyt nähdä vaivaa. Ei ole yhtä eikä kahta kertaa, kun linkkien hakemisen ja mun vaivannäön jälkeen lähetän viestin ja tuuppaa ilmoitusta: Hakemaanne sivua ei voida näyttää.