EUTANASIA, kannatatko sen laillistamista Suomessa?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vain terminaalisairaille potilaille.
Ei masentuneille, koska siitä kärsimyksestä selviää, jos vaan viittis yrittää.
"Jos vaan viittis yrittää".. älä jaksa. Aivoistahan ne muutkin kivut tulevat.
"Olen hoitoalalla ollut 13 vuotta ja olen työssäni nähnyt järkyttäviä ja tuskaisia kuolemia. Ja niissä tapauksissa ei kipulääkkeissä ole säästelty ja silti ne on ollu loppuvaiheessa tuskaisia ja vaihe voinut kestää pitkäänkin. Syöpäsairaudet ennen kaikkea. Mm. syövän takia kurkku ollut auki ja potilas kipeä, eritettä valuu, huutaa, että haluaa kuolla, huutaa että tuokaa haulikko. Hoitajana huolehtia kipulääkkeestä, olla läsnä ja rauhoitella.
Sisimmässäni olen murheellinen, raskasta katsoa kuinka ihminen todella kärsii ja kituu, kun tietää, että tästä ei voi selvitä hengissä. Mielessäni rukoillut, että miksi Jumala annat ihmisen kitua näin pahasti, ota jo pois. Jos itse olisin tällaisessa tilanteessa niin haluaisin eutanasian ja soisin sen läheisillenikin, sillä en haluaisi kenenkään kovasti kärsiä ja kitua vaan kuolla rauhallisesti läheisten läsnäollessa. Minun mielestäni jokaisella pitäisi olla se oikeus jos parantavaa hoitoa ei enää ole ja sairaus on loppuvaiheessa."
Kaikille yli 10 piikkiä ottaneille todennäköisesti edessä näitä pohdintoja.
Äiti kysyi Elenalta luvan ja hyppäsi sitten kuolemaansa – psyykkisesti sairaan eutanasia jakaa mielipiteitä Hollannissa
Vierailija kirjoitti:
Äiti kysyi Elenalta luvan ja hyppäsi sitten kuolemaansa – psyykkisesti sairaan eutanasia jakaa mielipiteitä Hollannissa
Jos joku haluaa katsoa tuon dokumentin, niin tässä linkki ja salasana :)
https://wfrtds.org/documentary-on-psychiatry-and-the-right-to-a-dignifi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei masentuneille, koska siitä kärsimyksestä selviää, jos vaan viittis yrittää."Jos vaan viittis yrittää".. älä jaksa. Aivoistahan ne muutkin kivut tulevat.
Kuule, kyllä siihen apu löytyy, kun ei anna periksi. Melkein kuolin itsekin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei masentuneille, koska siitä kärsimyksestä selviää, jos vaan viittis yrittää."Jos vaan viittis yrittää".. älä jaksa. Aivoistahan ne muutkin kivut tulevat.
Kuule, kyllä siihen apu löytyy, kun ei anna periksi. Melkein kuolin itsekin siihen.
vähän tökerösti sanottu tuo aiempi
Käykäähän allekirjoittamassa kansalaisadressi, niin vähenee tämä vanhusten elävänä varastointi. Vapaaehtoista sitten jatkossa. Pystyy itse vaikuttamaan loppuelämään.
Kyllä kannatan vaikka onhan siinä omat haasteensa ja virheitäkin tulee tapahtumaan, mutta ne voi saada minimiin lainsäädännön avulla.
Nyt pidetään elämää yllä lääkkeillä, mutta elämänlaatu ei välttämättä ole kaikilla elämisen arvoinen.
Ei anneta joidenkin lahkolais-uskovais-lääkärien (kuten Päivi Räsänen) määrätä tätä! He ovat hirveän epäinhimillisiä ihmisten kärsimysten suhteen.
Vastustan. Hallitus määrää kaikki vanhukset ja työttömät eutanasiaan.
Vierailija kirjoitti:
"Olen hoitoalalla ollut 13 vuotta ja olen työssäni nähnyt järkyttäviä ja tuskaisia kuolemia. Ja niissä tapauksissa ei kipulääkkeissä ole säästelty ja silti ne on ollu loppuvaiheessa tuskaisia ja vaihe voinut kestää pitkäänkin. Syöpäsairaudet ennen kaikkea. Mm. syövän takia kurkku ollut auki ja potilas kipeä, eritettä valuu, huutaa, että haluaa kuolla, huutaa että tuokaa haulikko. Hoitajana huolehtia kipulääkkeestä, olla läsnä ja rauhoitella.
Sisimmässäni olen murheellinen, raskasta katsoa kuinka ihminen todella kärsii ja kituu, kun tietää, että tästä ei voi selvitä hengissä. Mielessäni rukoillut, että miksi Jumala annat ihmisen kitua näin pahasti, ota jo pois. Jos itse olisin tällaisessa tilanteessa niin haluaisin eutanasian ja soisin sen läheisillenikin, sillä en haluaisi kenenkään kovasti kärsiä ja kitua vaan kuolla rauhallisesti läheisten läsnäollessa. Minun mielestäni jokaisella pitäisi olla se oikeus jos parantavaa hoitoa ei enää ole ja sairaus on loppuvaiheessa."
Totta. Mutta miten estetään eutanasia väärinkäyttö? Siis se, ettei muistisairasta huijata haluamaan eutanasiaa tai sairasta painosteta haluamaan kuolla? Suomi on hyvin ikärasistinen maa. Sen takiahan koronaakaan ei viitsitä torjua eikä rokotteita ruvettu jakamaan ajoissa.
Saako pitkäaikais työttömät myös eutanasian sitten äänestän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannatan vaikka onhan siinä omat haasteensa ja virheitäkin tulee tapahtumaan, mutta ne voi saada minimiin lainsäädännön avulla.
Nyt pidetään elämää yllä lääkkeillä, mutta elämänlaatu ei välttämättä ole kaikilla elämisen arvoinen.
Tämmöinen viattoman oloinen kommentti on pohjimmiltaan pelottava: siinä hyväksytään se, että joidenkin elämä lopetetaan virheen perusteella (esim. siten, ettei asianomainen todellisuudessa halunnutkaan kuolla) ja siinä lähdetään olettamuksesta, että sairaan elämä ei ole elämisen arvoista. Tämmöisessä ilmapiirissä, jota vielä vahvistaa nykyinen säästöajattelu, lähdetään sitten kauppaamaan/pakkosyöttämään potilaille eutanasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen viattoman oloinen kommentti on pohjimmiltaan pelottava: siinä hyväksytään se, että joidenkin elämä lopetetaan virheen perusteella (esim. siten, ettei asianomainen todellisuudessa halunnutkaan kuolla) ja siinä lähdetään olettamuksesta, että sairaan elämä ei ole elämisen arvoista. Tämmöisessä ilmapiirissä, jota vielä vahvistaa nykyinen säästöajattelu, lähdetään sitten kauppaamaan/pakkosyöttämään potilaille eutanasiaa.
Lainsäädännöllään juuri virheet saadaan minimiin. Nyt jo on mahdollista saada elvytyskielto. Ihminen voi esim. Hyvässä kunnossa olevana itse päättää minkälaisessa tilanteessa soisi itselleen eutanasian esim. Jos on paljon kipuja joihin lääkkeet eivät auta tai on ollut vuodepotilaana useamman vuoden. Tietenkään lääkärin ei tule päättää yksin milloin jonkun elämä tulee päättää.
En, koska iso pelko että mitä sairaampi/vanhempi, aletaan painostaa siihen tyyliin "tulet liian kalliiksi".
Ei masentuneille, koska siitä kärsimyksestä selviää, jos vaan viittis yrittää.