Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Miksi pikkupojat käyttäytyvät niin toksisesti?

Vierailija
05.05.2023 |

Tätä kysellään maksumuurin takana. Oma ystäväni kasvattaa poikansa tarkoituksellisesti toksiseksi, koska muut kasvattaa samaan aikaan pehmeitä arvoja ja siten tämän oman pojan on helpompi "voittaa" nämä muut. Ihan suoraan on näin sanonut. Kannattaa olla realisti pehmeidenkin arvojen takia, toksiset lapset alkaa kiusaamaan helposti jos opettaa lapsestaan liian kiltin.

https://www.hs.fi/perhe/art-2000009475904.html

Kommentit (359)

Vierailija
201/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi pikkupojat käyttäytyvät niin toksisesti? Äitinä seuraan, miten alakouluikäiset pojat uhoavat, mollaavat toisiaan ja nostavat itseään hierarkiassa korkeammalle. Välillä aletaan porukalla haukkua toisia poikia rumilla nimillä. Pojilla tuntuu korostuvan jo pienenä, että pitää olla joku ihmeen alfauros. Omat poikani eivät varsinaisesti ole tällaisia, mutta minua huolestuttaa, miten tällainen heihin vaikuttaa. Mistä tämä käytös johtuu, mitä on taustalla? Itsetunto-ongelmiako?”

Kyllä on mamma pihalla jos kuvittelee että itsetunto-ongelmat olisivat se syy. Päinvastoin mitä suurempi ego, sen toksisempi käytös ja tarve alistaa kanssakumppani. Juuri tämä on ongelma, koska naiset eivät käsitä miten kova se poikien maailma osaa olla. Sitten annetaan niitä "viisaampi väistyy" (alistuu)-ohjeita ja lapsesta tulee ikuinen heittpussi.

Hyvällä, terveellä itsetunnolla varustetulla pojalla ei kyllä ole mitään tarvetta egoilla ja alistaa muita. Ne on nimenomaan nuo huonoitsetuntoiset jotka paikkaavat epävarmuuksiaan pullistelulla ja kiusaamisella - tai päätyvät heittopusseiksi. 

No ei se nyt ihan niin ole. Minä olen sellainen inhottava äiti, että vielä alakouluiässä, ehkä seiskallakin, otin joskus pojalta luurin kourasta ja selasin viestejä. Ystävykset puhuivat toisilleen todella rumaan sävyyn, mutta se on kuulema huumoria. Kaikki tekivät niin, snappi/wa ryhmät olivat parhaimmillaan kymmeniä lapsia ja kaikki juonessa mukana ihan samalla lailla. Siellä piikitteli luokan pieni ja kiltti poika (ja usein tyttö!) ihan siinä missä muutkin. Toisaalta jonkun iloinen uutinen sai välittömästi koko joukon kannustavia viestejä tai emojeita. Kieli muuttuu, mutta sosiaalinen peli pysyy sukupolvesta toiseen samanlaisena. Nuoret, lapset hakevat paikkaansa ryhmässä. Kärjistettynä isäni lapsuudessa vedettiin kaveria turpaan, tai poljettiin sen pipo turpeeseen, nyt piikitellään ja naljaillaan. Ongelmaporukat toki erikseen nöyryytysvideoineen, mutta kuten olemme huomanneet, niitä osaa tehdä tytöt siinä missä pojatkin.

Muuten hyvä, mut tuo luurin nappaaminen tuosta noin vaan, on todella törkeää. Ja loukkaa kaikkien lasten yksityisyyden suojaa.

Voi kyynel. Minä maksan laskun ja puhelimen, joten se on minun puhelin ja liittymä. Ainahan poika saattoi luopua sen käytöstä jos ei pelisäännöt kelpaa. Toisesta suupielestä huudetaan vanhemmilta kuria, auktoriteettia ja kiinnostusta, ei pelkästään omien, vaan muidenkin lasten asioista. Kiusaaminen johtuu kuulema siitä kun aikuiset sulkee silmänsä. Toisaalta monen mielestä lapselle kuuluu täysivaltaisen aikuisen oikeudet; yksityisyys, päätäntävalta jne. Kun se kiusaaminen ei tänä päivänä tapahdu siinä julkisella paikalla vaan nimenomaan somessa. No ei minun vahtivuorolla, eikä ainakaan minun poikani toimesta.

Etkö tosiaan osaa asioita asiallisemmin hoitaa?

Ei kun en halua hoitaa asiaa toisin. Monenlaista selviteltävää tilannetta on ollut oman lapsen kohdalla, omassa lapsuudessa, pikkusiskon lapsuudessa.... ja lapsilla on aina ihan hemmetin hyvät selitykset ja aina omalta kannalta kaunisteltuna. Mun lapseni esim on ollut mukana tuhotyössä joskus kolmasluokkalaisena, josta tuli poliisi- ja korvausasia. Uskon kyllä hänen kertomustaan, ettei ollut aktiivinen vaan vain mukana, mutta minä opetan lapselleni seuraukset myös siitä, ettei pyri estämään vääriä tekoja -> asia selvitettiin asianosaisten kanssa ja korvauksia makseltiin sitten muista käyttörahoista ja kotitöillä. Joukossa oli joka hänkslässä niitäkin joiden mielestä "ei minun lapseni, vaan muiden kakarat"

Tänä päivänä jo teini-ikäinen lapseni ei valehtele, ei kiusaa ja on opetellut perustelemaan mielipiteensä ja tekemään töitä tavoitteidensa eteen. On niitä niitäkin nuoria kenellä on vain oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia.

Sinä et hänestä tiedä mitään. Et varmana tunne lastasi, vaikka niin luulet. Ei lapset ole mitään tyhmiä. Jos et anna kunnioitusta ja kohtele heitä asiallisesti, ei hekään näe sun sen arvoisena. Hirveetä auktoroteetin pönkitystä. Etkö saa sitä muulla tavalla kuin uhoamalla ja alentuvalla kohtelulla?

Miksi kuvittelet edelleen, et vaihtoehdot on noin mustavalkoisia? Joko revitään puhelin käsistä, tai totaalinen välinpitämättömyys.. hohhoijaa.

Koitahan nyt päästä yli pöyrityksestäsi. Tiedän, että se puhelin on monelle pyhääkin pyhempi esine, mutta mun silmissäni se ei eroa muustakaan tavarasta, jota lapselle ostaa vanhemmat ja lapsi käyttää omanaan. En kokenut suuren suurta vääryyttä nuorena kun ystävän isä ratsasi toppatakkini taskun ja löysi sieltä tupakkia. Hävetti vähän kun jäätiin kiinni. Eikä kokenut omat vanhempanikaan, mutta rahaa ei sitten vähään aikaan tullut sieltä suunnasta kovinkaan hövelisti kun ei he kuulema sitä tupakkia varten anna.

Koulusta tuli wilma-viestiä koko luokalle puhelimissa tapahtuvasta rumasta kielenkäytöstä, joten lukaisin ketjua läpi ja niin teki jokainen muukin vanhempi, jota vähänkään kiinnostaa oman murusen käyttäytyminen muita ihmisiä kohtaan.

Varmaan oli heitäkin, jotka tuumasi, ettei minun lapseni käyttäydy rumasti ja taputtivat kirkassilmää silkohapsiselle päälaelle.

Ootpa ylpeä itsestäsi. Kyllä sinä olet parempi. Säälittää aina nää vanhemmat, jotka kuvittelee, et on jotenkin hienoa mitä kusipäisemmin käyttäytyy. Voin vaan kuvitella mikä myötähäpeä monella on noita sun kunniatekoja selostaessasi.

Rajat voi asettaa ihan asiallisella, jämptillä käytöksellä, ilman tällaista öykkäröivää, rajoja rikkovaa käytöstä, mutta ei tätä kannata rajattomalle selittää. Ei mene perille, niin ei mene. Jotkut kuvittelee omistavansa lapsensa. Ja kouluttavan kuin koiraa. On vaikea ymmärtää, että lapsi on erillinen yksilö, jolla on lakisääteiset, itsenäiset oikeudet.

Pienelle lapselle voi vielä toimia, mutta teinin kohdalla voit syyllistyä jopa rikokseen tuolla käytökselläsi.

Mä olen aina pitänyt niitä vanhempia kelvottomina jotka tulevat viisastelemaan jostain puhelin jutuista vihjaillen rikoksiin. Yleensä näitä juttuja viljelevillä on jokin trauma omassa henkilökohtaisessa elämässään liittyen puhelimen sisältöön. Tyypillisin tapaus lienee sarjapettävä mies jonka puoliso löytänyt puhelimesta vedenpitävän näytön miehen petoksista. Siksi huutelevat aina näistä.

"Aikuisella ei ole oikeutta lukea lapsen viestejä vapaasti ja ilman lapsen lupaa. Huoltajalla on kuitenkin velvollisuus huolehtia lapsen kehityksestä ja hyvinvoinnista. Tähän velvollisuuteen saattaa tietyissä tilanteissa liittyä huoltajan oikeus puuttua esimerkiksi lapsen viestinnän salaisuuteen. Puuttumisen täytyy olla kuitenkin selkeästi lapsen edun kannalta välttämätöntä kyseisessä tilanteessa."

"Viestinnän luottamuksellisuutta ei myöskään loukata silloin, kun viestinnän osapuoli itse lähettää saamansa viestin, vaikkapa sähköpostiviestin, edelleen kolmannelle taholle, ellei salassapito perustu muuhun lakiin tai sopimukseen."

Monelle tulee yllätyksenä, ettei viestintäsalaisuutta koskevaa lakia rikota jos vanhempi lukee ilman lapsen suostumusta lapsen viestejä.

Vielä useammalle tulee yllätyksenä, ettei viestintäsalaisuutta koskevaa lakia rikota jos viestin vastaanottaja jakaa viestin kolmannen osapuolen kanssa, ellei viestiä koske erityinen salassapitovelvollisuus. Kun viesti saapuu tarkoitetulle vastaanottajalle, tulee siitä vastaanottajan omaisuutta, jonka salassapidosta vastaanottaja saa itse päättää.

Vierailija
202/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä näin on ollut aina ja näin on aina oleva. Kasvatus ja sivistys ovat tärkeitä ja niillä voi vaikuttaa jonkun verran, mutta ihminen on kuitenkin laumaeläin ja se nokkii laumansa järjestyksen. Sille ei voi mitään, koska se on luonnonmukaista. Hyvistä perheistä tulevat alfat pärjäävät koska vanhemmat opettavat koulutuksen merkityksen, huonosta perheestä tulevat joutuvat alamaailmaan örisemään, koska eivät ymmärrä koulutuksen merkitystä. Samasta lähteestä se heidän viettinsä kuitenkin tulee.

Joillekin sopii oppisopimuskoulutukset ja itseopiskelu. itse olen sellanen vaikken ole ns kouluttautunu. Se osittain johtuu ehkä siitä että nämä nokkavat tyypit yritti tuhota elämäni ja sieltä toisesta päästä pikemminkin löytyi ymmärtäjiä ja elämästä selvisi. Ei tosin vammoitta. Maailma ei ole mustavalkoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tiedä, että tutkija, joka kehitti alfauros -teorian kumosi sen myöhempien tutkimustulostensa johdosta? Alfaurosteoria on pelkkä myytti. I n celitkö tätä on alkaneet viljellä vai miksi se taas leviää?

Hyvin sait incelit taas mukaan, sehän on mammojen uusi muotisana.

Mikä on alfaurosteoria? Se, että jokaisessa porukassa on johtaja ja se tuppaa yleensä olemaan sama henkilö joka paikassa, ei ole mitään teoriaa tai kuvitelmaa, vaan todellisuutta. Ja nämä johtajatyypit (l. alfat) kiinnostavat myös naisia mahdollisesta kusipäisestä luonteestaan huolimatta. Kaikki alfat eivät ole kusipäitä, mutta monet ovat. 

Vierailija
204/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näistä päästä kun saadaan poikien lääkitys kohdalleen.

Vierailija
205/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, miksiköhän mun uroskoira käyttäytyy niin toksisesti, pörhistelee karvojaan ja yrittää näyttää isolta kun tulee toinen uroskoira vastaan? Kasvatuksen vika?

Poikani kyllä opetan käyttäytymään asiallisesti ja auttamaan muita, tämä ei ole sama asia kuin ylikiltteys ja ettei tarvittaessa saisi pitää myös omia puoliaan,

Ei ihme että miehet ovat hankalia ihmisiä, kun heidät kasvatetaan ottaen mallia koirista.

Ja mites naiset kasvatetaan, kun eivät tule toimeen keskenäänkään. Oikeastaan kaikkien merkkien mukaan, vielä vähemmän keskenään kuin miesten kanssa.

Minkä elukan mukaan naiset kasvatetaan, että saadaan aikaan niin paljon mielenterveysongelmia ja eripuraa?

Naiset tulevat erinomaisesti toimeen keskenään. Lähinnä miehet usuttavat naisia toistensa kimppuun ja yllpitävät tuota myyttiä.

Miten tämä käytännössä tapahtuu? Esim. naisvaltaisella työpaikalla, missä on lähes poikkeuksetta huono ilmapiiri, kiusaamista jne. Sekinkö on miesten vika?

Vierailija
206/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani yläkouluissa päätti lopettaa yhden koulukiusatun tytön kiusaamisen. Poikani on aina ollut hyvä itsetuntoinen joka ei ajattele mitä muut hänestä ajattelevat.

Poikani otti ystäväkseen kiusatun tytön.

Poikani valittiin vuoden ysiluokkalaiseksi oppilaat äänestivät hänet suosituimmaksi.

Ei kaikki pojat ole toksista. Minun molemmat poikani ovat hyvin itsenäisiä ja suosittuja. Nuorin poikani on suorastaan opettajan suosikki. Opettaja halusi vaihtaa työpaikkaa mutta poikani sanoi että hän on ollut ihana ja pidetty opettaja. Opettaja sanoi, että jäi työpaikkaan kun ymmärsi miten pidetty opettaja oli oppilaiden keskuudessa

Vierailija
207/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun poikani yläkouluissa päätti lopettaa yhden koulukiusatun tytön kiusaamisen. Poikani on aina ollut hyvä itsetuntoinen joka ei ajattele mitä muut hänestä ajattelevat.

Poikani valittiin vuoden ysiluokkalaiseksi oppilaat äänestivät hänet suosituimmaksi.

Ei kaikki pojat ole toksista. Minun molemmat poikani ovat hyvin itsenäisiä ja suosittuja. Nuorin poikani on suorastaan opettajan suosikki. Opettaja halusi vaihtaa työpaikkaa mutta poikani sanoi että hän on ollut ihana ja pidetty opettaja. Opettaja sanoi, että jäi työpaikkaan kun ymmärsi miten pidetty opettaja oli oppilaiden keskuudessa

Kuulostaa mukavalle pojalle!

Huomaathan kuitenkin, ettei kaikilla lapsilla ole tosiasiallista mahdollisuutta käyttäytyä kuten poikasi ja välttyä silti kurjilta henkilökohtaisilta seurauksilta. Olin itse suosittu tyttö koulussa; varmaan aika sanavalmis ja perusnätti, mulla oli myös vanhempi sisar, jolla oli valtava joukko kavereita. Kyllä minä jälkikäteen tiedostan, että asemassani oli helppo olla totuudentorvena puolustamassa kiusattuja ja pitäytyä ulkona kaiken maailman kahnauksista ja valtapeleistä. En silti täysin lue sitä ansiokseni, etten kiusannut ja olen huomannut, ettei sitä lue ansiokseni myöskään vanhat koulukaverini. Eräästä olen aika varma, että hän pitää minua kiusaajana koska en kiinnittänyt häneen oikein mitään huomiota.

Aina on joukossa joku pitkä, urheilullinen, itsevarma poika, joka on jo oppinut sosiaaliseen kanssakäymiseen ennen kouluikää. Ei sellainen joudu taistelemaan asemastaan, tytöt tykkää salaa ja pojat kadehtii ja ihailee, varsinkin jos hän on vielä mukavakin. Vaatii ihan tavalliselta alakoululaiselta aika paljon asettua seisomaan kiusatun ja kiusaajien väliin, kyllä nuo tilanteet on ennen kaikkea ympärillä olevien aikuisten velvollisuus hoitaa mieluiten ennaltaehkäisevästi, eikä jättää lasten varaan.

Vierailija
208/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, miksiköhän mun uroskoira käyttäytyy niin toksisesti, pörhistelee karvojaan ja yrittää näyttää isolta kun tulee toinen uroskoira vastaan? Kasvatuksen vika?

Poikani kyllä opetan käyttäytymään asiallisesti ja auttamaan muita, tämä ei ole sama asia kuin ylikiltteys ja ettei tarvittaessa saisi pitää myös omia puoliaan,

Ei ihme että miehet ovat hankalia ihmisiä, kun heidät kasvatetaan ottaen mallia koirista.

Ja mites naiset kasvatetaan, kun eivät tule toimeen keskenäänkään. Oikeastaan kaikkien merkkien mukaan, vielä vähemmän keskenään kuin miesten kanssa.

Minkä elukan mukaan naiset kasvatetaan, että saadaan aikaan niin paljon mielenterveysongelmia ja eripuraa?

Naiset tulevat erinomaisesti toimeen keskenään. Lähinnä miehet usuttavat naisia toistensa kimppuun ja yllpitävät tuota myyttiä.

"Naiset tulevat erinomaisesti toimeen keskenään. Lähinnä miehet usuttavat naisia toistensa kimppuun ja yllpitävät tuota myyttiä." Hahahaaaa, voiko kauempaa totuudesta olevaa väitettä olla. 😂 Asia on nimenomaan aivan päinvastoin. Miesryhmät ja sekaryhmät pärjäävät parhaiten keskenään ovat rauhallisimpia ja reiluimpia. Pelkästään naisista koostuvat ryhmät muodostavat kuppikuntia, hierarkisia nokkimisjärjestyksiä, juoruilua ja pahimmillaan jopa selkään puukottamista. Sellaista ei miesryhmissä tapahdu juuri lainkaan ja huomattavasti vähemmän myös sekaryhmissä.

Vierailija
209/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helkkari.. Ei oo totta "Ei kaikki pojat ole toksista"

Joo-o. Tällaisia kirjoittelee nykyään vanhemmat.

Toivottavasti poikasi ottavat etäisyyttä. Kaikkea hyvää heille. Kukaan ei valitse vanhempiaan.

Vierailija
210/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki väkivaltaisesti lapsiaan kasvattavat ja väkivaltaan kasvattavat tajuavat että mistä ne jengit ja muu huonovointisuus johtuu. 😅 Juurikin ahtaasta väkivaltaisesta muotista. Ihan hirveetä lukea että jonkun mielestä on normaalia että lapset hakkaa toisiaan edes ihan vähän vain. Ei se ole normaalia ihmisiin käytöstä vaan opittu ympäristöstä. Olen huolissani väkivaltaa harjoittavien lasten perheistä, hakataanko sielläkin muita? Isä äitiä? Äiti isää? Vanhemmat toisiaan? Onko ok jos työpaikalla työkaveri vähän potkii, lyö, repii vaatteista tai hiuksista? Eikö? Miksi ei? Miksi lapset saavat satuttaa toisiaan mutta aikuiset ei? Niinpä... Elettäisiin paljon paremmassa paikassa jos vaikka kaikki opettaisi lapsilleen ihan pienestä pitäen että muihin ei kosketa ilman lupaa. Väkivalta ei ikinä ratkaise mitään, se on raukkamaista ja todella väärin.

Vierailija
211/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen ajatus vaan kirjoitti:

Toivottavasti kaikki väkivaltaisesti lapsiaan kasvattavat ja väkivaltaan kasvattavat tajuavat että mistä ne jengit ja muu huonovointisuus johtuu. 😅 Juurikin ahtaasta väkivaltaisesta muotista. Ihan hirveetä lukea että jonkun mielestä on normaalia että lapset hakkaa toisiaan edes ihan vähän vain. Ei se ole normaalia ihmisiin käytöstä vaan opittu ympäristöstä. Olen huolissani väkivaltaa harjoittavien lasten perheistä, hakataanko sielläkin muita? Isä äitiä? Äiti isää? Vanhemmat toisiaan? Onko ok jos työpaikalla työkaveri vähän potkii, lyö, repii vaatteista tai hiuksista? Eikö? Miksi ei? Miksi lapset saavat satuttaa toisiaan mutta aikuiset ei? Niinpä... Elettäisiin paljon paremmassa paikassa jos vaikka kaikki opettaisi lapsilleen ihan pienestä pitäen että muihin ei kosketa ilman lupaa. Väkivalta ei ikinä ratkaise mitään, se on raukkamaista ja todella väärin.

Lapset käyttäytyvät väkivaltaisesti koska eivät ole vielä oppineet siitä pois vaikka vanhemmat ehkä aivan oikein opettavatkin. Joillakin oppiminen kestää kauemmin kuin toisilla.

Siinä mielessä lasten väkivalta on normaalia, että se on tuiki tavallista. Ihminen on yleensä väkivaltaisimmillaan kaksivuotiaana.

Vierailija
212/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä käytännössä tapahtuu? Esim. naisvaltaisella työpaikalla, missä on lähes poikkeuksetta huono ilmapiiri, kiusaamista jne. Sekinkö on miesten vika?

Kyllä kaiken saa miesten viaksi, jos tarpeeks sinnikkäästi naisenergialla yrittää voimaantuneesti löytää syyn. Peiliin ei voi koskaan katsoa.

Vierailija
213/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset käyttäytyvät väkivaltaisesti koska eivät ole vielä oppineet siitä pois vaikka vanhemmat ehkä aivan oikein opettavatkin. Joillakin oppiminen kestää kauemmin kuin toisilla.

Siinä mielessä lasten väkivalta on normaalia, että se on tuiki tavallista. Ihminen on yleensä väkivaltaisimmillaan kaksivuotiaana.

Totta puhut! "Väkivalta ei ole jotain mitä opitaan, vaan siitä opitaan pois"

Sinäkin olet ollut Lauerman opissa?

Vierailija
214/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma poikani oli alakouluikäinen, ihmettelin miksi joillain pojilla oli niin kova hinku painia. Olivat silloin alle 10-vuotiaita, en muista kuinka paljon. Mutta aina kun oli isompi lauma poikia koolla, jotkut aloitti painimaan. Ihan kilttejä ja kivoja poikia tavallisista perheistä.

Vierailija
215/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toksisuutta käytetään joka paikassa? Tuleeko se Britney Spearssin Toxic-biisistä?

Vierailija
216/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin Erä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää näissä keskusteluissa tuo "alfauros" termi, joka nimenomaan herättää ei-toivottuja mielleyhtymiä. Ihmisyhteisöillä voi olla erilaisia johtajarooleja, mutta ne eivät ole välttämättä sidottuja sukupuoleen tai edes aggressiiviseen käytökseen. Johtajuus on eri asia kuin väkivalta tai muiden alistaminen. Jos puhutaan ihmislajista, niin kyllä, olemme laumaeläimiä ja meilläkin on tietty hierarkia lauman sisällä, mutta toisaalta olemme älykkäitä ja luoneet itse normit joiden mukaan tulee toimia. Pojilla testosteronin määrän kasvu kyllä lisää aggressiota, mutta ihan itse olemme myös määritelleet jo pitkän aikaa että ylenmääräinen aggressio ei ole toivottavaa käytöstä eikä edistä oman yhteisön hyvinvointia. Tämä ilmiö, että jo pikkupojat nujakoivat ja käyttäytyvät ikäänsä nähden erityisen väkivaltaisesti ja jopa empatiakyvyttömästi on mielestäni nykyisen kasvatuksen, somen ja lapsuuden vähenemisen (= lapset aikuistuu ennen kuin aivot on valmiita ottamaan aikuisen roolia) tulosta eikä vain sitä, että "pojat ovat poikia, antaa niiden nujakoida".

Olen täysin eri mieltä. Täytyy muistaa että homo sapiens on jo ytimessään aggressiivinen, kiimainen ja tyhmä eläin sukupuolesta riippumatta joka omaa hyvin vahvan propensiteetin laumaeläinkäyttäytymiseen ja hierarkian ylläpitämiseen (esimerkiksi kiusaamisen avulla).

Ei siihen mikään "some" vaikuta mitenkään. On aina helpompaa syyttää jotain pinnallista kuten videopelejä, musiikkia, leffoja jne. Oikeisto laittaa yleensä syyksi kulttuuri-marxismin kun taas vasemmisto patriarkaatin. Täyttä illuusiota kaikki kun ei haluta nähdä kuinka brutaali universumi on. Ihminen on näköjään totaalisesti vieraantunut siitä tosiasiasta että olemme eläimiä ihan kuten kirahvit, valaat ja jopa hyönteiset.

Ei, ihminen nimenomaan ei ole tyhmä eläin, aggressiivinen ja kiimainen se voi olla joskus ja unohtaa siinä sivussa mikä on järkevää, mutta tyhmä se ei ole. Ja tyhmällä tarkoitan nyt ihmisiä yleensä, yksilöitähän voi olla typerämpiäkin, mutta hekin ovat eläinmaailman mittapuulla ihan kohtuu älykkäitä.

Sukupuolilla on ihan selkeästi eri tavat ylläpitää hierarkiaa, miehillä korostuu kilpailuvietti ja  aggressio, naisilla taas on sosiaalisempi tapa selvittää nokkimisjärjestys. Kaikessa on kuitenkin rajat, joita ei sovi ylittää. Laumakäyttäytyminen on vahvaa oman porukan kesken, mutta lapsissa ei saa tukea sellaista että lynkataan yksi lapsista ja pyritään sillä tavalla nostamaan omaa statusta. Tuollaiseen käytökseen pitää aikuisen puuttua heti, se viattomana alkanut töniminen voi muuttua vähemmän viattomaksi huomaamatta. Ihminen on itse määritellyt niin, että aggressiivinen käytös omassa ryhmässä ei ole ok. Meillä on sen verran itsereflektiokykyä ja tajua seurauksista, että voimme aikuisena arvioida tekojen seurauksia ja hyötyjä. Aggression vähentäminen on meille kaikille hyödyksi, joten se on suotavaa.

Some kyllä vaikuttaa. Siellä tulee jatkuvalla syötöllä vastaan rakaa väkivaltaa, seksiä ja muuta täysin lapsille sopimatonta materiaalia, mihin lapsen ja nuoren aivot ja kehitystaso ei pysty vastaamaan. Aivot ei tosiaankaan pysty lapsella erottamaan todellisuutta ja fiktiota niin, ettei se ruudulla nähty vaikuttaisi ja jättäisi jälkiä. Lisäksi kavereiden vaikutus ja kaveriporukan asenne somesisältöä kohtaan pitää huomioida.  Väkivaltaankin tottuu, varsinkin ruudulta nähtyyn joka "ei ole totta", ja se voi laskea kynnystä omiin väkivaltatekoihin koska nuorella ei ole enää niin vahvaa karttamis- tai inhoreaktiota tilannetta kohtaan ja väkivaltaa saatetaan pitää jopa normaalina. Maailma on tosi brutaali paikka, mutta lapsien psyyke ei sitä kestä, kun ei kestä kaikilla aikuisillakaan.

Vierailija
217/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pariskunnista naisparit eroaa eniten. Sekin on miesten vika.

Niiin ku jatkuvat valtataistelut suvun naisten kesken. Anopit, miniät, kälyt, äidit, tyttäret ja siskot... Kaikki tukkanuottasilla koska toksiset miehet!

Vierailija
218/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan tytön puolustautumaan myös toksisia kumppaneita vastaan. Kenenkään kullannuppu ei meidän tyttöjä alista. Jos tulee lapsia pärjäävät myös ilman toksista äijää. Isän äitiä voi tavata kerran vuodessa max

Vähän veikkaan että sut blokataan ensimmäisenä, jos tytär haluaa irtautua epäterveestä seurasta ja elää onnellisena. Sen verran toksiselta vaikutat.

Vierailija
219/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Naiset tulevat erinomaisesti toimeen keskenään. Lähinnä miehet usuttavat naisia toistensa kimppuun ja yllpitävät tuota myyttiä." Hahahaaaa, voiko kauempaa totuudesta olevaa väitettä olla. 😂 Asia on nimenomaan aivan päinvastoin. Miesryhmät ja sekaryhmät pärjäävät parhaiten keskenään ovat rauhallisimpia ja reiluimpia. Pelkästään naisista koostuvat ryhmät muodostavat kuppikuntia, hierarkisia nokkimisjärjestyksiä, juoruilua ja pahimmillaan jopa selkään puukottamista. Sellaista ei miesryhmissä tapahdu juuri lainkaan ja huomattavasti vähemmän myös sekaryhmissä.

Siitä olen samaa mieltä, että naisryhmissä ja naisvaltaisilla työpaikoilla on paljon kyräilyä ja kiusaamista. Valitettavasti, sillä itsellänikin on tästä kokemusta. Mutta väite, jonka mukaan miehet eivät juoruile, kyräile tai puukota toisiaan selkään on täyttä hevonpskaa enkä tiedä, miksi tuollaista "miehet ovat aina reiluja" -myyttiä pidetään niin sitkeästi yllä. Nykyisessä työpaikassani pahimpia kieroilijoita, peenjauhajia ja ilmapiirin myrkyttäjiä ovat tietyt miehet ja eräs miespuolinen työkaverini jopa savustettiin sieltä lopulta ulos siksi, että jotkut miehet hänen tiimissään inhosivat häntä. 

Molemmissa sukupuolissa on ihmisiä laidasta laitaan, on sekä reiluja ja mukavia tyyppejä että selkäänpuukottavia kpäitä. Niin se vain on ja on turha väittää, että tiettyä sukupuolta olevat ovat aina sitä tai tätä.

Vierailija
220/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä ei voi "opettaa" pois ns. "väkivaltaisuudesta". Emme ole mitään robotteja joita voi uudelleenohjelmoida noin vaan. Primitiiviset eläimelliset vaistot vaikuttavat meihin jopa alitajunnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi