IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html
Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.
On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.
:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?
Kommentit (1222)
Täällä on kyllä tyhmää porukkaa ei voi muuta sanoa ei ymmärretä että
kaikki ovat oikeutettuja tukiin mikäli tulot ovat tarpeeksi matalat. ja se työttömät töihin on niin kulunut vai miten laitetaan moninkertainen määrä työttömiä kun niitä töitä ei ole kaikille...ja jutun eka nainen kävi kuntouttavassa työtoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä tyhmää porukkaa ei voi muuta sanoa ei ymmärretä että
kaikki ovat oikeutettuja tukiin mikäli tulot ovat tarpeeksi matalat. ja se työttömät töihin on niin kulunut vai miten laitetaan moninkertainen määrä työttömiä kun niitä töitä ei ole kaikille...ja jutun eka nainen kävi kuntouttavassa työtoiminnassa.
Ja toinen ei halunnut mennä töihin koska tukia sai enemmän.
Eikä kaikki ole oikeutettuja tukiin vaikka tulot olisi 0e. Jos on esim. Yritystoiminta ei saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla työttömänä on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.
Opintotuet on käytetty ja opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä, maksimi 2 vuotta.
CV on 2 sivua.
Noista kaksi ekaa on ihan perusedellytyksiä, ennen kuin ihminen on aikuinenkaan. Kahden todistuksen hankinta toki hankalampaa kun järkevät vanhemmat eivät anna lapsensa mennä amikseen. Ainoa vähän merkittävä on tuo amk-tutkinto.
Vai löytyykö uimakoulutodistus, osallistumistodistus suunnistuskisaan, ekaluokan todistus ja rokotustodistus? Ihan yhtä järkeviä puheita.
Alkaa työttömyyden syyt valjeta......
Miten ne nuo vanhemmat tähän liittyy? Ei kai kenenkään aikuisen ihmisen vanhemmat määrää mihin kouluun saa mennä?
Minullakin on 3 tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamusta jo heräätte tänne haukkumaan ja raivoamaan.
Miksi ette vietä vapaapäiviänne lastenne ja miestenne kanssa ja nauti kahden ihmisen tuloista joilla elätte.
Ulkona kaunis ilma ja te lojutte sisällä kiukuttelemassa työttömien tuista 😂😂😂🤭🤭🤭
Säälin lapsianne, miehiänne, enkä ihmettele, jos ukko käy vieraissa ja lapset eivät halua teidän kanssa aikaa viettää.Oksettavaa porukkaa, hävetkää!
Oksettavaa tässä on se että tämä sara saa tukia enemmän mitä työssäkäyvä palkkaa. Ja kehtaa itkeä ettei 2300e riitä vaippoihin. Ei normi työtön yleensä saa kun työmarkkinatukea.
Meilläkin mun ja puolison tulot yhteensä on 2000e eikä saada toimeentulotukea joten kaikki maksetaan itse.Ai että vain puolison kanssa asuvat ovat normi työttömiä? Mitäs me yksinasuvat työttömät sitten ollaan? Jotain yksisarvisia vai? :D
Yksinasuva työtön saa useimmiten työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea, koska ei ole puolisoa jakamassa kuluja. Eihän sillä pelkällä työmarkkinatuella voi mitenkään tulla toimeen, jos asuu yksin.
Ei saa toimeentulotukea kaikki. Esim mun sukulainen maksaa vuokraa 350 euroa kk. Ei edes hae toimeentulotukea.
En sanonutkaan, että kaikki. Tuo 350 euron vuokra on poikkeuksellisen pieni, mutta kyllähän hänellä varmaan oikeus toimeentulotukeen olisi (ellei siis ole ylimääräistä omaisuutta).
Vierailija kirjoitti:
Eli mikäli kotikasvatuksessa, neuvoloissa, kouluissa yms. instansseissa opetettaisiin enemmän ottamaan vastuuta omasta elämästään heti nuorena, osa ongelmatapauksista voitaisi välttää?
Muistan, kun ystäväni oikein suuttui, kun sanoin, että jokainen on itse vastuussa elämästään a valintojensa seurauksista. Tämä oli hänelle ihan outo ajatusmalli. Hänestä elämässä sattuu ja tapahtuu, eikä siihen itse juurikaan voi vaikuttaa. Minä taas olin, että mitä häh? Voiko noinkin ajatella, että elämä on virta, joka vie, etkä voi siihen itse vaikuttaa.
No totuushan löytyy jostain siitä välistä. Ihminen voi vaikuttaa moniin asioihin valinnoillaan, mutta hänen elämäänsä vaikuttavat myös monet hänestä ja hänen valinnoistaan täysin riippumattomat asiat. On ihan totta, että jotkut asiat vain tapahtuvat, vaikka itse tekisi mitä tai olisi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomat pohtivat tukia täällä? ette saisi yhtä paljon työttöminä kuin kahden lapsen yh vanhempi.
Minä saan työttömänä 2 lapsen äitinä 760e.
juu varmaan.eli et saa asumistukea lapsilisää tai elareita? toimeentulotukea? Jos sinulla on varallisuytta et saa tt tukea mutta asumistukea lapsilisää 300 e ja elareita kyllä...
ne on laskettu tuossa jutussa mukaan tuloiksiEn saa asumistukea, toimeentulotukea tai elareita. Puoliso on pienipalkkainen.
sitten teillä on yhteensä tulot yli normien eli ette tarvitse tukia. laskukaava on kaikille sama ja laskuri kelan sivuilla helppo käyttää.
Ja hauki on kala. Tosi fiksua keskustelua. Juu, näin on, mutta sit se mielipide olis ihan kiva kans.
Täysin väärinhän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näihin haastatteluihin ikinä löydetä oikeasti IHAN TAVALLISIA ihmisiä. Siis nyt kärjistäen: ei ole mt-puolen ongelmia, joihin vedota, jäänyt työttömäksi esim. yt-neuvotteluiden kautta, yrittää koko ajan hakea töitä ja ehkä kouluttautua lisää, jotta saisi niitä töitä.
Näillä mimmeillä ei ole mitään aikeitakaan mennä töihin ja sitten itketään, kun ei pääse lomailemaan samallalailla kuin työssäkäyvät. Velkaa on vaikka kuinka ja paljon ja silti on lapsia väännetty ja toisella ainakin oli kissakin lemmikkinä. Ihmettelin myös sitä, jos toisella on 4 vee ja 2 vee lapset ja rahat eivät välillä riitä molempien vaippohin?! Tarvitseeko tuon ikäisistä välttämättä kumpikaan enää vaippoja.. Nyt, kun on niiden kanssa kotona niin voisi opetella kuiviksi, vai? Vai pitäisikö yhteiskunnan tuohonkin tarjota apua ilmaiseksi?
Ei haluta löytää tavallisia ihmisiä. Tällaisilla jutuilla saa tavallisen kansan tappelemaan keskenään, että ns eliitti saa porsastella rauhassa. Vastuutakaan ei tarvitse hirvittävästi kantaa, kun huomio on muualla. Ketjun viesteistä päätellen uppoaa kuin kuuma veitsi voihin.
Juuri näin. Ja hei: mielenterveysongelmia ON ihan tavallisilla ihmisillä. Ne eivät ole mitään epätavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette vietä vapaapäiviänne lastenne ja miestenne kanssa ja nauti kahden ihmisen tuloista joilla elätte.
Ulkona kaunis ilma ja te lojutte sisällä kiukuttelemassa työttömien tuista 😂😂😂🤭🤭🤭
Säälin lapsianne, miehiänne, enkä ihmettele, jos ukko käy vieraissa ja lapset eivät halua teidän kanssa aikaa viettää.Oksettavaa porukkaa, hävetkää!
Oksettavaa tässä on se että tämä sara saa tukia enemmän mitä työssäkäyvä palkkaa. Ja kehtaa itkeä ettei 2300e riitä vaippoihin. Ei normi työtön yleensä saa kun työmarkkinatukea.
Meilläkin mun ja puolison tulot yhteensä on 2000e eikä saada toimeentulotukea joten kaikki maksetaan itse.Toimeentulotuki lasketaan kaikille samalla kaavalla. Eli jos ette saa toimeentulotukea teillä on joko a) enemmän tuloja ja/tai omaisuutta kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai b) vähemmän tt-tuessa huomioitavia menoja (lähinnä asumiseen ja terveydenhoitoon liittyviä) kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai c) sekä että.
Se on ihan oikeasti näin yksinkertaista. Tt-tukea ei makseta pärstäkertoimen perusteella eikä siinä syrjitä ketään. Joten jos te ette saa tt-tukea, te ette ole riittävän köyhiä siihen. Joka muuta väittää, osoittaa vain oman tyhmyytensä. Piste. Ja vielä kerran piste.
Voitte tietenkin jatkaa ulisemista vaikka maailman tappiin, mutta se ei tosiasioita muuksi muuta.
Tämä on totta. Tt-tuki on laskennallinen juttu.
Tt-tuessa huomiotavat tulot miinus tt-tukeen hyväksyttävät menot.
Joku "este" tt-tuen saamiseen niillä ihmisillä on jota eivät sitä saa.
Itse kun olin viimeksi varatulla ajalla Kelassa asuntoasioissa noi virkailija jopa itse kysyi tehdäänkö tt-tukihkemus. Sanoin, ettävoihan sen tehdä,mutta tuskissaan kun olen itse sen laskenut laskurilla etten saisi. Virkailija laski sen siinä paikalla ollessani myös ja sanoi, että kyllä hänkin luuli että saisin, mutta ei näköjään.
Jäi nippa kappa vaille. Kuten tiesinkin.
Yhdellä ihmisellä tulorajat rajat ovat niin alhaiset. En ole yh.
Monet ovat ulisseet, että kun minä saan vain senverran. Mutta eivät tajua, että jos on parisuhteessa molempien tuot lasketaan yhteen.
Tai sitten on omaisuutta tai rahaa tileillä tms.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuon jutun tapaukset ihmetyttävät miten saavat tukia noinkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.
Jutun merkitys muuttuu, kun siinä mainitaan yksinhuoltaja. Vähän eri asia elää sinkkuna tukien varassa kuin yhdenkin lapsen elättäjänä. Heti on rahan tarve suurempi, kun on yksikin lapsi elätettävänä.
Mutta miksi työttömänä saa enemmän kuin työssäkäyvä palkkaa?
Miksi, oi miksi. Kyllä vammais-hoito-elatus-omaishoidontuet ja lapsilisän saa vaikka olisi töissä.
Maanviljelijä ei liikahda sohvaltaan ilman tukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Elättäjä kirjoitti:
Mielenterveys kohenee töissä. Kotona makaaminen vie mielenterveyden. Töihin vaan niin saa tekemistä. Ja palkka on sellainen kuin henkilön tuottavuus mahdollistaa. Niin se menee. Miksi me muut elätämme näitä?
Kyllä se mielenterveys ei kohene töissä semmosella kellä on paha paniikki/ahdistuneisuushäiriö ja lääkkeistä ei ole apua. Muutaman tunnin työskentelystä menee energiatasot niin alas,että kestää vähintään pari päivää toipua. Hyvähän se on tommosenkin yrittää päteä,jos itellä ei mielenterveys ongelmia ole.
Näinpä. Minkä helvetin takia näihin ketjuihin pitää tulla aina sellaisten pätemään, joilla ei ole mitään kokemusta mielenterveysongemista tai jotka pitävät koko mielenterveysongelmia ihan höpöhöpönä ja "niskasta kiinni vaan" -juttuna? Menkää itseenne!
Kun mielenterveysongelmien kanssa taistelee, sitä ei niin vain "mennä töihin". Ymmärtäkää nyt jo tämä.
Nuorena Marika haaveili muiden tapaan työelämästä ja urasta, mutta toisin kävi.
Marika on työtön mielenterveyskuntoutuja. Nyt nelikymppisenä hänellä on takanaan neljä kesken jäänyttä koulutusta, loppuunpalaminen, kaksi äitiyslomaa ja monta pitkää vaikean masennuksen kautta. Pahimpina aikoina hän harkitsi itsemurhaa.
Työelämässä Marika on ollut yhteensä noin kuusi vuotta, lyhyempiä ja pidempiä pätkiä, yleensä kauppojen kassoilla. Palkkatöissä hän on ollut viimeksi vuonna 2006. Siitä lähtien hän on ollut joko työtön, äitiys- tai sairauslomalla.
Ja toisaalla keskustelemee itsemjurhista.Siellä kirjoitin että terapeutit eivät voi auttaa ja tässä on todistus! Mielenterveyskuntouttaja Marika!
Lopettakaa hänen syöttäminen ja pakottakaa ottamaan vastuu elämästään.Jos on osannut lapsia hankkia pitäisi pystyä elättämeään heidät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elättäjä kirjoitti:
Mielenterveys kohenee töissä. Kotona makaaminen vie mielenterveyden. Töihin vaan niin saa tekemistä. Ja palkka on sellainen kuin henkilön tuottavuus mahdollistaa. Niin se menee. Miksi me muut elätämme näitä?
Kyllä se mielenterveys ei kohene töissä semmosella kellä on paha paniikki/ahdistuneisuushäiriö ja lääkkeistä ei ole apua. Muutaman tunnin työskentelystä menee energiatasot niin alas,että kestää vähintään pari päivää toipua. Hyvähän se on tommosenkin yrittää päteä,jos itellä ei mielenterveys ongelmia ole.
Näinpä. Minkä helvetin takia näihin ketjuihin pitää tulla aina sellaisten pätemään, joilla ei ole mitään kokemusta mielenterveysongemista tai jotka pitävät koko mielenterveysongelmia ihan höpöhöpönä ja "niskasta kiinni vaan" -juttuna? Menkää itseenne!
Kun mielenterveysongelmien kanssa taistelee, sitä ei niin vain "mennä töihin". Ymmärtäkää nyt jo tämä.
Ei kun muut saa kantaa lastin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin mun ja puolison tulot yhteensä on 2000e eikä saada toimeentulotukea joten kaikki maksetaan itse.Toimeentulotuki lasketaan kaikille samalla kaavalla. Eli jos ette saa toimeentulotukea teillä on joko a) enemmän tuloja ja/tai omaisuutta kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai b) vähemmän tt-tuessa huomioitavia menoja (lähinnä asumiseen ja terveydenhoitoon liittyviä) kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai c) sekä että.
Se on ihan oikeasti näin yksinkertaista. Tt-tukea ei makseta pärstäkertoimen perusteella eikä siinä syrjitä ketään. Joten jos te ette saa tt-tukea, te ette ole riittävän köyhiä siihen. Joka muuta väittää, osoittaa vain oman tyhmyytensä. Piste. Ja vielä kerran piste.
Voitte tietenkin jatkaa ulisemista vaikka maailman tappiin, mutta se ei tosiasioita muuksi muuta.
Tämä on totta. Tt-tuki on laskennallinen juttu.
Tt-tuessa huomiotavat tulot miinus tt-tukeen hyväksyttävät menot.
Joku "este" tt-tuen saamiseen niillä ihmisillä on jota eivät sitä saa.
Itse kun olin viimeksi varatulla ajalla Kelassa asuntoasioissa noi virkailija jopa itse kysyi tehdäänkö tt-tukihkemus. Sanoin, ettävoihan sen tehdä,mutta tuskissaan kun olen itse sen laskenut laskurilla etten saisi. Virkailija laski sen siinä paikalla ollessani myös ja sanoi, että kyllä hänkin luuli että saisin, mutta ei näköjään.
Jäi nippa kappa vaille. Kuten tiesinkin.
Yhdellä ihmisellä tulorajat rajat ovat niin alhaiset. En ole yh.Monet ovat ulisseet, että kun minä saan vain senverran. Mutta eivät tajua, että jos on parisuhteessa molempien tuot lasketaan yhteen.
Tai sitten on omaisuutta tai rahaa tileillä tms.Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuon jutun tapaukset ihmetyttävät miten saavat tukia noinkin paljon.
kuinka monta lasta sinulla on? he saavat lapsista lapsilisää ja elarit toiselta vanhemmalta. myös lapset saavat toimeentulotukea eivät elä pyhällä hengellä. siinä voit ihmetellä kun yhden tilille maksetaan 3 ihmisen elämiseen tarvittavat rahat. kaikki noi elarit ja lapsilisä on laskettu tuohon summaan mukaan... ja niitä saa myös työssäkäyvät
Peltotuetpiristäää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.
Jutun merkitys muuttuu, kun siinä mainitaan yksinhuoltaja. Vähän eri asia elää sinkkuna tukien varassa kuin yhdenkin lapsen elättäjänä. Heti on rahan tarve suurempi, kun on yksikin lapsi elätettävänä.
Mutta miksi työttömänä saa enemmän kuin työssäkäyvä palkkaa?
Miksi, oi miksi. Kyllä vammais-hoito-elatus-omaishoidontuet ja lapsilisän saa vaikka olisi töissä.
Maanviljelijä ei liikahda sohvaltaan ilman tukiaisia.
Ei siinä ole mitään pahaa jos työssäkäyvä saa nuo vammaistuet sun muut mutta aivan käsittämätöntä että kotona makaava saa enemmän kuin työssäkäyvä.
Ja varsinkin kun olisi se työpaikka mihin mennä.
Tämä ketju ja ihmisten kylmät kommentit tässä kertovat kyllä ajastamme ja Suomen nykytilasta kaiken oleellisen. Äänestäkää vaan sitä upeaa ihmeellistä Kokoomustanne ja muistakaa se erityisesti sinä päivänä kun leikkaukset osuvatkin omaan nilkkaanne. Kylmää kyytiä nimittäin on luvassa.
Kaikki ei kuulkaas aina ole muutenkaan niin mustavalkoista. Työtön ei automaattisesti "makaa kotona" eikä mielenterveysongelmista kärsivä työtön ole vain joku mielikuvienne nahjus, jonka kaikki asiat ratkeaisivat vain "menemällä töihin että on hyödyllistä tekemistä".
Keksikää ylipäätään jotain muuta kuin tuntemattomien ihmisten asioiden ronkkiminen ja arvostelu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ja ihmisten kylmät kommentit tässä kertovat kyllä ajastamme ja Suomen nykytilasta kaiken oleellisen. Äänestäkää vaan sitä upeaa ihmeellistä Kokoomustanne ja muistakaa se erityisesti sinä päivänä kun leikkaukset osuvatkin omaan nilkkaanne. Kylmää kyytiä nimittäin on luvassa.
Kaikki ei kuulkaas aina ole muutenkaan niin mustavalkoista. Työtön ei automaattisesti "makaa kotona" eikä mielenterveysongelmista kärsivä työtön ole vain joku mielikuvienne nahjus, jonka kaikki asiat ratkeaisivat vain "menemällä töihin että on hyödyllistä tekemistä".
Keksikää ylipäätään jotain muuta kuin tuntemattomien ihmisten asioiden ronkkiminen ja arvostelu.
Tässä jutussa saralla on työpaikka mihin voisi mennä mutta kun tuet on isommat mitä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Hussiatmetsään kirjoitti:
Tukia määrää nosti 50 tuhatta u*rainalaista.
Millon nämä kotiinsa.Kylläpä oli tyhmästi sanottu. Häpeä!
Ovathan kotiin lähdössä heti, kun sota loppuu ja rohkeimmat ovat jo mennytkin, kun omassa kaupungissa tilanne vähän rauhoittunut.
Ja nyt kyllä menit asiasta toiseen. En vain malttanut olla vastaamatta sinun tyhmyyteesi.
Ei ole tyhmä jos sanoo totuuden. Ovat suuri kuluerä, ei sitä voi puhumalla muuksi muuttaa. Heistä löytyy myös useita, joilla ei ole pienintä aikomustakaan mennä takaisin. Ei voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa saralla on työpaikka mihin voisi mennä mutta kun tuet on isommat mitä palkka.
Niin? Ihan ymmärrettävää, että hän tässä tilanteessa valitsee tuet, kun kerran palkalla ei pärjää. Kun ei se pyhä työnteko ole koko maailmassa ainut autuaaksi tekevä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ihan ymmärrettävää, että hän tässä tilanteessa valitsee tuet, kun kerran palkalla ei pärjää. Kun ei se pyhä työnteko ole koko maailmassa ainut autuaaksi tekevä asia.
No nytkö se on ymmärrettävää kun ainahan työttömät on haukuttu muiden rahoilla eläviksi loisiksi.