Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa

Vierailija
05.05.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html

Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.

On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.

:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?

Kommentit (1222)

Vierailija
1061/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamusta jo heräätte tänne haukkumaan ja raivoamaan.

Miksi ette vietä vapaapäiviänne lastenne ja miestenne kanssa ja nauti kahden ihmisen tuloista joilla elätte.

Ulkona kaunis ilma ja te lojutte sisällä kiukuttelemassa työttömien tuista 😂😂😂🤭🤭🤭

Säälin lapsianne, miehiänne, enkä ihmettele, jos ukko käy vieraissa ja lapset eivät halua teidän kanssa aikaa viettää.

Oksettavaa porukkaa, hävetkää!

Oksettavaa tässä on se että tämä sara saa tukia enemmän mitä työssäkäyvä palkkaa. Ja kehtaa itkeä ettei 2300e riitä vaippoihin. Ei normi työtön yleensä saa kun työmarkkinatukea.

Meilläkin mun ja puolison tulot yhteensä on 2000e eikä saada toimeentulotukea joten kaikki maksetaan itse.

Toimeentulotuki lasketaan kaikille samalla kaavalla. Eli jos ette saa toimeentulotukea teillä on joko a) enemmän tuloja ja/tai omaisuutta kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai b) vähemmän tt-tuessa huomioitavia menoja (lähinnä asumiseen ja terveydenhoitoon liittyviä) kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai c) sekä että.

Se on ihan oikeasti näin yksinkertaista. Tt-tukea ei makseta pärstäkertoimen perusteella eikä siinä syrjitä ketään. Joten jos te ette saa tt-tukea, te ette ole riittävän köyhiä siihen. Joka muuta väittää, osoittaa vain oman tyhmyytensä. Piste. Ja vielä kerran piste.

Voitte tietenkin jatkaa ulisemista vaikka maailman tappiin, mutta se ei tosiasioita muuksi muuta.

Vierailija
1062/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä jutuista saa hyvän kuvan "vähävaraisten" ongelmista:

- Elämänhallinnan ongelmia jo pitkään, josta johtuen usein kulutusluottovelkaa.

- Matala koulutustaso, eikä halua mennä töihin.

- Yh. Lapsia hankitaan kenen kanssa vaan, niitä on liikaa tuloihin nähden.

- Kulutustottumukset. Ei osata käyttää rahaa järkevästi, monella on kalliit kännykät ja rakennekynnet yms.

- Päihteet.

Rahan lisääminen ei korjaa yhtään ongelmaa, koska ongelmat ei johdu rahasta, vaan elämänhallinnan ongelmista. Ihminen ei ole myöskään valmis tekemään itse asioille mitään, esim. opiskelemaan ja menemään töihin.

Mä saan toimeentulotukea ja opiskelen. Valmistun maisteriksi pian. Ilman tukia tämä ei olisi ollut mahdollista, koska olen pienen lapsen yh.

Elämäänsä suunnitteleva ihminen hankkii ensin ammatin ja työpaikan, ja sen jälkeen perustaa perheen. Ja tämä yh jankkaus on kyllä rasittavaa. Miksi hankitte lapsia miesten kanssa, jotka eivät sitoudu perheeseen tai miksi ette hoida parisuhdetta? Yh on iso riskitekijä lapsen kehityksessä. Lastensuojelun asiakkaista valtaosa on yh perheistä.

Sossu

Toivottavasti et oikeasti ole sossu. Luulisi sossun ymmärtävän, että joskus elämässä tapahtuu odottamattomia asioita, joita ei mitenkään voi etukäteen ennustaa. Hankittu ammatti ei työllistäkään, saa potkut työstä, sairastuu, puoliso jättää tai kuolee jne. Mikä tahansa näistä voi tapahtua myös sinulle, kai sen verran ymmärrät?

En ole tuo sossu, mutta toisena sossuna olen huomannut asiakkaissa aivan tietyn kaavan. Yleensä se miten elämässä epäonnistuu oikein kunnolla on kaava rutinoituituneita vääriä valintoja, jotka toki usein johtuvat osaltaan jo huonoista lähtökohdista elämässä yleensä. Mitään odottamatonta ei todellakaan synny yh:lle, joka toki itse yllättyy huostaanottopäätöksestä, kun viidennen kerran tekee taas yhden lapsen uuden väkivaltaisen nistin kanssa tai joutuu lastensuojelun asiakkuuteen isättöminä koirankopin kokoisessa kerrostaloasunnossa kasvaneiden rajattomien pikkupoikien takia, joita on yhteensä kolme ja jokainen eri isästä. Harvassa ovat asiakkaat, joiden ongelmat juontuvat odottamattomista tragedioista, pikemminkin heidän ongelmansa ovat puuduttavan ennakoitavia. Ja ainoa keino jolla rikkoa rutinoituneiden väärien valintojen kaavaa on tiedostaa oma vastuunsa ja toimijuutensa omassa elämässään mahdollisimman varhain.  

Onpa hieno yhteenveto, voisiko paremmin sanoa. Jotenkin tällaisena säästäväisenä, varovaisena, harkitsevana luonteena, (en sano, että parempana) ei millään pysty käsittämään, miten jotkut tekevät huonoja valintoja, joista paistaa surkea lopputulos, toisensa jälkeen. Ei vaan pysty. Ihan kuin heitä puuttuisi käsitys syystä ja seurauksesta. Miten tähän voisi yhteiskuntana jotenkin vaikuttaa - kouluissa, neuvoloissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja päättää kenet ottaa töihin. Pitäisikö johtajat haukkua?

Vierailija
1064/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette vietä vapaapäiviänne lastenne ja miestenne kanssa ja nauti kahden ihmisen tuloista joilla elätte.

Ulkona kaunis ilma ja te lojutte sisällä kiukuttelemassa työttömien tuista 😂😂😂🤭🤭🤭

Säälin lapsianne, miehiänne, enkä ihmettele, jos ukko käy vieraissa ja lapset eivät halua teidän kanssa aikaa viettää.

Oksettavaa tässä on se että tämä sara saa tukia enemmän mitä työssäkäyvä palkkaa. Ja kehtaa itkeä ettei 2300e riitä vaippoihin. Ei normi työtön yleensä saa kun työmarkkinatukea.

Meilläkin mun ja puolison tulot yhteensä on 2000e eikä saada toimeentulotukea joten kaikki maksetaan itse.

Toimeentulotuki lasketaan kaikille samalla kaavalla. Eli jos ette saa toimeentulotukea teillä on joko a) enemmän tuloja ja/tai omaisuutta kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai b) vähemmän tt-tuessa huomioitavia menoja (lähinnä asumiseen ja terveydenhoitoon liittyviä) kuin sellaisilla, jotka sitä saavat tai c) sekä että.

Se on ihan oikeasti näin yksinkertaista. Tt-tukea ei makseta pärstäkertoimen perusteella eikä siinä syrjitä ketään. Joten jos te ette saa tt-tukea, te ette ole riittävän köyhiä siihen. Joka muuta väittää, osoittaa vain oman tyhmyytensä. Piste. Ja vielä kerran piste.

Voitte tietenkin jatkaa ulisemista vaikka maailman tappiin, mutta se ei tosiasioita muuksi muuta.

Elämme alle köyhyysrajan. Mulla on paljon lääkkeitä enkä pysty kaikkia aina ostamaan. Lääkärikäyntejä jatkuvasti ja laskut menee perintään.

Eikä tämä ole mitään ulisemista, ihan tosiasia minkä totean.

Vierailija
1065/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myös huomioida että maahanmuutto on kasvanut tällä vuosituhannella julmetusti ja rahan saajia on paljon enemmän kuin ennen ja sen myötä verotuloja tarvitaan enemmän  ja monesti ulkomainen menee kotimaan ihmisen ohi jonon kärkeen mm jos taritsee terapiaa tai uuden kännykän jne...

Vierailija
1066/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikäli kotikasvatuksessa, neuvoloissa, kouluissa yms. instansseissa opetettaisiin enemmän ottamaan vastuuta omasta elämästään heti nuorena, osa ongelmatapauksista voitaisi välttää? 

Muistan, kun ystäväni oikein suuttui, kun sanoin, että jokainen on itse vastuussa elämästään a valintojensa seurauksista. Tämä oli hänelle ihan outo ajatusmalli. Hänestä elämässä sattuu ja tapahtuu, eikä siihen itse juurikaan voi vaikuttaa. Minä taas olin, että mitä häh? Voiko noinkin ajatella, että elämä on virta, joka vie, etkä voi siihen itse vaikuttaa.

Vierailija
1067/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomat pohtivat tukia täällä? ette saisi yhtä paljon työttöminä kuin kahden lapsen yh vanhempi.

Minä saan työttömänä 2 lapsen äitinä 760e.

juu varmaan.eli et saa asumistukea lapsilisää tai elareita? toimeentulotukea? Jos sinulla on varallisuytta et saa tt tukea mutta asumistukea lapsilisää 300 e ja elareita kyllä...

ne on laskettu tuossa jutussa mukaan tuloiksi

En saa asumistukea, toimeentulotukea tai elareita. Puoliso on pienipalkkainen.

sitten teillä on yhteensä tulot yli normien eli ette tarvitse tukia. laskukaava on kaikille sama ja laskuri kelan sivuilla helppo käyttää.

Eipä ole.

Saamme vähemmän mitä sara joka saa lähes 2300e.

Vastasin muuten vain tuohon kun joku kysyi miksi lapsettomat pohtii tukia. Aika monella on lapsia eikä mitään tukia tule.

jos teillä ei ole varallisuutta saatte tukia jos haette

Vierailija
1068/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hussiatmetsään kirjoitti:

Tukia määrää nosti 50 tuhatta u*rainalaista.

Millon nämä kotiinsa.

Kylläpä oli tyhmästi sanottu. Häpeä!

Ovathan kotiin lähdössä heti, kun sota loppuu ja rohkeimmat ovat jo mennytkin, kun omassa kaupungissa tilanne vähän rauhoittunut. 

Ja nyt kyllä menit asiasta toiseen. En vain malttanut olla vastaamatta sinun tyhmyyteesi.

Vierailija
1069/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

töistä huutelijat. palkksisitko itse pitkäaikaissairaan yksinhuoltajan?

Eihän se hullu edes ole yh. Lapset ovat isällään ja tuolla naisella vain joka toinen viikonloppu. Aivan turhan helpolla nämä " masentuneet" saa jäädä Suomessa vuosikymmeniksi kotiin makaamaan.

Vierailija
1070/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myös huomioida että maahanmuutto on kasvanut tällä vuosituhannella julmetusti ja rahan saajia on paljon enemmän kuin ennen ja sen myötä verotuloja tarvitaan enemmän  ja monesti ulkomainen menee kotimaan ihmisen ohi jonon kärkeen mm jos taritsee terapiaa tai uuden kännykän jne...

Kymmenille tuhansille ihmisille pelkät asunnot ja huonekalut kustantaa melkoisesti siihen lisäksi terveydenhuolto, ruoat,lääkkeet ja älypuhelimet/tietokoneet ja liittymät ym koska Suomessa ei voi virallisia asioita juurikaan enää hoitaa ilman digitaalista laitetta.

Vierailija
1071/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työttömät jotka asuu työssäkäyvän puolison kanssa, mutta moni eläkeläinen saa sähkölämmitykseen ja lääkkeisiin.

Lisäksi eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Miksi aina pitää vetää eläkeläiset mukaan näihin työttömyys juttuhin? Eritelkää edes eri lokeroihin ne eläkeläiset, jotka tehneet raskaan uran elämässään ja ne , jotka ovat mielenterveysongelmaisia ja ovat jo eläkkeellä kolmikymppisenä tai jopa alle. Olisihan minunkin aikana ollut heitä, mutta ei sen perusteella mitään eläkettä olisi saanut vaan töitä piti paiskoa. Harmittaa vain tuo yleistäminen eläkeläisistä, koska mielestäni olen ansainnut ainakin oman eläkkeeni 45 vuoden työurani jälkeen. Työmatkakin oli päivisin 100km. Periodityö, joten joka neljäs vuosi oli vapaana jouluisin tai juhannuksena. Vieläpä raskas keittiöala. Suurin osa nuorista ei tuohon enää lähtisi, koska "työ ei ole mielekästä", "minulle ei jäisi tarpeeksi omaa vapaa-aikaa", "työ on liian raskasta", "minua ei kiinnosta lähteä vieraalle paikkakunnalle töihin", "minulla ei ole autoa". Näitä selityksiä on kuultu jopa yleisiltä kanavilta. Ei minullakaan ollut uusin mersua autona. Kaikki vain piti järjestellä parhaansa mukaan, koska näitä AVUSTUKSIA EI OLLUT. Matkakorvauksia sai vähentää verotuksessa. 

N68v.

Ei noilla viesteillä minun ymmärtääkseni ole tarkoitus mitenkään vähätellä tai mollata eläkeläisiä. Niillä halutaan vain tuoda esille, miten vähän sosiaalimenoista menee työttömien etuuksiin.

Ja syy tähän on tietysti se, että täällä haukutaan työttömiä jatkuvasti ja annetaan virheellisesti ymmärtää, että he kaikki saavat valtavia tukia ja "loisivat veronmaksajien rahoilla". Jotkut kommentoivat siihen tyylin kuin että verorahoja ei käytettäisi mihinkään muuhun kuin "elämäntapatyöttömien" elättämiseen.

On ihan hyvä, että joku ottaa esille myös faktoja. Sosiaalimenot ovat tietenkin vain osa siitä, mihin verorahoja käytetään ja sosiaalimenoistakin työttömyyden hoitoon menee vain n. 8 %. Siksi tämä viha työttömiä ja heidän tukiaan kohtaan on outoa ja aika käsittämätöntä. 

Tämä on sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta:

https://thl.fi/documents/10531/165924/Tr15_22_+%282%29.png/5b197020-340…

Vierailija
1072/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättäjä kirjoitti:

Mielenterveys kohenee töissä. Kotona makaaminen vie mielenterveyden. Töihin vaan niin saa tekemistä. Ja palkka on sellainen kuin henkilön tuottavuus mahdollistaa. Niin se menee. Miksi me muut elätämme näitä?

Taidat olla hieman yksinkertainen, jos oletat että työ kuin työ on hyväksi (mielen)terveydelle. Siinä voi käydä aivan päinvastoin, jos työ ei ole itselle sopivaa ja jos sinne on vastenmielistä syystä tai toisesta mennä.

Vierailija
1073/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte tietenkin jatkaa ulisemista vaikka maailman tappiin, mutta se ei tosiasioita muuksi muuta.[/quote

Totta kai on laskukaavat, mutta kaikki tietävät, että "ammattilorvijat" osaavat kaikki kikka kakkoset, joilla tuet tulevat, kuin manulle illallinen. Yhteiskunnan pitäisi laittaa vakuutusetsiviä vastaavat seuraamaan esim. eri osoitteissa asuvien parien elämää. Jokanen tuntee jokin tuttavan tuttavan, joka välttelee töitä ja nostaa tukia. Tämä pitää saada loppumaan. Jokainen pystyy tekemään jotain työtä, vaikka kuinka yksinkertaista ja yhteiskunnan velvollisuus on laittaa nämä töihin.

Vierailija
1074/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme alle köyhyysrajan. Mulla on paljon lääkkeitä enkä pysty kaikkia aina ostamaan. Lääkärikäyntejä jatkuvasti ja laskut menee perintään.

Eikä tämä ole mitään ulisemista, ihan tosiasia minkä totean.

Niin, valitettavasti tt-tukinormit on niin matalat, että kaikki köyhyysrajan alle jäävät eivät sitä saa, ainoastaan ne kaikkein köyhimmät. (Ja juuri siitä syystä nämä keskustelut "suurista tuista" on niin inhottavia).

Olen yksinasuva työtön, työmarkkinatuki ja asumistuki yhdessä reilusti alle tonnin enkä ole oikeutettu tt-tukeen. Laskelma jää n. neljäkymppiä plussalle. Maksan siis itse terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut, joita jonkin verran monisairaalle tulee.

Vierailija
1075/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidanpa itsekin alkaa elää tukien varassa kun se näyttää olevan niin helppoa. Työt varmaan voi tehdä joku joka sellaisesta nauttii. T: tk lääkäri

Kylläpä on lääkäri lapsellinen. Tiedätkö kuinka moni olisi onnellinen sun tienaamasta palkasta. Ne ketkä elää tukien varassa niin elämä ei ole todellakaan niin loisteliasta mitä annetaan ymmärtää. Monilla tuesta menee vähintään se 25% veroa tai enemmän. Oishan se mukava,kun voisi tuosta vaan varata vaikka matkan jonnekin,jos rahaa jäisi kuukaudessa niin paljon käteen. Pitää vaan tyytyä siihen mitä on. Ja kun lääkäriksi olet aikanaan lukenut niin kaippa olet tietoinen ollut että minkälainen työnkuvasi tulee olemaan. Te lääkärit kuulutte kans siihen kastiin että sama vaikka palkka on sen 7000€/kk niin ei kelpaa. Iteppä ootte alanne valinneet. Jos koet että työttömänä pääsee helpommalla niin mikä estää jäämästä työttömäksi?

Vierailija
1076/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitte tietenkin jatkaa ulisemista vaikka maailman tappiin, mutta se ei tosiasioita muuksi muuta.[/quote

Totta kai on laskukaavat, mutta kaikki tietävät, että "ammattilorvijat" osaavat kaikki kikka kakkoset, joilla tuet tulevat, kuin manulle illallinen. Yhteiskunnan pitäisi laittaa vakuutusetsiviä vastaavat seuraamaan esim. eri osoitteissa asuvien parien elämää. Jokanen tuntee jokin tuttavan tuttavan, joka välttelee töitä ja nostaa tukia. Tämä pitää saada loppumaan. Jokainen pystyy tekemään jotain työtä, vaikka kuinka yksinkertaista ja yhteiskunnan velvollisuus on laittaa nämä töihin.

En tunne yhtään työnvälttelijää. Tunnen työttömiä, jotka etsivät aktiivisesti töitä, mutta eivät niitä saa. Ja  sitten tunnen niitä, joilla on terveysongelmia ja joiden on todella vaikeaa löytää töitä, mihin voisivat edes hakea. Ei niitä pari tuntia iisiä hommaa päivässä -työpaikkoja oikein tänä päivänä ole. Sitä paitsi sairailla ei ole edes työnhakuvelvoitetta.

Vierailija
1077/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on korkein aika leikata näissä tuissa.

Ei ole mitään järkeä, että jengi jää kotiin kun "se saatava tuki vaan on saman verran kuin jos meen töihin".

Arvaas kuka sen maksaa?

Sinä, minä eli me, jotka menemme töihin ja maksamme veroja.

Ei meilläkään ole aina niin kivaa ja on meilläkin omat mielenterveysongelmamme.

Mutta silti kannamme kortemme kekoon.

Eikö heitä edes hävetä.

Tämä.

Vierailija
1078/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun oikeisto on puikoissa, niin alkaa tulla näitä juttuja laiskoista liikaa tienaavista tuilla eläjistä. Sipilän hallituksen aikaan oli otsikoissa mm. "ideologiset työttömät".

En ota erikseen kantaa noiden naisten tilanteeseen, mutta yleisesti ottaen vihan lietsonta työttömiä ja tukien saajia kohtaan alkaa vaikuttaa kansanryhmää vastaan kiihottamiselta.

Kummallisesti näitä juttuja vaan näkyi maailman vasemmistolaisimman pääministerin ja huulipunakollegionsa valtakaudella, vaikka oikeisto ei ollut lähimaillakaan. Pitäisiköhän sun hakea apua tuohon pakkomielteeseen, kun näet oikeistoa kaikkialla? Vaikuttaa aika tasapainottomalta tuo narskutus.

Vierailija
1079/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työttömät jotka asuu työssäkäyvän puolison kanssa, mutta moni eläkeläinen saa sähkölämmitykseen ja lääkkeisiin.

Lisäksi eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Miksi aina pitää vetää eläkeläiset mukaan näihin työttömyys juttuhin? Eritelkää edes eri lokeroihin ne eläkeläiset, jotka tehneet raskaan uran elämässään ja ne , jotka ovat mielenterveysongelmaisia ja ovat jo eläkkeellä kolmikymppisenä tai jopa alle. Olisihan minunkin aikana ollut heitä, mutta ei sen perusteella mitään eläkettä olisi saanut vaan töitä piti paiskoa. Harmittaa vain tuo yleistäminen eläkeläisistä, koska mielestäni olen ansainnut ainakin oman eläkkeeni 45 vuoden työurani jälkeen. Työmatkakin oli päivisin 100km. Periodityö, joten joka neljäs vuosi oli vapaana jouluisin tai juhannuksena. Vieläpä raskas keittiöala. Suurin osa nuorista ei tuohon enää lähtisi, koska "työ ei ole mielekästä", "minulle ei jäisi tarpeeksi omaa vapaa-aikaa", "työ on liian raskasta", "minua ei kiinnosta lähteä vieraalle paikkakunnalle töihin", "minulla ei ole autoa". Näitä selityksiä on kuultu jopa yleisiltä kanavilta. Ei minullakaan ollut uusin mersua autona. Kaikki vain piti järjestellä parhaansa mukaan, koska näitä AVUSTUKSIA EI OLLUT. Matkakorvauksia sai vähentää verotuksessa. 

N68v.

Ei noilla viesteillä minun ymmärtääkseni ole tarkoitus mitenkään vähätellä tai mollata eläkeläisiä. Niillä halutaan vain tuoda esille, miten vähän sosiaalimenoista menee työttömien etuuksiin.

Ja syy tähän on tietysti se, että täällä haukutaan työttömiä jatkuvasti ja annetaan virheellisesti ymmärtää, että he kaikki saavat valtavia tukia ja "loisivat veronmaksajien rahoilla". Jotkut kommentoivat siihen tyylin kuin että verorahoja ei käytettäisi mihinkään muuhun kuin "elämäntapatyöttömien" elättämiseen.

On ihan hyvä, että joku ottaa esille myös faktoja. Sosiaalimenot ovat tietenkin vain osa siitä, mihin verorahoja käytetään ja sosiaalimenoistakin työttömyyden hoitoon menee vain n. 8 %. Siksi tämä viha työttömiä ja heidän tukiaan kohtaan on outoa ja aika käsittämätöntä. 

Tämä on sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta:

https://thl.fi/documents/10531/165924/Tr15_22_+%282%29.png/5b197020-340…

Eläkeläiset ovat sentään kantaneet kortensa yhteiseen kekoon. Elämäntapa työttömät lusmuilijat ovat pelkkä kulu yhteiskunnalle koko elämänsä . Ei näistä ryhmistä voi edes samana päivänä puhua.

Harva on työtön koko elämänsä. Moni esim. yli viisikymppisenä yt-neuvotteluissa irtisanottu on tehnyt töitä vuosikymmeniä.

Vierailija
1080/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pois tuollaisilta. Sara saa nettona tukia enemmän kuin keskituloinen työssäkäyvä ihminen Suomessa. Työpaikka odottaa, mutta työnteko ei kiinnosta. Ulkomaalainen mieskin loisii. Varsinaista tulojensiirtoa. Maksoin viime vuonna veroja lähes 60 000 euroa ja tuntuu sietämättömältä lukea, että ne valuvat ulosottovelallisten elättämiseen. Voisinpa ohjata ne varhaiskasvatuksen työntekijöiden taskuun. Voisi Sarakin sitten mennä töihin ja laittaa lapset päiväkotiin.