IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html
Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.
On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.
:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?
Kommentit (1222)
Elintaso on vain tottumiskysymys mikä voi vaihdella elämän aikana rajustikin.
Ihminen luonnostaan vastustaa muutoksia itse koen ne kasvattavana tulevaisuuteen vaikka menisi kuinka huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työttömät jotka asuu työssäkäyvän puolison kanssa, mutta moni eläkeläinen saa sähkölämmitykseen ja lääkkeisiin.
Lisäksi eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Miksi aina pitää vetää eläkeläiset mukaan näihin työttömyys juttuhin? Eritelkää edes eri lokeroihin ne eläkeläiset, jotka tehneet raskaan uran elämässään ja ne , jotka ovat mielenterveysongelmaisia ja ovat jo eläkkeellä kolmikymppisenä tai jopa alle. Olisihan minunkin aikana ollut heitä, mutta ei sen perusteella mitään eläkettä olisi saanut vaan töitä piti paiskoa. Harmittaa vain tuo yleistäminen eläkeläisistä, koska mielestäni olen ansainnut ainakin oman eläkkeeni 45 vuoden työurani jälkeen. Työmatkakin oli päivisin 100km. Periodityö, joten joka neljäs vuosi oli vapaana jouluisin tai juhannuksena. Vieläpä raskas keittiöala. Suurin osa nuorista ei tuohon enää lähtisi, koska "työ ei ole mielekästä", "minulle ei jäisi tarpeeksi omaa vapaa-aikaa", "työ on liian raskasta", "minua ei kiinnosta lähteä vieraalle paikkakunnalle töihin", "minulla ei ole autoa". Näitä selityksiä on kuultu jopa yleisiltä kanavilta. Ei minullakaan ollut uusin mersua autona. Kaikki vain piti järjestellä parhaansa mukaan, koska näitä AVUSTUKSIA EI OLLUT. Matkakorvauksia sai vähentää verotuksessa.
N68v.
Varmaan siksi otetaan mukaan keskusteluun, koska eläkeläisiin menee paljon rahaa. Ja taloudella menee huonosti. Pakko miettiä, että miten on varaa maksaa kenellekin. Sinullakin on helposti vielä 30 vuotta elinaikaa jäljellä, niin onhan siinä eroa, maksetaanko sinulle 30 vuoden ajan 5000€ eläkettä vai 1000€ eläkettä.
Jos Suomessa ei olisi näin avokätistä sosiaalitukijärjestelmää, molemmat nämä naiset olisivat jo töissä. Seksitöissä.
Töihin vaan. Jos ei huvita, niin lapset huostaanottoon ja itse vaikka kadulle. Ehkä sitten se siivoushomma/kaupan kassan työ alkaa kiinnostaa.
Työeläkeyhtiöiden maksamista eläkkeistä päinvastoin maksetaan veroja tolkuton määrä siihen vielä kulutusverot päälle.
Veikkaan että tulevaisuudessa yhä suurempi joukko eläkeläisiä siirtyy halvempiin maihin asumaan ja kuluttamaan koska täällä eläminen ja asuminen ei eläkeverojen jälkeen kohta ole mahdollista jää nekin verotulot Suomelta saamatta. Ja jos eläkejärjestelmään puututaan vie se nykyisin töissä olevilta uskon eläkejärjestelmän pysyvyyteen tulevaisuudessa jos sitä voidaan muuttaa , tulevia eläkkeitä aina voidaan muuttaa esim eläkeikä ja eläkemaksut.
Olen heidän ikäinen, lapsia kaksi ja erottu on täälläkin. Elareita en saa koska lapset on vko-vko.
Saan palkkaa 1500€/kk netto osa-aikatyöstä.
Asumistukea 550€
Lapsilisät 330€
Lisäksi saan kelan hoitolisän 100€ koska nuorempi on ekalla ja sen vuoksi lyhyempi työaika. Ja molemmista lapsista tällä hetkellä 100€/kk vammaistukea mutta nämä loppuu kesällä, ainakin toinen (toisella yökastelu ja toinen erityisluokalla nepsyhaasteiden vuoksi).
On ihan totta että tässä maassa palkat on liian pieniä suhteessa elinkustannuksiin sekä usein ihan siihen työnkuvaankin nähden. Itsekin hoitoalalla eikä mielestäni 2200€/kk bruttopalkka kokopäivätyöstä vastaa mitenkään työn vaatimuksia. Tukia on hyvä olla olemassa koska kaikki eivät terveyden tai perhetilanteen vuoksi pysty kokoaikatyöhön läpi elämän.
Olen kuitenkin myös sitä mieltä että varmasti heistäkin (jutun naisista) molemmat pystyisi jonkinlaiseen työntekoon, jos vaan ryhdistäytyisivät. Epäsuosittu mielipide jota ei saisi sanoa ääneen, tiedän. Mutta jos me annetaan kaikille 20-40-vuotiaille työikäisille eläke, koska masentaa tms niin tämä maa on konkassa ensi vuonna. Kyllä jokaisen pitää edes vähän yrittää. Ei itselläkään ole helppoa ollut ottaen huomioon oma lapsuus, avioero ja lasten sairastamiset ym haasteet. Helppoa se olis hakea saikkea ja heittäytyä kotiin, koska kyllä minuakin uuvuttaa lähes joka päivä mennä töihin, hoitaa lapset, huolehtia ruokaa pöytään ja maksaa laskuja. Sellasta se on.
Yksi iso ongelma heillä on isot velat jotka varmaan tekee sen ettei he viitsi edes yrittää. Ne pitäis hoitaa ekana pois vaikka ei se varmasti kivaa ole.
Mielenterveys kohenee töissä. Kotona makaaminen vie mielenterveyden. Töihin vaan niin saa tekemistä. Ja palkka on sellainen kuin henkilön tuottavuus mahdollistaa. Niin se menee. Miksi me muut elätämme näitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!
Ja toinen saa tukia 2265€ kk ja 2 pientä lasta, luulisi hyvin riittävän.
Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?
Tuo 2265e/kk vastaa jotain lähemmäs 3000e bruttopalkkaa, ei ihmekään ettei työt kiinnosta kun ilmeisesti ei ole korkeakoulutusta.
Tuo toinenkin saa lisäksi päälle vielä jotain matka- ja ruokakuluja lapsistaan joita ei eritellä.
Mun bruttopalkka on 4000 ja saan tilille n 2600. En usko että 3000 palkalla jäisi noin paljon käteen, vaikka progressio onkin kova.
Edelleen unohdetaan että tuo 2265 sisältää tonnin sellaisia tukia jotka henkilö saisi myös palkan päälle.
Esim. itse saan ansiotyöstä 3500 nettona ja lapsilisät yh-korotuksella sekä elatustuen kahdesta lapsesta = 700 euroa kuussa.
Miten meidän yhteiskunnalla on varaa maksaa jotain erillisiä yh-tukia ja etenkin noin hyvätuloisille?? Ei millään pahalla siis. Systeemi vaan antaa mahdollisuudet keplotteluun.
Mitä yh tukia? saan korotetun lapsilisän ja isänsä maksaa elarit. sehän on vanhemmasta kiinni mitä tienaa ja paljonko maksaa elareita lapselleen. yh tuki lapsilisään on 50 e per lapsi.toki voidaan keskustella tarvitaanko lapsilisää ollenkaan kaikille.
Miksi lapsettomat pohtivat tukia täällä? ette saisi yhtä paljon työttöminä kuin kahden lapsen yh vanhempi.
Suurempi kysymys on, miten nämä keskenkasvuiset aina saavat noita tukia, kun en viisikymppisenä ole oikeutettu mihinkään.
Kädet ja selkä on leikattu, mutta ovat kuulemma normaalia kulumaa. Sitten tälläiset tukiloisijat saavat jonkun lanttumaakarin päättelemän masennus-burnout-adhd:n vuoksi tukia?
VMP.
Vierailija kirjoitti:
Suurempi kysymys on, miten nämä keskenkasvuiset aina saavat noita tukia, kun en viisikymppisenä ole oikeutettu mihinkään.
Kädet ja selkä on leikattu, mutta ovat kuulemma normaalia kulumaa. Sitten tälläiset tukiloisijat saavat jonkun lanttumaakarin päättelemän masennus-burnout-adhd:n vuoksi tukia?VMP.
Jonkun täytyy istua maksajan penkillä ei yhteiskunta muuten toimi : )
Vierailija kirjoitti:
Kädet ja selkä on leikattu, mutta ovat kuulemma normaalia kulumaa. Sitten tälläiset tukiloisijat saavat jonkun lanttumaakarin päättelemän masennus-burnout-adhd:n vuoksi tukia?VMP.
voisin mennä päiväkotiin töihin taas mulla on rajatilapershäiriö ja psykoottisia oireita välillä tai vanhusten pariin
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomat pohtivat tukia täällä? ette saisi yhtä paljon työttöminä kuin kahden lapsen yh vanhempi.
Minä saan työttömänä 2 lapsen äitinä 760e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työttömät jotka asuu työssäkäyvän puolison kanssa, mutta moni eläkeläinen saa sähkölämmitykseen ja lääkkeisiin.
Lisäksi eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Miksi aina pitää vetää eläkeläiset mukaan näihin työttömyys juttuhin? Eritelkää edes eri lokeroihin ne eläkeläiset, jotka tehneet raskaan uran elämässään ja ne , jotka ovat mielenterveysongelmaisia ja ovat jo eläkkeellä kolmikymppisenä tai jopa alle. Olisihan minunkin aikana ollut heitä, mutta ei sen perusteella mitään eläkettä olisi saanut vaan töitä piti paiskoa. Harmittaa vain tuo yleistäminen eläkeläisistä, koska mielestäni olen ansainnut ainakin oman eläkkeeni 45 vuoden työurani jälkeen. Työmatkakin oli päivisin 100km. Periodityö, joten joka neljäs vuosi oli vapaana jouluisin tai juhannuksena. Vieläpä raskas keittiöala. Suurin osa nuorista ei tuohon enää lähtisi, koska "työ ei ole mielekästä", "minulle ei jäisi tarpeeksi omaa vapaa-aikaa", "työ on liian raskasta", "minua ei kiinnosta lähteä vieraalle paikkakunnalle töihin", "minulla ei ole autoa". Näitä selityksiä on kuultu jopa yleisiltä kanavilta. Ei minullakaan ollut uusin mersua autona. Kaikki vain piti järjestellä parhaansa mukaan, koska näitä AVUSTUKSIA EI OLLUT. Matkakorvauksia sai vähentää verotuksessa.
N68v.
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla eli moni 66- vuotias eläkeläinen nosti sitä 30 vuotta ja teki silloin tällöin työpätkän.
Nyt yhtäkkiä se on synti.
Ja ennen oli perheverotus ja korot ja silmälasit sai vähentää verotuksessa, asuminen oli halvempaa eikä ollut kiinteistöveroa eikä auton käyttömaksua.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeyhtiöiden maksamista eläkkeistä päinvastoin maksetaan veroja tolkuton määrä siihen vielä kulutusverot päälle.
Veikkaan että tulevaisuudessa yhä suurempi joukko eläkeläisiä siirtyy halvempiin maihin asumaan ja kuluttamaan koska täällä eläminen ja asuminen ei eläkeverojen jälkeen kohta ole mahdollista jää nekin verotulot Suomelta saamatta. Ja jos eläkejärjestelmään puututaan vie se nykyisin töissä olevilta uskon eläkejärjestelmän pysyvyyteen tulevaisuudessa jos sitä voidaan muuttaa , tulevia eläkkeitä aina voidaan muuttaa esim eläkeikä ja eläkemaksut.
Ja sitten kun tulette tänne hoidettavaksi sieltä ulkomailta sairaalaan niin me ei hoideta teitä.
Vierailija kirjoitti:
Ikä on peruste tai vaikuttaa ratkaisevasti vain muutamassa tuessa, ei lähellekään kaikissa. Myöskään leikkausoperaatiot ei oo minkään tuen saamisen peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N68v.
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla eli moni 66- vuotias eläkeläinen nosti sitä 30 vuotta ja teki silloin tällöin työpätkän.
Nyt yhtäkkiä se on synti.Ja ennen oli perheverotus ja korot ja silmälasit sai vähentää verotuksessa, asuminen oli halvempaa eikä ollut kiinteistöveroa eikä auton käyttömaksua.
Omalla työpaikallani vielä kuutisen vuotta sitten eläkeputkeen jäi yt-menettelyn yhteydessä 55-vuotiaita. Potkut ja pari vuotta ansiosidonnaisella ja sen jälkeen eläkkeelle. ELÄKKEELLE! 55-VUOTIAAT!!!
Tämän vuoksi ns. eläkeputki poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä 2 lapsen äitinä 760e.
juu varmaan.eli et saa asumistukea lapsilisää tai elareita? toimeentulotukea? Jos sinulla on varallisuytta et saa tt tukea mutta asumistukea lapsilisää 300 e ja elareita kyllä...
ne on laskettu tuossa jutussa mukaan tuloiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun tulette tänne hoidettavaksi sieltä ulkomailta sairaalaan niin me ei hoideta teitä.
Riippuu mihin muuttaa asumaan kela kortti on EU tasoinen.
Toisaalta nykyisin Bulgariassa ja Romaniassakin on parempi terveydenhuolto kuin Suomessa johtuu tulojensiirrosta EU maiden välillä eli Suomi maksaa puhumattakaan Ranskassa ja Espanjassa Ja Kanadassa.
Kuluttamisen taso on niin suhteellista joillekin riittää satanen viikossa kun toisille ei tahdo viikossa tonni riittää ja kulutustottumuksia voi myös muuttaa.
"Järkevä" rahankäyttö ja mielihalujen kauppaan jättäminen todennäköisesti kerryttää varallisuutta korkoa korolle ilmiöllä.