Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa

Vierailija
05.05.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html

Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.

On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.

:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?

Kommentit (1222)

Vierailija
1001/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!

Ja toinen saa tukia 2265€ kk ja 2 pientä lasta, luulisi hyvin riittävän.

Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?

Tuo 2265e/kk vastaa jotain lähemmäs 3000e bruttopalkkaa, ei ihmekään ettei työt kiinnosta kun ilmeisesti ei ole korkeakoulutusta.

Tuo toinenkin saa lisäksi päälle vielä jotain matka- ja ruokakuluja lapsistaan joita ei eritellä. 

Mun bruttopalkka on 4000 ja saan tilille n 2600. En usko että 3000 palkalla jäisi noin paljon käteen, vaikka progressio onkin kova. 

Edelleen unohdetaan että tuo 2265 sisältää tonnin sellaisia tukia jotka henkilö saisi myös palkan päälle.

Esim. itse saan ansiotyöstä 3500 nettona ja lapsilisät yh-korotuksella sekä elatustuen kahdesta lapsesta = 700 euroa kuussa.

Vierailija
1002/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa iltalehden kirjoitus Jasmin Voutilaisen kaverin haastattelu.

Hänkin varmasti joutui elämään tuilla, kun oli työkyvytön masennuksen vuoksi ja minkälaista kohtelua hän sai somessa!!

Tässä tapauksessa oli ainakin kateutta , koska hän oli tosi kaunis.

Järkyttäviä haaskoja Suomi täynnä.

Toivottavasti kukaan masentunut ei lue tätä paska palstaa, missä haukutaan surutta ihmisiä.

Toivon teille haukkujille ja läheisillenne mielenterveysongelmia, jos hieman alkaisi ymmärrystä ja empatiaa löytymään.

Eihän sen toteaminen että systeemissä on aukkoja, ole henk.koht. kiusantekoa. He antoivat kasvot asialle, tottakai silloin heitä käytetään esimerkkinä.

Jutun tarkoitus oli osoittaa ettei tuilla eläjät ole laiskoja paskoja. Olisi ehkä pitänyt ottaa eri esimerkit tai sit jättää kertomatta jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä tuet kiinnostaa kateellisia suomalaisia, 50 sivua viestejä eilisessä aloituksessa?

Yli 1000 vastausta vuorokaudessa???

Vierailija
1004/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamusta jo heräätte tänne haukkumaan ja raivoamaan.

Miksi ette vietä vapaapäiviänne lastenne ja miestenne kanssa ja nauti kahden ihmisen tuloista joilla elätte.

Ulkona kaunis ilma ja te lojutte sisällä kiukuttelemassa työttömien tuista 😂😂😂🤭🤭🤭

Säälin lapsianne, miehiänne, enkä ihmettele, jos ukko käy vieraissa ja lapset eivät halua teidän kanssa aikaa viettää.

Oksettavaa porukkaa, hävetkää!

Oksettavaa tässä on se että tämä sara saa tukia enemmän mitä työssäkäyvä palkkaa. Ja kehtaa itkeä ettei 2300e riitä vaippoihin. Ei normi työtön yleensä saa kun työmarkkinatukea.

Meilläkin mun ja puolison tulot yhteensä on 2000e eikä saada toimeentulotukea joten kaikki maksetaan itse.

Vierailija
1005/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen saa saman verran tuloja kuin pienipalkkainen täysiaikaisesti töissäkäyvä suomalainen, ja toinen saman verran kuin keskipalkkainen täysiaikaisesti töissäkäyvä suomalainen. Ja ilmeisesti tämä juttu taas kerran kertoo siitä kuinka tukia kuitenkin pitäisi saada lisää tekemättä lainkaan töitä.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia. Eikö sinua haittaa että 1 600 000 eläkäistä loisii kotona?

Työttömyystuet on vain 4,9 miljardia.

Mä loisin nyt 6. päivää kotona eläkeläisenä.

Tähän päästäkseni tein töitä 40 vuotta!

Haista vtt!

Huomenta! Minäkin loisin kotona aamupäivän ja lähden sitten mökille! Minä tein töitä 43 vuotta ja veroja on maksettu riittävästi yhteiseen hyvään! Joku arvo silläkin.

Eläkkeeni maksaa työeläkeyhtiö. En ole ollut säätämässä työeläkelakeja joten vähänpä voin vaikuttaa eläkemaksujen keräämiseen ja maksamiseen.

Vierailija
1006/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Jos elämänhallintaa ei ole, niin ei ole isoja mahiksia hyvään mieheen.

Naisen yksinhuoltajuus saattaa hyvinkin johtua ihan pelkästään siitä miehestä. Vääriä valintoja tapahtuu ns. paremmissa piireissäkin. Yksinhuoltajuus, kuten ei työttömyyskään, ole mikään synonyymi elämänhallintaongelmille.

Vierailija
1007/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!

Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?

Tuo 2265e/kk vastaa jotain lähemmäs 3000e bruttopalkkaa, ei ihmekään ettei työt kiinnosta kun ilmeisesti ei ole korkeakoulutusta.

Tuo toinenkin saa lisäksi päälle vielä jotain matka- ja ruokakuluja lapsistaan joita ei eritellä. 

Mun bruttopalkka on 4000 ja saan tilille n 2600. En usko että 3000 palkalla jäisi noin paljon käteen, vaikka progressio onkin kova. 

vähennä noista naisten tuista elarit ja lapsilisät saisivat niitä muutenkin eli n 500 e pois.tai lisää se oman palkkasi päälle mikäli olet 2 lapsen yh.mikäli et ole et saisi tukia kuten 2 lapsen yksinhuoltaja... joten ei voi suoraan verrata. vai meinaatko että sama tuki kaikille on lapsia tai ei? Eli se 570 euroa pitäisi riittää äidille ja lapsille ( sen saa yksinasuva tt saaja vuokran jälkeen elämiseen)

Vierailija
1008/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen saa saman verran tuloja kuin pienipalkkainen täysiaikaisesti töissäkäyvä suomalainen, ja toinen saman verran kuin keskipalkkainen täysiaikaisesti töissäkäyvä suomalainen. Ja ilmeisesti tämä juttu taas kerran kertoo siitä kuinka tukia kuitenkin pitäisi saada lisää tekemättä lainkaan töitä.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia. Eikö sinua haittaa että 1 600 000 eläkäistä loisii kotona?

Haista vtt!

Huomenta! Minäkin loisin kotona aamupäivän ja lähden sitten mökille! Minä tein töitä 43 vuotta ja veroja on maksettu riittävästi yhteiseen hyvään! Joku arvo silläkin.

Eläkkeeni maksaa työeläkeyhtiö. En ole ollut säätämässä työeläkelakeja joten vähänpä voin vaikuttaa eläkemaksujen keräämiseen ja maksamiseen.

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa joten 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta. Työeläkeyhtiö maksaa eläkkeet, mutta se ottaa rahat nyt maksettaviin eläkkeisiin nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.

2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa, lisäksi maksetaan vielä verot. Tuo 177 on ihan liikaa.

Vierailija
1009/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista vtt!

Työeläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa joten 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta. Työeläkeyhtiö maksaa eläkkeet, mutta se ottaa rahat nyt maksettaviin eläkkeisiin nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.

2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa, lisäksi maksetaan vielä verot. Tuo 177 on ihan liikaa.

Viime vuonna 25 miljardia työeläkkeitä maksettiin työssäkäyvien palkoista ja 5 miljardia rahastosta.

Vierailija
1010/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.

Jos elämänhallintaa ei ole, niin ei ole isoja mahiksia hyvään mieheen.

Naisen yksinhuoltajuus saattaa hyvinkin johtua ihan pelkästään siitä miehestä. Vääriä valintoja tapahtuu ns. paremmissa piireissäkin. Yksinhuoltajuus, kuten ei työttömyyskään, ole mikään synonyymi elämänhallintaongelmille.

eli palataan 50 luvulle ja se jos mies lähtee on naisen vika? Ei helvetti näitä juttuja. tiedän monta perhettä missä mies on täysi sika lasten synnytys vaikka lupaa muuta ennen sitä. pitäisikö esim väkivaltaan tms vaan sopeutua? tiedätkö kuinka moni pari etoaa??? vika ei tosiaan ole aina naisessa.

Vierailija
1011/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette vietä vapaapäiviänne lastenne ja miestenne kanssa ja nauti kahden ihmisen tuloista joilla elätte.

Ulkona kaunis ilma ja te lojutte sisällä kiukuttelemassa työttömien tuista 😂😂😂🤭🤭🤭

Säälin lapsianne, miehiänne, enkä ihmettele, jos ukko käy vieraissa ja lapset eivät halua teidän kanssa aikaa viettää.

Oksettavaa tässä on se että tämä sara saa tukia enemmän mitä työssäkäyvä palkkaa. Ja kehtaa itkeä ettei 2300e riitä vaippoihin. Ei normi työtön yleensä saa kun työmarkkinatukea.

Meilläkin mun ja puolison tulot yhteensä on 2000e eikä saada toimeentulotukea joten kaikki maksetaan itse.

saisitte tukia jos on vaikka 2 lasta ja asutte vuokralla.. hakekaa asumistukea.. toimeentulotukeakin voitte saada. Teille pitäisi 4 hebgen perheenä jäädä n 1600 e vuokran jälkeen ( aikuisen perusosa 570 e ja lapsen 270e)

Vierailija
1012/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista vtt!

Kaunista huomenta, kyllä on ihanaa olla eläkkeellä kun on tehnyt töitä pitkän pätkän. Ja nauttia rennoista aamuista ilman aikatauluja.

Vierailija
1013/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten nämä aihepiirit keräävät niin paljon kommentteja niin tällä palstalla kuin esim. vaalien alla poliitikoilla.

Miten verorahojen ohjausta muihin, esim. valtionyhtiöiden johtajien palkkoihin ja optioihin, yritys- ja maataloustukiin, eu- pelleilyyn ja järjettömiin hankkeisiin yms.seurataan ?

On tutkittu, että ihmiset kadehtivat eniten niitä, jotka ovat hyvin lähellä elämisen resursseissa heitä itseään. Tässäkin tämä pitää paikkansa, koska esim. tässä ketjussa matalapalkkaiset itkevät eniten.

Jos minä olisin matalapalkkaisessa työssä, ei minulla riittäisi mehuja tai motivaatiota pohtia jonkun esim. naapurin yksinhuoltajaperheen tuloja saati elämäntilannetta.

Ehkä olen erilainen ja erilaisen elämänpolun kulkenut siinä määrin, että pystyn ymmärtämään ihmisiä. Myös sitä, että palkan tulee olla sellainen, että sillä pystyy elämään.

Muistellaampa esim. 70- ja 80- lukua. Kyllä silloinkin oli esim. kotiäitejä, jotka hoitivat lapsia kotona ja ukko elätti. Silloin tosin oltiinkiin enemmän nyrkin ja hellan välissä.

Oikeistopuolueet haluaa ihmiset töihin raataamaan kuin muurahaiset minimipalkalla. Muistellaampa nyt, miten aikoinaan esim. SDP taisteli työläisille inhimillisen korvauksen työnteosta . Nyt oikeistolaisuus ja kovat arvot ovat muodissa; niin kauan kun esim. perussuomalaisten äänestäjä huomaa, että nyt tuli konkurssi.

Itse artikkelin yksinhuoltajaäideille toivotan kaikkea hyvää. Itsekin olin vuosia yksinhuoltajana, kaiken maailman tukitöissä, ylivelkaantunut jne. Tiesin kuitenkin, että elämä kantaa ja tiesin myös, mikä on elämässä kaikista tärkein. RAKKAUS. Ei katkeruus ja kateus muita ihmisiä kohtaan.

Myös älykkyys ja viisaus auttavat eteenpäin. Matalapalkkainen sumu- ajattelija ei ehkä ole se penaalin terävin kynä.

Vierailija
1014/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saisitte tukia jos on vaikka 2 lasta ja asutte vuokralla.. hakekaa asumistukea.. toimeentulotukeakin voitte saada. Teille pitäisi 4 hebgen perheenä jäädä n 1600 e vuokran jälkeen ( aikuisen perusosa 570 e ja lapsen 270e)

Emme asu vuokralla.

Vierailija
1015/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisella velkaa. Just. Oma vika.

Mitenhän nää tulis toimeen jossain muussa maassa jossa ei ole näitä Suomen tukia.

Toisella velkaa 34 tuhatta ja toisella ulosotossa kymppitonni.

Ja KELAn tuilla näitä maksetaan pois! Ei hels katti

tukea ei saa velkoihin... eli saman saisivat ilman velkoja

Aivan. Mutta tosiasia on, että lyhentävät lainojaan noilla tuilla. Niinhän siinä sanottiin.

Vierailija
1016/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vähennä noista naisten tuista elarit ja lapsilisät saisivat niitä muutenkin eli n 500 e pois.tai lisää se oman palkkasi päälle mikäli olet 2 lapsen yh.mikäli et ole et saisi tukia kuten 2 lapsen yksinhuoltaja... joten ei voi suoraan verrata. vai meinaatko että sama tuki kaikille on lapsia tai ei? Eli se 570 euroa pitäisi riittää äidille ja lapsille ( sen saa yksinasuva tt saaja vuokran jälkeen elämiseen)

Tässä hiertää se että kotona makaavalla on isommat tulot kun työssäkäyvällä.

Vierailija
1017/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset maksavat isot asuntovelat, kun vuorolisät poistuu?

Vierailija
1018/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista vtt!

Kaunista huomenta, kyllä on ihanaa olla eläkkeellä kun on tehnyt töitä pitkän pätkän. Ja nauttia rennoista aamuista ilman aikatauluja.

Sama. Jäin 28 - vuotiaana nyt eläkkeelle, kyllä on ihanaa.

Vierailija
1019/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työttömät jotka asuu työssäkäyvän puolison kanssa, mutta moni eläkeläinen saa sähkölämmitykseen ja lääkkeisiin.

Lisäksi eläkeläisten hoitokoteja maksetaan 5 miljardia vuodessa verorahoista ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Miksi aina pitää vetää eläkeläiset mukaan näihin työttömyys juttuhin? Eritelkää edes eri lokeroihin ne eläkeläiset, jotka tehneet raskaan uran elämässään ja ne , jotka ovat mielenterveysongelmaisia ja ovat jo eläkkeellä kolmikymppisenä tai jopa alle. Olisihan minunkin aikana ollut heitä, mutta ei sen perusteella mitään eläkettä olisi saanut vaan töitä piti paiskoa. Harmittaa vain tuo yleistäminen eläkeläisistä, koska mielestäni olen ansainnut ainakin oman eläkkeeni 45 vuoden työurani jälkeen. Työmatkakin oli päivisin 100km. Periodityö, joten joka neljäs vuosi oli vapaana jouluisin tai juhannuksena. Vieläpä raskas keittiöala. Suurin osa nuorista ei tuohon enää lähtisi, koska "työ ei ole mielekästä", "minulle ei jäisi tarpeeksi omaa vapaa-aikaa", "työ on liian raskasta", "minua ei kiinnosta lähteä vieraalle paikkakunnalle töihin", "minulla ei ole autoa". Näitä selityksiä on kuultu jopa yleisiltä kanavilta. Ei minullakaan ollut uusin mersua autona. Kaikki vain piti järjestellä parhaansa mukaan, koska näitä AVUSTUKSIA EI OLLUT. Matkakorvauksia sai vähentää verotuksessa. 

N68v.

Vierailija
1020/1222 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen unohdetaan että tuo 2265 sisältää tonnin sellaisia tukia jotka henkilö saisi myös palkan päälle.

Esim. itse saan ansiotyöstä 3500 nettona ja lapsilisät yh-korotuksella sekä elatustuen kahdesta lapsesta = 700 euroa kuussa.

Miten meidän yhteiskunnalla on varaa maksaa jotain erillisiä yh-tukia ja etenkin noin hyvätuloisille?? Ei millään pahalla siis. Systeemi vaan antaa mahdollisuudet keplotteluun.