Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.
Ihan yhtä hyvin se on molempien vanhempien tehtävä. Kyllä jokainen täysjärkinen aikuinen osaa lapselle kertoa perusasiat.
No ei välttämättä osaa. Täälläkin pyörii miehiä, jotka luulevat että kuukautisvuotoa voi pidätellä. Ja että tamponin koko valitaan emättimen koon mukaan 🙄
Kaikki saa täällä keskustella, muistoja saa jakaa eri vuosikymmeniltä ja purkaa häpeän kokemuksia!
Älkää antako huomiota noille parille trollille, jotka yrittää pilata ketjun me-hengen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun saa omaa häpeäänsä tuoda julki, ei olisi tarvinnut hävetä.
Sitten oli maalla ja muuallakin ulkovessoja. Koulussakin oli ulkovessa ja kaikki oli rivissä siinä isossa puuseessä.
Niin miten sen verentulon olisi voinut estää. Sekin tuntui nololta. Isommat tytöt vahtivat ovella, että sai edes heidän kaverinsa käydä rauhassa vessassa. Miten sen pienen kassin kanssa ilkesi edes koulun pihalla kulkea.
Nyt on kaikki niin vapaata. Ehkä yöunetkin on niiltä ajoilta jatkuneet huonoina, mutta silloin jaksoi ne muutamat päivät yöllä varoa, ettei petiin mennyt. Kylässäkin yövyttiin, ei se niin helppoa ollut.
90-luvulla josta tässä keskustelussa kerrotaan, ulkovessat?? Maalaiskoululaisetkin jo kuljetettiin kyläkeskusten isoihi
Tässä ovat teineinä 90- luvulla olleet kirjoitelleet. Siksi sotki muistelmasi kun et mainnut olevasi äiti-ikäluokkaa näille jotka ovat olleet asiiista tietämättömiä 90-luvulla.
Luulin että olet myös nelikymppinen kuten nämä väärin kohdellut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa täällä keskustella, muistoja saa jakaa eri vuosikymmeniltä ja purkaa häpeän kokemuksia!
Älkää antako huomiota noille parille trollille, jotka yrittää pilata ketjun me-hengen.
Ja vaikka eivät olisikaan trolleja, eivät selkeästi ymmärrä että monella suurin ongelma on se, että täysin normaalista asiasta tehtiin hävettävää ja hirveä numero.
Moni kirjoittaja ei olisi tekstiään kirjoittanut, jos siteitä olisi ollut saatavissa kodin vessassa ja ne olisi saanut heittää normaalisti vessan roskikseen ja satunnaisista ohivuodoista ei olisi tehty hirveää numeroa. Eli siis jos kuukautisiin olisi suhtauduttu kehon normaalina toimintana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki naiseuteen liittyvä tai sellaiseksi miellettävä on historiallisesti stigmatoitu likaisena, häpeällisenä ja huonompana. Se on tapa kontrolloida, ns. näyttää naisen paikka. Vasta viime vuosina tästä keinotekoisesta häpeästä on pyritty pääsemään pois.
No tähänhän kuuluu esimerkiksi rinnat. Naisen nänni ei saa erottua paidan alta, ja siksi on keksitty rintaliivit. Ne jotka eivät tyttärelleen osta rintaliivejä mielestäni enemmänkin edistävät naisten vapautta ja naiskehon seksualisoinnin purkamista.
Ei ei ja viela ei. Naiskehoja on moneen junaan, ja meille isorintaisille liivittomyys on karsimysta. Liiveja voi olla pitamatta, tietenkin, jos ei halua, ja on mukavampi, mutta ei muiden kehojen sorsimisisessa ole mitaan vapautunutta. Kullekin oman kehonsa tarpeet ovat oikein tapa.Jos ei omista edes omaa kehoaan niin mita sitten?
Vierailija kirjoitti:
Voi mainita milloin on ollut teini eikä esittää että vielä 90-luvulla äidit eivät muka osanneet asiallisesti neuvoa ja ostaa tarvikkeita.
Kyllä 50-luku ja 90-luku on jo täysin eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla naisia kohdeltiin huonosti verrattuna nykyaikaan, oli ihan normaalia että naisia huoriteltiin tai läpsittiin pepulle yms häirintää, millaista nykyään ei suvaita yhtään. Eikä naiset tietenkään avoimesti voineet puhua vaikka jostain menkoista niinkuin nykyään voidaan.
Kyllä 90-luvulla yleensä puhuttiin näistä avoimesti, esim mun luokkakaverit oli saaneet asiankuuluvaa opastusta äideiltään, ja puhuivat avoimesti esim minkälaista kuukautissuojaa on tarpeen jne. Minä en, minua ei opetettu avoimuuteen. Siis 1970-luvulla syntyneitä ollaan.
Sinä puhut ysäristä kuin sotavuosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki naiseuteen liittyvä tai sellaiseksi miellettävä on historiallisesti stigmatoitu likaisena, häpeällisenä ja huonompana. Se on tapa kontrolloida, ns. näyttää naisen paikka. Vasta viime vuosina tästä keinotekoisesta häpeästä on pyritty pääsemään pois.
No tähänhän kuuluu esimerkiksi rinnat. Naisen nänni ei saa erottua paidan alta, ja siksi on keksitty rintaliivit. Ne jotka eivät tyttärelleen osta rintaliivejä mielestäni enemmänkin edistävät naisten vapautta ja naiskehon seksualisoinnin purkamista.
Paskpuhetta! Liivejä käytetään ihan mukavuuden vuoksi jotta tissit ei kivuliaasti hölskyisi ja jotta voisi olla liikunnallinen. Yleensä se iso liike sattuu tisseihin. Pitää olla aikamoinen lauta jos ei huomaa mitään eroa liivien ja liivittömyyden välillä!
Olen ysärin lama-ajan lapsi ja ihmettelen noita terveydenhoitajan tunteja ym. Ei meillä mitään sellaista ollut, eihän meillä ollut juuri mitään muutenkaan. Kaikki oli leikattu pois.
Vitosella oli biologian kirjassa ja se "ihmisen biologia"-kappale. Ope oli kipeä kun se oli vuorossa, ja sijaiseksi hälytetty sivaripoika (kyllä! ilmaistyövoimaa käytettiin) karjui meille "päät kiinni" kun sen änkkääminen ja sanojen välttely sai meidät tirskumaan. Luki siis jotain piirtoheitin kalvoa niin että mutisi epäselväksi kaikki nolot termit.
Siinä meidän kasvatus tästä. Firmatkaan ei jakaneet mitään info-lehtisiä, eikä nettiä vielä todellakaan ollut tuolloin saatavilla.
Yläasteellakaan ei ollut mitään terveydenhoitajaa, bilsan ope näytti kuvia pippeleistä, joihin oli syöpynyt eri tauteja. Ja näytti videon sikiöstä vatsasta kun äiti polttaa tupakkaa, siellä se vauva tuskissaan kiemurteli.
Äitini oli just tuollainen kuin tässä ketjussa kuvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla naisia kohdeltiin huonosti verrattuna nykyaikaan, oli ihan normaalia että naisia huoriteltiin tai läpsittiin pepulle yms häirintää, millaista nykyään ei suvaita yhtään. Eikä naiset tietenkään avoimesti voineet puhua vaikka jostain menkoista niinkuin nykyään voidaan.
Kyllä 90-luvulla yleensä puhuttiin näistä avoimesti, esim mun luokkakaverit oli saaneet asiankuuluvaa opastusta äideiltään, ja puhuivat avoimesti esim minkälaista kuukautissuojaa on tarpeen jne. Minä en, minua ei opetettu avoimuuteen. Siis 1970-luvulla syntyneitä ollaan.
Jotkut ysäriäidit ja ysärillä syntyneiden äidit käyttäytyivät kuin äidit sotien aikaan. Häpeää ja syyllistämistä. Oliko siihen tarvetta? Ei. Jostain syystä silti valitsivat häpäistä tyttärensä asialla, johon se tytär ei voi vaikuttaa ja joka kaikenlisäksi on terveen kehon merkki.
Huomatkaa nyt ero, 50-luvun teinien äiti oli syntynyt 1900-luvun alussa. 1990-luvun teinien äiti 50-60 -luvuilla.
Anteeksi vaan, minulta tuntuu ihan keksityltä että 80-90- luvun teinit eivät olisi tietäneet mitään mistään, äidit uskovaisia tai tyhmiä, siteitä ja rintaliivejä ei ostettu?
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt myös 1990, joten ajankohtaisia nämä oli siinä vuosituhannen vaihteessa. Omassa lapsuudenperheessäni näiden asioiden suhteen oltiin hyvin asiallisia ja avoimia ja oli saatavilla riittävästi tukea ja tietoa. Oli ihan ok kysyä ja puhua kuukautisista ja kaikesta niihin liittyvästä ja esimerkiksi hankkia liivejä ja myös molemmat vanhemmat osti siteitä siinä missä muitakin tavaroita.
Toinen meininki taas oli monessa kaverini perheessä ja valitettavasti myös koulussa. Oli juurikin tuollaista salailua ja hyssyttelyä ja jätettiin nuorinyksin ja hämilleen. Kaverillani alkoi kuukautiset n 10v. ennen kuin hän tiesi niistä mitään ja tuolloin minä ja 17v. isosiskoni oltiin ensimmäisiä ketkä kertoi hänelle mistä on kyse.
Koulussa kuukautisista ei juurikaan puhuttu esimerkiksi biologiassa tai terveystiedossa vaan ne skipattiin ja joskus 5-6 lk aikana terveydenhoitaja piti ainoastaan luokan tytöille murrosikään liittyvän infotunnin.
Varmaan opettajakohtaista. Ala-asteella ei meilläkään kerrottu, mutta yläasteella 1980-luvun lopulla, kyllä sekä biologian että terveystiedon tunneilla kerrottiin ihan kaikki. Meillä kotona ei kerrottu mitään.
Toki aika monelle olisi ollut tarpeen kuulla jo ala-asteella ne faktat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ysäriäidit ja ysärillä syntyneiden äidit käyttäytyivät kuin äidit sotien aikaan. Häpeää ja syyllistämistä. Oliko siihen tarvetta? Ei. Jostain syystä silti valitsivat
Mistähän sinä tommosen olet keksinyt, että äidit olivat jotain takapajulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.
Miksei isän?
Ensisijaisesti sen aikuisen, jolla on asiasta enemmän tietoa, ja varmasti nainen tietää omakohtaisestikin enemmän kuin mies. Mutta jos ei äitiä ole, silloin toki isän on otettava asioista selvää ja osattava kertoa.
En minäkään koe äitinä olevani paras kertoja murrosikäisille pojille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ysäriäidit ja ysärillä syntyneiden äidit käyttäytyivät kuin äidit sotien aikaan. Häpeää ja syyllistämistä. Oliko siihen tarvetta? Ei. Jostain syystä silti valitsivat
Joo, paino sanalla jotkut. Ei kollektiivisesti "koko ysäri". Minähän olin lapsi 1980-luvulla, kuukautiset useimmilla alkoi ala-asteen puolella, ja avoimia he olivat. Saatika kun tullaan ysärin puolelle. Jotenka tuntui hassulta tuo alkup kommentit, että ysärillä naisia kohdeltiin nii huonosti ettei voinut olla edes avoin plaa plaa plaa.
Olen syntynyt -91. Menkat kun alkoi 11-vuotiaana, kerroin heti äidille. Vessan kaapissa oli aina siteitä. Meitä oli kolme tyttöä perheessä
Isää en olisi kehdannut pyytää ostamaan siteitä. Nykyään ehkä kehtaisin, jos olisi pakko.
Jonkinlainen häpeä siinä on, koska nykyäänkin jos menen kauppaan niin tunnen kummallista rohkeutta ja kapinaa siinä, että kuljen avoimesti sidepaketti korissa. Tuossa eräänä päivänä kävin kaupassa ostamassa siteiden lisäksi vain pari muuta asiaa eikä ollut kassia mukana, enkä viitsinyt ostaa muovikassia. Kuljin sitten sidepaketti kädessä autolle ja tunsin itseni voittajaksi. Vähän ristiriitainen olo siitäkin, koska ei sen paketin kantamisen pitäisi tuntua miltään. Mutta niin vaan tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa nyt ero, 50-luvun teinien äiti oli syntynyt 1900-luvun alussa. 1990-luvun teinien äiti 50-60 -luvuilla.
Anteeksi vaan, minulta tuntuu ihan keksityltä että 80-90- luvun teinit eivät olisi tietäneet mitään mistään, äidit uskovaisia tai tyhmiä, siteitä ja rintaliivejä ei ostettu?
Teinit toki lukivat lehdistä ja saivat tietoa kavereilta. Jotkut äidit (aika monet jopa) silti päättivät tehdä asiasta hävettävän numeron ja vaikeuttaa lastensa elämää, koska pystyivät. Miksi, sitä emme saa varmasti ikinä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Kyllä -81 syntyneen tyttären kansa noista puhuttiin, hankittiin tarpeet ja liivit. Perheen pojat pitivöt myös ihan luonnollisina noita asioita. Ei heiltäkään tietoa salattu.
Koulussa myös 90-luvulla terveydenhoitaja keskusteli joka tytön kanssa erikseen, joku oisko ollut 7. Luokka. Hän oli kysellyt noista jutuista, voiko äidin kanssa puhua jne. Tytär oli kertonit saaneensa tietoa äidiltä, kirjoista ja tyttöystävien kanssa keskustelivat.
Aloitus vaikuttaa provolta, 50-luvulla ehkä tommosta kun ap kuvaili. Mutta en noin säkissä ollut minäkään 50-luvun lapsena, siteitä ostettiin kaupungissa käydessä, riepuja tietysti myös etenkin kotona. Rintaliivit sain, mitä ne nyt sen ajan liivit olivat. Siinä on asiat parantuneet varhaisteinienkin suhteen.
Sinun kokemuksesi ovat sinun, muilla on muita.
Tässä tulee selväs
Osa häpeästä liittyy juuri tähän, että piti hävetä kahta asiaa:
1) Kuukautisia ja kasvamista (äitini, -54 syntynyt juuri tällainen mitä muutkin ovat kertoneet)
2) Sitä, että meillä ei ollut äidin kanssa sellaiset välit kuin julkinen narratiivi esitti oikeaksi: "voit keskustella äitisi kanssa ja kysyä häneltä x, y ja z".
Hävetti se, että meillä oli sellainen kauhea koti ja etten ollut sen avoimen ja modernin ilmapiirin arvoinen. Hävetti se, että minulle ei ostettu siteitä eikä rintsikoita, puhumattakaan liikuntavaatteista. Aina kun jostain luki näitä pikkusieviä kuinka sitä ja tätä, niin koin häpeää ja ulkopuolisuutta.
Ulospäin piti esittää, että tietysti kotona on kaikki hyvin, koska kotiasioista puhuminenkin oli kodin perinnön mukaan se "viimeinen teko", absoluuttinen tabu.
Oma äitini toisti käytöksensä suoraan ammoisilta ajoilta, mikään vuosikymmenten kulttuurimuutos ei ole häneen tarttunut hitustakaan. Hän on edelleen kuin reliikki ajoilta ennen sotia.
Syntynyt 70-luvulla pienessä maalaiskunnassa. Koulussa oli ala-asteella kuukautisista ja seksistä tunnit niin koko luokalle bilsassa kuin erikseen tytöille ja pojille liikunnassa. Yläasteella taas kaikille ihmisen biologia sekä terveystiedon tunneilla. Myös terveydenhoitaja veti jonkin tunnin. Kotona puhuttiin kuukautisista ja siteet olivat vessan kaapissa. Ei niitä hyitelty eikä väistelty.
Niin ja jos oikein ollaan rohkeita, niin ilman vaatteita!
Ei nääs ole mitään hävettävää!