Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Järkyttävää, miten kaltoin monia teistä on lapsena kohdeltu! Olen syntynyt vuonna -74 ja äitini oli hyvin vähäsanainen kuukautisista. Kertoi niistä kuitenkin sen minimin, osti siteet, neuvoi käytön, alapesun tarpeellisuuden ja miten käytetyt siteet hävitettiin (meni saunan pesään poltettaviksi). Veritahrojen pesunkin opasti eikä moittinut niistä. Ilmassa kuitenkin leijui vaivautuneisuus ja jonkinlainen piilottelu tai häpeä. Onneksi parhaan kaverin äiti oli paljon avoimempi ja oli selittänyt kaiken vuolaasti kaverilleni ja hän sitten kertoi kaiken minulle. Koulussakin näitä asioita jossain vaiheessa käsiteltiin, meillä oli nuori naisopettaja.
Omat tyttäreni eivät häpeile kuukautisiaan. Olen heille pienestä pitäen kertonut avoimesti naiseksi kehittymisestä sitä mukaa, kun on ollut ajankohtaista tai ovat kyselleet. Heidän isänsäkin on ostellut siteitä kaupasta eivätkä tyttäret ole häpeilleet niitä pyytää (tarkkaan selostaneet minkälaisia pitää ostaa). Että ehkä se häpeilyn ketju ainakin tässä suvussa on katkennut.
Kaikkea hyvää teille naisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka yläasteella (~97) suuren koulun kovistyttö pilke silmäkulmassa reteesti vetäisi käytävällä siteen ilmoille ja suureen ääneen ilmoitti lähtevänsä vaihtamaan "vit**rättiä". Hän myös uskalta niissä rivikopeissa lorottaa pissat pönttöön estottomasti ja oikein äänekkäästi kiskaista siteen irti häpeilemättä rapinoita.
Hänellä oli jotenkin kauheat kotiolot ja oli isoja ongelmia. Ehkä siksi nauroi vain näille keksityille häpeille.
Hänestä tuli myöhemmin talousjohtaja lähikaupunkiin, josta olin iloinen. :) Kävi kauppakorkean, hän josta ei opejen mukaan pitänyt tulla mitään.
Ja siis tämä show osaltaan purki omaa häpeääni kun sai nauraa.. Opet luonnollisesti paheksui, olisi pitänyt olla siveä ja olla "jotain häpyä".
Mietin myös että olisipa meillä ollut joku yhtä rohkea tyyppi. Varmaan tuolla sekunnilla häpeä poistui kaikkien päältä kuukautisiin liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä toistuu käsitys että juuri etenkin miehiltä ja isiltä pitää kuukautiset salata ja etteivät he tiedä niistä mitään?
Ihan biologinen asia, on todella ihmeellistä jos naimisissa oleva mies, raskaudet nähnyt, teinien isä muka ei tietäisi näistä.
Kuten taisin kertoakin, kyllä mun 40-luvulla syntynyt mies osti siteitä niin minulle kuin sittemmin tyttärille jos hän meni kauppaostoksille.
Poikani kertoi kun tyttärelleen oli alkanut, olikohan niin että ostivat jonkun lahjan hänelle.
Olemmeko siis tosi poikkeuksellista sukua kun ihmisen biologia ei ole hähmäistä ja iljettävää?
Olette.
Kotona ei sopinut olla millään tavoin läsnä "naisten vaivat".
Mulle on pari poikaystävää mölisseet "hyiii", "en halua kuulla enempää kiitos", "vie ne (puhtaat siteet vessassa) sieltä muualle" j
Ihmeellisiä poika. Meillä kyllä oli siteen ihan esillä vessassa ja ei niitä mitenkään peitelty. Siellä ne näki sekä poika , että mies, eikä niistä sanomista tullut. Esikoistyttö soitti töihin, kun kuukautiset oli alkaneet ja valistin häntä , että siteet on kaapissa ja jos maha on kipeä särkylääkettä pitää ottaa.
Ei niistä sitten sen kummemmin puhuttu. Nuoremmat sisarukset sitten varmaan ymmäsivät ottaa niitä siteitä sieltä kaapista, koska olivat ne siellä elämänsä alusta asti nähneet.
Mä olin niin tyhmä äiti, että en edes ymmärtänyt ajatella, että milloin tytöillä voisi kuukautiset alkaa saatika, että olisin mitenkään huomioinut rintojen kasvun, mutta ei noita asioista kyllä mitenkään hävetty.
Ite kehityin myöhään ja kuukautisetkin taisi alkaa vasta 15 vuotiaana ja ekat rintsikat sain isoltasiskolta joululahjaksi , niihin olemattomiim rintoihin.
Omat lapset on syntyneet 90-luvulla ja en jotenkin osannut ajatella koko asiaa (kuukautiset ja rintaliivit) kuin vasta niin myöhään, että tytöt oli tainneet asiat jo omatoimisesti hoitaa. Toivottavsti eivät ajatelleen, että äiti häpesi asoista, eikä siksi puhunut.
Mulla alkoi menkat 10-vuotiaana 1999 ja vaikka silloin oli jo ohuita siteitä, äiti osti vaan jotain superpaksuja kahisevia. Niitä sain aina niin vähän, ettei riittänyt ja pidensin sitten vaihtoväliä. Hyi. Rintsikat sain kaksi vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen. En tajua, miksi äiti osti niitä vain yhdet. Olivat sitten ihan hikiset ja likaiset. Pesin itse käsin jollain pulverilla, josta sain pahat iho-oireet. Mutta minkäs teit kun ei opastettu yhtään.
Sinulle:
"Omat lapset on syntyneet 90-luvulla ja en jotenkin osannut ajatella koko asiaa (kuukautiset ja rintaliivit) kuin vasta niin myöhään, että tytöt oli tainneet asiat jo omatoimisesti hoitaa. Toivottavsti eivät ajatelleen, että äiti häpesi asoista, eikä siksi puhunut."
Mitä jos kysyisit heiltä asiasta, että miten kokivat? Jos tunnet häpeää keskustelun avauksesta, niin on hyvä pohtia että miksi.. Minulle tulee olo, että menet vähän tyhmyyden taakse piiloon. Tsemppiä!
Kai sitten jotain vanhakantaisa äitejä on ollut. Tyttäreni 81 syntynyt, jonkun leirillä oli yks ihmetellyt kun tytöllä oli joka päiväksi puhtaat alusvaatteet ja sukat, ei meidän äiti antaisi noin paljon pyykkiä tehdä. Olen 46 maalla syntynyt mutta sielläkin äiti opetti puhtauteen ja peseytymiseen, ulkovessat ja kantovesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka yläasteella (~97) suuren koulun kovistyttö pilke silmäkulmassa reteesti vetäisi käytävällä siteen ilmoille ja suureen ääneen ilmoitti lähtevänsä vaihtamaan "vit**rättiä". Hän myös uskalta niissä rivikopeissa lorottaa pissat pönttöön estottomasti ja oikein äänekkäästi kiskaista siteen irti häpeilemättä rapinoita.
Hänellä oli jotenkin kauheat kotiolot ja oli isoja ongelmia. Ehkä siksi nauroi vain näille keksityille häpeille.
Hänestä tuli myöhemmin talousjohtaja lähikaupunkiin, josta olin iloinen. :) Kävi kauppakorkean, hän josta ei opejen mukaan pitänyt tulla mitään.
Ja siis tämä show osaltaan purki omaa häpeääni kun sai nauraa.. Opet luonnollisesti paheksui, olisi pitänyt olla siveä ja olla "jotain häpyä".
Mietin myös että olisipa mei
Tuo tarina on muuten hyvä, mutta tuossakin tyyli, jolla kuukautisista puhuttiin, eli side on "Vitt**rätti" on kuitenkin juuri sitä, että, jokokuukautisista puhuminen on liian "härskiä" kun se toinen tyyli on sitten liian häpeilevää. Noista asioista pitäisi pystyä puhumaan ilman ronskuitta tai häpeilyä, ihan vaan luonnollisena asiana.
Toki tuossa tuon sanoja on nuori tyttö niin hänelle sallittakoon röyhkeäkin tyyli, kun asia kuitenkin oli hyvä.
Mulla ihan samoja kokemuksia. Syntynyt - 92. Vielä varhaisaikuisuudessa joskus parikymppisenä hävetti ostaa siteitä tai rintaliivejä, puhumattakaan kondomeista. Mutta olen onneksi päässyt näiden asioiden yli ja nykyään ostan vaikka 10 pakettia siteitä ja ne voivat olla ostoskorin päällimäisenä aivan hyvin ja kun vaihda siteen missä tahansa, en yritä enää avata mahdollisimman äänetömästi sidettä ja vetää vessaa samaan aikaan kun laitan siteen roskikseen, jotta roskiksen ääni ei kuulu tms. vaan rapistelen ihan kunnolla ja vapaasti, aivan sama. Tyttäreni on vasta vauva, mutta aion ostaa hänelle monenlaista eri kuukautissuojaa ja jutella kuukautisista, kertoa omista oireista ja mistä suojista itse tykkään ym. Aion viedä hänet rintaliiviostoksille ja kertoa mitä erilaisia malleja on ja mistä vaikka itse pidän. Seksistäkin aion puhua ihan normaalisti, ikätason mukaan pikkuhiljaa, mutta asiallisesti ja avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitten jotain vanhakantaisa äitejä on ollut. Tyttäreni 81 syntynyt, jonkun leirillä oli yks ihmetellyt kun tytöllä oli joka päiväksi puhtaat alusvaatteet ja sukat, ei meidän äiti antaisi noin paljon pyykkiä tehdä. Olen 46 maalla syntynyt mutta sielläkin äiti opetti puhtauteen ja peseytymiseen, ulkovessat ja kantovesi.
Juuei. Vaatekerran vaihtopäivä oli lauantai, myös sukkien ja alushousujen. Siksi ohivuodot oli painajainen ja niitä salaa pestiin lavuaarissa häpeästä kankeana.
Terveisiä Kangasalta -83
Kuukautiseni alkoivat kasarin lopussa. Siteiden puute, talouspaperista ja vessapaperista tehdyt siteet ja jopa kankaiset tamppoonit ( ohje oli jossain 60-lukua kuvaavassa kirjassa) olivat arkipäivää. Liivit sain 2 vuotta liian myöhään. Mitään ei kerrottu kotona. Pesin käsin alkkareita ja kuivattelin niitä kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuei. Vaatekerran vaihtopäivä oli lauantai, myös sukkien ja alushousujen. Siksi ohivuodot oli painajainen ja niitä salaa pestiin lavuaarissa häpeästä kankeana.
Terveisiä Kangasalta -83
Ajatella, äiti 1903 syntynyt oli tarkka siisteyden päälle, sauna oli lauantaina mutta kyllä siinä välillä peseydyttiin, etenkin jos "kylille" mentiin ja puhtaat vaatteet. Vaikkei niitä paljon ollut,teini olin 50-luvun lopulla.
Äitini sanonta, kell on riihirytkyt (kotitöitä tehtiin huonoissa vaatteissa) sill on kirkkokimputtimet.
Sillä, että lapsi jätetään yksin häpeään kuukautis- ja seksiasioiden kanssa, voidaan kasvattaa lapsen luonnetta siihen, kun hän kuitenkin tulee jäämään yksin monien muidenkin haastavien asioiden kanssa, kuten esim. Jumalan ja kuoleman kohtaaminen.
On se salailu aiheuttanut häpeää itsellekin, erityisesti kun ei ole ollut ketään kenen kanssa jakaa sitä asiaa. Kauhean kivuliaatkin ja ainoana tyttönä perheessä, jouduin aina häveliäästi piilottamaan sen. Kerran epähuomiossa jäi verta pönttöön ja veli kysyi onko se minun verta. En tiennyt näistä asioista yhtään mitään ilman koulua ja niitä sidemainospaketteja mitä tuli postista. Olisi äiti voinut avata sanaista arkkuaan kun kerran itsekin nuorena jopa pyörtyili ja oksenteli kuukautisten aikaan.
Koko siteiden myyntistrategia on muuttunut, kun on alettu myydä ulkomaisia merkkejä jotka ovat kauniisti yksittäispakattuja. Perinteisesti halvat kotimaiset on olleet juuri niitä järkevän tönkköjä 10 kpl pussissa. Joskus 80-luvulla alkoi näkyä muutosta, mutta oli niissä hintaakin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka noloa oli, jos katseli isän kanssa telkkaria ja tuli terveyssidemainos, teki mieli kaivautua maan alle.
Oliko se nyt siteet vai kondomit, mitä ei haluttu näyttää tv-mainoksissa juuri tämän takia. Joskus 90-luvun alussa.
Että nolous koski koko kansaa, aikuisiakin.
Ei ihme, että olemme ahdistunut ja sosiaalisesti kömpelö kansa.
Häpeän kangistama.
Varmasti ei ole kuukautiset ja rintaliivit ainoa syvä häpeän kohde. Näkeehän sen ettei moni poika osaa koskettaa luontevasti hellästi, äidit ja isät ei halaa lämpimästi aikuisia lapsiaan tai lapsenlapsiaan. Ei puhuta vaikeuksista avoimesti.. Häpeää vain.
Vierailija kirjoitti:
Pienillä paiikkakunnilla oli hävettävää mennä kauppiaalta ostamaan siteitä. Ei minusta ole mitään naurettavaa, miten nuorena olen elänyt hyvin häpeän tunteen kanssa. Ei siihen auttanut mikään feminismi, eikä se vapauttanut omaa häpeää. Minäkin säilöin käytettyjä siteitä omassa kaapissa ja sitten salaa vein ne saunanuuniin palamaan.
Ehkä suurin punastumisen syy oli tämä ruumiin kasvaminen aikuiseksi, kun mieli oli voelä ihan lapsen.
Nykyään saattavat jo 11 vuotiaina saada kuukautiset.
Miten niin jo 11v?
11v on ollut jo vuosikymmeniä aivan tavallinen kuukautisten alkamisikä. Nykyään normaaliksi alkamisiäksi taidetaan luokitella 9-15v.
En siis olekaan ainoa häpeällä tynnyrissä kasvatettu.
Mäkin olen näitä ysärin kasvatteja ja kyllähän sen ajan vanhemmilla oli jo kaikki tieto saatavilla lasten normaalista kehityksestä ja kasvatuksesta mutta ilmeisen moni vanhempi mielummin valitsi tuon nöyryyttämisen ja häpäisyn.
Vai oliko silloin yleisenä kasvatussuosituksena ettei tueta normaaleja kasvu-ja kehitysvaiheita vaan päinvastoin jopa pyritään jarruttamaan niitä?
Vierailija kirjoitti:
Koko siteiden myyntistrategia on muuttunut, kun on alettu myydä ulkomaisia merkkejä jotka ovat kauniisti yksittäispakattuja. Perinteisesti halvat kotimaiset on olleet juuri niitä järkevän tönkköjä 10 kpl pussissa. Joskus 80-luvulla alkoi näkyä muutosta, mutta oli niissä hintaakin.
Piti oikeen googlata miltä ne on just joskus tohon aikaan näyttänyt ja juu aika surullisia pakkauksia oikeesti. Vessapaperi on noita arvokkaammin pakattu nykyään 🥺
En saanut rintaliivejä ja niinpä törröttävät rintani joutuivat yläasteella poikien kipeiden kopelointien kohteeksi. Yksikin tarttui niin lujaa kiinni että itkin kivusta.
Olisinpa saanut rintsikat tai topin.
Tyttö shokissa VM.82