Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
261/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla syntynyt. Äiti kertoi tyttärelle sen mikä oli pakko tietää ja osti jotain valtavan kokoisia tyynyjä. Hänellä oli itsellään jonkinlainen vyösysteemi, onneksi ei tarjoonnut mulle sellaista. 

Ja ostihan se "liivit", sellaiset nuorisomallit jolla sai rinnat aivan littanaksi, ettei pojat innostu. Ostin viikkorahoilla paremmat, jotka sitten puin välillä kaverin kotona. Kaverin kotona oltiin sallivia. Kun kaverin kanssa meni välit poikki, en viitsinyt hakea niitä sieltä. Venyttelin ne littanat aivan muotopuoliksi että nistä edes vähän näkyisi läpi. 

VAnhemmat olivat mielestään hyvin moderneita ja tiedostavia ja siksi sukupuoliterveyttä (lähinnä sp-sairauksia ja ongelmia)  käsittelevä kirja -50luvulta siirtyi vaivihkaa kirjahyllyn alahyllylle. Turhaan koska olin lukenut sen jo silloin kun se oli ylähyllyllä, saanut ikuiset traumat syyläisistä hepeistä ja visvaisista pilluista.

Pikkuveli sitten pölli kirjastosta toisen kirjan joka oli suunnattu nuorille ja luettiin se salaa, pikkuveli tietenkin palautti sen mutta jäi kiinni. Selitti krijastotädille krokotiilinkynel silmässä että vanhemmat ovat hyvin ahdasmielisiä, ja siksi pölli, ja oli sitä paitsi palauttamassa. Kirjastotäti ei sitten soittanut vanhemmille vaan taputti poskelle.

Jossain vaiheessa oli koulussa terveysopetusta jossa siis yhdellä tunnilla punasteltiin läpi tämä aihe jonka kaikki olivat jo salaa opetelleet ulkoa. Jumppamaikka (myös poikien puolell) painotti paljon enemmän niitä kuntoilusivuja. Nämä lisääntymissivut kuitattiin lähinnä että näin niitä vauvoja tulee ja pitäisi siksi pidättäytyä tämän ikäisenä ja sen jälkeenkin käyttää ehkäisyä jos on oma pitkäaikainen pari jonka kanssa ollaan ehkä jo kihloissa, ettei tarvitse itseään pilata heti ensimmäisen poikaystävän kanssa.  

Vierailija
262/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini hoiti nämä asiat mielestäni ihan hyvin 2000-luvun taitteessa. Kuukautiseni alkoivat melko nuorena, ala-asteiässä, joten etukäteen olin kyllä huonosti valmistautunut eikä kukaan ollut ymmärtänyt aihetta ottaa vielä puheeksi kotona. Äitini kuitenkin hoiti tilanteen asiallisesti, neuvoi lyhyesti tärkeimmät käytännön asiat kuukautisiin ja siteiden käyttöön liittyen eikä jättänyt sellaista vaikutelmaa, että aiheeseen olisi liittynyt erityistä salailua tai häpeää. Sama juttu muiden murrosikään liittyvien muutosten kanssa, esimerkiksi ensimmäiset "rintaliivini" eli lyhyen alustopin äitini oli hankkinut minulle oma-aloitteisesti riittävän varhaisessa vaiheessa. Murrosikään, seksuaalisuuteen jne. liittyviä aiheita äitini yritti myöhemmin säännöllisesti ottaa puheeksi, ja vaikka sävy olikin varovainen ja pidättynyt, en saanut siitäkään mitenkään häpeällistä tai hyssyttelevää vaikutelmaa.

Sen sijaan tamponien käyttö tuntui tuolloin - joko maailmanajasta tai melko nuoresta iästäni johtuen - olevan enemmän 'tabu' kuin kuukautiset yleensä. Äitini muistan yllättyneen ja menneen vähän vaikeaksi, kun tuolloin ala-asteikäisenä heti ensimmäisten kuukautisteni aikana ilmoitin, että en pidä siteistä ollenkaan ja haluan kokeilla tamponeita. Sinänsä asiallisesti äiti kiinnitti huomiota mahdollisiin riskeihin, mutta mainitsi muistaakseni myös siihen suuntaan, että tamponien käyttö niin nuorena olisi muutenkin vähän erikoista. Näin kuitenkin tein omine neuvoineni, ja äiti kyllä hankki jatkossa mukisematta myös tamponeita kotiin. Aiheeseen ei sen koommin kotona palattu, mutta muisto tamponeihin liittyvästä kulmien kohottelusta jäi mieleeni. Muistelen, että myös koulukavereideni keskuudessa tamponit ja niiden käyttö herättivät jonkinlaista kihinää ennen yläasteikää. Siis siinä mielessä, että jonkun esimerkiksi arveltiin 'käyttävän varmasti tamponeja', ja sen olevan sitten jollakin tavalla isompikin skandaali kuin siteiden käyttö tai kuukautiset yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä näitä vanhempia vaan on jotka ei tänäkään päivänä kykene suhtautumaan normaalisti mihinkään kehon normaaliin toimintoihin. Vessakäyntejä, vessapaperin kulutusta, mitä siellä tehdään pitää ääneen ihmetellä ja kommentoida ja hihitellä jos jotain ääniä kuuluu ja jos kestää liian kauan.

Joo on olevinaan rentoa huumoria mutta ei *ittu jaksa kuunnella mitään hihihihi kävitkö kakalla. 

Tuohan kuvailusi on juuri sitä mitä naiset täällä toivoo. He haluavat, että kuukautisista ja likaisista pöksyistä puhutaan ääneen kun sellaiset on. Vaikeneminen noissa tilanteissa olisi häpeän lietsomista.  

Joten kun joku kysyy kävitkö kakalla, teillä ei ole kuukautishäpeää mitä alotusessa itketään.

Tottakai nyt pitäisi jokaisen vanhemman kyetä puhumaan tyttärelleen neutraalisti kuukautisista ja muista kehon toiminnoista ilman häpäisyä ja naureskelua. Ei noita keskusteluja nyt missään ruokapöydässä perheen kesken pidä käydä vaan silloin kun aika ja paikka on sopivia.

Ja mielestäni normaaliin suhtautumiseen ei kuulu mitkään kyselyt kenenkään kakalla käynneistä saati sille naureskelusta. 

Vierailija
264/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -80 ja omat menkat alkoi joskus 13-14v vasta. Samoihin aikoihin muistelen rintsikoitakin jo ostaneeni. Ei niistä puhuttu kotona vaikkei myöskään ilkuttu tai irvailtu jne. Asia josta ei puhuttu. Kaverin kanssa käytiin testailemassa ja ostamassa rintsikoita, samoin siteitä. Yhä edelleen saman kaverin kanssa puhun menkoista, rintsikoista, kk-suojavaihtoehdoista jne asiasta eniten, siitä on jäänyt joku yhteys. En koe häiriintyneeni, suuri merkitys varmasti juuri tällä että oli ystävä/iä. Kotona eikä mielestäni koulussakaan keskusteltu, ehkä joku terveystiedon tunti oli kiusallisesti kasilla tai ysillä.. kuka niistä mitään kuuntelee vaan kiusaantunut se tunnelma oli.

Samoin postissa tuli 9.lkn aikana joku ehkäisylehtinen ja sisälsi kortsun, sen vanhemmat ottivat pois. Eikä mistään seksistä todellakaan keskusteltu eikä ole ikinä sen jälkeenkään keskusteltu vanhempien kanssa. En haluaisikaan keskustella.

Mä oon syntynyt -79 ja muistan tuon postissa tulleen kortsunäytteen. Tai siis itsehän en sitä koskaan saanut. Koulussa siitä oli jotain puhetta, ja tajusin että vanhempani olivat ilmeisesti napanneet sen salaa pois postin seasta. Koska eihän nyt 9-luokkalaiselle tytölle mitään kortsunäytettä, herranen aika miten syntinen ajatuskin! Olin kyllä henkisesti tosi lapsellinen vielä silloin ja ujo ja arka, seksi oli todella kaukainen ajatus... Mutta ihan kiva sitä näytettä olisi varmaan ollut tutkia, jos sen olisi käsiinsä saanut. Vanhemmat varmaan kuvittelivat että ryntään oitis sekstailemaan jonkun hunsvotin kanssa jos saan kortsun käsiini. 🙄

Vierailija
265/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan tamponien käyttö tuntui tuolloin - joko maailmanajasta tai melko nuoresta iästäni

Tampooneista on löytynyt raskasmetalleja, kuten lyijyä, kadmiumia ja arseenia.  

Joten tuskin oli haitallista vaikka niitä ei kasvana nuorena käyttänytkään.

Vierailija
266/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä näitä vanhempia vaan on jotka ei tänäkään päivänä kykene suhtautumaan normaalisti mihinkään kehon normaaliin toimintoihin. Vessakäyntejä, vessapaperin kulutusta, mitä siellä tehdään pitää ääneen ihmetellä ja kommentoida ja hihitellä jos jotain ääniä kuuluu ja jos kestää liian kauan.

Joo on olevinaan rentoa huumoria mutta ei *ittu jaksa kuunnella mitään hihihihi kävitkö kakalla. 

Tuohan kuvailusi on juuri sitä mitä naiset täällä toivoo. He haluavat, että kuukautisista ja likaisista pöksyistä puhutaan ääneen kun sellaiset on. Vaikeneminen noissa tilanteissa olisi häpeän lietsomista.  

Joten kun joku kysyy kävitkö kakalla, teillä ei ole kuukautishäpeää mitä alotusessa itketään.

> pöksyt

Vierailija
267/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun saa omaa häpeäänsä tuoda julki, ei olisi tarvinnut hävetä.

Sitten oli maalla ja  muuallakin ulkovessoja. Koulussakin oli ulkovessa ja kaikki oli rivissä siinä isossa puuseessä.

Niin miten sen verentulon olisi voinut estää. Sekin tuntui nololta. Isommat tytöt vahtivat ovella, että sai edes heidän kaverinsa käydä rauhassa vessassa. Miten sen pienen kassin kanssa ilkesi edes koulun pihalla kulkea.

Nyt on kaikki niin vapaata. Ehkä yöunetkin on niiltä ajoilta jatkuneet huonoina, mutta silloin jaksoi ne muutamat päivät yöllä varoa, ettei petiin mennyt. Kylässäkin yövyttiin, ei se niin helppoa ollut.

90-luvulla josta tässä keskustelussa kerrotaan, ulkovessat??  Maalaiskoululaisetkin jo kuljetettiin kyläkeskusten isoihi

Meillä koulussa oli sisällä vessana rivi ovettomia koppeja. Onneksi vaihtui koulu ennen kuukautisten alkamista. Eikä toki mistään käsisuihkuista tiedetty koulussa. 

Vierailija
268/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kokemus oli ihan neutraali. Muistaakseni lähinnä vaan säikähdin sitä ja menin itkien kertomaan äidille että oon vakavasti sairas (ja siis tästä oltiin kyllä puhuttu niin en tiedä miksi tämä oli ensimmäinen ajatus mikä itselle tuli) ja asia sitten ratkaisi itsensä lol.

Muistan kuitenkin kuinka yhdellä kaverilla oli juuri näin, että ei saanut puhua mitään mistään tähän murros-/teiniikään liittyvästä. Kaveri ja hänen sisaruksensa olivat tosi infantilisoituja ja heidän vanhemmat kohtelivat heitä kun pikkulapsia vielä pitkälle lukioon asti, että veikkaan näiden liittyvän toisiinsa. Muistan kun kaveri puhui aina pikkupöksyistä ja kauhisteli kun kerroin joskus lukion ekalla olevani ihastunut. Tätä kirjoittaessa muistui mieleen kanssa, se että heillä oli paljon kaikkia vessapaperiin liittyviä sääntöjä kanssa, mutta en kyllä koskaan niitä noudattanut heillä käydessä lol. Muuten mukavat vanhemmat tosin :3

Vierailija
269/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai neuvoa veritahrojen poistamisessa.

Kyllä minä ainakin osasin itse huuhdella veriset alushousut hanan alla. En tarvinnut äitiä siihen. Kuivattelin ne huoneessani ja vein sitten pyykkikoriin.

Kaikki eivät ihan heti keksi, että veriset vaatteet puhdistuvat   parhaiten kylmällä vedellä .

No mitä väliä vaikka niihin joku tahra pesusta huolimatta jäikin? Olet nyt aikuinen ja voit ostaa uudet alushousut jos nykyiset sotkeentuu.  

Ei meillekään opetettu mitään kummempaa hygieniaa, peseydyin  yläasteiässä ehkä pari kertaa viikossa. Veden käyttö oli säännösteltyä. Haisin taatusti pahalta vaikka deodorantit oli käytössä.

Opin 16 vu

En edes muista miten usein tuota tapahtui, että huuhtelin itse alushousujani. Mutta tuskin vein niitä kylpyhuoneeseen kaikkien pällisteltäväksi. Meillä oli iso perhe, minullakin viisi veljeä.  

Kuuluu minusta ihan sivistykseen, että alushousuja ei leuhotella kaikkien näkyvillä. 

Menee vähän ohi aiheen, mutta kävin kerran katsomassa yhtä vuokra-asuntoa, niin siellä oli keskellä pientä kylpyhuonetta jätetty kuivumaan asukaan string-pikkuhousuja.

Vierailija
270/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle kokemus oli ihan neutraali. Muistaakseni lähinnä vaan säikähdin sitä ja menin itkien kertomaan äidille että oon vakavasti sairas (ja siis tästä oltiin kyllä puhuttu niin en tiedä miksi tämä oli ensimmäinen ajatus mikä itselle tuli) ja asia sitten ratkaisi itsensä lol.

Muistan kuitenkin kuinka yhdellä kaverilla oli juuri näin, että ei saanut puhua mitään mistään tähän murros-/teiniikään liittyvästä. Kaveri ja hänen sisaruksensa olivat tosi infantilisoituja ja heidän vanhemmat kohtelivat heitä kun pikkulapsia vielä pitkälle lukioon asti, että veikkaan näiden liittyvän toisiinsa. Muistan kun kaveri puhui aina pikkupöksyistä ja kauhisteli kun kerroin joskus lukion ekalla olevani ihastunut. Tätä kirjoittaessa muistui mieleen kanssa, se että heillä oli paljon kaikkia vessapaperiin liittyviä sääntöjä kanssa, mutta en kyllä koskaan niitä noudattanut heillä käydessä lol. Muuten mukavat vanhemmat tosin :3

Niin tää oli tosiaan 2000/2010 lukujen vaihteessa

Vierailija
271/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -91 ja kuukautiseni alkoivat kun vanhempani olivat reissussa. Mummo hoiti meitä ja menin kertomaan asiasta pikkusiskolleni ja mummolleni, joka vähän häkeltyi mutta reagoi neutraalisti ja neuvoi soittamaan vanhemmilleni ulkomaille. Kerroin äidilleni uutiset ja muistan että äiti oli alkuun ihan ihmeissään (olin 11-vuotias) ja seuraavaksi pyysi isän puhelimeen. Yhdessä he alkoivat onnittelemaan ja kyselemään vointiani ja äiti neuvoi mistä löytyy tarvittavat suojat ja että muistan pyytää särkylääkettä jos on tarve. Rakas äiti ja isä, lämmöllä muistan tuonkin hetken <3

Vierailija
272/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista miten usein tuota tapahtui, että huuhtelin itse alushousujani. Mutta tuskin vein niitä kylpyhuoneeseen kaikkien pällisteltäväksi. Meillä oli iso perhe, minullakin viisi veljeä.  

Kuuluu minusta ihan sivistykseen, että alushousuja ei leuhotella kaikkien näkyvillä.

En nyt tiedä onko se "leuhottelua kaikkien näkyvillä", jos kaikkien perheenjäsenten pyykit on samassa tilassa kuivumassa. Ei mua häiritse edes naapuriperheen kuivaushuoneessa roikkuva pikkupyykki, vaikka itse en viitsi meidän alusvaatteita viedä sinne.

Vierailija
273/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä onko se "leuhottelua kaikkien näkyvillä", jos kaikkien perheenjäsenten pyykit on samassa tilassa kuivumassa. Ei mua häiritse edes naapuriperheen kuivaushuoneessa roikkuva pikkupyykki, vaikka itse en viitsi meidän alusvaatteita viedä sinne.

Jotenkin uskallan väittää että tuossa tilanteessa ne miesten boxerit on kuitenkin ihan kaikkien näkyvillä, eikä piilossa omassa huoneessa sivistyneesti lol

Vierailija
274/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin uskallan väittää että tuossa tilanteessa ne miesten boxerit on kuitenkin ihan kaikkien näkyvillä, eikä piilossa omassa huoneessa sivistyneesti lol

Veikkaan myös, että siellä on ollut kaikkien muiden perheenjäsenten alusvaatteet sievästi rivissä, paitsi ne yhdet salaa käsinpestyt veriset pikkarit. Jotka siis ihan avoimesti pestiin itse ja kuivattiin omassa huoneessa ennen yleiseen pesuun viemistä.

Vierailija
275/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut, vaan alushousut oli yleensä jonkun lakanan takana kuivumassa. Niin miesten kuin naisten.

Vierailija
276/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun murkkuikä osuin 60-luvun alkuun. Se oli sellaista aikaa, ettei kotona eikä koulussa valistettu meitä millään tavalla. Kun kuukautiset alkoivat. minun oli kerrottava se äidille, että sain siteen. Äiti kysyi vain, tiesinkö, mistä oli kyse. Ei muuta. Ensimmäiset rintaliivit sain, kun olin sukulaisen vaatekaupassa kesätöissä. Sen jälkeen hankin liivini itse.

Ainoastaan kerran muistan koulussa olleen puhetta terveysopin tunnilla keskikoulun viidennellä luokalla murrosiän muutoksista ja jaettiin vihkonen kuukautisista. Meitä vähän huvitti koko homma, sillä johan me tiesimme siinä vaiheessa omakohtaisesti asiat. Kotona ei puhuttu, mutta onneksi meillä oli mukava likkaporukka, jossa oli eri-ikäisiä tyttöjä ja vanhemmat valistivat meitä nuorempia. Ja mikä parasta, he tekivät sen ihan asiallisesti.

Vierailija
277/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan myös, että siellä on ollut kaikkien muiden perheenjäsenten alusvaatteet sievästi rivissä, paitsi ne yhdet salaa käsinpestyt veriset pikkarit. Jotka siis ihan avoimesti pestiin itse ja kuivattiin omassa huoneessa ennen yleiseen pesuun viemistä.

Miten niin avoimesti pesin? Menin vessaan ja huuhtelin. En kertonut kellekkään, että verta valui ohi siteen. Miksi ihmeessä olisin niin tehnyt?  

En minäkään halua tietää mitä jälkiä kenenkin pöksyistä löytyy.

Vierailija
278/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sääliksi näitä vastauksissa, jossa koitetaan perustella että näänasiat pitäis pitää kaikesta huolimatta salaisena :(

Vierailija
279/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt -72 ja äiti oli hyvinkin avoin asioiden suhteen. siis liivien ja menkkojen.  Ekat liivit sain, kun rinnat vähänkään alkoi kasvamaan. En kehdannut käyttää. Mutta äiti osteli niitä silloin tällöin mun laatikkoon, että otat sieltä sitten, kun siltä tuntuu. Viidennellä alkoi olla jo sen verran rintaa, että oli inhottavaa esim juosta ilman liivejä... Pakkohan se oli alkaa käyttämään. Äiti oli tehnyt mulle pari pesupussia semmoisesta vauvaharsosta, että saan liivini pesuun, ettei muiden tarvii tietää. Neljä iso veljeä ja miehinen isä. ;)

Menkat alkoi 11 vuotiaana: Alavatsa tuntemuksia oli ollut jonkin aikaa ja äiti puheli, että kroppa valmistautuu kuukautisiin. Mähän olin aivan paniikissa ja hävetti. Sitten yksi päivä tulin koulusta niin veskissä käydessä huomasin tuhrineeni pöksyt. Paniikissa huusin äitiä, muttei tuo heti päässyt, kun imetti tuoretta pikkusiskoa. Huuteli vaan tule tänne sanomaan..

Pelotti hirveesti mennä, kun kuvittelin vuotavani pitkin lattioita ja jalkoja... Menin siihen makkarin ovelle ja osoitin itkuisena alapäätäni. Siinä vaiheessa äiti katsoi mua todella lempeästi "alkoi vai?" Nyökkäsin. Äiti lopetti imettämisen ja tuli mua neuvomaan siteiden kanssa. Olihan niitä ennenkin läpi käyty, mutta helpotti todella paljon, kun ohjeistus tuli uudestaan.

Siteet laitetaan näin ja näin ne sitten sujautetaan tuohon roskikseen. Se roskiskin ollut siihen asti täysin näkymätön mulle. Tamponit pitää sitten itse opetella omassa rauhassa, että käytät nyt alkuun näitä. Oli sen ajan Vuokkosia, eli järjettömän paksuja. Ei vielä ollut meidän kulmilla ohutta LIbressejä. Myöhemmin äiti toi niitä Helsingissä käydessään.

Toi oli ihan hirvee paikka mulle. Mua hävetti käydä koulussakin, kun pelkäsin, että kaikki huomaa menkat. Liikuntatunneille en suostunut osallistumaan. Äiti kirjoitti kirjeen liikunnanopelle ja tämän kanssa käytiin sitten keskusteluita. Opettaja antoi mun olla sivussa sisäliikkatunnit alkuunsa. Sitten pikku hiljaa tämäkin rohkaisi mua osallistumaan. Siihen asti kun olin jumpannut sellaisessa jumppa-asussa. Uutta varmuutta sain liikkumiseen verkkareista, joka oli aika epätavallista sisäliikunnassa silloin. Vai oliko meidän luokalla sitten vaan joku oma kupla. :D

Omat tyttäret olivat vanhempia, kun menkat yleensäkään alkoi, että oli jotenkin se muukin kasvu jo mukana. Paljon reippaampia ottamaan menkat ja rintsikat vastaan. Oli heille todella luonnollista ja "olihan niitä jo odotettukin" - tyyliin.

Omalle äidille kyllä pitää antaa pisteet, että miten asiat hoiti mun suhteen. Tätä ketjua vähän oudoksuen lukenut, että kuinka moni on jäänyt yksin tuommoisen asian kanssa.

Vierailija
280/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä onko se "leuhottelua kaikkien näkyvillä", jos kaikkien perheenjäsenten pyykit on samassa tilassa kuivumassa. Ei mua häiritse edes  naapuriperheen kuivaushuoneessa roikkuva pikkupyykki, vaikka itse en viitsi meidän alusvaatteita viedä sinne.

Te olette varmasti niitä ihmisiä, jotka huutelee toisille Kävitkö kakalla yms. rajatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä