Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Meillä ei puhuttu. Olen syntynyt -87.
Äitini äiti oli opettanut aikoinaan hänelle, että noista asioista ei puhuta ääneen. Mummo syntynyt 40-luvulla.
Olin eroperheen lapsi ja asuin teini-ikäisenä isäni kanssa. Arvatkaa vaan, uskalsinko kertoa, kun kuukautiset alkoivat? No en, enkä kertonut myöhemminkään. Eivätkä vanhemmat kyselleetkään. Olettivat tietty, että ostan itse siteeni ja koulussa opetettu kaikki muu tarpeellinen. En uskaltanut ostaa siteitä kuin vasta aikuisena. Siihen asti mentiin paperia pikkareissa-meiningillä.
Ei pysty käsittämään, kun asiaa miettii jälkeen päin. Onneksi ei olleet runsaat menkat.
Omalle tyttärelle olen puhunut suoraan asioista, oikeilla nimillä. Sukupolvien häpeä saa olla ohi.
Olen kyllä surullinen siitä, kuinka jouduin aloittamaan oman naiseuteni. Koska olin yksinäinen ja vailla tyttökavereita, olin tietämätön kaikesta naiseuteen liittyvästä. Kun sitten naapurissa luin jostain naistenlehdestä kuukautisista, aloin pihistää kolikoita vanhemmiltani, ja kävin ostamassa sidepaketin lukolliseen kaappiini. Sitten kun aloin niitä tarvita, käytin samaa sidettä koko ajan. Haisin varmaan kamalalta. Jemmasin käytetyt sitten samaan kaappiin, ja vein niitä salaa koulun roskikseen. Ei olisi tullut mieleenkään kertoa äidille, eikä hän koskaan kysynyt mitään.
Häpesin kasvavia rintojani, niinpä sidoin kireän huivin niiden ympärille, ettei näkyisi mitään, ja aloin kävellä kumarassa, ettei kukaan huomaisi.
Rintsikat ostin kirkonkylältä samoin pihistetyillä kolikoilla. En niitä käyttänyt, koska se olisi paljastanut niiden olemassaolon. Ne menivät lukolliseen kaappiini, ja otin ne sieltä, kun heti keskikoulun jälkeen lähdin kotoa maailmalle.
Aikuisenakaan en koskaan pystynyt olemaan vanhempieni luona maalla sortseissa ja hihattomassa puserossa, koska häpesin omaa ruumistani. Vaikeaa oli yleensäkin pukeutua naisellisesti missään koskaan,
Tämä tapahtui 60-luvulla. Nyt vanhana olen onnellinen tämän päivän nuorten naisten puolesta, joilla ei luullakseni ole enää tällaisia kokemuksia. Ainakin toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi näitä vastauksissa, jossa koitetaan perustella että näänasiat pitäis pitää kaikesta huolimatta salaisena :(
Niin. Kyllä minä saan ääneen kertoa kun aamulla taas tuli siemesyöksy housuun . Ostaisiko äippä uudet alkkarit?
t. Nasu 14 v
Surullista että et voi isäsi kanssa keskustella tästä asiasta, eikä hän ole välittänyt tarpeeksi opastaakseen :(
Kyllä äippäkin tietää miten siemensyöksy tapahtuu kun minut on saatu alulle!
Joten äiti on hyvä ja tutkii pikkuhousuni ja kertoo miten tahra pestään.🙂t. Nasu 14 v
Hävettäisikö äitiä kuulla siemensyöksyistäni.🤔
t. Nasu 14 v
Vakavasti tässäkin asiassa! Luonnolliset asiat myös pojasta teiniksi kasvamisessa. Mutta tärkeintä on vaihtaa housut ja pestä alapää huolella lämpöisellä vedellä, sillä siemennesteen haju on kuvottava hyytyessään. Samoin on joillakin aikuisilla miehillä pesemättömät paikat ja housut haisevat happamelle. Ihan kuten tyttöjen ja naisten hygienia myös hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Pösilö. Kyse ei ollut minusta eikä mistään lääkärikäynnistä. Nämä tilanteet oli heidän työn ulkopuolella.
Kuulin kun joltakin toiselta naiselta kysyttiin tuota. Tosin tämä vessassa kävijäkin oli ronski äänekäs nainen,
Tiesit kuitenkin samantien että kyseessä on nimenomaan terveydenhoitaja ja teit siitä sitten sellaisen empiirisen päätelmän että kaikki hoitajat ovat tälläisiä ronskeja naishenkilöitä?
Missä kohtaa sanoin, että KAIKKI hoitajat ovat tuollaisia ronskeja?
Otin vain kantaa siihen, että nämä kävitkö kakalla -lausujat eivät häpeilleet ruumiintoimintojaan.
Tuollaiset jutut on vain ällöttäviä, mutta jotku on niin ronskeja, että eivät välitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä surullinen siitä, kuinka jouduin aloittamaan oman naiseuteni. Koska olin yksinäinen ja vailla tyttökavereita, olin tietämätön kaikesta naiseuteen liittyvästä. Kun sitten naapurissa luin jostain naistenlehdestä kuukautisista, aloin pihistää kolikoita vanhemmiltani, ja kävin ostamassa sidepaketin lukolliseen kaappiini. Sitten kun aloin niitä tarvita, käytin samaa sidettä koko ajan. Haisin varmaan kamalalta. Jemmasin käytetyt sitten samaan kaappiin, ja vein niitä salaa koulun roskikseen. Ei olisi tullut mieleenkään kertoa äidille, eikä hän koskaan kysynyt mitään.
Häpesin kasvavia rintojani, niinpä sidoin kireän huivin niiden ympärille, ettei näkyisi mitään, ja aloin kävellä kumarassa, ettei kukaan huomaisi.
Rintsikat ostin kirkonkylältä samoin pihistetyillä kolikoilla. En niitä käyttänyt, koska se olisi paljastanut niiden olemassaolon. Ne menivät lukolliseen kaappiini, ja otin ne sieltä, kun heti keskikoulun jälk
Täytyy sanoa, että samaa aikakautta olen kuin sinäkin. Hyvin sujuu nämä asiat nuorilta, on niin hienot lappumaiset siteet ja vaatetus saa olla kevyttä. Mutta kyllä on mennyt rintojen näyttely ja alaosan näyttely mauttomaksi. Rajansa vapaudella myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi näitä vastauksissa, jossa koitetaan perustella että näänasiat pitäis pitää kaikesta huolimatta salaisena :(
Niin. Kyllä minä saan ääneen kertoa kun aamulla taas tuli siemesyöksy housuun . Ostaisiko äippä uudet alkkarit?
t. Nasu 14 v
Surullista että et voi isäsi kanssa keskustella tästä asiasta, eikä hän ole välittänyt tarpeeksi opastaakseen :(
Joten äiti on hyvä ja tutkii pikkuhousuni ja kertoo miten tahra pestään.🙂t. Nasu 14 v
t. Nasu 14 v
Äiti hyssytteli ainakin minua kun yritin puhua omista spermatahroistani. Enkä saanut uusia alushousujakaan. :/
T. Aksu 13 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Nasu 14 v
t. Nasu 14 v
Meilläpä ei hävetä. Äiti ihan kysyi aamulla, että tuliko.
t. Jasu 15 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pösilö. Kyse ei ollut minusta eikä mistään lääkärikäynnistä. Nämä tilanteet oli heidän työn ulkopuolella.
Kuulin kun joltakin toiselta naiselta kysyttiin tuota. Tosin tämä vessassa kävijäkin oli ronski äänekäs nainen,
Tiesit kuitenkin samantien että kyseessä on nimenomaan terveydenhoitaja ja teit siitä sitten sellaisen empiirisen päätelmän että kaikki hoitajat ovat tälläisiä ronskeja naishenkilöitä?
Missä kohtaa sanoin, että KAIKKI hoitajat ovat tuollaisia ronskeja?
Otin vain kantaa siihen, että nämä kävitkö kakalla -lausujat eivät häpeilleet ruumiintoimintojaan.
Tuollaiset jutut on vain ällöttäviä, mutta jotku on niin ronskeja, että eivät välitä.
Tästä nyt tulee enemmän sellainen kuva että sua itseäsi hävettää omat ruumiintoimintosi (ja terveydenhoitajat jostain syystä lol). On totta, että normaalit ihmiset eivät kysele mitään vessajuttuja toisilta, mutta toi sun reaktio niihin on todella ekstriimi ja on vielä vähemmän normaalia. Oman kehon häpeämisessä ei ole mitään sivistynyttä olen pahoillani. Myös tää miten toistaa ronski-sanaa yrittäen hyökätä näiden terveydenhoitajien (?) naisellisuutta vastaan, kertoo sinun omista epävarmuudesta naisena (jota sinun ei pitäisi tuntea). Toivottavasti pystyt hyväksymään itsesi ja aloittaa parantumisen <3
Infoa oli, mutta ei pennin hyrrää rahaa, että olisi voinut ostaa siteitä. Rintsikoista puhumattakaan!
Ihan yksin jäin 11v runsaiden menkkojen, kipujen ja muutosten kanssa selviämään. Äiti sähisi vihaisena ja heitti yhden siteen naamalleni kun kerroin menkkojen alkaneen kuten oppaissa käskettiin..
Häpeää, arvottomuutta, traumaattisia kokemuksia.
Tästä ketjustakin olen vielä oppinut uutta kuukautisiin liittyen, koulutukseltani olen kuitenkin kauppatieteiden tohtori. :D Bidee-suihkun merkityksen opin ehkä 22-vuotiaana..
Laman aikaan moni perhe eli köyhyydessä. Mekin. Ei varmaan ollut oikeasti rahaa ostaa minullekin siteitä, mutta olisi ollut edes neutraali suhtautuminen. Muistan kuinka lukiolaiset eli nälässä kun kouluruuasta olisi pitänyt maksaa lamavuosina.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sinun tapauksessa häntä hävettää enemmän se, että olet käyttämässä aikaasi vauva.fi foorumin menkka keskusteluun lmao
Projisoit. Sinua hävettää itseäsi olla vauvapalstalla.
Niille, jotka taivastelee miten tällaista on voinut olla ysärillä tai tällä vuosituhannella:
Helposti. Lapsen fyysinen kurittaminenkin on pahoinpitelyrikos. Sen kieltävä laki tuli voimaan vuonna 1984. Silti todella moni lapsi kokee väkivaltaa vanhempiensa toimesta.
Siteiden ostamattomuus ja kuukautisista häpäisy ei ole laitonta. Sitä tapahtuu edelleen varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sinun tapauksessa häntä hävettää enemmän se, että olet käyttämässä aikaasi vauva.fi foorumin menkka keskusteluun lmao
Olen keski-ikäinen nainen, jolla on lapsia - foorumin kirjainmellinen kohderyhmä ;)
Vierailija kirjoitti:
Tästä nyt tulee enemmän sellainen kuva että sua itseäsi hävettää omat ruumiintoimintosi (ja terveydenhoitajat jostain syystä lol). On totta, että normaalit ihmiset eivät kysele mitään vessajuttuja toisilta, mutta toi sun reaktio niihin on todella ekstriimi ja on vielä vähemmän normaalia. Oman kehon häpeämisessä ei ole mitään sivistynyttä olen pahoillani. Myös tää miten toistaa ronski-sanaa yrittäen hyökätä näiden terveydenhoitajien (?) naisellisuutta vastaan, kertoo sinun omista epävarmuudesta naisena (jota sinun ei pitäisi tuntea). Toivottavasti pystyt hyväksymään itsesi ja aloittaa parantumisen <3
LoL itsellesi. Taidat olla terveydenhoitoalalla kun vedit herneen nenään.
Joku mainitsi KävitköKakalla- lauseen ja toinen väitti, että kyseiset lausujat häpeävät ruumiitaan. Otin kantaa siihen ja kerroin esimerkin ronskista hoitoalan ihmisestä, joka joskus huuteli kakalla käymisestä.
Eikä siinä ole mitään häpeämistä, että ei halua kertoa omista eritteistään muille. Edelleen pidän heitä rasittavina, jotka kertovat vaikka harrastuksissa omista vaivoistaan.
Ronski-sana ei muuten tarkoita etteikö olisi naisellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen nainen, jolla on lapsia - foorumin kirjainmellinen kohderyhmä ;)
Tarkoitettu alunperin raskaana oleville ja vauva-aikaa viettäville. Et ole keski-ikäisenä siis kohderyhmää edes.
Ai että mitä muistoja. Ei puhuttu meilläkään kuukautisista ja kauhea huuto jos oli verisiä pikkareita tai lakanoita pesussa. Siteinä oli sellaisia kauheita tuppoja ja pyysin että ostettaisiin ohuempia ja mukavampia. Se oli ehdoton ei, koska ne ovat kalliimpia. Nuo äidin suosimat tupot maksoivat sen saman 80snt mitä Pirkan ohuet siivelliset, joita toivoin olisivat maksaneet.
Ja en siis saanut ostaa myöskään omalla rahalla noita ohuita. Kerran ostin, niin äiti takavarikoi paketin (eli käytti itse). Kouluun olisi pitänyt ottaa niitä tuppoja koko iso paketti reppuun (tai olkalaukkuun, koska silloin käytettiin olkalaukkuja).
Nuo näytteet muistan ja mikä autuus kun sai sellaisen ohuen, mitä ei edes huomannut. Yritin säästellä niitä koulua varten.
Seksivalistus meillä oli: meidän annettiin katsoa South Parkista jokin seksijakso ja vanhemmat katsoivat sen myös. En halunnut katsoa, koska Hyi, mutta pakotettiin. Olisin voinut itkeä siitä kiusaantumisen määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LoL itsellesi. Taidat olla terveydenhoitoalalla kun vedit herneen nenään.
Joku mainitsi KävitköKakalla- lauseen ja toinen väitti, että kyseiset lausujat häpeävät ruumiitaan. Otin kantaa siihen ja kerroin esimerkin ronsk
Oletan, ettei sulla ole tyttölapsia, koska et vastaa kysymykseen. Nyt kuvitellaanpa, että olisi. Kertoisitko heille kuukautisista, jos niin miten, vai olisitko vain ihan hiljaa, koska sinua etovat eritteet? Ehkä oletkin sitä tyyppiä, mistä tulee näitä häpeäviä vanhempia ja häpeäviä lapsia? -eri
Vierailija kirjoitti:
Oletan, ettei sulla ole tyttölapsia, koska et vastaa kysymykseen. Nyt kuvitellaanpa, että olisi. Kertoisitko heille kuukautisista, jos niin miten, vai olisitko vain ihan hiljaa, koska sinua etovat eritteet? Ehkä oletkin sitä tyyppiä, mistä tulee näitä häpeäviä vanhempia ja häpeäviä lapsia?
Antaisin varmaan esitteitä ja kirjoja. Ja nykyään alakouluikäisillä on puhelimet mistä voi lukea tietoa. Esitteiden lomassa voisin selventää jotain. Mutta riippuu lapsen iästä. Joillakin alkaa menkat jo 9-vuotiaana, niin voi olla hankala ajoittaa keskustelua. Jos ei halua aivan ekaluokkalaista valmentaa tulevaan.
Meillä oli ainakin kotona kirjoja. Koulussa meille tytöille pidettiin myös valistustunti kuukautisiin liittyen. Äitin kanssa ei keskusteltu juuri mitään. Kerroin kyllä kun ne alkoi, mutta otin itse selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Voitteko sekä ronskit hoitajat että poikien murrosikä -tyypit perustaa oman ketjun ja pidetään tämä ketju tässä yhdessä asiassa mikä lukee otsikossa. Kiitos.
Onhan se kummallista, että vain tytöt traumatisoituu kun tv:stä tulee kuukautismainos. Samaan aikaan pojat häpeilevät yllättäviä siemensyöksyjään, mutta eivät he muistele ja itke niitä enää vuosikymmenien päästä.
Ja ylipäätään hirveätä lässytystä tyttöjen alushousuista. Paskaiset kalsarit ne on monella pojallakin ollut.
Monet naiset selvästi toivoo, että äitinsä olisi ollut ronski emäntä, joka latoo tampoonit pöytään.
Ainakin omalla kohdallani tilanteen kamaluutta lisäsi vielä sekin, että pahimmat vuotoni ovat olleet juurikin niinä ensimmäisinä vuosina. Vuoto oli epäsäännöllistä, runsasta ja holtitonta. En tiennyt mistään ovulaatiosta ja vasta myöhemmin sain selville jostakin lukemalla, että tuo ensimmäisten vuosien holtittomuus ja epäsäännöllisyys saattaa hyvin todennäköisesti johtua siitä, että mitään ovulaatiota ei edes tapahdu, vaan kohdun limakalvo kasvaa vain paksuksi ja purkautuu sitten itsestään. Näinhän se menee usein vaihdevuosienkin lähestyessä. Tuollaisen olen selvästi kokenut kun edelliset vuodet olivat heinäkuussa ja seuraavat vasta seuraavan vuoden helmikuussa. Olisi pitänyt mennä lääkäriin ja tuolloin itselläni olisi jopa ollut rahaa hienoon yksityiseen gynekologiin ja katselin jopa jo näitä netistä, mutta en sitten uskaltanutkaan mennä. Ajattelin vain vaihdevuosieni alkaneen, vaikka olin alle 30-vuotias. Pärjäsin toki Allwaysin ohuilla yösiteillä, joiden oletin olevan imukykyisimmät, vaikka saatavilla oli ilmeisesti kuitenkin imukykyisempiä tuotteita, mutta vaihdoin noita koko ajan ja veren määrä oli jotain käsittämätöntä. Tuona tai edellisenä vuonna itselläni oli vain kolmet kuukautiset. Jos nyt oikein muistan niin oli vielä toinenkin tuollainen kokemus, mutta sen jälkeen kierto muuttui aika säännölliseksi, eikä useitakaan ole jäänyt pois.
t. Nasu 14 v