Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni parjaa nyt äitiään ihan vaan koska palstassa kuuluu liioitella. Harva 11 v pesi pyykkiään 90-luvulla tai2000 alussa. Totrakai äiti huomasi.
Miten ihmeessä kirjoittajilla on ollut 1900-luvun alussa syntyneitä 2000-luvulle tullessa kun maailma jo hyvin seksualisoitu mediassa.
Ettekö te ees lukeneet sinä ja minä tai me kaks -lehteä?
En epäile etteikö ongelmallinen suhde naiseksi kasvamiseen varmasti ole kulkenut tietyissä suvuissa mahdollisesti jopa tälle vuosituhannelle, mutta koko keskustelu tuntuu trollaamiselta. Jokainen kirjoittaja on vähintään millenniaali / zoomeri, joka on vakavasti traumatisoitunut kuukautisten alkamisesta ja jokaisessa perheessä ollaan kohdeltu tyttöjä suunnilleen kuin Afganistanissa. Mitään tietoa ei tietenkään mistään ollut saatavilla, vaikka kouluissa opetettiin jo ala-asteella perusasiat l
Aina joku ottaa esiin koulussa kyllä kerrottiin!
Joo, mutta se tuli 2 vuotta myöhässä. Menkat alkoi 10-vuotiaana, kuten muillakin luokan tytöillä. Terveydenhoitaja kertoi niistä, kun oltiin 12v.
Äitini onneksi osti siteitä, mutta rintsikoita ei.
Asuttiin syrjäkylällä enkä usein päässyt kauppaan ja sekin oli pieni ruokakauppa. Mistäs minä liivit olisin hankkinut ja sitten koulussa pojat huuteli ja käpälöi.
Ja ysärin alussa ei tosiaan internetiä yleisesti käytetty. Jotkut virkamiehet käyttivät, mutta ei se pikkutyttöjen lelu ollut vielä silloin tao että edes oltaisiin tiedetty sieltä voivan etsiä tietoa kuukautisista tai tilata rintsikoita.
Ysärin lopulla kyllä,mutta alussa ei.
Kyllä luokallani oli tyttö, jolle ei ostettu siteitä ja jatkuvasti oli housut veressä ja pyysi muilta siteitä.
Arvokysymys monissa perheissä. Lapsesta huolehtiminen ei ollut hyvä asia, pakollinen paha riitti: jotain syötävää ja jotkut vaatteet. Juuri tätä häpeää ja nöyryyttämistä, nt 40v pistin lopulta välit poikki kun se vain jatkui.
Rahasta ei olisi ollut kiinni siteiden osto äidilleni, jolla oli isäni kanssa:
- kaksi autoa
- omakotitalo
- mökki, jota laajennettiin useaan otteeseen
- ulkomaan matkat (minä jäin mummolaan)
- minkkiturkki
- Lion's Club ja muut teatterikerhot
- kampaajat ja hieronnat
Itse en omista autoa, en asuntoa. Rahat menee lasten harrastuksiin, arjen elintasoon ja kyllä: ostan sen seitsemää sorttia siteitä ja rintsikoita tytöilleni. Olen avoin ja tuen kasvussa.
Äitini oli töissä sairaalassa ja varasti sieltä siteitä ja vaippoja. Ne vaipat oli jättimäisiä, osa sellaisia aikuisen vauvan vaippoja.
Niitä sitten varastin häneltä jos niitä oli saatavilla. Kun äidillä loppui kuukautiset niin jäin puille paljaille kunnes 14v aloin tienata taskurahaa.
Tää on Suomessa ongelma edelleen. Turha kauhistella 90-lukua, kun edelleen on paljon vanhempia, jotka kasvattavat tyttöjään häpeällä. Muistan, että tästä aiheesta keskusteltiin paljon demi-foorumilla ennenkun se sulkeutui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun saa omaa häpeäänsä tuoda julki, ei olisi tarvinnut hävetä.
Sitten oli maalla ja muuallakin ulkovessoja. Koulussakin oli ulkovessa ja kaikki oli rivissä siinä isossa puuseessä.
Niin miten sen verentulon olisi voinut estää. Sekin tuntui nololta. Isommat tytöt vahtivat ovella, että sai edes heidän kaverinsa käydä rauhassa vessassa. Miten sen pienen kassin kanssa ilkesi edes koulun pihalla kulkea.
Nyt on kaikki niin vapaata. Ehkä yöunetkin on niiltä ajoilta jatkuneet huonoina, mutta silloin jaksoi ne muutamat päivät yöllä varoa, ettei petiin mennyt. Kylässäkin yövyttiin, ei se niin helppoa ollut.
90-luvulla josta tässä keskustelussa kerrotaan, ulkovessat?? Maalaiskoululaisetkin jo kuljetettiin kyläkeskusten isoihin kouluihin
Kyllä oli ysärilläkin maalaiskouluja, joissa oli vielä ulkovessat! Ehkei Helsingissä, mutta Suomessa on muutakin kuin suuret kaupungit.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka noloa oli, jos katseli isän kanssa telkkaria ja tuli terveyssidemainos, teki mieli kaivautua maan alle.
Ja tästä kehitit trauman itsellesi. 😑
Mitähän hupia kirjoittajille tuottaa kuvata äitinsä tyhmiksi ja tietämättömiksi ja kuvsilla jotain 1910-luvun elämää omaksi lapsuudekseen? Silloin ehkä virkattiin suojia kun ei kaupoissa ollut. Itsellä alkoi v. 1957 ja alusta alkaen kaupan siteet. Äiti neuvoi kuminauhan, johon ne solmittavat päistään sidottiin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on Suomessa ongelma edelleen. Turha kauhistella 90-lukua, kun edelleen on paljon vanhempia, jotka kasvattavat tyttöjään häpeällä. Muistan, että tästä aiheesta keskusteltiin paljon demi-foorumilla ennenkun se sulkeutui
Juu siis suomalainen häpeäkasvatus on ihan tutkittu juttu. Meillä on täällä kaikkia outoja kansan viisauksiakin kuten lasta ei saa kehua ettei vaan ylpisty. Se että ylpeys nähdään Suomessa perinteisesti negatiivisena luonteenpiirteenä kertoo itsessään jo aikapaljon. Tää sit surullisesti heijastuu lastenkasvatukseen ja tyttöjen kohdalla juuri tähän naiseuteen liittyvään häpeään. Meillähän muutenkin oman naiseudellisuuden korostaminen nähdään negatiivisesna: turha tälläytminen, hienostelu, kaunistelu, ylimielisyys, jne. Paljon löytyy sanoja joidenka ainoa funktio on laskea toisen itsetuntoa. Tää on surullisesti hyvin kulttuurinen ongelma
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hupia kirjoittajille tuottaa kuvata äitinsä tyhmiksi ja tietämättömiksi ja kuvsilla jotain 1910-luvun elämää omaksi lapsuudekseen? Silloin ehkä virkattiin suojia kun ei kaupoissa ollut. Itsellä alkoi v. 1957 ja alusta alkaen kaupan siteet. Äiti neuvoi kuminauhan, johon ne solmittavat päistään sidottiin.
miten hidas joku oikeasti voi olla, ettei ymmärrä että eri ihmiset ovat saaneet erilaisen kotikasvatuksen. Koitas nyt nähdä vähän sitä omaa napaa pidemmälle
Täysin normaalia, että kuukautisista ei tehdä mitään isompaa numeroa. Eihän muitakaan intiimijuttuja levitellä pöydille. Kuvitelkaa kun pojatkin esittelisivät siemensyöksykalsareitaan. Tuskin kukaan mies on traumatisoitunut kun isi ei ole kertonut mitä alapäässä murrosiässä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun saa omaa häpeäänsä tuoda julki, ei olisi tarvinnut hävetä.
Sitten oli maalla ja muuallakin ulkovessoja. Koulussakin oli ulkovessa ja kaikki oli rivissä siinä isossa puuseessä.
Niin miten sen verentulon olisi voinut estää. Sekin tuntui nololta. Isommat tytöt vahtivat ovella, että sai edes heidän kaverinsa käydä rauhassa vessassa. Miten sen pienen kassin kanssa ilkesi edes koulun pihalla kulkea.
Nyt on kaikki niin vapaata. Ehkä yöunetkin on niiltä ajoilta jatkuneet huonoina, mutta silloin jaksoi ne muutamat päivät yöllä varoa, ettei petiin mennyt. Kylässäkin yövyttiin, ei se niin helppoa ollut.
90-luvulla josta tässä keskustelussa kerrotaan, ulkovessat?? Maalaiskoululaisetkin jo kuljetettiin kyläkeskusten isoihi
Kotikunnassani jo 60-luvun lopulla 1-2 opettajan koulut lakkautettiin ja lapset kirkonkylälle. Muutama isompi kyläkoulu, useampia opettajia jäi mutta niissä oli jo sisävessat Ja uudet rakennukset. . Erilaisissa koulujen välisissä jutuissa niissä kävin.
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaalia, että kuukautisista ei tehdä mitään isompaa numeroa. Eihän muitakaan intiimijuttuja levitellä pöydille. Kuvitelkaa kun pojatkin esittelisivät siemensyöksykalsareitaan. Tuskin kukaan mies on traumatisoitunut kun isi ei ole kertonut mitä alapäässä murrosiässä tapahtuu.
Niinpä. Kaikki eritteet on ällöjä, mutta silti jotku naiset tahtovat keskustella verisistä pöksyistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten hidas joku oikeasti voi olla, ettei ymmärrä että eri ihmiset ovat saaneet erilaisen kotikasvatuksen. Koitas nyt nähdä vähän sitä omaa napaa pidemmälle
En tunne tuollaisia naisia joita monet keksineet äideistään. Huomaa myös, moni jostain kirjasta huomaamattaan poiminut osan jutuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka noloa oli, jos katseli isän kanssa telkkaria ja tuli terveyssidemainos, teki mieli kaivautua maan alle.
Ja tästä kehitit trauman itsellesi. 😑
Monista kirjoituksista huomaa, että häpeä on ollut omassa päässä.
Aika on mullannut muistoja ja nyt mässäillään olemattomilla ongelmilla.
Itse olin niin häpeilevä teini, etten olisi edes halunnut jutella menkoista äidin kanssa. Siksi en koskaan niistä kertonut hänelle. Kysyttäessä kerroin vain terveydenhoitajalle koulussa. Luulen että äiti olisi halunnut kertoa niistä, mutta itse torjuin keskustelun yrityksen kiukkuisena. Ehkäisystä ei äidin edes tarvinnut puhua, koska minulla ei ollut minkäänlaista kontaktia poikiin alaikäisenä. Tai no 17-vuotiaana pidin poikaa kädestä, mutta siitä eivät vanhempani tienneet.
Vierailija kirjoitti:
Äitiii! Tuli spermaa housuihin, tuo uudet kalsarit
t. Aksu 13 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiii! Tuli spermaa housuihin, tuo uudet kalsarit
t. Aksu 13 v
Jos pojat kokisivat verenvuotoa, kipuja, pahoinvointia, mielialamuutoksia tai raskauden pelkoa (tai sillä pelottelua) siemensyöksyjensä myötä, he varmasti olisivat sitä mieltä, että jonkunlainen keskustelu ja ohjaus olisi paikallaan. Lähtökohdat ovat ihan erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Näin minullakin oli. Ostin Perfekta -vyön johon ne siteen verkkopäät solmittiin. Helpotti paljon, kun tuli tarrasiteet joskus 1970-luvun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitten jotain vanhakantaisa äitejä on ollut. Tyttäreni 81 syntynyt, jonkun leirillä oli yks ihmetellyt kun tytöllä oli joka päiväksi puhtaat alusvaatteet ja sukat, ei meidän äiti antaisi noin paljon pyykkiä tehdä. Olen 46 maalla syntynyt mutta sielläkin äiti opetti puhtauteen ja peseytymiseen, ulkovessat ja kantovesi.
Mun (-79) äitini oli itse asiassa aikalaisekseen radikaalifeministi, ja alkuun yritti myös elää kuten saarnasi: oli eronnut, jätti lapsen isälleen, ja otti nuoremman miehen (isäni), aikeinaan elää avoliitossa. Kova, todella kova nainen, omien sanojensa mukaan armeijan muokkaama (30 v työuraa). Kaikki perinteisen naisellinen oli hänestä heikkoa, huonoa ja häpeällistä, sillä tasa-arvoinen, hyvä nainen oli kaikin tavoin kuin mies. Ja tässä kehollisessa kokemuksessa me erotaan biologisista miehistä aika lailla. Parempi siis vaieta asia kuoliaaksi niin sitä ei ole olemassa.
En tiedä missä tynnyrissä te nuoret naiset olette eläneet, mutta minulla alkoivat kuukautiset 1962 eikä se ollut yhtään häpeällistä. Äiti oli kertonut, mutta ymmärsin väärin. En käsittänyt, että ne kestävät n 5 päivää. Siteitä kävin ostamassa kemikalikaupasta, mutta odotin ikkunan takana, kunnes kaupassa ei ollut muita asiakkaita. Häpeä oli siis vain minun omassa päässäni. Siteet oli pakattu valmiiksi läpinäkymättömään paperiin, ettei kukaan (jos olisi ollut muita asiakkaita) olisi nähnyt mitä ostetaan. Eikä kukaan olisi arvannut 😅🤣.