Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
281/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi näitä vastauksissa, jossa koitetaan perustella että näänasiat pitäis pitää kaikesta huolimatta salaisena :(

En halua kuulla toisten verisistä alushousuista, niin kuin en halua tietää sinun virtsankarkailustakaan. Ei tässä ole mitään salaisuuksia. Kuukautiset ovat intiimi eritejuttu siinä missä muutkin.

Jotku rajattomat lumihiutaleet haluavat vain hieroa menkkarättejään toisten naamaan.

Vierailija
282/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä onko se "leuhottelua kaikkien näkyvillä", jos kaikkien perheenjäsenten pyykit on samassa tilassa kuivumassa. Ei mua häiritse edes  naapuriperheen kuivaushuoneessa roikkuva pikkupyykki, vaikka itse en viitsi meidän alusvaatteita viedä sinne.

Jotenkin uskallan väittää että tuossa tilanteessa ne miesten boxerit on kuitenkin ihan kaikkien näkyvillä, eikä piilossa omassa huoneessa sivistyneesti lol

Te olette varmasti niitä ihmisiä, jotka huutelee toisille Kävitkö kakalla yms. rajatonta.

Päinvastoin. Tossa huutelua on vahvasti mukana häpeä normaaleista kehon toiminnoista, jonka takia siitä pitää tehdä tuollainen numero. Alusvaatteiden oikea kuivumispaikka on joko pyykkinarulla tai sitten kuivurissa; kaikki tästä poikkeava ei ole normaalia ja viittaa surullisesti taustalla olevaan epäterveeseen kehosuhteeseen sekä häpeään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi näitä vastauksissa, jossa koitetaan perustella että näänasiat pitäis pitää kaikesta huolimatta salaisena :(

En halua kuulla toisten verisistä alushousuista, niin kuin en halua tietää sinun virtsankarkailustakaan. Ei tässä ole mitään salaisuuksia. Kuukautiset ovat intiimi eritejuttu siinä missä muutkin.

Jotku rajattomat lumihiutaleet haluavat vain hieroa menkkarättejään toisten naamaan.

Oon pahoillani että joku on satuttanut sinua noin pahasti. Itse en voisi kuvitella eläväni perheessä tai parisuhteessa jossa verestä puhuminen olisi tabu

Vierailija
284/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla tyttölapsia? Sivusta.

Vierailija
285/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kyllä minä saan ääneen kertoa kun aamulla taas tuli siemesyöksy housuun. Ostaisiko äippä uudet alkkarit?

t. Nasu 14 v

Vierailija
286/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän tunne on voimakas, ja jos siitä kertoo, niin se on ihan oikein. Mitä siinä ronskit naiset, se on ihan sama heille, mutta antakaa hieman vaivautuneiden naisten kirjoittaa omia tuntemuksiaan.

Ei pidä halveksia ujoutta ja häveliäisyyttä.

Vierailija
287/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kyllä minä saan ääneen kertoa kun aamulla taas tuli siemesyöksy housuun. Ostaisiko äippä uudet alkkarit?

t. Nasu 14 v

Kantsisko poistaa daddy issues näkyy :DD

Vierailija
288/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan tamponien käyttö tuntui tuolloin - joko maailmanajasta tai melko nuoresta iästäni johtuen - olevan enemmän 'tabu' kuin kuukautiset yleensä. Äitini muistan yllättyneen ja menneen vähän vaikeaksi, kun tuolloin ala-asteikäisenä heti ensimmäisten kuukautisteni aikana ilmoitin, että en pidä siteistä ollenkaan ja haluan kokeilla tamponeita. Sinänsä asiallisesti äiti kiinnitti huomiota mahdollisiin riskeihin, mutta mainitsi muistaakseni myös siihen suuntaan, että tamponien käyttö niin nuorena olisi muutenkin vähän erikoista. Näin kuitenkin tein omine neuvoineni, ja äiti kyllä hankki jatkossa mukisematta myös tamponeita kotiin. Aiheeseen ei sen koommin kotona palattu, mutta muisto tamponeihin liittyvästä kulmien kohottelusta jäi mieleeni. Muistelen, että myös koulukavereideni keskuudessa tamponit ja niiden käyttö herättivät jonkinlaista kihinää ennen yläasteikää. Siis siinä mielessä, että jonkun esimerkiksi arveltiin 'käyttävän varmasti tamponeja', ja sen olevan sitten jollakin tavalla isompikin skandaali kuin siteiden käyttö tai kuukautiset yleensä.

Mä muistan tämän tamponikihinän myös. Se liittyi ihan suoraan siihen, että uskottiin, ettei neitsyt pysty immenkalvon vuoksi käyttämään tamponia, niinpä tamponi oli viite jostain epäilyttävästä. TSS (toksinen shokkisyndrooma) oli myös aiemmin puheenaihe, tosin poistui ekstrasuperhyperimukykyisten tamponien myötä.

Vierailija
289/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole milloinkaan kuullut keskustelua kuukautisista tai kuukautissuojista hypermarketeissa, edes niille kuuluvilla osastoilla.

Kun ihminen vanhenee , tulee virtsankarkailua kun ihminen vielä vanhenee tulee vaippa, joka autta asiassa.

Sama koskee myös miehiä tulee virtsankarkailua ja siihen tarvitaan myös hygieniatuotteita. Olisi hyvä jos miehienkään ei tänä päivänä tarvitsisi arkailla ostaa tuotteita kaupasta. Samoin vanhempien naisten. Olen nimittäin huomannut, että ostosten teko ei ole helppoa.

Antakaa ihmisten vanheta niillä vaipoilla, onhan elämässä lyhyt aika, ettei vaippoja tarvita. Minulla loppui 45 vuotiaana ja pääsin siitä vaivasta.

Vaippavapaa aika on varsin lyhyt.

Vierailija
290/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä onko se "leuhottelua kaikkien näkyvillä", jos kaikkien perheenjäsenten pyykit on samassa tilassa kuivumassa. Ei mua häiritse edes  naapuriperheen kuivaushuoneessa roikkuva pikkupyykki, vaikka itse en viitsi meidän alusvaatteita viedä sinne.

Jotenkin uskallan väittää että tuossa tilanteessa ne miesten boxerit on kuitenkin ihan kaikkien näkyvillä, eikä piilossa omassa huoneessa sivistyneesti lol

Te olette varmasti niitä ihmisiä, jotka huutelee toisille Kävitkö kakalla yms. rajatonta.

Päinvastoin. Tossa huutelua on vahvasti mukana häpeä normaaleista kehon toiminnoista, jonka takia siitä pitää tehdä tuollainen numero.

Eikä ole. Olen kuullut tuollaista kävitkö kakalla-huutelua naisihmisiltä jotka on töissä terveydenhoitoalalla. On olleet tosi ronskeja ja äänekkäitä naisia. En usko, että häpeävät kehon toimintoja kun ovat eritteiden kanssa jatkuvasti tekemisissä.   

Muutenkin tuo lause kävitkökakalla vie huomion myös itse lausujaan, eli hän ei todellakaan häpeä omaa paskanhajua.

Vierailija
291/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan tämän tamponikihinän myös. Se liittyi ihan suoraan siihen, että uskottiin, ettei neitsyt pysty immenkalvon vuoksi käyttämään tamponia, niinpä tamponi oli viite jostain epäilyttävästä. TSS (toksinen shokkisyndrooma) oli myös aiemmin puheenaihe, tosin poistui ekstrasuperhyperimukykyisten tamponien myötä.

TTS on edelleen riski, jos tamponin jättää liian pitkäksi aikaa. Tämän vuoksi vanhemman opastus on niin tärkeää juuri

Vierailija
292/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös syntynyt -90 luvulla ja en tosiaan voinut kotona kertoa, kun menkat alkoivat 10-vuotiaana. Kun sitten äidille jossain kohtaa selvisi, että olin häneltä lainannut siteitä, niin sain huudot. Kuulemma piti ostaa omilla rahoilla. Rintaliivejä ostin sitten myös omilla rahoilla, kun sen aika tuli. Puhumattakaan siitä, jos joskus kävi vahinko ja housuissa oli tahra. Siitä sain kuulla ties kuinka kauan. Oli todella nöyryyttävää, enkä ikinä toivoisi kenenkään kokevan sellaista. Se oli myös outoa, ettei koulussa juurikaan kerrottu asioista noin aikaisin. Eikä kellään kaverilla ollut menkkoja vielä, joten olin asian kanssa käytännössä yksin. Traumat jäi.

Tuttua, olen myös syntynyt ysärin jälkipuliskolla. Kun kerroin 12-vuotiaana äidille menkkojen vastauksesta, äiti vastasi "oijoi" ja ei siis ilahtuneesti, vaan enemmän äänellä "tämäkin vielä". Minulla oli alusta asti runsaat kuukautiset, eikä yöside riittänyt keräämään vuotoa, joten lakanat tahriintuivat usein. Tästä sain äidiltä huutoa, äidin mielestä tämä johtui siitä etten osannut laittaa sidettä oikein ja sain nöyryyttäviä oppitunteja asiasta, tämä ei tietenkään ratkaissut ylivuodon ongelmaa ja sitten sain vielä lisää valitusta siitä että mikä on kun en osaa hoitaa tätä oikein. Tuli oikein kunnolla olo, että menkat on paha asia ja minussa on jotain vikaa. Aloin pelätä öisiä ohivuotoja niin, etten enää nukkunut sikeästi vaan heräilin yöllä tarkistamaan, olenko vuotanut ohi. Sitten jos yöllä kävin vessassa vaihtamassa siteen, siitäkin valitettiin kun "ramppaan vessassa". Ainoa oikea tapa olla olisi siis ollut olla täysin huomaamaton. Menkat oli tietysti myös tabu ja asia josta ei saanut puhua varsinkaan isälle. Vuosikausia koin suurta häpeää menkoista ja vielä aikuisenakin välillä häpeän runsasta vuotoani. Edelleenkään en menkkojen aikana saa nukuttua kunnolla kun heräilen ohivuotoja tarkkailemaan. Kiitos äiti.... En ymmärrä, miksei menkkoihin olisi voinut vaan suhtautua neutraalisti. Jos ikinä saan oman tyttären, aion varmasti oikein juhlistaa hänen menkkojensa alkua ja tehdä hänelle olon, ettei asiassa ole mitään hävettävää.

Vierailija
293/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon pahoillani että joku on satuttanut sinua noin pahasti. Itse en voisi kuvitella eläväni perheessä tai parisuhteessa jossa verestä puhuminen olisi tabu

Öö? Ei tuossa ole mitään satuttamista ettei halua kuulla kenenkään eritetarinoita.  

Likaiset alusvaatteet on ällöttäviä, vain joku juntti-idiootti ei tajua tätä.

Vierailija
294/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kyllä minä saan ääneen kertoa kun aamulla taas tuli siemesyöksy housuun . Ostaisiko äippä uudet alkkarit?

t. Nasu 14 v

Surullista että et voi isäsi kanssa keskustella tästä asiasta, eikä hän ole välittänyt tarpeeksi opastaakseen :(

Kyllä äippäkin tietää miten siemensyöksy tapahtuu kun minut on saatu alulle!  

Joten äiti on hyvä ja tutkii pikkuhousuni ja kertoo miten tahra pestään.🙂

t. Nasu 14 v

Vierailija
295/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 90-luvulla. Äitini ei etukäteen oikeastaan kertonut mitään kuukautisista. Koulun kirjoista yms jotain luin. Sitten 11-vuotiaana ihmettelen vuotoa. En ensin tajunnut mikä minulla on. Sitten äitini selitti jotain niistä, että kuinka usein tulevat tms. Muuten ei mitään. Itselleni kyllä istuttiin siteitä, mutta minun piti itse niitä pyytää ja osata valita sopivat. Ei sillä tavalla normaalista puhuttu näistä jutuista. Koin melko raskaana aluksi sen huolen, ettei ole mitään ohivuotoja tullut. Samoin kivuista ei puhuttu mitään. Ei, vaikka äitini myöhemmin paljasti, että hänellä paljon kipuja ollut.

Rintaliivejä minullekaan ei ostettu. Jotain toppia pidin ja vasta nolosti kävi niin, että eräs tyttö kehotti minua liivit hankkimaan ennen kuin tajusin niitä edes kaivata. Olisi ollut kiva jos äitini olisi itse ehdottanut tuota. Jouduin myös aluksi pitämään eräitä toisen käyttämiä liivejä. Äitini ei olisi tarvinnut edes ottaa niitä vastaan ja olisi voinut ostaa minulle paremmat. Tämä, vaikka pidinkin niitä ihan mielelläni. Eivät vaan olleet kuitenkaan  sopivat. Myöhemmin jouduin kiusatuksi esim seksuaalisesti. Tätäkään asiaa ei  ole  voitu käsitellä, kun meillä ei ole voinut puhua näistä jutuista. Vanhemmat sulkevat ne asiat pois ja itse sai silti kuunnella kaikkea pilkkaa. 

Vierailija
296/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TTS on edelleen riski, jos tamponin jättää liian pitkäksi aikaa. Tämän vuoksi vanhemman opastus on niin tärkeää juuri

Tampooneissa on myös raskasmetalleja. Lyijyä, kadmiumia ja arseenia

Vierailija
297/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, olinkin jotenkin unohtanut tämän lapsuuden/tenäini-iän menkka-ja rintaliivihäpeän. No ensinnäkin, olin teini yhdeksänkymmentäluvun loppupuolella. Menkat alkoi 11-vuotiaana, en uskaltanut kertoa äidilleni, joten tungin vessapaperia pikkareihin. Wc-paperia käytin pitkään, kunnes siirryin varastamaan äidin siteitä ja myöhemmin teini-iässä tamponeja. Joskus hän oli sanonut, että wc:ssä on sidepaketti, mutta en minä oikeastaan koskaan hänelle uskaltanut kertoa, että menkat alkoi, eikä hän mitään kysynyt. Niin kauan kun asuin kotona, ei menkoista tai siitä olivatko ne alkaneet, puhuttu, ja piilottelin ja häpesin asiaa täysin.

No rintaliivit. Jotain toppeja äiti osti 4-luokalla, kun pyysin. Rintaliivejä ei koskaan, enkä niistä kehdannut puhua. Liikuntatunnilla koulussa (n. 6lk.) tytöt vertailivat rintaliivejä ja onko kaaritukia vai ei. Itseäni hävetti liian pienessä ja liikaa paljastavassa alustopissa. Olin niin kateellinen, kun jotkut tytöt kertoivat, että äiti vei rintaliiviostoksille ja nyt oli oikeat kaarituelliset rintaliivit. Taisin itse ostaa täysin epäsopivat rintaliivit, ehkä n. 7-luokkalaisena. Näitä piilottelin ja pesin itse, kuten monet tähän ketjuun vastanneet ovat myös tehneet.

Tämä rintaliivihäpeä aiheutti minulle jonkinlaisen kammon omia rintoja kohtaan. Häpesin niitä niin valtavasti, etten voinut edes ensimmäisen poikaystävän kanssa olla ilman rintaliivejä, vaikka olimme intiimisti. Raskausaika ja lasten imetys oli myös itselleni aivan kamalaa. Surullista, että täysin luonnollisia asioita häpeää. Omille lapsilleni aion puhua avoimesti murrosikään liittyvistä asioista, etteivät joudu kokemaan samanlaista häpeää. 

Vierailija
298/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tamponi edes pitänyt jos oli runsaat kuukautiset. Tampax aika oli sen purkilon hävittämisen kannalta hankala. Tuli yli vuotoja kun tamponi ei pitänyt.

Vierailija
299/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tänäkin päivänä äiti välillä ottaa esille kuinka tyhmä lapsi olen ollut kun en ole käyttänyt siteitä vaan paperia housuissa. No, ei ollut rahaa mihinkään siteisiin vaan koulusta varastin vessapaperia ja käsipaperia mitä käyttää siteinä. Äiti ei todellakaan ostanut eikä saanut pyytää hänen omia. Pitkään en edes tiennyt siteiden olemassa olosta (olihan niitä kaupassa mutta en tiennyt mihin tarkoitukseen ja miten niitä edes olisi käytetty) koska asiasta ei saanut puhua eikä ollut kavereita keiltä kysyä. Itse piti pärjätä.

Tuttua niin tuttua. Mistä maalla kaukana kaupoista asuva 12-vuotias olisi saanut siteitä tai raahaa niihin? Kummasti oletettiin että pitää hankkia, mutta ei tehty hankkimista mahdolliseksi. Yhdellä jostain saadulla siteellä piti yrittää pärjätä mahdollisimman pitkään ja nuo talouspaperiviritykset olivat aivan arkipäivää.

Ekat kunnon liivit sain 8 luokan työharjottelupalkkana. Ne käytin ihan riekaleiksi asti.

Vierailija
300/875 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pösilö. Kyse ei ollut minusta eikä mistään lääkärikäynnistä. Nämä tilanteet oli heidän työn ulkopuolella.

Kuulin kun joltakin toiselta naiselta kysyttiin tuota. Tosin tämä vessassa kävijäkin oli ronski äänekäs nainen,

Tiesit kuitenkin samantien että kyseessä on nimenomaan terveydenhoitaja ja teit siitä sitten sellaisen empiirisen päätelmän että kaikki hoitajat ovat tälläisiä ronskeja naishenkilöitä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme