Ysiluokkalainen jäi kiinni tekoälyllä tehdystä työstä. Ope uhkaa antaa nelosen
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ope joka ei tiennyt mistä näitä tarkastusohjelmia saa niin kysypä kollegoilta. Varmaan ois ihan hyvä aihe sinne teidänkin kevää vesoon. Ilmaiseksi saa netistä meinaan.
Ilmaisohjelmat eivät erota toisistaan tekoälyn tekemää ja oppilaan itsensä tekemään tekstiä. Voihan niitä käyttää, mutta ei niistä ole mitään hyötyä eikä niillä voi osoittaa, että tämä teksti on 100% tekoälyn tuotos. Todistusvoima on siis tasan nolla. Kun vanhempi pyytää perustelut esseen tai esitelmän hylkäämisestä, ei se ilmaisohjelma riitä todisteeksi.
Kyllä erottavat. Ilmaisohjelmat antavat todennäköisyysprosentteja, ja vastaavat opettajan käsitystä tekstin koostumuksesta (mitä omaa, mitä tekoälyllä turautettua). Oppilaat ovat myöntäneet, kun ovat jääneet kiinni, käytännössä siis testattu paljastusohjelman toimivuus.
Sinänsä keskitasoinen oppilas kirjoittaa itse kyllä paremmin kuin tekoäly. Pilkkuvirheet ja muut eivät ole niin olennaisia kuin sisältö. Tekoäly tuottaa pelkkää tuubaa. Oppilas vain paljastaa arvostelukyvyttömyytensä, jos yrittää tekoälyn avulla menestyä.
Tekoäly on kirjoittanut yhden HS:n numeron pääkirjoituksen ja sinä väität, että se tuottaa pelkkää tuubaa. Oletko koskaan edes kokeillut sen käyttöä?
Olet lukenut pelkän otsikon ja sen perusteella luulet asioita? Tätä on nykypäivän lukutaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ope joka ei tiennyt mistä näitä tarkastusohjelmia saa niin kysypä kollegoilta. Varmaan ois ihan hyvä aihe sinne teidänkin kevää vesoon. Ilmaiseksi saa netistä meinaan.
Plagiointia vastaan on melko hyviä ohjelmia, mutta tekoälylle vastaavia tuskin on.
Kyllä on. Käytän lukiossa.
Ja ohjelman nimi oli?
Minäkin käytän tekoälyn käyttöä arvioivaa ohjelmaa. Tietäjät tietää, hakutaitoiset löytää. En kerro. Olen eri.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käytän tekoälyn käyttöä arvioivaa ohjelmaa. Tietäjät tietää, hakutaitoiset löytää. En kerro. Olen eri.
Eli et uskalla kertoa mitään tiettyjä, jotta kukaan ei voi todistaa käyttämääsi ohjelmaa epäluotettavaksi.
Niin tekoälyn käytön paljastava ohjelmakin pitäisi valmiiksi lautasella ojentaa. Mitään, ei mitään, osata nykyään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et uskalla kertoa mitään tiettyjä, jotta kukaan ei voi todistaa käyttämääsi ohjelmaa epäluotettavaksi.
Tuotosta arvioidaan muutenkin, tekoälyarviointi on vain osa sitä. Vielä ei kukaan kiinni jäänyt ole kiistänyt, vaan tunnustanut. Arviointiohjelma vaikuttaa sen perusteella ihan luotettavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se on tässä tärkein asia: todistaa opettajan työkalu epäluotettavaksi. Ei se, että oppilas on epäluotettava tehdessään vilppiä. Nyt on jollain (vanhemmalla?) prioriteetit kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se on tässä tärkein asia: todistaa opettajan työkalu epäluotettavaksi. Ei se, että oppilas on epäluotettava tehdessään vilppiä. Nyt on jollain (vanhemmalla?) prioriteetit kohdillaan.
Minulla ei ole lapsia. Tässä nähdään päättelykykysi rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päätellyt, esitin yhden mahdollisuuden. Huomaa kysymysmerkki. Jos tiedät, mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päätellyt, esitin yhden mahdollisuuden. Huomaa kysymysmerkki. Jos tiedät, mikä se on.
Perustuuko työsi arvailuun? Netistä voit sitten etsiä jonkun tekoälyn, joka tukee ennakkoluulojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuuko työsi arvailuun? Netistä voit sitten etsiä jonkun tekoälyn, joka tukee ennakkoluulojasi.
Ei perustu, vaan ammattitaitoon. Ja huono teksti on aina huono teksti, riippumatta siitä, kuka tai mikä tekstin on tuottanut. Toistaiseksi tekoälyllä ei ole ansiokasta tekstiä tuotettu oppiaineessani.
Huolestuttavinta ei ole botin käyttö vaan se, ettei nähdä ja ymmärretä, miten huonoa tekstiä botin tuottama teksti on, vaan pidetään sitä jopa aivan käypänä. Tarjoillaan se sitten opettajalle tyytyväisesti niin kuin opettaja olisi yhtä tyhmä kuin botin käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on jo ohjelmia, jotka tarkistavat mahdolliset tekoälyteksiosuudet.
Näin opettajana olisi mukava tietää, mistä sellaisen saa. Tekoälyä kun ei erota ihmisälystä mitenkään jollain tavisohjelmalla eikä ainakaan meillä ole koulussa varaa maksaa 2000 e/hlö lisenssistä ohjelmaan, jolla noin 55% tarkkuudella erottaa tekoälyn ja ihmisen tekemän työn.
Kokeile vaikka, laita tekoäly tekemään essee lemmikkikissoista tai essee kotikissoista, saat kaksi erilaista esseetä. Jo pelkkä tehtäväksianto tuo mukanaan erilaiset vastaukset puhumattakaan siitä, jos antaa lisää rajoituksia.
Jos 10 oppilas tekee hyvän esseen, on liian helppo sanoa, että tekoälyn tekemä. Todistustaakka on muuten opettajalla.
En ole,äidinkielenope, mutta näen heti chatgpt:n tuottaman tekstin. Lauserakenne, köytetyt sanat, kuullostavat liian aikuismaiselta.
Eli jos nuori on taitava kirjoittaja, jolla on laaja sanavarasto, niin teilaat tuotoksen armotta?
Nuorella ei koskaan ole niin laaja sanavarasto ja taito käyttää ilmaisua, ettei se erottuisi normaalissa henkilön puheessa ja muissa teksteissä. Väittkö, ettei opettaja tiedä, miten ko. opoilas vastaa esim koekysymyksiin ja tuotta vapaa-ajallan tekstin?
Toisekseen monet kielelliset erityispiirteet erottavat tekstin nykykielestä. Jos nuori on jo professoriatasoa, sitten on eri asia.
Kirjoitetusta tekstistä tulee kotona erilainen kuin koulussa, koska kotona siihen voi käyttää enemmän aikaa. Omasta tekstistä löytää myös virheet paljon helpommin, kun on antanut sen olla pöydällä viikon.
Näytä mulle oppilas, joka tekee sen esseen heti kun saa tehtävänannon, antaa sen paperin maata viikon pöydällä ja vielä tarkastaa sen juuri ennen palautusta :D
Tää oli kyllä hyvä anekdootti!
Totta kai se on oikein, oppilashan ei ole tehnyt työtä, joka hänen olisi pitänyt tehdä, ja jonka perusteella hänet arvioitaisiin. Ei sillä ole mitään väliä, onko työn tehnyt tekoäly vai joku toinen ihminen.
Hyvä että jää jo nuorena kiinni. 10v päästä meillä on kasa nuoria, joiden oma sivistys 0 eikä mitään osata tehdä, kun tekoäly tehnyt läksyt.
Vierailija kirjoitti:
On reilua. Miten jäi kiinni?
Eikö tuo ole helppoa tarkastaa, kun ei näytä ylipäätään oppilaan itse tekemältä. Laittaa tekoälyn kertomaan samasta aiheesta ja teksti on täysin sama.
Ohis:
Tekoälyn tuottaman tekstin tunnistuspalvelu on esim. Turnitinissä.
T: Ope
Kyllä on. Käytän lukiossa.