Jos ostat lahjan opelle/hoitotädille, osta " kuluvaa" tavaraa.
Kommentit (67)
Vierailija:
ja kääritään sellofaaniin. sitten lisäksi itsetehty kortti.
ja jos oppilas ei anna mitään, en ajattele siitä yhtään mitään sen kummempaa. Kaikilla vanhemmilla kun ei ole aikaa, voimia, rahaa tai edes halua ostaa lahjaa, ei se ainakaan suhtautumiseeni oppilaaseen vaikuta. Lapsen itse tekemä joulukortti ilahduttaa aina. 50
Meillä on kaksi lasta koulussa ja yksi kerhossa ja kaikissa ryhmissä kerätään rahaa kaikilta vanhemmilta ja hankitaan yhteiset lahjat.
Minusta se on mukava ja näppärä juttu (varsinkin kun en itse ole se rahan kerääjä..!).
Viime vuonna ostettiin toiselle kouluopelle joku Villeroytms. tarjoiluvati, jossa on karkkia ja kaikki lapset teki ite kortit. Toi astia oli sarjaa, mitä ope kerää (eli joku oli suorittanut tiedusteluja!).
Ja toiselle opelle hankittiin komea puukko ja kuksa (retkeilyihminen ja nämä tulivat tarpeeseen, joku tunsi open vaimon ja oli kysellyt tältä).
Kerhon ohjaajat sai herkkukorit.
Meillä on kaksi lasta koulussa ja yksi kerhossa ja kaikissa ryhmissä kerätään rahaa kaikilta vanhemmilta ja hankitaan yhteiset lahjat.
Minusta se on mukava ja näppärä juttu (varsinkin kun en itse ole se rahan kerääjä..!).
Viime vuonna ostettiin toiselle kouluopelle joku Villeroytms. tarjoiluvati, jossa on karkkia ja kaikki lapset teki ite kortit. Toi astia oli sarjaa, mitä ope kerää (eli joku oli suorittanut tiedusteluja!).
Ja toiselle opelle hankittiin komea puukko ja kuksa (retkeilyihminen ja nämä tulivat tarpeeseen, joku tunsi open vaimon ja oli kysellyt tältä).
Kerhon ohjaajat sai herkkukorit.
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Siis tuo otsikon teksti!
Opettajan suusta!
Valitettavasti harva oppilas tuo yläkoulun opeille mitään. Opettajien lahjominen ei ilmeisesti oikein lisää katu-uskottavuutta!
Omat lapset vievät yleensä hoitajille ja opettajille suklaata tai karkkia.
Itse ilahtuisin punkusta/ juustoista /makukahveista erittäin paljon. Ja tiedän monta kollegaa jotka tykkäisi kanssa. Eli makuasioita ovat nämä. Päiväkodissa ollessani sainkin joskus punkkua mutta nyt alakoulun opena ei kukaan ole moista tuonut. Ehkä olen vähän sellaisella seudulla töissä tosin jossa kuvitellaan että ope on pyhimys eikä esim viini maistu!
Meidän lasten päiväkotiryhmissä tai luokissa tuntuisi mahdottomalta. Useita vanhempia en ole koskaan tavannut, eikä meillä ole mitään sellaista paikkaa tai aikaa, missä koskaan yhtäaikaa kohdattaisiin. Miten oikein pitäisi homma hoitaa, jonkun urkkia yli 30 oppilaan vanhempien puhelinnumerot ja soittaa jokainen läpi vai miten ?
Minä kyllä ilahdun lahjasta kuin lahjasta, niin pienestä kuin vähän suuremmastakin. Suurieleisestä nolostun ;-) Enkä ihmettele, jos joku ei korttia/lahjaa tuokaan.
Tosiasia vain on, että esim. koriste-esineitä ei taloon paljoa mahdu ja siksi " kuluva" lahja on armeliain :-)
Lahjominen on kyllä vaikeaa, kun yksi ei pidä kahvista tai jostain muusta tai ope on kukille allerginen. Ei sitä pidä liikaa säikähtää, ajatus on tärkein!
Jouluiloa kaikille!
Ap
Kaupan päälle kammottava syyllisyys lahjan saajalle, kun tietää, että antaja on käyttänyt rahaa lahjoihin, jotka ei vaan ole mieleen ollenkaan. Meillä jää kaikki tän tyyliset pyörimään töihin ja kun itse tarvitaan viemisiä jonnekin tms. niin kiertoon vaan...
Vierailija:
mariskoolit, aalto maljakon (pienen) sekä kivi tuikkuja.
Vierailija:
Kaupan päälle kammottava syyllisyys lahjan saajalle, kun tietää, että antaja on käyttänyt rahaa lahjoihin, jotka ei vaan ole mieleen ollenkaan. Meillä jää kaikki tän tyyliset pyörimään töihin ja kun itse tarvitaan viemisiä jonnekin tms. niin kiertoon vaan...Vierailija:
mariskoolit, aalto maljakon (pienen) sekä kivi tuikkuja.
niin esim. herkkukori tai hierontalahjakortti olis kiva idea... Ja olen pph....
Ja luin sen sun jatkon tälle vasta myöhemmin ketjusta, eli hoitaja on tuttu ja tiedät maun jne. Eli asia on ihan eri ja varmasti hoitaja on ilahtunut. Mutta jos hoitajia ei tunne, on järkevintä pitäytyä lahjoissa, jotka voi käyttää pois. :)
kaikki koriste esineet, taulut ja muu " ikuinen" ei paljon innosta. Opettajan tyylistä tai kodista harvemmin kukaan tietää, ja voi olla ope tarkkaa sorttiasiitä, mitä kotonaan esillä pitää. Kukat on kivoja (jos ei allergiaa) ja erilaiset herkkukorit. Katoavaa kuten oppilaatkin. Osa jää tietty mieleen ikuisiksi ajoiksi.
söisitkö itse nenää todistetusti kaivelevan naapurin lapsen tms. varmastikin kauniilla ajatuksella tekemän leivonnaisen?
Etenkin jos olet todennut kodin hygieniatason heikoksi (poltetaan sisällä, kuljetaan likaisissa vaatteissa, kissat kävelevät pitkin pöytiä)?
Minä opettajana olen ottanut tietysti ilolla ja kiitollisuudella vastaan itse leivotut lahjat, mutta valitettavasti en uskalla niitä yleensä syödä. Moni kaunis piparkakku on tosin ollut joulunajan koristeena, mutta roskiin olen ne sitten laittanut.
Itse ottaisin mieluiten lahjaksi juuri kukkia (ruukussa!) ja suklaata tai muuta joulukarkkia. Juustot ja viini olisivat aivan mahtava lahja, mutta tämän seudun kulttuurin tuntien en voisi moista kuvitellakaan.
Omat lapseni ovat vieneet hoitotädeilleen ja opettajilleen Pentikin lautasliinoja + jonkin pienen neutraalin kuusenkoristeen tms., ja niistä ilahtunut itsekin.
Jokaikisestä lahjasta olen aina ollut iloinen ja kiitollinen, sillä varsinkin omien lasten myötä tiedän, miten tärkeä henkilö ope heille on, ja miten " sydän kämmenellä" oppilaat lahjojansa opettajilleen tuovat!
t. Äitiyslomalla oleva ope, jonka entiset oppilaat aikovat kuulemma kaapata kevään luokkaretkelle mukaan : )
haluaa antaa, lapsen itsetekemä kortti vaan. Se on paras.
Minulla on useita opettajaystäviä, joilta olen saanut näitä
kierrätykseen laitettuja vihreitä kuulia, outoja kynttilähökötyksiä ja muuta, joita sitten itsekin jakelen eteenpäin. Myös kukkia ei kukaan halua suurta määrää vaan osa niistäkin menee jakeluun.
Siis ihan turhaa toi lahjominen. Ajatella nyt, että sijoittaa johonkin
punaiseen mariskooliin, just joo.. hohhoijaa. Ei tollasia kannata
ostaa, kun ei tiedä mistä kukakin tykkää.
Vierailija:
Ei ole lähimaillakaan ketään, kenelle antaa, enkä viitsisi niitten takia lähteä monen sadan kilometrin päähän. Naapureitten oviakaan ei viitsi alkaa kolkutella ja kysyä, että otatko juustoa tai viiniä. Eivät ole niin hyviä tuttuja. Viini menisi viemäriin ja juustot kompostiin. Juustot hyvällä tuurilla kelpaisivat miehelle.25
ainakin säilyisi joulun ylikin ja juustojen säilyvyyden voi melkoisen nopeasti tarkastaa (ei siihen joulukiireessäkään hirveästi aikaa mene). Todella ihmeellisiä vastauksia!!! Pah! Taidan olla joku Sorella kakkonen.
Vierailija:
Eipä siinä joulutohinoissa jouda paljon ruveta viinipullon kanssa jahtaamaan työkavereita.
On vähän muutakin tekemistä - kaikilla. Enkä kyllä ole mitään kiukuttelua tarkoittanut, meillä vain ei viinille ole mitään muutakaan paikkaa kuin viemäri, ei sillä varmaan kukkiakaan voi kastella...25, joka lopettaa nyt tämän keskustelun, koska se on jo kauan mennyt alkuperäisen aiheen vierestä
Tietääkseni olen kyllä pidetty opettaja, monet harmittelivat, kun aikanaan jäin äitiyslomalle. Eräs oppilaistani jopa itki, kun keräsin tavaroitani viimeistä kertaa. Enkä kyllä tosiaankaan ole negatiivinen, päinvastoin. En vain juo kahvia enkä viiniä enkä saa syödyksi juustoja, vaikka kuinka yrittäisin. Viiniä ei juo edes kukaan tuttuni, joten en voi sitä heillekään antaa.
Minustakin keksit, suklaa ja muut vastaavat ovat hyviä lahjoja. Kynttilätkin menettelevät. Jonkun ehdottama herkkukori olisi loistava.
Ja tosiaan, tarkoitin, että yläkoulussa ei joululahjoja tavata tuoda kenellekään opettajalle, ei vain minulle.
25