Minulla on todella vahvatahtoinen lapsi joka vetää aina sä et rakasta mua- kortin esille
Isän luona lapsi saa paljon tavaraa, materiaa, herkkuja ym. Tahtonsa läpi melko kaikessa. Mitään ei juurikaan myöskään vaadita siellä, esim hammaspesua. Lapsi on myös perusluonteeltaan vahvatahtoinen ja isän toiminta vahvistaa tätä piirrettä hänessä ja minusta tuo rajattomuutta. Olen tästä puhunut neuvolassa, kouluterkkarilla, täällä jne ja se asia minun pitää kuulemma vain hyväksyä, koska isä saa kasvattaa tavallaan eikä se minulle kuulu loppupeleissä.
No, lapsi tulee tänne joka viikko ja me käydään päivittäin valtavia taisteluita ostamisesta, vaatetuksesta, hammaspesusta yms jota lapsi haluaisi tai jota häntä ei huvita tehdä. Hän haluaa koko ajan kaikkea, ihan oikeasti laskin että yksi päivä hän kinuaa 23:a asiaa minua joko ostamaan tai tekemään. Hän on kuitenkin jo 8-vuotias Ja jos hän jotain saakin, ei ole asiasta monesti kuin ehkä 2 minuuttia kiinnostunut/kiitollinen.
Rangaistukset ei paljoa paina, kun isän luona saa kuitenkin. Olen mm. takavarikoinut leluja ja tavaroita, ottanut kännykän pois, perunut kivoja menoja.
Juttelu ja yhdessä sopiminen ja asioiden selittäminen ei tuo yleensä sen kummempaa tulosta. Haluaminen on hänellä niin vahvaa (+pitkäjänteinen ymmärtäminen iän puolesta heikkoa), ettei kiinnosta onko äitillä rahaa ostaa jotain tai meneekö hampaat piloille kun ei pese niitä. Hän haluaa just nyt just näin ja se siitä. Meillä on yhteiset säännöt jääkaapin ovessa ja tilanteet missä lapsi saa käyttää päätösvaltaa, mutta ei auta.
Ja kun näitä suuria taisteluita meillä sitten käydään, missä en anna periksi, niin lapsi huutaa ja ulvoo kurkku suorana että en rakasta häntä (sanottakoon että olen selittänyt hänelle monesti että rakastan mutta minun ei tarvitse toteuttaa hänen kaikkia toiveitaan), sekä sanon että rakastan joka ilta kun peittelen nukkumaan.
Minulla lähtee oikeasti kohta järki, arki on mennyt hänen kanssaan nyt todella raskaaksi. Teini-iässä tilanne arvatenkin vain pahenee.
Mitä oikeasti voin tehdä tai mistä saada apua tähän?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole sitten käynyt mielessä kysyä lapselta suoraan, että mikä sinua oikeasti suututtaa? Jos vastaa vaikka että hampaidenpesu, sano tiukasti että ei se ole mikään syy kiukutella, koska ne on harjattava joka tapauksessa, joten kerro mikä oikeasti kiukuttaa. Lapset kuten aikuisetkaan eivät aina halua puhua suoraan tunteistaan, mutta jokuhan tuota lasta selvästi kiusaa, kun käytös on mitä on. Veikkaan että vaiettu ero ja vanhempien tulehtuneet välit ja siitä johtuva jatkuva kireä tunnelma.
Ap lasta kiusaa. Miksi? Koska #lapsiviha, #miesviha. Kai olet sen huomannut tällä foorumilla? Koko aloitus pursuaa vihaa lasta kohtaan, miestä kohtaan katkeruutta ja kilpailuhenkisyyttä.
Ilmiannoin aloituksen tuoreeltaan, mutta sitä ei poistettu. Aloitus on kuvaus sairaalloisesta asenteesta lasta kohtaan.
Kuka täitä lapsivihaa oikeasti viljelee? Ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin aloituksen tuoreeltaan, mutta sitä ei poistettu. Aloitus on kuvaus sairaalloisesta asenteesta lasta kohtaan.
Sairaalloinen on myös asenne miestä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on oppinut manipuloimaan. Hän on oppinut isän luona miten tehoaa kun sanoo "et rakasta minua" ja isä ei osaa osoittaa sitä muulla tavalla kun antamalla periksi.
Olisiko mahdoton ajatus että sopisit yhdessä ex miehesi kanssa edes jotkin yhteiset perussäännöt, jotka on yhteiset molemmissa kodeissa? Vaikka minkä verran lapsi saa rahaa käyttöön viikossa, hampaiden pesun ym. normaalit jutut. Voisitte vaikka kirjoittaa nuo säännöt listaksi ja laittaa jääkaappien oviin. Ne olisi vain muistilistat vanhemmille mutta lapselle voisi selittää, että niiden mukaan toimitaan. Listan ei tarvitse olla pitkä ja on molempien oma asia kuinka tarkkaan sitä noudatetaan, mutta olisi edes pyrkimys normaaleihin rutiineihin ja normaaliin rahankäyttöön molemmissa kodeissa.
Kun ex haluaa sanella, kuinka sinun tulee elää arkesi 😅
Vierailija kirjoitti:
Ap tarvitsee koulutusta lapsen kanssa toimimiseen. Hän selkeästi hakee riitaa. En tarkoita, että kaikki pitäisi ostaa tai mitään ei tarvitse tehdä vaan ihan diyä, että jokin on pielessä vuorovaikutuks3ssa, kun kokoajan menee sukset ristiin. Eikä se syy ole isän.
Selkeästi hakee riitaa juu - ja normalisoi asiaa täällä?
Tuo normalisointi on muuten tyypillistä wokeismissa... Ettei vain olisi pahansuopa woke-lähettiläs kyseessä.
Mitä joku hyötyy lapsivihan levittämisestä?
Aloittajan kirjoitustyylikin on jo varsin tuttu.
Trolli se on.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla joku pakonomainen päiväunelmoija, unelmointi on vihamielistä. (Vrt. satutäti joka pakonomaisesti ihastunut sukulaiseen... miehensä on siivoushullu/sika... on iso velka, josta ei puhu... mutta satutädillä hyvä palkka - samantyylinen kirjoittaja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla joku pakonomainen päiväunelmoija, unelmointi on vihamielistä. (Vrt. satutäti joka pakonomaisesti ihastunut sukulaiseen... miehensä on siivoushullu/sika... on iso velka, josta ei puhu... mutta satutädillä hyvä palkka - samantyylinen kirjoittaja).
Tästä oli monta aloitusta.
Ei keskustelun aloittaja mitään periksi anna, päinvastoin: hän vahvistaa käytöstä, josta ei pidä.