"No kun en tiiä mitä pitää siivota"
Miten tässä pääsis rakentavasti miehen kanssa tilanteeseen, että hän oma-aloitteisesti tekisi kotitöitä?
Aina kun yritän puhua siivoamisesta, niin suuttuu/vastaus on otsikon mukainen tms. Ja siivoaa sitten monesti silmin nähden vihaisena. Joskus luovutan ja siivoan vaan itse kaiken. Kyseessä aikuinen kolmivitonen mies. Joudun tehtävä kerrallaan sanomaan mitä pitää tehdä esim. (Imuroisitko portaat tai pesasisitko lavuaarin) ja kun hän on yhden asian tehnyt, niin palaa yleensä sohvalle kännykkää selaamaan tms. Mulla on ollut monta viikkoa paha tilanne töissä ja siivoukset on jäänyt, koska olen ollut niin väsynyt ylitöiden vuoksi. Lakanoita ei olla vaihdettu, pölyjä pyyhitty, lattioita imuroitu ja vessoja ja lavuaareja pesty ja sellaista ihan todella perusjuttuja. Astiapesukoneen täyttöön ja tyhjentämiseen mies osallistuu oma-aloitteisesti yhtä paljon kuin minäkin. Mutta kaikessa muussa, jos minä en ole vaatimassa siivoamista (huom. ensin pyydän kauniisti -> mitään ei tapahdu. Monesti ei tule edes vastausta. Sitte pitää alkaa pikku hiljaa painokkaammin vaatimaan. Ja mitään tärkeää en keskeytä. Tv:n katselua vaan) ja luettelemassa mitä pitää tehdä, niin mitään ei tapahdu. Tänään taas sama homma. Siivoamisen tarve on ilmiselvä, paitsi miehelle. Alan tulla ihan hulluksi, enkä tiedä mitä tehdä tämän siivousasian kanssa. Tätä on jatkunut 10 vuotta.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsille opetit siivoamisen?
👍
Muutama ajatus. Miehiä ei haittaa lika vaan tavarakaaos ja naisia haittaa lika, muttei tavarakaaos - tämä siis karkeasti yleistettynä.
Olen nainen, joka en osaa laittaa ruokaa (tai itsetunto tuolla saralla on ainakin tosi alhainen). Ymmärrän kuitenkin, että jos lyöttäytyisin jonkun kanssa yhteen, minun olisi joko
a. alettava opetella ruoanlaittoa
a.1 youtubesta, keittokirjoista tms
a.2 pyytää puolisoa opettamaan, jos hän osaa ja on halukas
b. maksettava noutoruokaa, jos itse en osaa/jaksa/viitsi opetella omilla vuoroilla
c. neuvoteltava sellainen työnjako, että minä siivoan ja puoliso tekee ruoat
d. kuunneltava vaihtoehtoinen ratkaisuesitys puolisolta
Hyvä mies, kun ei alistu kynnysmatoksi. Kerää akka kamas, jos eikelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsille opetit siivoamisen?
Annappa äiti neuvoo.
Johdonmukainen ja ohjaava kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
"Siivoamisen tarve on ilmiselvä, paitsi miehelle."
Onko tosiaan? Itse en siivoa kuin silloin jos jossain on näkyvää likaa, esim. isoja villakoiria nurkissa, rannut wc-pöntössä, lavuaarissa vanhoja pinttyneitä ruoantähteitä, ym.
Tarvitseeko teillä *oikeasti* siivota, vai onko vain ennalta määritelty Siivouspäivä?
Kyselee kolmekymppinen nainen
Kyllä mahtaa sun kämppä haista noista pinttyneistä tähteistä ja paskarannuista pöntössä.
Onneksi olemme mieheni kanssa yleissiistejä ihmisiä ja siivoamme jälkemme ruuan valmistuksen ja paskalla käynnin jälkeen. Imuroimme säännöllisesti nii ei oo villakoiria. Mies ossaa kostealla luutulla pyyhkästä likatahran siinä missä minäkin. Lattiat luututaan 2 viikon välein.
No, näitä ollaan sivussa opetettu jälkikasvulle, pojille. Hyvin homma hoituu.
Ap on oivallinen nalkuttaja. Kelpaisko miehen siivousjälki hänelle? Olisiko kukkavaasi siirretty väärään paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitää siivota tai ylipäätään koska naiset oppivat, että he eivät ole puolison tai asuinkumppanin äiti, jolla on valta määrätä ja komentaa. Jos miehelle likaiset lakanat on OK, niin miksi naisen pitää vaatia, että vaihda ne?
Kuka täyspäinen ihminen halua nukkua saastaisissa lakanoissa?
Vierailija kirjoitti:
Tää on hauska ketju, koska just eilen veli valitti sitä, että vaimonsa ei anna hankkia heille siivoojaa, vaikka veli maksaisi kaikki kulut. Kuulemma heille ei vieras ihminen tule siivoamaan, koska se ei kuitenkaan tiedä, miten hän (siis käly) haluaa siivouksen hoidettavan eikä veljellä ole mitään oikeutta laistaa velvollisuuksistaan hakkimalla joku siivoamaan puolestaan.
Kyse ei ole siisteydestä, kyse on vallasta.
Miten mies tietää, kuinka vaimo haluaa siivottavan?
Kun mennään yhteen, niin tottakai siinä vaiheessa ihminen osaa hoitaa kotityöt ja siivota omat jälkensä. Miten on edes mahdollista, että tuollaista sikailua on kestänyt kymmenen vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hauska ketju, koska just eilen veli valitti sitä, että vaimonsa ei anna hankkia heille siivoojaa, vaikka veli maksaisi kaikki kulut. Kuulemma heille ei vieras ihminen tule siivoamaan, koska se ei kuitenkaan tiedä, miten hän (siis käly) haluaa siivouksen hoidettavan eikä veljellä ole mitään oikeutta laistaa velvollisuuksistaan hakkimalla joku siivoamaan puolestaan.
Miten mies tietää, kuinka vaimo haluaa siivottavan?
Vaimo voi kertoa sille maksetulle siivoojalle, miten haluaa siivottavan. Ammatti-ihmisellä voi olla myös jotain näkemystä, mitä vaimolta itseltään puuttuu.
Näin toimin ainakin itse siivoojani kanssa ja olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa ketä häiritsee.
Se kyllä kertoo ihmisestä tarpeeksi, jos ei sotku ja likaisuus häiritse. Yleensä tällaiset ihmiset kärsivät jostain mt-ongelmista.
Se kyllä kertoo ihmisestä tarpeeksi, jos auringon valossa tanssiva pölyhiukkanen tai vinossa oleva verho häiritsee. Yleensä tällaiset ihmiset kärsivät jostain mt-ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitää siivota tai ylipäätään koska naiset oppivat, että he eivät ole puolison tai asuinkumppanin äiti, jolla on valta määrätä ja komentaa. Jos miehelle likaiset lakanat on OK, niin miksi naisen pitää vaatia, että vaihda ne?
Kuka täyspäinen ihminen halua nukkua saastaisissa lakanoissa?
Todella oksettavaa olla likaisissa lakanoissa. Niistä voi saada finnejä tai ihottumaa.
Jos miehelle on ok nukkua yli kuukauden samoissa lakanoissa niin syntyy väistämättä ajatus, että ei käy ihan täysillä ja että sille samalle miehelle on ihan se ja sama, kuka ja millainen nainen niissä lakanoissa hänen kanssaan majailee, kunhan nyt joku nainen on siihen saatu, kun sellainen tarvitsee olla ja sillon alkuhuumassa sitä jaksoi pannakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kyllä kertoo ihmisestä tarpeeksi, jos ei sotku ja likaisuus häiritse. Yleensä tällaiset ihmiset kärsivät jostain mt-ongelmista.
Se kyllä kertoo ihmisestä tarpeeksi, jos auringon valossa tanssiva pölyhiukkanen tai vinossa oleva verho häiritsee. Yleensä tällaiset ihmiset kärsivät jostain mt-ongelmista.
Näillä kahdella ei vaan ole keskenään sama vaan aika päinvastainen mt-ongelma. Kahden masentuneen kannattaa olla keskenään ja kahden pakko-oireisen keskenään.
Olen taas tämän luettuani niin onnellinen siitä, että asun taloani yksin ja mies omaansa toisaalla :)
Ei tarvi käydä tuommoisia taistoja. Eikä tarvi katsella koko ajan ihmistä, joka liiallisen yhdessäoloon vuoksi alkaa ärsyttää. Kummankaan meistä.
Minulle sopii olla yksinkin ja nähdä miestä silloin tällöin. On niin täysi elämä muutenkin. Kummallakin.
Ihana rakas mies, jota saan kaivata ja jota on aina mieluista nähdä - vaikka kotonaan on sotkuista aina :) Useimmiten haluaa itsekin tulla tänne. Sieltä tosiaan puuttuu se naisen kädenjälki.
En ala enää tässä iässä olemaan mikään 24/7 palveleva kodinhengetär kellekään miehelle. Enää. Joskus nuorempana toki olen sitä ollut, mutta elämässä kuuluu oppia ja kehittyä.
Minä tunnen itseni ja hänet niin hyvin, ettei siitä yhdessä asumisesta tulisi kivaa. Sitten valittaisin hänelle, lähimmilleni ja tyyliin täällä että mitä teen kun mieheni ei ole juuri sellainen kuin haluan...
Nyt saa olla oma itsensä ja silti vuodesta toiseen on tosi rakas. En muuttaisi mitään. Tulipa ikävä kun kirjoitin tämän :)
Ottakaa nuoret opiksi! Ei teidän ole pakko muuttaa yhteen. Avioparillakin voi olla kaksi kotia.
Mä en käsitä näitä naisia, jotka kyselee, pitäisikö miehen kanssa jutella. - Ostat kotiin tullessa noutoruuan itsellesi, lampsit ovesta sisään ja istut sohvalle syömään. - Se asenne, missä se on. Haluatko ihan totta heittäytyä kuralammikkoon, että miehesi pääsee tässä elämässä kuivin jaloin. Oikeasti. Hanki ***tu selkäranka.
Vierailija kirjoitti:
Olen taas tämän luettuani niin onnellinen siitä, että asun taloani yksin ja mies omaansa toisaalla :)
Ei tarvi käydä tuommoisia taistoja. Eikä tarvi katsella koko ajan ihmistä, joka liiallisen yhdessäoloon vuoksi alkaa ärsyttää. Kummankaan meistä.
Minulle sopii olla yksinkin ja nähdä miestä silloin tällöin. On niin täysi elämä muutenkin. Kummallakin.
Ihana rakas mies, jota saan kaivata ja jota on aina mieluista nähdä - vaikka kotonaan on sotkuista aina :) Useimmiten haluaa itsekin tulla tänne. Sieltä tosiaan puuttuu se naisen kädenjälki.
En ala enää tässä iässä olemaan mikään 24/7 palveleva kodinhengetär kellekään miehelle. Enää. Joskus nuorempana toki olen sitä ollut, mutta elämässä kuuluu oppia ja kehittyä.
Minä tunnen itseni ja hänet niin hyvin, ettei siitä yhdessä asumisesta tulisi kivaa. Sitten valittaisin hänelle, lähimmilleni ja tyyliin täällä että mitä teen kun mieheni ei ole juuri sellainen kuin haluan...
Nyt saa olla oma itsensä ja silti vuodesta toiseen on tosi rakas. En muuttaisi mitään. Tulipa ikävä kun kirjoitin tämän :)
Ottakaa nuoret opiksi! Ei teidän ole pakko muuttaa yhteen. Avioparillakin voi olla kaksi kotia.
Typerää ja vanhanaikaista hokea jostain naisen kädenjäljestä. Miehet osaavat siivota ja pestä pyykkiä. Kotityöt hoituvat mieheltä siinä missä naiseltakin. Lähinnä noloa, jos aikuinen on niin avuton, ettei osaa huolehtia kodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä oli vertaansa vailla. Voi taivas 😂
Tuo ei kerro siivouksesta. Kaikki mt ongelmaiset tietää, että pölyä nyt vaan on riittämiin joka paikassa. Sopeutuvat elämään sen tosiasian kanssa 🤭
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi asut sen kanssa?
Kukaan poika/mies ei ole tehnyt minuun tarpeitaan kuuteen vuoteen. Ei tarvitse nalkuttaakaan.
T31
Tähän ei tule mitään järkiselitystä, pelkkää tunneperäistä alapeukuttamista 🙄
Vierailija kirjoitti:
Noh, tottakai on järkevää puhua siivooja palkkaamisesta, mutta tuntuisi epäreilululta, että siivoojalle maksettaisiin kotona vain miehen siivousvuoroista. ;) Ehkä kannattaisi laajentaa tätä keskustelua yhteisen siivouksen hoitamiseksi... Tosin jotkut naiset ovat niin häpeän kourissa kodistaan etteivät siltikään halua siivoojaa, itse en kuulu näihin ja vähän vaikea ymmärtää.
Minähän kehuin kuinka poikani osaavat 😅
Sain vähättelevän mielipiteen 😂
👍