Onko tämä totta? Järkyttävää jos on
"Normikäytäntö, lääkäri kirjaa kaikille yli 65v ikäisille elvytyskiellon, jos päivystykseen jostain syystä joutuu. Kirjausta ei saa tiedoistaan pois mitenkään ja se tulkitaan usein myös kaikenlaisen hoidon eväämiseksi. Yksityisellä puolella saa hoitoa rahalla edelleen."
Kommentti lainattu Ilta-Sanomien uutisen kommenttiosiosta.
Kommentit (340)
Lääkäri päätti tehdä isälleni elvytyskiellon. Ylilääkäri oli vielä ja perusteli sillä, että tuskin selviäisi takaisin hyvään elämään jos elvytystilanteeseen joutuisi. Isä oli tuolloin fyysisesti erittäin hyväkuntoinen, mutta yli 80. Meidän lasten mielipiteellä (olemme ehdottomasti dnr-päätöstä vastaan ja toimme sen julki) ei ollut yhtään mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, niin. Minulla isä, äiti, 2 siskoa, 3 veljeä, 15 serkkua ja 168 työkaveria on saaneet elvytyskiellon. Osa jo 15-vuotiaina! Kyllä Suomi on ihme paikka, ei kannata puolustaa!
Alkaa tulla samanlaista listaa, kuin koronarokotteista haittoja saaneista. Mielikuvitus pelaa joillakin.
Mitä kohtaa et terveyskirjaston tekstistä ymmärtänyt? Lapsille ei lääkäri tee elvytyskieltopäätöstå, mutta aikuiselle voi tehdä ja sitä noudatetaan, vaikka omaisia tai potilasta muka kuullaan asiassa. Koska sopivalla lääketieteelisellä "jargonilla" lääkäri voi asettaa vaikka sinulle. Vaikka hänellä olisi ollut vain 2 minuuttia aikaa tutustua terveyshistoriaasi resurssipulan takia.
Ei kannata sairastua Suomessa.
No totta hitossa lääkäri voi lääketieteellisellä perusteella kieltäytyä antamasta mitä tahansa hoitoa, myös sitä elvytystä. Ja täytyykin. En minä voi mennä lääkäriltä vaatimaan myöskään esimerkiksi sydämensiirtoa, jos siihen ei ole lääketieteellistä perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ihmettele, vaikka tuommoinen joskus oikeasti tehtäisiin, kun kerran vanhustenhoitajia ei riitä, eikä vanhuksia muutenkaan haluta yhteiskuntaan ja kunnioiteta. Ja kun kerran lapsillekin jo jossakin maassa ajetaan eutanasiaoikeutta.
Mutta jos tuo jo olisi totta, niin johan siitä nyt olisi uutisoitu ja puhuttu monessa ajankohtaisohjelmassa.
Eipä ole kun tämä aihe halutaan pitää kansalaisilta salassa.
Ja vaikka kuinka paljon on yksinäisiä ihmisiä, ei heillä edes ole omaisia puolustamassa. Jos ei itse osaa tuollaista asiaa tiedoistaan etsiä eikä sitä ole potilaalle kerrottu, niin mihin uutisiin se päätyisi.
Tämä on syy miksi en ikinä tule kannattamaan eutanasian sallimista. Sitä tullaan käyttämään väärin. Ja kuten on muista maista nähty, myös sen rajat venyvät yhä pidemmälle, ei ole enää kyse vain omasta vakaasta tahdostaan eutanasiaa haluavista kuolemansairaista, vaan ihan muusta. Näinhän sitä säästetään kun tarjotaan vain eutanasiaa esim. masentuneille.
Onkohan Sauli Niinistöllä (74v) elvytyskielto?
Pitäisi varmaan sitten jo olla, kun alkaa olla ikänsä puolesta ns. loppusuoralla kiistatta, tai ainakin takakaarteessa.
Toisaalta esim. USA:ssakin todella ikäloput miehet (esim. Trump, Biden) tuntuvat tunkevan pressan hommiin todella jo orastavan seniiliyden iässä, vaikka olisi jo oikeasti ihan aika heittää se lusikka nurkkaan.
Tästä uutisoitiin jo 10 vuotta sitten:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elvytyskielto-koettelee-laheisten-o…
Christiiina kirjoitti:
Mä olen siinä käsitykšessä, että jos henkilölle tulisi yhtäkkinen sydämenpysähdys, niin on vain 10% todennäköisyys sille, että elvytyksen jälkeen säilyisi hengissä. Eli ei se hengissä pysyminen on helppoa nuorille ja terveillekäön ihmisille, jos siis jostain syystä sydän pysähtyisi.
Mistä sulle tämmöinen käsitys on syntynyt?
Christiiina kirjoitti:
Mä olen siinä käsitykšessä, että jos henkilölle tulisi yhtäkkinen sydämenpysähdys, niin on vain 10% todennäköisyys sille, että elvytyksen jälkeen säilyisi hengissä. Eli ei se hengissä pysyminen on helppoa nuorille ja terveillekäön ihmisille, jos siis jostain syystä sydän pysähtyisi.
Ja sekö oikeuttaisi olemaan yrittämättä? Että mielivaltaisesti, jopa aivan pintapuolisin tiedoin ja kiireen keskellä lääkäri päättää, kenellä on mahdollisuus saada apua - jäädä eloon ja kenellä ei.
Näin tilanne on. Miten tämä yllättää niin monet ja pidetään huuhaana. Lukekaa aiheesta, niin ymmärrätte, että tilanne on todella näin nyky-Suomessa. Vaikka tasapuolisuutta ei voida seurata mitenkään, saati lääkärin kykyä tilannearvioon Suomessa, jossa lääkäreitä on liian vähän ja kiirearviot arkipäivää.
Kiva klikkiotsikko, jossa ei sanallakaan kerrota sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on 67v äidillä tuo kirjaus, sai sen jouduttuaan suojatiellä auton töytäisemäksi. Olkaluu murtui ja lääkäri kirjasi elvytyskiellon. Kun äiti kyseli, että miksi, ei hänellä ollut kuin verenpainelääkitys, niin lääkärin vastaus oli, että ikää on jo sen verran, että elvytys ei toisi elämään yhtään hyvää vuotta. Eikä suostunut poistamaan tietoa.
Lääkäri tarvitsee elvytyskieltoon potilaan luvan.
Ja se lupa pyydetään kirjallisena.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Sauli Niinistöllä (74v) elvytyskielto?
Pitäisi varmaan sitten jo olla, kun alkaa olla ikänsä puolesta ns. loppusuoralla kiistatta, tai ainakin takakaarteessa.Toisaalta esim. USA:ssakin todella ikäloput miehet (esim. Trump, Biden) tuntuvat tunkevan pressan hommiin todella jo orastavan seniiliyden iässä, vaikka olisi jo oikeasti ihan aika heittää se lusikka nurkkaan.
Aivan varmasti tässä on erilainen suhtautuminen yhteiskunnallisesti korkeissa asemissa olevien ja tavisten kohdalla. Ei varmasti laiteta elvytyskieltoja hyväosaisimmille tuosta vain.
Myös kehitysvammaisten kohdalla tämä on ilmeisesti varsin rutiinia.
Minun 86-vuotiasta isääni elvytettiin tunti v. 2020. Lääkäri tuli helikopterilla elvyttämään. Sydämen toiminta korjaantui, mutta oli ollut huonolla hapella liian pitkään. Otettiin aivokuolleena pois letkusta sairaalassa eli menehtyi. Mikäli olisi oikeasti vironnut henkiin, niin rintakehä olisi ollut todella tuskallisen kipeä pitkään. Ehkä jotain vaurioitakin. Siitä olisi vanhan sydänsairaan miehen kestänyt toipua pitkään. Äitini on 88 v. ja hänellä on sydämentahdistin ja siinä oma defibrillaattori eli deffa lyö itse virtaa rytmihäiriön sattuessa. Elvytyskielto hänellä on muuten, mutta se ei tarkoita kuolemaan jättämistä, vaan sitä, että ei lähdetä elvyttämään eli ruhjomaan vanhaa haurasta ja sairasta ihmistä tilanteessa, jossa hän elvytettynä todennäköisesti päätyisi letkuihin elämään tajuttomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, niin. Minulla isä, äiti, 2 siskoa, 3 veljeä, 15 serkkua ja 168 työkaveria on saaneet elvytyskiellon. Osa jo 15-vuotiaina! Kyllä Suomi on ihme paikka, ei kannata puolustaa!
Alkaa tulla samanlaista listaa, kuin koronarokotteista haittoja saaneista. Mielikuvitus pelaa joillakin.
Mitä kohtaa et terveyskirjaston tekstistä ymmärtänyt? Lapsille ei lääkäri tee elvytyskieltopäätöstå, mutta aikuiselle voi tehdä ja sitä noudatetaan, vaikka omaisia tai potilasta muka kuullaan asiassa. Koska sopivalla lääketieteelisellä "jargonilla" lääkäri voi asettaa vaikka sinulle. Vaikka hänellä olisi ollut vain 2 minuuttia aikaa tutustua terveyshistoriaasi resurssipulan takia.
Ei kannata sairastua Suomessa.
No totta hitossa lääkäri voi lääketieteellisellä perusteella kieltäytyä antamasta mitä tahansa hoitoa, myös sitä elvytystä. Ja täytyykin. En minä voi mennä lääkäriltä vaatimaan myöskään esimerkiksi sydämensiirtoa, jos siihen ei ole lääketieteellistä perustetta.
Ennen muinoin lääkärit vannoivat Hippokrateen valan, nykyään raha ratkaisee.
Nämä tarinat täällä ei ole tosia. Älkää nyt hyvän tähden näitä uskoko. Jo tuo kirjoitustyyli kaikissa on poikkeava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on 67v äidillä tuo kirjaus, sai sen jouduttuaan suojatiellä auton töytäisemäksi. Olkaluu murtui ja lääkäri kirjasi elvytyskiellon. Kun äiti kyseli, että miksi, ei hänellä ollut kuin verenpainelääkitys, niin lääkärin vastaus oli, että ikää on jo sen verran, että elvytys ei toisi elämään yhtään hyvää vuotta. Eikä suostunut poistamaan tietoa.
Lääkäri tarvitsee elvytyskieltoon potilaan luvan.
Ja se lupa pyydetään kirjallisena.
Näinhän sen pitäisi mennä, käytännössä potilailta ei useinkaan kysytä vaan lääkäri tekee päätöksen itse.
Isälle tehtiin hänen ollessaan yli 80v ja halusi kiellon. Ei kyllä mitään semmosia puhuttu aikaisemmin vaikka toki sairaalaan joutui usein yli 60v. Ei äidillekään tehty ennenkuin itse halusi reippaasti yli 70 v.
Nykyään viisikymppisten eläkeikäkin on jotain 70 v
Miten sitä sitten voi olla työelämässä jos katsotaan että ei edes kannata elvyttää
Minut on vuosia sitten elvytetty. Ensimmäinen ja ainoa kerta. Jos siis joskus vielä tulee elvytystilanne eteen, lääkäri laittaa dnr:n. Syy on tottakai se, että olen eläkkeellä eikä minusta enää koskaan tule työkuntoista.