Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä totta? Järkyttävää jos on

Vierailija
28.04.2023 |

"Normikäytäntö, lääkäri kirjaa kaikille yli 65v ikäisille elvytyskiellon, jos päivystykseen jostain syystä joutuu. Kirjausta ei saa tiedoistaan pois mitenkään ja se tulkitaan usein myös kaikenlaisen hoidon eväämiseksi. Yksityisellä puolella saa hoitoa rahalla edelleen."

Kommentti lainattu Ilta-Sanomien uutisen kommenttiosiosta.

Kommentit (340)

Vierailija
81/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut itse itselleni elvytyskiellon jo 50-vuotiaana jos vammautuisin tai sairastuisin niin vakavasti että joutuisin ns. vihannekseksi jonnekin laitokseen lopuksi ikääni.

Vierailija
82/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä tarinat täällä ei ole tosia. Älkää nyt hyvän tähden näitä uskoko. Jo tuo kirjoitustyyli kaikissa on poikkeava.

Vähänpä tiedät. Minä olen itse kuunnellut tilannekatsausta erään sairaanhoitopiirin osalla, kun korona tuli Suomeen. Sittemmin seurannut kunnan hoitokäytäntöjä. Kyllä tuli selväksi, että jo 50 v on sillä rajalla, pääseekö enää hengityskoneeseen. Lisäksi vanhuksia ei päästetty edes ns oikeaan sairaalaan, vaan hoivakodissa pidettiin koronassa ilman kunnon hoitoa. Vielä tänäkin päivänä eräässä kaupungissa ei anneta Paxlovia iäkkäille koronapotilaille, vaikka se kuuluisi riskiryhmäläisille ennaltaehkäisemään sairauden pahenemista.

Ei näistä puhuta. Suomessa on viime vuosina saanut vallan eräänlainen eugeniikka, jossa jotkut saavatkin kuolla. Ne 'jotkut' ovat paitsi iäkkäitä, myös nuorempia perussairaita.

Vierailija
84/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvytys on rankkaa, eikä siitä enää välttämäti tolpilleen selviä edes nuori ihminen. Mieluumin helppo lähtö, kuin kymmenen vuotta vuodeosastolla.

Rankempaa kun arvaakaan. Jouduin kokemaan asian 2,5kk sitten perusterveenä alle 50v ja toipuminen on pitkä homma. Saati sairaalle ja iäkkäälle.

Vierailija
85/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rokote otetaan.

Vierailija
86/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on 67v äidillä tuo kirjaus, sai sen jouduttuaan suojatiellä auton töytäisemäksi. Olkaluu murtui ja lääkäri kirjasi elvytyskiellon. Kun äiti kyseli, että miksi, ei hänellä ollut kuin verenpainelääkitys, niin lääkärin vastaus oli, että ikää on jo sen verran, että elvytys ei toisi elämään yhtään hyvää vuotta. Eikä suostunut poistamaan tietoa.

Töissä silti pitäisi käydä lähes 7 kymppiseksi vaikka on elvytyskelvoton raato?

Vierailija
87/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää-siis aivan hirvittävää, missä tilassa tämä maa on!!!!

Vierailija
88/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on 67v äidillä tuo kirjaus, sai sen jouduttuaan suojatiellä auton töytäisemäksi. Olkaluu murtui ja lääkäri kirjasi elvytyskiellon. Kun äiti kyseli, että miksi, ei hänellä ollut kuin verenpainelääkitys, niin lääkärin vastaus oli, että ikää on jo sen verran, että elvytys ei toisi elämään yhtään hyvää vuotta. Eikä suostunut poistamaan tietoa.

WTF??? Tästähän pitäisi nostaa iso meteli, ota yhteyttä vaikka toimittajiin.

Aivan kammottavaa, kuin Hitlerin Saksasta tuollainen toiminta.

Koska Hitlerin Saksassa on tällainen ollut? Ei koskaan, te vassarit ootte yksiä valehtelevia vammasia.

Kai tiedät mitä siellä tehtiin esim. juuri vammaisille? Heitä tapettiin.

Vierailija
89/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia vanhainkodeissa. Kaikilla on elvytyskielto jotta ei tartte jäädä vihanneksena kituun. Kun ne on jo, vihanneksia.

Vierailija
90/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri tarvitsee elvytyskieltoon potilaan luvan.

Ja se lupa pyydetään kirjallisena.

Juu ei tartte mitään lupia. Tekee vaan.

Vierailija
91/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo oli 87 ja täysin sänkypotilas. Tyttärensä tekivät sen elvytyskiellon.

Kärsi ihan tarpeeksi siellä käännelttävänä.

Oma äitini on nyt 77 ja mietti, että häntä ei sitten elvytetä, koska ei halua olla sänkypotilas. Helpompi lähteä sitten, kun sen aika on.

Toivoo, että saa elää liikkumiskykyisenä sen minkä elää.

Aika monella on toive, että lähtee saappaat jalassa.

Itsellä särkee ja kolottaa, jos paljon joudun makaamaan. Jos se olisi pääsääntöinen oleminen, niin kyllähän sitä vakavasti miettisi, että mikä on mieli.

Vierailija
92/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä loppuu jossain vaiheessa, se on väistämätöntä.

Vierailija
93/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei helvetissä ole! - sairaanhoitaja valvontaosastolta

Vierailija
94/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laskennallinen eläkeikä tuo 68 ja ei saisi elvyttää yli 65 ? Just joo .

Vierailija
95/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009549419.html

Suomessa on paljon täysin psykoja lääkäreitä - erityisesti terveyskeskuksissa.

Vierailija
96/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit merkkaa elvytyskiellon kaikille sellaisille ihmisille, jotka eivät heidän arvionsa mukaan kestä kropalle rankkaa elvytystä. Olipa ihmisen ikä mitä tahansa.

Elvytyksen jäljiltä ihmisen keho on helposti ruhjeilla, siinä saattaa murtua luita ja sisäelimet ottaa pahasti osumaa.

Sitä ei tästäkään syystä edes kannata tehdä kaikille. 

Vierailija
97/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mummo oli 87 ja täysin sänkypotilas. Tyttärensä tekivät sen elvytyskiellon.

Kärsi ihan tarpeeksi siellä käännelttävänä.

Oma äitini on nyt 77 ja mietti, että häntä ei sitten elvytetä, koska ei halua olla sänkypotilas. Helpompi lähteä sitten, kun sen aika on.

Toivoo, että saa elää liikkumiskykyisenä sen minkä elää.

Aika monella on toive, että lähtee saappaat jalassa.

Itsellä särkee ja kolottaa, jos paljon joudun makaamaan. Jos se olisi pääsääntöinen oleminen, niin kyllähän sitä vakavasti miettisi, että mikä on mieli.

Niinpä, jokainen voi miettiä sitä omalle kohdalle, että onko se elämä enää elämisen arvoista jos vain makaa päivät pitkät, eikä ehkä enää näe, kuule, ymmärrä, eikä muista mitään. Olen oman mummoni ja syöpäsairaan saatellut tällaiselle matkalle. En minä ainakaan halua niin elää ja olen tehnyt kaikki mahdolliset hoitokiellot sen varalle. Mahdollisimman nopea ja kivuton lähtö olisi paras. Hoitaminen ja elämän pitkittäminen tuossa vaiheessa on vain niitä tänne jääviä varten. Ei se lähtijä enää halua olla täällä. Tiedän, että tämä kuulostaa julmalle, tämä on asia minkä vain kokemalla voi ymmärtää.

Vierailija
98/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tässä aloituksessa tarkoittanut mitään 90-vuotiaita terminaalivaiheen syöpäpotilaita vaan ihan perusterveitä 65 vuotiaita ja sitä vanhempia. Eli se ikä on jo peruste siis laittaa elvytyskielto. Ja niinhän monelle on jo laitettukin.

Vierailija
99/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Ymmärrän täysin, että siinä kohtaa kun keho haurastuu riittävästi, niin minua ei elvytetä. Siihen menee kohdallani noin 15v.

Vierailija
100/340 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä just luin? Ymmärrän jos kyse on vaikka yli kasikymppisistä monisairaista, mutta 65v?

Kuusvitoset painaa vielä töissä. No ei kai sitten enää jos sydäri tulee tai aivotulppa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän