Kansalaisella pitäisi olla oikeus irtaantua Kanta, Maisa ja muista vastaavista palveluista, kun niiden kautta urkitaan jatkuvasti henkilökohtaisia tietoja.
Nämä paljastuvat tapaukset ovat tietenkin vain jäävuoren huippu. Ei ole kiva, kun tietää että kaikki selailevat huvikseen niitä tietoja.
Kommentit (143)
Sähköiseen järjestelmään jää sentään jälki kun potilastietoja käydään avaamassa.
Mitäpä luulette, eihän kukaan paperiarkistojen aikaan käynyt hiljaisina hetkinä huvikseen lukemassa potilaskansioita ...
Vierailija kirjoitti:
Sähköiseen järjestelmään jää sentään jälki kun potilastietoja käydään avaamassa.
Mitäpä luulette, eihän kukaan paperiarkistojen aikaan käynyt hiljaisina hetkinä huvikseen lukemassa potilaskansioita ...
Se ei päässyt lukemaan kaikkien suomalaisten kansioita kerralla ja vuosien takaa toisista sh-piireistä!
Työttömiä käyttää noita ohjelmia myös palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sairaalassa työmarkkinatuella työkokeilussa muutama vuosi sitten niin yksi homma oli purkaa koko osaston potilaskansiot.
Ja työttömiä on 20 vuotta jo ollut sairaaloiden arkistoissa kuntouttavassa työtoiminnassa.
Itse katselin ohjelmaa kuinka ulkomailla hotellihuoneessa oli 7 pientä kameraa joista meni kuva suoraan netin livelähetykseen. Kameroita oli jopa kylpyhuoneen suihkupäässä ja shampoo pullossa.
Myös sekin pitää lopettaa että näkee toisten tulotiedot ja onko esim ulosottovelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse katselin ohjelmaa kuinka ulkomailla hotellihuoneessa oli 7 pientä kameraa joista meni kuva suoraan netin livelähetykseen. Kameroita oli jopa kylpyhuoneen suihkupäässä ja shampoo pullossa.
Itse en matkusta, mutta jos matkustaisin niin laittaisin bikinit suihkuun enkä harrastaisi seksiä kenenkään kanssa hotellihuoneessa enkä kyllä airbnb asunnossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siitä jää merkintä jos joku menee lukemaan kantatietojasi ja näet sen
Tuo ei muuta miksikään sitä, että on tuhansittain ihmisiä, jotka voivat luovuttaa niitä tietoja mihin tahansa esimerkiksi kiristettyinä, lahjottuina tai vahingossa. Kännissä ja läpällä?
Itse asiassa myös älypuhelin kuuntelee puhetta. Itselläni on kotona myös tietokoneen kamera peitetty.
Ei hetkauta jos joku hoitsu lukee, että Reiskalla kuppa kullinpäässä.
Täytyy jossain kohtaa pyytää ainakin sairaalan lokitiedot.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi, jos esim. Kantaa jäisi jälki kun joku lukenut tietoni. Mikäli sitten näen, että joku taho minkä kanssa en ole asioinut on tietoni lukenut niin voisin suoraan tehdä ilmoituksen. Riittävän isot rangaistukset, niin uteliaat tai tienaamista tavoittelevat kaikkoavat.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiasa niitä tietoja ei saa kukaan, ei lääkäri tai muuhenkilö huvikseen katsella. Kaikesta katselusta jää tieto järjestelmään ja niitä omia tietojasi ei saa lääkäri katsoa muuloin kuin sinun terveyden tilan tai lääkkeitten uusimista varten.
Samoin lääkäri n täytyy nähdä onko henkilö käynyt muilla lääkäreillä ja muun lääkärin lääkemääräykset.Mutta jos on jotain pimitettävää, niin sellasille se on huono, kun ei enää pysty salaamaan..
Ongelma on, että näitä tietoja voi käydä katselemassa myös monet muut kuin lääkärit. Esimerkiksi tämä ministerin tietoja urkkinut kaksoiskansalainen toimi laskutuksen parissa. Eli ainakin valtuuksia tulisi huomattavasti kaventaa ja tietoturvaa parantaa, että terveys ym. tietoihin pääsevät käsiksi vain ne, joille asia oikeasti kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiasa niitä tietoja ei saa kukaan, ei lääkäri tai muuhenkilö huvikseen katsella. Kaikesta katselusta jää tieto järjestelmään ja niitä omia tietojasi ei saa lääkäri katsoa muuloin kuin sinun terveyden tilan tai lääkkeitten uusimista varten.
Samoin lääkäri n täytyy nähdä onko henkilö käynyt muilla lääkäreillä ja muun lääkärin lääkemääräykset.Mutta jos on jotain pimitettävää, niin sellasille se on huono, kun ei enää pysty salaamaan..
Ongelma on, että näitä tietoja voi käydä katselemassa myös monet muut kuin lääkärit. Esimerkiksi tämä ministerin tietoja urkkinut kaksoiskansalainen toimi laskutuksen parissa. Eli ainakin valtuuksia tulisi huomattavasti kaventaa ja tietoturvaa parantaa, että terveys ym. tietoihin pääsevät käsiksi vain ne, joille asia oikeasti kuuluu.
Vaikea kuvitella, että ne järjestelmiä vääntävät tuhannet IT-nörtit eivät pääsisi. Heistä myös on kiinni, mitä kirjautumistietoja on teknisesti mahdollista saada. Tuskin itse itseään käräyttävät.
Luuletteko, että aikanaan paperisten potilaskansioiden aikaan noita ei olisi luettu? Siitä paperin lukemisesta kun ei jää edes jälkeä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi, jos esim. Kantaa jäisi jälki kun joku lukenut tietoni. Mikäli sitten näen, että joku taho minkä kanssa en ole asioinut on tietoni lukenut niin voisin suoraan tehdä ilmoituksen. Riittävän isot rangaistukset, niin uteliaat tai tienaamista tavoittelevat kaikkoavat.
Kyllähän se näkee, mikä taho tietoja on katellut.
Ei niihin pääse käsiksi kuin itse, sekä terveydenhuollon henkilöstö.
Minun tiedoissani oli viimeksi käyty, silmälääkärin vastaanotolla.
Myöskään yksityiset labrat eivät ota mitään kuvauksia ja näytteitä lähetteellä, ellei myönnä heille lupaa, käydä terveystiedoissa.
Voi hyvänen aika. Etkö ymmärrä että nyt ne urkkijat vaan jää kiinni? Aina on se utelias hoitaja, sosiaalityöntekijä, poliisi ja lääkäri katsellut naapurin, lasten puolisoiden ja muiden tuttujen tietoja. Aiemmin ne oli jossain kansiossa josta vaan pystyi lukemaan. Nyt voi jäädä kiinni jos uhri pyytää nähdä kuka hänen tietoja on katsellut.
Kyllä suurin riskipotilasdatan käsittelylle olette te itse. Olen töissä yksityisessa terveyspalvelussa, missä minulla ei ole pääsyä potilasdataan, ainostaan asiakastietoon, eli henkilötietoihin. Päivittäin ihmiset lähettää meille täysin salaamatonta sähköpostia, jossa on omat ja parhaimmillaan myös puolison ja lasten koko potilastiedot liitteenä. Näitä sitten vahingossa availlaan ja kirjaillaan ylös tapahtunutta ja poistellaan liitteitä viesteistä. Ja sitten kun teille vastaan, niin laitatte ne uudestaan liitteeksi ja varmuudeksi kirjaatte osan siihen sähköpostiviestiinkin. Eikä aina ole edes kyse vanhoista ihmisistä vaan ihan jostain 30-50v perheellisistä.
Vierailija kirjoitti:
Aina näissä keskusteluissa on joku Pirkko kommentoimassa, että mitä se haittaa kuka näkee terveystietoja. Pirkolla itsellään on siellä tiedoissa diabeteksen lääkitys ja nyrjähtänyt nilkka viime keväältä.
Koittakaa ihmiset vähän raottaa sitä omaa kuplaa ja ymmärtää, että henkilöllä, joka käy terapiassa vaikka traumataustan takia on käytännössä päiväkirja luettavissa omakannassa. Mt-puolen käynnit kirjataan hyvinkin tarkasti ja kerrotaan mitä on keskusteltu. Lisäksi näissä merkinnöissä lukee usein asioita myös henkilön läheisistä, ja vaikka ei nimiä mainitakaan niin kyllä se toki selviää kenestä puhutaan jos joku tuttu tai tutun tuttu niitä lukee.
Haluaisitko päiväkirjasi julkiseksi? Niin vähän arvelinkin.
Juuri niin. Tekee pahaa edes itse palata tiettyihin kirjauksiin. Joitain omia kirjauksia ei pysty edes avaamaan, niin arka paikka henkisesti. Saati sitten ajatus siitä, että joku muu kävisi lukemassa tiedot.
Ehkä siitä, että Kannassa on Google Analytics?