Kansalaisella pitäisi olla oikeus irtaantua Kanta, Maisa ja muista vastaavista palveluista, kun niiden kautta urkitaan jatkuvasti henkilökohtaisia tietoja.
Nämä paljastuvat tapaukset ovat tietenkin vain jäävuoren huippu. Ei ole kiva, kun tietää että kaikki selailevat huvikseen niitä tietoja.
Kommentit (143)
Minä tein oman terveyskansion johon pyydän kaikki paperilla käytyäni lekurilla jne. Lyön sen näppiin kun tarviin apuja, siinä on kaikki tiedon ja vain minulla kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän tapauksia että on hakenut selkäsärkyyn usein vahvoja särkylääkkeitä Litalgin, Sirdalud, Panacod. On vain halunnut olla muka selkäkipuinen. Ei ole siis yhtään syönyt näitä lääkkeitä vaan säästää niitä keittön kaappiin. Ongelma on siis jossain muualla. On ilmeisesti tarkoitus hakea vuosien mittaan kai jotain eläkettä. Voi olla kyllä joku muu sairaus josta ei saa sairauslomaa. Nehän on määritelty mistä saa lomaa tai jossain vaiheessa eläkettä.
Minä tiedän tapauksen, jossa hoitaja oli yövuoron hiljaisuudessa
katsonut kaverinsa potilastietoja huvikseen, kun potilaat oli
nukutettu lääkkeillä hiljaisiksi. On hyvin helppoa tuollainen
" vakoilu". Mistäkö tämän tiedän, siitä kun itse sen vapaalla ollessaan
sen humalassa minulle kertoi. En avaa tässä miten hän avasi kaverinsa
potilastiedostot. Toiminta on tiettävästi rikos ?
Digitaalisuus on tuonut tullessaan valtavia ongelmia,tietovuotoja,
stalkkaamista ym. Jotkut muistanevat Vastaamon tietomurron
vuodelta 2020, ehkä jopa 32000 psykoterapiakeskus Vastaamon
potilaan tiedot kulkeutui Tor-verkkoon, jossa mm. myydään
lääkkeitä huumeiksi.
Pitääkö olla huolissaan, kun hoitajatkin varastavat tietoja ja
lääkkeitä työssään ?
Naapurini tunnusti katselevansa tietoja myös tosin on jo vanha juttu.
Kyllä. Sähköiset reseptit voisi toimia muutenkin. Ja vanhat tiedot deletellä pois, jos joku kirjoitellut väärää tietoa sinne. Diagnoosit näkyvät tosin.
Odottakaa vaan sitä kun tulee digi-identiteetti, digilompakko, terveys passi jne. Ei tavallisella kansalaisella ole mahdollisuutta pitää kaikista näistä huolta. Nytkin on kaikkia tietojen kalasteluhuijauksia ja ne vain lisääntyy jos kaikki tiedot on kännykässä ja jokaisen henkilön omalla vastuulla.
Käyttäkää käteistä rahaa, vähintäänkin sitä oikeaa pankkikorttia, suosikaa paperisia lomakkeita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä urkkijat saa välttämättä rangaistusta koko asiasta. Näin keski-suomessa. Poliisi pyyhki pe#seensä rikosilmoituksella.
Syyttäjä Visakorpi-Kemppainen alkoi vihjailemaan uhrille että saa itse kohta syytteen jos yrittää vielä tehdä rikosilmoituksen.
Kaikki paljastui lokitiedoista joten todisteet on ja syyllinen pyysi anteeksiPaikkakunta?
Viitasaarella ainakin huhutaan
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä. Työtön saa tunnukset Lifecareen. Työtön näkee sen potilaan terveystiedot kenen asioita hoitaa. Toki on vaitiolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä. Työtön saa tunnukset Lifecareen. Työtön näkee sen potilaan terveystiedot kenen asioita hoitaa. Toki on vaitiolovelvollisuus.
Työttömiä on kaikissa muissakin kaupungin yksiköissä toimistotöissä työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja ja palkkatukitöissä ja kyllä he asiakkaiden tiedot näkevät. Toki on vaitiolovelvollisuus. Toimistotöitä ei voi muuten tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan sitä kun tulee digi-identiteetti, digilompakko, terveys passi jne. Ei tavallisella kansalaisella ole mahdollisuutta pitää kaikista näistä huolta. Nytkin on kaikkia tietojen kalasteluhuijauksia ja ne vain lisääntyy jos kaikki tiedot on kännykässä ja jokaisen henkilön omalla vastuulla.
Käyttäkää käteistä rahaa, vähintäänkin sitä oikeaa pankkikorttia, suosikaa paperisia lomakkeita jne.
Paperilomakkeet on myös skannattuna tietojärjestelmissä diginä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on kaikissa muissakin kaupungin yksiköissä toimistotöissä työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja ja palkkatukitöissä ja kyllä he asiakkaiden tiedot näkevät. Toki on vaitiolovelvollisuus. Toimistotöitä ei voi muuten tehdä.
Kansalaiset itse huutavat, että työttömyyskorvauksen eteen on tehtävä töitä.
Ensin huudetaan, että työttömyyskorvauksen eteen on tehtävä töitä ja sitten kun työttömät näkevät asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja aletaan siitäkin huutaa.
Koittakaa nyt päättää mitä mieltä olette.
Eipä sitä kukaan tiedä onko niitä tietoja katseltu ellei itse pyydä lokitietoja nähtäväksi.
Itse kerran pyysin ja minulle soitettiin ja ihmeteltiin mitä varten niitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
OK.
Mistäpä sairaala sinusta tiedot ( lääkitys, peeussairaudet, alkergiat, muut riskitiedot) kun olet tajuton, ja menossa hätäleikkaukseen?
Hätähaulla, sallii tälläisessä tilanteessa tietojen haun.
Kuvitteletko ettei potilastietoja ole uteliaat mammat lukeneet arkistoista aiemmin? Se on sairaus. En silti haluaisi jäädä ilman pätevää hoitoa, koska hoitokertomusta ei ole ja itse mahdollisesti olen jamassa, missä en kykene kommunikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Harmi kun kehitys vaan menee täysin päinvastaiseen suuntaan. Marinin hallitus koitti ajaa digitaalista identiteettiä läpi...
Se on edelleen tulossa, valitettavasti. Älkää ottako sitä käyttöön.
Yhdessä tk:ssa siivooja oli lukenut niitä tuttujen paperisia sairauskertomuksia siivouksen lomassa. Nekin paperikansiot oli kenen tahansa luettavissa, kukaan ei välittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK.
Mistäpä sairaala sinusta tiedot ( lääkitys, peeussairaudet, alkergiat, muut riskitiedot) kun olet tajuton, ja menossa hätäleikkaukseen?
Hätähaulla, sallii tälläisessä tilanteessa tietojen haun.
Onko ne jotain meedioita kun arvaavat henkilöllisyyden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK.
Jos löydyt kadulta tajuttomana, niin eihän kukaan tiedä sinun henkilöllisyyttäkään.
Useimmalla on ajokortti, kelakortti, kirjastokortti tms. mukana.
Jos sadat ja tuhannet ihmiset käyttävät aikaa ja energiaa jonkun henkilön terveystietojen vatvomiseen, niiden väärentämiseen, rikosten suunnitteluun ja toteuttamiseen, niiden peittelemiseen ja osa tomppeleina toimivat tai juoksevat, koska heitä on höynäytetty väärillä tiedoilla, ei se ole multa pois. Siinähän pyörivät ja hyörivät. Kohdehan on jo varsinainen tähti, jos tuollaisen kohde on.
Kysyit häneltä hyvin. Taisi tietää useita potilaita, joilla kaikilla selkäkipu
ja kolme samaa lääkettä. On se vaan kumma, että kaikille selkäkivuista
kärsiville määrätään Litalgin, Sirdalud ja Panagod-eikö ole mitään muita
kipulääkkeitä ?