Muusikko EVELIINA on AUTISTI! Mielipiteitä?
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lievä asberger l. autistinen psykopatia kenties
Se on btw asperger.
Vanhentuneiden nimitysten käyttö kuten tuo autistinen psykopatia, ei ole asiallista.
Myös asperger on vanhtentunut nimitys, joka ei ole enää käytössä. Nykyään puhutaan vain autismin kirjosta erottelematta siitä aspergeria erikseen.
Tuo on kyllä melko harhaanjohtavaa musta, jos hyvin lievät tapaukset ja hyvin autistiset tapaukset puhuvat kaikki itsestään autisteina. Parempi olisi sanoa vaan olen kirjolla siinä tapauksessa.
Tämä on just tällaista ulkoa päin tulevaa määräilyä, jossa kerrotaan, miten jonkun ihmisen pitää itseään kutsua ja miten ei. Osa haluaa sanoa, että on autistinen, osa sanoo itseään autistiksi. Myös termi as on käytössä (autism spectrum).
Muutenkin tämä "neurotyypillisten" tapa määritellä jokin asia häiriöksi ("autisminkirjon häiriö", "tarkkaavaisuuden häiriö", "käytöshäiriö") on hyvin kyseenalaista. Tätä voisi verrata siihen, että vastaikään homoseksuaalisuus oli häiriö, tautiluokituksessa.
Neurotyypilliset "kuntouttavat" autisteja ja adhd-ihmisiä kohti normaalia, vaikka kukaan ei oikeastaan ole kysynyt, että haluavatko nämä "kuntoutuksen" kohteet "kuntoutua" sellaisiksi normaaleiksi, joiksi neurotyypilliset heidät haluavat. Varsinkin koululaitos on tässä rikollisen pahansuopa hyväksymään vain tietynlaiset, joten sitten tarvitaan diagnooseja, kuntoutusta, tukitoimia, koska se hyväksyttävän rooli on niin ahdas. Opettajakoulutukseen ilmeisesti seulotaan vain näitä "neurotyypillisiä", jotka eivät aisti, välitä tai reagoi mihinkään, menevät lauman mukana ja eivät koskaan saa aikaan mitään merkittävää.
Kuntoutus olisi ok, jos sitä tekisivät itse neurokirjolla olevat henkilöt, eivätkä sellaiset, jotka jossain hoitaja/sosiaalikoulussa ovat asioista lukeneet. JA kyllä, perheemme on ollut erilaisten kuntoutusten ja työskentelyjen kohteena, ja väkisinkin tulee mieleen jotkut muinaiset eheyttämiset, joissa ihmisiä parannettiin homoseksuaalisuudesta.
Hyvää luettavaa ja mietittävää tässä:
https://workplaceinclusiveness.com/2023/04/17/muutama-sana-neuromonimuo…
Vierailija kirjoitti:
Kohta kaikki julkkikset ovat autisteja.
Näin se menee.
Julkisuuteen millä keinolla tahansa jotta rahaa tulee.
Liian läpinäkyvää. Eves.
Harmi varmaan näille, kun niin moni julkkis on jo tullut ulos kaapista, joko oikeasta tai keksitystä, sillä ei enää saa riittävästi huomiota.
Nyt pitää keksiä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän harhaanjohtava tuo autisti sana, jos on kirjolla. Luulisi, että kun tuota ei liiemmin ulospäin huomaa, on kuitenkin enemmän siellä Asperger-päässä janaa. Lievempi tapaus. En toki tiedä, mutta esim. Kirjolla-sarjan nuoriin verrattuna.
Ei ole mitään janaa, jonka päässä on aspergerit. On olemassa vain autismin kirjo.
Autismin kirjo on jana, jolla on enemmän ja vähemmän autisteja. Tietenkin.
Ei ole, vaan se on kirjo, kuten sanotaan. Niin kuin väreistä voidaan erottaa eri komponentteja, niin kirjoissa on erilaisia ominaisuuksia erilaisina kombinaatioina. Kun olet tavannut yhden autistin, olet tavannut yhden autistin.
Autismin kanssa esiintyy monesti muuta neurokirjoa, kuten ADHD:ta (sekin on kirjo), Tourettea sekä aistisäätelyhäiriöitä. Kullakin voi lisäksi olla vahvuuksia, kuten hyperfokusta ja erityisiä mielenkiinnon kohteita, tai sitten ei. Toisilla on aistisäätely poikkeava; voi olla herkkyyttä johonkin suuntaan tai vaikeuksia aistia. Autistilla voi olla oppimissa haastetta vai vahvuutta, kuten kellä tahansa: hahmotushäiriö, valokuvamuisti, kielellisiä vaikeuksia, kielellisiä vahvuuksia (oppii kielen kuuntelemalla äänikirjan), ei kielellisen oppimisen häiriötä, absoluuttinen sävelkorva, liikunnallista erityislahjakkuutta, erinomainen muisti, lähimuistissa ongelmaa jne.). Kun näistä kaikista ominaisuuksista kullekin ihmiselle on perimän ja ympäristön toimesta tullut oma mixinsä, niin kyseessä ei todellakaan ole mikään jana, vaan avaruus. Autisteilla on myös keskimääräistä enemmän poikkeavaa sukupuoli- ja seksuaali-identiteettiä sekä (ehkäpä seurauksena ympäristöstä) mielenterveysongelmia, kuten ahdistusta, masennusta, kiusaamista, pakko-oireita jne.
Olepa hyvä ja piirrä mulle jana.
Kutsu mielummik artistiksi, äläkä käytä vääriä haukkusanoja.
Kirjolla on oikea termi. Ketään ei saa nimitellä!!
No jos suurin osa ihmisistä on yhtäkkiä autisteja niin kyllä sana menettää merkityksensä. Herätkää!
Mä en ole autisti kun ei ole autoa. Ajojortti kyllä on.
Basso minulla kuitenkin on kun olen basisti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole autisti kun ei ole autoa. Ajojortti kyllä on.
Basso minulla kuitenkin on kun olen basisti.
Nyt ei keskusteltu heikkolahjaisuudesta, se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkera vauvapalstamamma pystyy kumoamaan neuropsykologin antaman diagnoosin.
Neuro- tai muukaan psykologi ei voi antaa diagnoosia.
Meillä ainakin poliklinikalla autismiin erikoistuneet psykologit tekivät tutkimukset ja diagnosointi perustui niihin. Kaikilla psykologeilla ei ole osaamista diagnosointiprosessiin. Voin sanoa, että itse prosessi lapsenkin kohdalla oli pitkä ja oli jos jonkinmoisia tuntikausia kestäneitä haastatteluita ja tutkimusnivaskojen täyttöä, videokuvattiin ja tulkittiin lasta eri ammattilaisten toimesta ml. erikoislääkärit, haastateltiin erikseen opettajat jne. Ei siis todellakaan mikään lyhyt tai helppo prosessi. Diagnoosin saaminen vaatii suurempia ongelmia arkielämässä, että diagnoosin asettavat. Aikuisilla ja varsinkin naisilla tämä diagnoosin saaminen vielä paljon vaikeampaa mitä lasten. En lähtisi kyllä yhtään aliarvioimaan diagnoosien oikeellisuutta. Kyllä näissä testeissä ja haastatteluissa ym käydään kaikki niin perusteellisesti läpi, ettei näitä diagnooseja ilman kunnon perusteita anneta.
Eka kaikilla oli burnout, sitten masennus, jonka jälkeen kaksisuuntainen ja nyt autismi. Muotidiagnooseja.
Nämä "kyllä kaikilla on vähän ongelmia"-ihmiset et ymmärrä miten inhottavaa se on, kun saat kuulla olevasi outo ja kummallinen koko elämäsi ilman että tiedät yhtään mistä se johtuu. Omalla kohdallani diagnoosi selitti paljon, enkä ennen sitä ollut edes tajunnut että muut näkee maailman eri tavoin kun minä. Minulla on mm:
-Intensiivisiä erityismielenkiinnonkohteita. Lapsena nämä olivat todella kärjistyneitä, enkä suostunut tekemään tai puhumaan mistään muusta kuin näihin liittyvistä asioista. Ihmettelin miten muut pystyivät pysymään erossa omista mielenkiinnonkohtestaan, kadehdin sitä että joku pystyi tykkäämään kahdesta eri bändistä samaan aikaan. Saatan vieläkin kuunnella pelkästään samaa kappaletta kuukausia putkeen.
-Stimmausta. Aina kun yhdestä huudettiin tarpeeksi ja käskettiin lopettaa, tilalle nousi uusi stimmi.
-Ongelmia kivun säätelyssä. Umpisuolen posahdus oli jopa kutittelevaa, haava sormessa kuin koko käsi olisi upotettu laavaan ja happoon.
-Puhun monotonisesti ja ymmärrän asiat kirjaimellisesti. Minulla on robottimaisen tarkka kaava sille missä tilanteissa sanon mitäkin. Nykyään tuo on kuntoutuksen ansiosta parempaan päin, mutta ongelmia on silti.
-Teen asiat aina tietyssä järjestyksessä, jos tämä menee sekaisin en pysty toimimaan.
-Ongelmat sosiaalisuudessa. Minulla on käytännössä vain yksi kaveri.
-Erikoinen kehonkieli. Olen hyvin robottimainen.
-Hahmotuksen ongelmat, en usein näe itsestäänselviä asioita.
Mitäköhän vielä... No, tuossa kaikki isoimmat ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavoin myös autismidiagnoosi tehdään siten että "luotetaan ihmisen omaan kertomukseen". Ei ole mitään aivokuvaa tai verikoetta tai vastaavaa.
Olisikin se niin helppoa, että nepsyys näkyisi verikokeissa tai tavallisissa aivokuvissa.
Tarkemmilla menetelmillä on kyllä tutkittu esim. autismille ja ADHD:lle tyypillisiä piirteitä.
Mitään sellaista ei ole löydetty mikä olisi autisteilla "aivoissa". Kyse on siis inhimillisistä ominaisuuksista joiden kerromusen perusteella diagnoosi tehdään. Siitä on luotettavuus kaukana.
Juuri näin! Eikä varsinkaan sellaista, mikä olisi todistettavasti ollut "aivoissa" syntymästä saakka. Aivojen kehitykseen vaikuttaa perinnöllisten tekijöiden lisäksi elinympäristö. Vaikka muutaman vuoden iässä ilmenevien oireiden vuoksi tehdyissä tarkoissa tutkimuksissa pystyttäisiinkin löytämään aivoista jotakin, mikään ei osoita pitävästi, onko se synnynnäistä vai ensimmäisten elinvuosien seurausta.
Kyse on ikiaikaisesta psykologien ja psykiatrisen käsityskannan välisestä koulukuntakiistasta. Joitakin vuosikymmeniä sitten "autismin" syynä pidettiin varhaislapsuuden läheissuhteiden häiriöitä, mutta kun äityleitä ei enää saa syyllistää, syy vieritetään nykyisin lapselle itselleen leimaamalla hänet synnynnäisesti vialliseksi. Kannattaisi kuitenkin miettiä, keneltä synnynnäiset ominaisuudet on peritty. Aivan, vanhemmilta. Olisivatko nämä samat ominaisuudet ehkä mahdollisesti ilmenneet vanhempien käyttäytymisessä lapsiaan kohtaan?
Minä taas olin ihan ihmeissäni, kun ensin äitini oli linkannut puhelimeen mulle ja puolisolleni jutun jostain autistista.
Sitten juttelin tyttäreni kanssa, joka kertoi, että hänelle äitini oli epäillyt minun olevan autisti.
Olin myös ehkä vähän vihainen tälläisestä, että oli laittanut vihjailevan jutun meille ja puhunut selkäni takana minusta.
Enkä ole autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin muusikko ja havahtunut tähän autismiasiaan lapsen autismiepäilyn takia. Alan tulla siihen uskoon että muusikot ovat hyvin suurilta osin autisteja. Artistit siis. Koska se vaatii aivan erityisenlaista mielenmaisemaa. On niin epävarma ja epämääräinen ammatinvalinta että eivät normaalimmat tälle tielle lähde.
Tunnen myös melko paljon musiikkialan ihmisiä ja autismin kirjon piirteet näyttävät olevan muusikoilla yleisiä. Ovat hirveän hyviä oman instrumenttinsa (tai useampien sellaisten) kanssa, kurinalaisia ja omistautuvia. Alan ulkopuolisten ihmisten kanssa vuorovaikutus ei sen sijaan aina suju, koska katsovat musiikkia hyvin teknisestä ja puhdasoppisesta näkökulmasta, eivätkä ymmärrä sitä, että ns. tavallinen musiikin kuuntelija arvostaa musiikissa eri asioita kuin he. Myös opetushommat eivät aina suju heiltä, koska eivät osaa laskeutua oppilaan tasolle ja avata asioita niin, että oppilaat ne oivaltaisivat. Saattavat turhautuneena myös antaa palautetta töksäytellen tajuamatta sitä, että palautteen anto ei ole opettajan turhaumien purkua vaan oppilaan kehittymistä varten.
Nyt on kyllä sen verran sakeaa tuubaa, että häpeä. Täysin virheellistä tietoa. Terveisin muusikko ja instrumentin opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vähän vaikuttaa siltä, että autismi on tän hetken trendidiagnoosi, vrt. ADHD/ADD hetki sitten. Kohta on alan lääkäreiden oven takana jonoa, kun kaikki epäilee olevansa autisteja.
On aivan yhdentekevää mitä se on, koska diagnoosia on lähes mahdoton aikuisena saada. Silloin täytyy löytyä (todistettua) näyttöä sekä lapsuudesta että aikuisuudesta.
Ihmetellyt kanssa kuinka se voi tulla muka yhtäkkiä kun on muuten ollut ennen normaali.Siskoni on myös diagnosoitu tuollaiseksi.Oli ennen ihan normaali sitten sairastui aivo tukokseen joka saatiin leikattua.Eihän semmoinen ehkä koskaan parane mutta tuo tauti ei välttämättä hänellä ole vaan johtuu tukoksesta joka hänellä oli että puheen tuottaminen aiheuttaa vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika sentään. Onko tämä joku lääketeollisuuden juoni saada lääkkeitä kaupaksi ja ihmiset riippuvaiseksi huumeista 😹
Autismiin ei ole lääkettä. Olisikin, tekisi monen elämästä helpompaa.
Autismissa on puolensa. Siihen liittyy enemmän tai vähemmän haasteita ja rajoitteita, mutta se voi olla myös vahvuus ja voimavara.
Sama pätee myös esim. ADHD:hen ja oppimisen haasteisiin.
Tämä on huikeaa. Onkohän hänellä miten paljon kotona valokuvia junista?
En tiedä kun en tunne. Haluaa olla paljon yksin, introvertti enemmän luonteeltaan, häiritsee melu, en tiedä.
Ennenvanhaan puhuttiin vanhuksista että se on vaan vanhuudenhöperö kun oli ilmeisesti altshaimer vai oliko jo dementian asteella.
Autisteja on kai eri asteita, tiedän ystävän lapsen joka on hoitolaitoksessa ollut iät ja ajat.
Jep. Ennen oli vaan tyhmiä, laiskoja ja outoja ihmisiä. Nykyään tiedetään paremmin.