Yllätys! Pääkaupunkiseudulla on pulaa pätevistä varhaiskasvatusopettajista
Surkea palkka, karmeat työolot (kirjaindiagnoosit ja värikkäät) ja sijaiskiellot eivät houkuttele?!
Kommentit (9)
Suurin muutos on työn kuvan muuttuminen. Toimin 30 vuotta alalla ja suurimman osan aikaa pidin työstäni
Nykyiseen tyyliin järjestää tämä sama asia en enää lähtisi mukaan.
Ennen opettajat päiväkotiin koulutettiin tekemään käytännön työtä lasten kanssa. Sitä me myös teimme. Nykyinen koulutus luo illuusion, joka ei vastaa todellisuutta, joten valmistuneet eivät kykene työhön eivätkä viihdy siellä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin muutos on työn kuvan muuttuminen. Toimin 30 vuotta alalla ja suurimman osan aikaa pidin työstäni
Nykyiseen tyyliin järjestää tämä sama asia en enää lähtisi mukaan.
Ennen opettajat päiväkotiin koulutettiin tekemään käytännön työtä lasten kanssa. Sitä me myös teimme. Nykyinen koulutus luo illuusion, joka ei vastaa todellisuutta, joten valmistuneet eivät kykene työhön eivätkä viihdy siellä.
Kokoomus halusi Sipilän hallituksessa suurimman osan lastenhoitajista pois ja opettajia tilalle. Paperilla näin mutta todellisuus on toinen, kuten nähdään. Päiväkodissa hoito ja kasvatus on tärkeintä eikä byrokaraattinen paperirumba ja koulumaisuus. Kokoomus pilasi siis päiväkodinkin..
Olin 43-vuotiaana työtön ja hakeuduin te-toimiston opinto-ohjaajalle. Kerroin, että olen yhtenä vaihtoehtona harkinnut varhaiskasvatuksen opettajan ammattia. Yksi maisterin tutkinto jo löytyy ja niitä opintoja olisi ehkä voinut hyödyntää tässä tutkinnossa.
Opinto-ohjaaja tyrmäsi ideani suoralta kädeltä: *Mieti, minkä ikäinen olisit sitten kuin valmistut! Ei kannata.*
No, tavoite-eläkeikä on 69 vuotta. Tuskin jaksan näissä silpputöissä lähimainkaan noin pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Olin 43-vuotiaana työtön ja hakeuduin te-toimiston opinto-ohjaajalle. Kerroin, että olen yhtenä vaihtoehtona harkinnut varhaiskasvatuksen opettajan ammattia. Yksi maisterin tutkinto jo löytyy ja niitä opintoja olisi ehkä voinut hyödyntää tässä tutkinnossa.
Opinto-ohjaaja tyrmäsi ideani suoralta kädeltä: *Mieti, minkä ikäinen olisit sitten kuin valmistut! Ei kannata.*
No, tavoite-eläkeikä on 69 vuotta. Tuskin jaksan näissä silpputöissä lähimainkaan noin pitkälle.
Pyydä toinen lausunto. Ei kai yksi tyyppi voi päättää tuosta asiasta! Olet vielä nuori.
eiköhän kohta ole pulaa kaikista opettajista ja henkiöistä jotka joutuu tekemisiin näitten nykyisten hirviökakaroitten kanssa jotka kaikilta muilta pilaa oppimisen ja opettajat ajaa muihin hommiin
Ei kai kukaan ole niin elämäänsä väsynyt että...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä toinen lausunto. Ei kai yksi tyyppi voi päättää tuosta asiasta! Olet vielä nuori.
En, olen nyt 47 ja edelleen silpputöissä. Mitäpä siihen vastaan vänkäämään. Muistaapa kertoa tämän kokemuksen te-toimistolle, että yritetty on, kun seuraavan kerran olen työttömänä.
Pitää olla lehmän hermot jos päiväkodissa jaksaa. Kokeilin 2kk. Sitä ei usko ennenkuin kokee mikä meteli ja kaaos voi siellä pahimmillaan olla. 12min. kahvitauko oli ainut lepohetki. Ruokailukin työaikaa. Viikonloput meni toipumiseen. Lähdin koeajalla.
https://yle.fi/a/74-20197046