Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muusikko EVELIINA on AUTISTI! Mielipiteitä?

Kommentit (398)

Vierailija
161/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vähän vaikuttaa siltä, että autismi on tän hetken trendidiagnoosi, vrt. ADHD/ADD hetki sitten. Kohta on alan lääkäreiden oven takana jonoa, kun kaikki epäilee olevansa autisteja.

Hyvähän se on tunnistaa, että outoudelle löytyy selitys.

Miksi pitää olla diagnoosi, jotta voi olla outo? Outojakin on erilaisia. On outoa, jos jollakin ei ole diagnoosia.

Vierailija
162/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sentään. Onko tämä joku lääketeollisuuden juoni saada lääkkeitä kaupaksi ja ihmiset riippuvaiseksi huumeista 😹

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Nyt on autismi-sana trendaa kuten masennus pari vuotta sitten ja kaikki ilmoittautuu autisteiksi. Todella arveluttavaa.

Ai jos lääkäri on diagnosoinut autismin niin vauvapalstalainen voi kumota diagnoosin, koska autismi trendaa, ja on arveluttavaa?

Vierailija
164/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnassamme on asiat liian hyvin kun ihmiset kehtaavat pelleillä tuohon tyyliin.

Vierailija
165/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trendinä olivat : masennus ,sitten kaksisuuntainen mielialahäiriö ,nyt autismi . Jos on lahjakas jollakin osa-alueella,niinkuin jokainen meistä on ,toiset eivät ole löytäneet vielä sitä omaa polkuaan onko silloin diagnosoitava jokin sairaus? Mielestäni ei. Ne joilla on todellisia haasteita ollut pitkin elämää on ok saada diagnoosi ja apua että pärjää. Ei koske ketään henk.koht.tämä mielipiteeni,mutta saa miettiä ,olla kriittinen ajanirtaan.vrt.Tällä hetkellä tvssä pyörivä Kirjolla ohjelma. Trendaava aihe.Hyvä kun puhutaan,nostetaan pintaan asioiita. 

Mutta mietityttää,kuinka moni miettii omaa onko mulla nyt se ja se ,koska kaikilla näyttää olevan se. Olkaamme persoonia positiivisesti.

Kirjoituksessasi ei ole päätä eikä häntää

Vierailija
166/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että autisti-sanasta tuli muodikas samalla, kun Asperger on jäänyt virallisesti pois tautiluokituksesta.

Vierailija
167/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkenen epäillä. Ja mulla on itselläni diagnoosi.

Vierailija
168/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy autismitesti. Melko moni on ton testin mukaan ainakin lievästi autistinen. Ei ole mitään autismimittaria jos on lievästi autistinen. Oikeat autistit kyllä tunnistaa.

Vierailija
169/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen puhuttiin vain ujoista tai omituisista ihmisistä.

Vierailija
170/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen puhuttiin vain ujoista tai omituisista ihmisistä.

Nykyään määritellään kaikki asiat. Itsenään viihtyvä ihminen on introvertti, ylivilkkaalla on adhd. Lääketeollisuus kukoistaa, miksi ihmisen luonteenpiirteitä pitää lääkitä.

Diagnoosin saatua on hyvä vetää se kortti esiin joka asiassa, myönnän käyttäneeni itsekin asiaa hyödyksi vaikka hyvin voisi vaan todeta, että asiat johtuu siitä koska minä olen minä.

Vierailija
171/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Nyt on autismi-sana trendaa kuten masennus pari vuotta sitten ja kaikki ilmoittautuu autisteiksi. Todella arveluttavaa.

Ai jos lääkäri on diagnosoinut autismin niin vauvapalstalainen voi kumota diagnoosin, koska autismi trendaa, ja on arveluttavaa?

Mihin lääkäreitä tarvitaan, kun oikeat asiantuntijat ovat täällä :D

"Ei voi olla autistinen, jos ei ole epäsosiaalinen nörtti"

"Ei voi olla ADHD, jos on fiksu tai korkeakoulutettu"

"Epämiellyttävät ja hankalat ihmiset ovat narsisteja"

Vierailija
172/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös autismin kriteereitä kiristetty ehkä kymmenisen vuotta sitten? Ja Eveliina on saanut diagnoosinsa reippaasti sen jälkeen.

Vierailija
173/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt palasi mieleen että Eveliina on monessa haastattelussa esittänyt toiveen että kunpa sosiaaliset tilanteet olisivat helpompia hänelle.

Taas alkoi mietityttää missä määrin itsekin voisin olla kirjolla. Sosiaaliset tilanteet mullekin vaikeita ja kuormitun normaaleistakin ärsykkeistä nopeasti. Joudun käyttämään älyttömän paljon kuulosuojaimia, ilman merkittävää meluakin. Lapsena tuskaisin että miksi minua ei kiinnosta ihmiset vaan asiat. Huomasin että muut tykkää hengailla keskenään ilman agendaakin, mutta mulle kaveri läsnäolo oli kivaa ainoastaan jos rakennettiin majaa tai mäkiauto. Olen usein työelämän ulkopuolella, se on mulle erityshaaste. Tätä listaa voisi jatkaa monilla asioilla.

Joskus kysyin äitiltäni voisinko olla autisti. Hän kiisti sen jyrkästi. Samoin tk-lääkäri kyseenalaisti asian koska osaan niin hyvin matkia muita ja esittää normaalia, oikea autisti ei osaisi. Eli yksi keskeinen selviytymismekanismini on se että valikoin ihmisiä joista pidän, ja sitten jäljittelen heidän käytöstään. Oma identiteetti on vähän hukassa.

Olisi ihanaa jos autismin voisi todeta jotenkin helposti ja halvalla. Ikävintä on tällainen kun ei tiedä. Ilman diagnoosia vain soimaan itseäni kun en pysty siihen mihin muut - koska minähän olen ihan normo.

Vierailija
174/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevimmistä mielipiteistä tulee alanuolia. Kertoo ettei ihmiset tiedä asioista.

Vierailija
175/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on ns.selkeä autismitapaus. Käyttää kuulosuojaimia usein. Herkät aistit ja asioiden pitää mennä rutiininomaisesti. Tulee vihaiseksi jos rutiinit poikkeaa tavanomaisesta.

Vierailija
176/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinolla millä hyvänsä puheenaiheeksi.

Ulkopuolisuuden tunnetta kokee moni ilman autismiakin.

Vierailija
177/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika on oikeasti autisti.On älykäs mutta sosiaaliset taidot heikot. Ei ikinä kykene asumaan itsenäisesti.

Voiko olla jotenkin väärästi autisti?

Jokainen autismin kirjon henkilö on yksilönsä, ei voi yleistää, kuka on oikein tai väärin autistinen.

Vierailija
178/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähetit asian tänne ruodittavaksi, ei kuulu sinulle eikä muillekaan kommentoineille, joten, diagnoosi on tuo ja koeta elää sen kanssa. Minulle asia on ihan kunnossa, tsemppiä & jaksamista Eveliinalle!

Vierailija
179/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika on oikeasti autisti.On älykäs mutta sosiaaliset taidot heikot. Ei ikinä kykene asumaan itsenäisesti.

Todellinen älykkö.. :D

Kyllä autismikirjon henkilö voi olla hyvinkin taitava jossain asiassa, vaikka tarvitsisikin enemmän tukea muissa asioissa.

Jep, mun työpaikalla on näitä vaikeita autisteja, jotka tarvitsee apua ihan kaikkeen, mutta tulevat onnellisiksi kun saavat laskea jotain todella vaikeita laskutehtäviä päässään. Tai voivat olla esim aivan mestareita shakissa, vaikka kaikki normaali elämä vessakäynneistä lähtien on äärimmäisen vaikeaa.

Vierailija
180/398 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika sentään. Onko tämä joku lääketeollisuuden juoni saada lääkkeitä kaupaksi ja ihmiset riippuvaiseksi huumeista 😹

Autismiin ei ole lääkettä. Olisikin, tekisi monen elämästä helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme