Onko työpaikallasi työvoimapula ja miksi?
Kärsitäänkö työpaikallasi työvoimapulaa? Esim ei saada sijaisia tai kesätyöntekijöitä? Tai talossa jo olevat (osa-aikaiset) eivät halua tulla sijaistamaan? Lähteneiden tilalle ei löydy uusia? Mikä ala? Missäpäin? Miksi työntekijöitä ei tule? Mitä tilanteelle on yritetty tehdä?
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Hoito-ala, nuoremmat lähtee vuokrafirmoihin paremman palkan toivossa. Yhtään kesäsijaista ei vielä palkattu. Vajaa miehityksellä tehdään työt. Joka vuosi valmistuu hoitajia, mihin ne kaikki menee??
Opiskelen sairaanhoitajaksi, ja nyt toisena vuonna koko luokka on jo täystyöllistetty. Heti kun lasiin kilahtaa tarpeeksi opintoviikkoja, joka työharjoittelupaikasta ja miltei kaikilta kysytään josko opiskelija voi jäädä osa-aikatöihin sijaistamaan. Sairaanhoitajien koulutukseen kuuluu ainakin seitsemän useamman viikon työharjoittelua. Tietysti lähihoitaja-taustaisilla on jo opiskelut aloittaessaan työpaikka, jonka he sitten joko pitävät uudessa roolissa tai vaihtavat parempaan. Minullakin on jo työpaikka, mutta silti joka yhteydessä missä törmään alan vaikuttajiin, tarjotaan töitä. Joten ne valmistuvat ovat olleet jo useamman vuoden töissä ja todennäköisesti useammassa paikassa. Oikeasti kannattaa olla hyvin ystävällinen opiskelijoille, ottaa heti porukkaa mukaan, ja pitää valmentava asenne, niin ei tulevat kollegat valu ulos, koska tällä hetkellä on hyvin helppoa valkata parhaan ilmapiirin työporukka päältä.
Olen perhehoitaja ja kuulemma tekijöistä on pulaa. On sille yritetty tehdä paljonkin, on kampanjoita ja rekrytilaisuuksia, mutta riittävän monet ei halua sijaisperheeksi tai tukiperheeksi ryhtyä. Moni niistä jotka ryhtyy, lopettavat parin vuoden jälkeen, "ei jaksa". Että vaikka miten rekrytään, niin pula jatkuu vaan, kun kaikki ei kuitenkaan pysy. ...Missäpäin? Ympäri Suomen. Sote-alaan kuuluu tämä.
Ravintola-ala. Korona vei ison osan tekijöistä ja uusia ei kouluttaudu alalle. Hyvät tekijät, jotka osaavat edes perusasiat ovat niin harvinaisia, että ovat jo hyvin palkattuina jossain tai keikkailevat freelancerina.
Extrafirmoista tulevat sijaiset ovat usein kielitaidottomia tai/ja eivät osaa yhtään mitään. Tuntuu olevan tämän nuoremman sukupolven ongelma, että ei osata eikä yritetä tehdä itse vaan kysytään kaikki tekoälyltä. Kokoajan pitää pitää kädestä ja opastaa, oma aika menee lähinnä siihen.
Uudet työntekijät ovat, että "kirjota nää mulle ylös". Kirjoita itse itsellesi muistiinpanoja, jos ei jää päähän?
Pomot haalii harkkareita ja noita extroja ja pitäisi nyt olla positiivinen ja ohjata ja opastaa. Kun tarttisi sellaisen kaverin, kenen varaan voi laskea ja vaikka pääsisi itse vähän vähemmällä. Ja tiedätte mitä meinaan, asioita saa ja pitää voida kysyä,mutta nää jotkut "apukädet" käy ihan tupladuunista itselle.
"Miten työttömänä oleva osoittaa osaamisensa? Mullakin on näyttöjä mutta on sanottu että ne on vanhentuneita "
Se, my dear friend, ei juurikaan kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesätyöntekijöitä vaikea saada. Keittiöala, palkka n.2000€ bruttona. Tänä vuonna on hyvä tilanne, saadaan valita jopa neljästä haastatellusta hakijasta yksi. Jonain vuonna on ollut yksi hakija.
Mikä pula se on, jos on paikkaa kohden 1 - 4 hakijaa? Jos on vain yksi, niin sitten otatte sen yhden. Sehän olisi täydellinen tilanne. Ei siellä keittiössä nyt mitään niin ihmeitä tarvitse pysty tekemään. Jos työtä hakee niin siihen luultavasti myös pystyy. Ihme nirsoilua työnantajilta.
Tunnen keittiöalan amiksen käyneen, joka hakee neljää alan paikkaa kuukaudessa joka kuukausi. Paikkoja on aina auki vähintään tuon neljän verran. Työttömänä koronasulun alusta, ikää on, ei autoa. Ei pääse edes haastatteluun. Olen katsellut, niin usein on kunnalla samakin paikka auki monta kerta
Kunnat hakevat vain tunnin varoitusajalla paikalle soitettavia sijaisia, joille sitten pahimmilleen ei kerry työtunnin työtuntia jopa kuukausiin.
Jos joku sitten joskus jää vakitöistä eläkkeelle, jonossa on aikoja sitten sovittu, kuka on seuraava.
Ne kaikkein joustavimmat ovatkin niin hyviä nälässä kituuttamisessaan, että nehän kannattaa pitää sijaisena, eikä vakiduunia tule koskaan.
On työvoimapula, hoitoala, mielenterveysala, vastaanottotyö, Etelä-Suomi. Ei olla saatu kesäsijaisia eikä muitakaan sijaisia vuosiin. Lähihoitajia olisi välillä tarjolla harjoitteluun työssäoppimiseen, mutta meillä ei ole heille töitä.
Meillä tarvitaan useita psykiatriseen hoitotyöhön syventyneitä sairaanhoitajia, pari psykologia ja yksi psykiatrikin palkattaisi heti, jos olisi saatavilla normaalilla kuukausipalkalla eikä ultrakalliilla ostopalveluhinnalla. Sairaanhoitajilla pitäisi mielellään olla lisäkoulutuksia, esim. psykoterapeuttikoulutus, menetelmäkoulutuksia tai edes jokin sopiva lyhytterapeuttikoulutus. Työtön herättäisi epäluuloja, koska alalla on täystyöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala. Korona vei ison osan tekijöistä ja uusia ei kouluttaudu alalle. Hyvät tekijät, jotka osaavat edes perusasiat ovat niin harvinaisia, että ovat jo hyvin palkattuina jossain tai keikkailevat freelancerina.
Extrafirmoista tulevat sijaiset ovat usein kielitaidottomia tai/ja eivät osaa yhtään mitään. Tuntuu olevan tämän nuoremman sukupolven ongelma, että ei osata eikä yritetä tehdä itse vaan kysytään kaikki tekoälyltä. Kokoajan pitää pitää kädestä ja opastaa, oma aika menee lähinnä siihen.
Uudet työntekijät ovat, että "kirjota nää mulle ylös". Kirjoita itse itsellesi muistiinpanoja, jos ei jää päähän?
Pomot haalii harkkareita ja noita extroja ja pitäisi nyt olla positiivinen ja ohjata ja opastaa. Kun tarttisi sellaisen kaverin, kenen varaan voi laskea ja vaikka pääsisi itse vähän vähemmällä. Ja tiedätte mitä meinaan, asioita saa ja pitää voida kysyä,mutta nää jotkut "apukädet" käy ihan tup
Ei, kyllä teillä on nyt peiliin katsomisen paikka. Älä sano ihmistä "apukäsiksi". Koskaan. Ketään. En ihmettele, ettei teille ole tulijoita.
On. Tuo riistoporvari, kokkare, ei suostu maksamaan edes yhdeksää euroa tunnilta palkkaa. Mutta kyyllää koko ajan, että syntyykö saumaa. Itse ajattelin antaa sille föönipäälle painavan syyn ja vedän turpiin.
Peräsuolenlaskeumien vuoksi.
Niin.
Tavallaan on. Ne joiden pitäisi tehdä työ on karsittu minimiin työnantajan säästäinnostuksesta joten tekijöistä on pulaa, mutta sellaisia turhia epämääräisiä korkeastipalkattuja haahuilijoita joiden tarkoitus on ollut jo vuosikymmeniä suhteessa hyötyyn lähes minimaalinen. Lähinnä he vain aiheuttavat työilmapiirin heikentymistä ja harmistuneisuutta erittäin kiireisissä pienipalkkaisissa
Työnantajani kärsii työvoimapulasta siksi, että hän ei halua maksaa palkkaa, ei osaa tehdä mitään järjestyksessä ja on muutenkin vittumainen mies.
Työntekijät ovat karanneet toiseen firmaan ja tekevät entisiä kehitystöitään entiselle isännälle kolminkertaisin kustannuksin toisen isännän palveluksessa. Kuuluvat viihtyvänkin siellä.
Kärsitäänkö työpaikallasi työvoimapulaa? Kyllä
Esim ei saada sijaisia tai kesätyöntekijöitä? Joo
Tai talossa jo olevat (osa-aikaiset) eivät halua tulla sijaistamaan? Osittain, mutta kyllä enemmän niin päin että ne jotka tekee osa-aikaista syystä tai toisesta tekee tarvittaessa enemmän. Osalla taas on töitä myös muualla.
Lähteneiden tilalle ei löydy uusia? Joo ja ei. Alalta lähtee enemmän työntekijöitä kuin tulee.
Mikä ala? Hoitoala
Missäpäin? Länsi-Suomessa
Miksi työntekijöitä ei tule? Ihan ykdinkertaista tuohon ei ole vastata. Siihen on monia syitä.
Mitä tilanteelle on yritetty tehdä? Useinkin tuntuu että ei. Hoitoalasta ei edes haluta alaa jolla ketään kiinnostaisi työskennellä.
Ei ole työpaikallani työvoimapulaa. Hakijoita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, ei ole tulijoita kun pitäisi tehdä muutakin kuin istua tietokoneella.
Oletteko kokeilleet palkan tarjoamista?
Eivät varmana ole. Tohon vielä väliin vuokrafirma niin ei ihme ettei tulijoita ole
Miksikö? Koska olet työtön. Oikeat työt menevät paikanvaihtajille.