Onko työpaikallasi työvoimapula ja miksi?
Kärsitäänkö työpaikallasi työvoimapulaa? Esim ei saada sijaisia tai kesätyöntekijöitä? Tai talossa jo olevat (osa-aikaiset) eivät halua tulla sijaistamaan? Lähteneiden tilalle ei löydy uusia? Mikä ala? Missäpäin? Miksi työntekijöitä ei tule? Mitä tilanteelle on yritetty tehdä?
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
On työvoimapulaa. Olen kunta-alalla. Pomoja ja ne ovat ihan kädettömiä, on liikaa ja suorittava porras tapetaan ylitöillä. Edes vanhenevia ei säälitä. Päinvastoin heistä otetaan kaikki irti, jotta eivät pääse terveenä eläkkeelle.
Eli ei vaan palkata ketään, kyse on rahasta, ei työvoimapulasta.
Teen asiakaspalvelutyötä tietokoneen äärellä, asiakkaat soittavat. Työpaikallani ei ole varsinaisesti työvoimapulaa, mutta työntekijöiden vaihtuvuus on melko suuri. Työntekijöitä ei ole hankala saada, mutta heitä on vaikea saada pidettyä kauemmin yrityksen työntekijöinä. Uskon, että syynä on kolmivuorotyö sekä se, että työn luonne saattaa olla melko erilaista siihen mitä uudet työntekijät ovat kuvitelleet sen olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilintarkastusala, siistiä sisätyötä ja hyvä palkka, mutta hakijoita ei yksinkertaisesti ole.
On laaja etätyömahdollisuus, liikunta ja virike-edut, joustava työaika, mutta kun ei kukaan edes hae paikkoja, jotka avoinna.En keksi muuta selitystä kuin sen, että kotona lorviminen on kivampaa. Edes yliopistokaupungeissa ei ole hakijoita.
Pystyykö tuota tekemään kuka tahansa? Ei vaadita erityisosaamista?
Pystyy tekemään, soveltuvaa koulutusta toki vaaditaan (ellei ole selkeää näyttöä osaamisesta) mutta kun se soveltuva koulutus on KTM tai tusinatradenomi, niin ei todellakaan vaadita mitään valtavaa panostusta, näitä molempia kun tälläkin palstalla haukutaan, minkä ehditään.
Silti KTM/tradenomit valittaa, kun ei ole töitä ja hakemuksia ei tälle alalle tule.
Taloushallinnon osaajista tuntuu olevan pula. Voisiko syy olla siinä, että niitä tehtäviä ulkoistettiin Intiaan muutamia vuosia sitten - ja perselleenhän se meni. Ei Intiassa hallita taloushallintoa eikä kyllä I T-hommiakaan. Mutta ala lakkasi kiinnostamasta.Samoin kävi rakennusalalla duunarihommissa aikoinaan, kun alettiin haalia vierastyövoimaa oikein urakalla,niin eiväthän fikstu suomaliset sitten tietenkään kouluttatuneet alalle.
Oletteko kokeilleet rekrytä ammattikorkeasta? Voisin kuvitella tradenomeja kiinnostavan,jos mahdollistatte samalla opinnäytetyön tekemisen - palkkaa maksaen tietenkin.
Ei saada tekijöitä koska huono ja laiska johtaja. Ei viitsi rekrytä. Ja jos jonkun onnistuu tänne saamaan, henkilö häipyy nopeasti. Meillä on myös huonot palkat. Johtaja on suurin syy miksi työntekijöitä on häipynyt tiheään tahtiin. Itse olen talossa vain siksi, että saan jonkinlaisen elannon kun opiskelen. En joudu hakemaan mitään tukia. Pieni ohjelmistotalo. Insinöörit ei tule meille koska muualta saa paremman liksan, paremmat edut ja parempaa johtamista.
Olen eläkkeellä mutta eläke ei riitä ja olisi kiinnostusta tehdä vielä töitä kun vielä pystyy ja jaksaa. MUTTA, kun verotus on ihan kohtuutonta ja ansiot pudottaa asumistuen ja joutuu vielä maksamaan saatua takaisin Kelalle niin mitä siitä jää itselle muuta kuin työn ilo ja sekin tuntuu olevan jo poissa kun kirjoituksia seuraa.
On. Työvoimapulaa on, koska kaupan alalla on surkeat palkat, huonot vuorolisät, epämukavat työajat, hektinen työtahti ja haasteeton ja yksitoikkoinen työ. Kaupan alalla on tarjolla osa-aikaista urakkatyötä kurjalla tuntipalkalla. Kaupan alalla henkilökunta kohtaa jatkuvaa henkistä väkivaltaa ja kunnianloukkauksia joiltakin asiakkailta. Ilkeät ja vi##umaiset asiakkaat käyttäytyvät töykeästi ja uhkaavasti henkilökuntaa kohtaan.
Kaupan alalla on myös paljon sairauslomia ja työuupumusta ja työntekijöitten vaihtuvuus on suurta.
On pula. Työskentelen valtion laitoksessa. Omalla osastollani oli 2000-luvulla parhaimmillaan 14 vakituista, useita määräaikaisia, useita tuntityöläisiä. Kesäisin otettiin kesätyöntekijöitä.
2010 mennessä vakituisia 11, 80% muista vähennetty.
2015 mennessä 8 vakituista, kaikki muut vähennetty.
2023 5 vakituista.
Koko ajan tullut töitä lisää, jokainen vakituinen enemmän tai vähemmän seonnut. Multitaskausta äärimmilleen vedettynä. Lopputuote (muun laitoksen ja laitoksen asiakkaiden palvelu) heikennetty äärimmilleen.
Kaikenlaista pakkokokousta ja puhe- / kieli- / kulttuuritaidottomien perehdyttämistä tullut mukaan (= työelämään tutustuvia tms) viihdyttämistä lisätty.
Veronmaksajilta tuleva raha laitokseen lisääntynyt kaikki vuodet mutta kaikki mennyt uusien johtajavakanssien keksimiseen ja lisäämiseen. (Eli hyvä veli- ja mafiakerroksia lisätty dramaattisesti.
Kun aloitin 1991 oli isommassa kokonaisuudessamme laitoksen sisällä 3 pomoa, nyt ehkä 30.
Teillä siis pelkästään naisia johtamassa kerta munatonta johtamista
Suurta bluffia koko työvoimapula. Uskokoon ken tahtoo. Eiköhän ole kyse rahasta. Johtoporras ja sijoittajat haluavat omansa. Mitä suuremmat elinkulut Suomessa sitä suuremmat palkat johtajilla jne.
Meilläkin vaikeuksia löytää mafyke-opettajia lukioon. Eikä edes olla periferiassa.
Nyt pitää joka tyypin irtisanoutua ja kertoa syy mennessään, jos alkaisi palkanmaksukykyäkin sitten löytymään.
Oppiipahan !
Voiko täysin kouluttamaton ihminen olla fiksumpi kuin yrityksen johto tai sen pitkäaikaiset työntekijät. Moniko palkkaa ihmisen jonka tuntee uhaksi? Pitää tuntea itsensä tärkeäksi ja paska valuu vain alaspäin. Mitä jos haastattelussa oleva henkilö on fiksumpi kuin haastattelija?
On ja siksi että kaikki haluaa palkkaa 3500 euroa vaikka palkan pitää olla noin 2100 euroa.
Keikkailen kaupan alalla ja keikkaa riittäisi enemmän kuin oman alan töiden lisäksi ehtii.
Ei kärsitä ja olen SUomen liki ainoa alallani joten saan määrätä palkkani itse tai mm pankit saavat tehdä hommansa itse. Kun tehtiin KIKY tuplasin palkan ja nyt syksyllä triplasin palkan kun Orpon hallitus. ihan vuttuillessani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, ei ole tulijoita kun pitäisi tehdä muutakin kuin istua tietokoneella.
Oletteko kokeilleet palkan tarjoamista?
Minun palkkani on yli suomalaisten keskitason, samaan hommaan ollaan työntekijää hakemassa, minulla kun on jo pari vuotta sitten tullut eläkeikä täyteen. Ei ole tulijoita
Oletteko kyselleet löytyykö oppisopimuslaista? Ainakin ammattikoulut pukkaa nykyään opiskelijat mielellään kokonaan tai osittain oppisopimukselle, on nykyään tosi joustavasti sovittavissa mitkä osiot opiskelee töissä ja mitä koulussa. Ehtisit opettaa siihen nuoren tlihin ja pääsisit eläkkeelle?
Oletteko kuulleet idiotismista? Lukemisen opetteluun ei riitä ainostaan että tuntee kirjaimet ja sanat. Myös sisältöä pitää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööriys vaati tietynlaisen tylsän ja mököttävän luonteenlaadun. Sellaiset ihmiset ovat historiaa muualla kuin jossain Pohjanmaalla. Siellä kaikki taas on yrittäjiä.
Et taida itse olla insinööri? Itse teen rakennusinsinöörin hommia ja täytyy sanoa, että tässä työssä täytyy käyttää paljon enemmän luovaa ongelmanratkaisua ja ihmissuhdetaitoja kuin mitä stereotypiat sanovat. Tämä on myös työvoimapula-ala. Osittain syy on siinä, että suunnittelutehtävät on huonommin palkattuja kuin urakointipuolen tehtävät. Toinen syy on varmaan se, että onhan tämä vaativaa duunia ja koulutus ei kunnolla valmenna niihin haasteisiin, mitä töissä tulee joka päivä vastaan. Helpompaakin hommaa on siis tarjolla.
Insinöörillä rakennuksilla pitäisi olla vähintään parin vuoden kokemus rakennus alalta ennen kuin ansaisevat insinöörin paperit.
Suunnittelijat ja arkkitehdit taasen joutaisivat mennä TET tiin rakennustyömaille vuodeksi tai pariksi ennenkuin saisivat tehdä koiran koppia isompia rakennus suunnitelmia.
"On. Insinöörejä tarvisimme useitakin. Syy miksei niitä meinaa löytyä on, että käytännössä alan insseillä on täys'työllisyys. Välillä aina joku vaihtaa ja tulee meille, mutta liikettä on myös toisin päin. Ulkomailta on saatu houkutelluksi muutamia."
Tämäkin on todella outoa, koska tunnen jopa tuplainsinöörin joka on duunaritöissä koska ei ole saanut koskaan oman alan töitä, kituuttaa parin tonnin palkalla julkisella.
Tunnen it-puolen insinöörin joka oli aika kauan työttömänä kun ei saanut oman alan töitä, meni sitten amikselle opettamaan it-juttuja sijaiseksi. Ei siinäkään palkka viittä tonnia ollut.
Velipoika valmistui it-tradenomiksi, eikä töitä ole löytynyt, oli töissä pitkään ennen amk opiskelua firmassa jossa tehdään hissien komponentteja.
En tiedä mikä teidän ala on, mutta kyllä insinöörejäkin on työttömänä varmasti satoja jos ei tuhansia valtakunnan tasolla, ei tarvitse ulkomailta asti etsiä.