Onko työpaikallasi työvoimapula ja miksi?
Kärsitäänkö työpaikallasi työvoimapulaa? Esim ei saada sijaisia tai kesätyöntekijöitä? Tai talossa jo olevat (osa-aikaiset) eivät halua tulla sijaistamaan? Lähteneiden tilalle ei löydy uusia? Mikä ala? Missäpäin? Miksi työntekijöitä ei tule? Mitä tilanteelle on yritetty tehdä?
Kommentit (515)
Viime kesänä yksi kesätyöntekijä oli viikon ja lopetti. Taisi osastolla pelätä liikaa koronaa, kun piti kokoajan ohjeistaa, että ei kulje ne kertakäyttöiset käsineet kädessä kokoajan. Käsihuuhde ja saippua on keksitty ja niitä saa käyttää.
On. Insinöörejä tarvisimme useitakin. Syy miksei niitä meinaa löytyä on, että käytännössä alan insseillä on täys'työllisyys. Välillä aina joku vaihtaa ja tulee meille, mutta liikettä on myös toisin päin. Ulkomailta on saatu houkutelluksi muutamia. Ongelma on Suomen palkkataso ja verotus. Ei esim. Yhdysvalloista ole oikein motivaatiota tulla siksi tänne. No mitä tilanteelle on yritetty tehdä? Vaikka ja mitä. On rakennettu työantajamielikuvaa, oltu messuilla, tehty oppilaitosyhteistyötä, käyty puhumassa yliopistolla, kehitetty palkka- ja uraohjelmaa ja tietenkin pyritty vakinaistamaan kesätyöntekijöitä. Fakta silti on, ettei me kohtalaisen pienenä yrityksenä voida kilpailla esim. palkassa isojen jättien kanssa. Syy tulla meille pitää olla jokin muu, kuin selvästi esim. nykyistä korkeampi palkka. Mutta meilläkin on keskipalkka siinä 5000e/kk, on lounas- ja liikuntaedut, uusimmat työvälineet, kattava työterveyshuolto, vapaat työajat ja etätyöt, työsuhdematkalippu (tai parkkipaikka hki keskustassa). Nyt ainoa toimiva keino on ollut käyttää headhunteria aina silloin, kun pula on niin kova, että tekijä on yksinkertaisesti pakko vaan löytää.
On, ei ole tulijoita kun pitäisi tehdä muutakin kuin istua tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet palkan tarjoamista?
Ruokakauppa. Pohjoinen suomi. Ei opiskelijoita tuurailemaan, koska paikkakunnalla enää lukio ja muutama hassu amis-ala, ala-ikäiset ei käy.
Työpaikalla huono maine, kaupan alan huono palkka + osa-aikatyö + työntekijöistä revitään ihan kaikki irti minimimiehityksellä ja kovilla tavoitteilla. Kokoaikatyötä ei kyllä kukaan jaksaisikaan ja harva tosiaan jaksaa tehdä yhtään esim saikkupaikkausta.
Kaikenlaista rekrykampanjaa ollut, ei auta. Juuri saadaan raavittua kasaan kesätyöntekijät ja melkein kaikki on otettava jotka hakee. Kukaan ei suosittele työpaikkaansa muille.
Olen sähköjakeluverkkoasentaja. Fyysisesti ja henkisesti raskasta ja ajallisesti sitovaan työtä. Kuolema on läsnä joka päivä ja asiakkaat ei ole sähkönhinnasta johtuen siellä helpoimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppa. Pohjoinen suomi. Ei opiskelijoita tuurailemaan, koska paikkakunnalla enää lukio ja muutama hassu amis-ala, ala-ikäiset ei käy.
Työpaikalla huono maine, kaupan alan huono palkka + osa-aikatyö + työntekijöistä revitään ihan kaikki irti minimimiehityksellä ja kovilla tavoitteilla. Kokoaikatyötä ei kyllä kukaan jaksaisikaan ja harva tosiaan jaksaa tehdä yhtään esim saikkupaikkausta.
Kaikenlaista rekrykampanjaa ollut, ei auta. Juuri saadaan raavittua kasaan kesätyöntekijät ja melkein kaikki on otettava jotka hakee. Kukaan ei suosittele työpaikkaansa muille.
Minä vaihdoin hyvä palkkaisesta työstä juuri alalle. Tein sopimuksen 10h kuukaudessa. Mikä ettei sitä voisi pohjoiseenkin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on yli suomalaisten keskitason, samaan hommaan ollaan työntekijää hakemassa, minulla kun on jo pari vuotta sitten tullut eläkeikä täyteen. Ei ole tulijoita
Läheltä seuraan pariakin sähköalan yritystä, tehdään pientä yhteistyötä, pieniä yrityksiä, töitä riittäisi, laajentaa voisi, yrittäjät painaa duunia niska limassa. Etsivät kokoajan työvoimaa, mutta vain kokeneet asentajat kelpais, kumma kyllä, ne kokeneet asentajat on jo töissä, parhaat kovilla palkoilla isoissa firmoissa, laitoksissa, kaivoksissa jne.
Ratkaisu ei kelpaa. Heidän pitäisi lähteä hakemaan koulunpenkiltä niitä asentajanalkuja. Ottaa harjoitteluun, opettaa kunnolla, palkata kesätöihin, viikonlopputöihin, mihin tahansa. Kaupungissa on monta sähköalan opiskelijaa, kulkevat koulussa kauempana. Jos niitä ei nyt jo kouluaikana sitouta paikallisiin yrityksiin, niin ne jää sinne isompiin kaupunkeihin joissa kelpaavat hanttihommiin jo alaikäisenä ja keskeneräisenä.
Pätee varmaan moneen muuhunkin alaan ja moneen pikkukaupunkiin joissa ei enää ole oppilaitoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on yli suomalaisten keskitason, samaan hommaan ollaan työntekijää hakemassa, minulla kun on jo pari vuotta sitten tullut eläkeikä täyteen. Ei ole tulijoita
Oletteko kyselleet löytyykö oppisopimuslaista? Ainakin ammattikoulut pukkaa nykyään opiskelijat mielellään kokonaan tai osittain oppisopimukselle, on nykyään tosi joustavasti sovittavissa mitkä osiot opiskelee töissä ja mitä koulussa. Ehtisit opettaa siihen nuoren tlihin ja pääsisit eläkkeelle?
Matkatoimisto. Ala kuolemassa. Ei kukaan nuori halua kouluttautua alalle, kun loppu on lähellä.
On. Yhdellä työntekijällä on niin paöjon poissaoloja, että tilalleen ei saa enää ottaa sijaisia.
Koulussa työskentelemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kyselleet löytyykö oppisopimuslaista? Ainakin ammattikoulut pukkaa nykyään opiskelijat mielellään kokonaan tai osittain oppisopimukselle, on nykyään tosi joustavasti sovittavissa mitkä osiot opiskelee töissä ja mitä koulussa. Ehtisit opettaa siihen nuoren tlihin ja pääsisit eläkkeelle?
On kyselty kaikista paikoista, mutta kun ongelma on siinä, että oikeasti pitäisi tehdä täyttä päivää ja täyttä viikkoa pois tietokoneen äärestä niin homma ei nuoria kiinnosta. Tämä on valitettava tosiasia. Täälläkin valitetaan ettei saa vakitusta paikkaa, mutta kun sitä tarjotaan niin ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyselty kaikista paikoista, mutta kun ongelma on siinä, että oikeasti pitäisi tehdä täyttä päivää ja täyttä viikkoa pois tietokoneen äärestä niin homma ei nuoria kiinnosta. Tämä on valitettava tosiasia. Täälläkin valitetaan ettei saa vakitusta paikkaa, mutta kun sitä tarjotaan niin ei kiinnosta.
Mikä ala on kyseessä?
Pula on osaavista esihenkilöistä/pomoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala on kyseessä?
Kysytäänpä näinpäin: kuinka monta nuorta tunnet, joka olisi valmis tekemään päivän töitä ilman kännykän vilkuilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin hyvä palkkaisesta työstä juuri alalle. Tein sopimuksen 10h kuukaudessa. Mikä ettei sitä voisi pohjoiseenkin lähteä.
Tervetuloa Ouluun. Täällä ruokakaupoissa sama tilanne. En jaksanut enää joten sanoin itseni irti.
Kesätyöntekijöitä vaikea saada. Keittiöala, palkka n.2000€ bruttona. Tänä vuonna on hyvä tilanne, saadaan valita jopa neljästä haastatellusta hakijasta yksi. Jonain vuonna on ollut yksi hakija.
Alalla on työvoimapulaa huonon palkan ja työolojen vuoksi. Meillä työolot on hyvin kohtuulliset, mutta ei hakijat sitä tiedä. Emme vaadi edes alan koulutusta jos maalaisjärkeä löytyy ja yleinen siisteys hallussa, itse työ ei ole mitään rakettitiedettä.
Meidän työpaikassa työ on kesäpainotteista(tämä on etu lähinnä sellaisiin työpaikkoihin joihin haetaan nimenomaan nuoria saamaan ensimmäisiä kokemuksia työelämästä) ja osaan kohteista vaaditaan oma auto huonojen kulkuyhteyksien vuoksi. Tänä vuonna järjesteltiin työntekijät niin että haetaan kesätyöntekijää vain työpisteeseen johon pääsee bussillakin, yhdelläkään hakijoista ei ole edes autoa käytössä. Nykyään harvalla työttömällä on varaa pitää autoa tai hankkia sellaista kesätyötä tai satunnaista keikkatyötä varten.
Hoitoala.
Huono johtaminen.
Tarve vakituisille (ilmoituksissa haetaan vakituisia), mutta tarjotaan vaan runkosopimusta eli keikkasopimusta.
Huono työilmapiiri, taas munaton johtaminen taustalla.
Minimipalkan tarjoaminen.
Yksityisen sosiaalipalvelualan TES on aivan paska.