Onko työpaikallasi työvoimapula ja miksi?
Kärsitäänkö työpaikallasi työvoimapulaa? Esim ei saada sijaisia tai kesätyöntekijöitä? Tai talossa jo olevat (osa-aikaiset) eivät halua tulla sijaistamaan? Lähteneiden tilalle ei löydy uusia? Mikä ala? Missäpäin? Miksi työntekijöitä ei tule? Mitä tilanteelle on yritetty tehdä?
Kommentit (515)
Huono työilmapiiri jota muutama vakituinen työntekijä pitää yllä. Tauot venyvät, valikoivat työt, juoruavat toisista. Ottavat porukkaan jos olet samanlainen. Muita ei edes tervehditä. Esimiehet tietävät tilanteen koska olen asiasta puhunut mutta ei sille mitään tehdä. Täysin tehottomia työntekijöitä mutta ilmeisesti vaikea irtisanoa.
Eräs kauemmin ollut työntekijä oli jo aiemmin ottanut asian puheeksi. Esimies ilmeisesti ottaa näitä välillä puhutteluun mutta mikään ei muutu. Tää työkaveri lähti alkuvuodesta pois ja itse olen jo ilmoittanut että olen enää kesän vaikka tarjosivat vakipaikkaa. Vaihtuvuus kova. Muutama työntekijä sinnitellyt useamman vuoden kun eivät uskalla irtisanoutua. Heiltä mennyt into työhön aivan täysin. Itse ennemmin lähden vaikka huonompi palkkaiseen työhön kuin jään nykyiseen.
Meille it-alalle haetaan koko ajan tyäntekijöitä. Ei meillä varsinaisesti pulaa ole, mutta työnantaja haluaa näyttää menestyvältä ja trendikkäältä kun on olevinaan työntekijäpula. oikeasti halutaan halpaa ja hyvää. Niitä ei usein ole samassa paketissa. Jos joku halpa palkataan, tietää se yhdelle aiemmalle lähtöpasseja.
Kuopiossa sama homa että pulaa on ainakin sairaalassa laikkareista.
Esimiehet itse piruja! En voi kyllä edes suositella kellekään, valitettavasti.
Työntekijöiden hyvinvoinnilla ratsastetaan työpaikka ilmoituksissa, mutta sillä ei ole oikeasti paskankaan väliä!
Soteala, se varmaan riittäisi jo yksin selitykseksi. Lisäksi syrjäinen sijainti. Pulaa on siis hoitajien lisäksi lääkäreistä ja esim toimintaterapeuteista ja muista vastaavista ammattihenkilöistä. Ja kroonista laatua, aina puuttuu joku ammattilainen.
"On. Insinöörejä tarvisimme useitakin. Syy miksei niitä meinaa löytyä on, että käytännössä alan insseillä on täys'työllisyys"
Omituista. Minkä alan insinöörejä tarvitsette?
Opiskelisin heti jollekin tekniselle työllistävälle alalle, jos tietäisin, mikä se on. Koodarille ei hommia löydy.
Vierailija kirjoitti:
Meille it-alalle haetaan koko ajan tyäntekijöitä. Ei meillä varsinaisesti pulaa ole, mutta työnantaja haluaa näyttää menestyvältä ja trendikkäältä kun on olevinaan työntekijäpula. oikeasti halutaan halpaa ja hyvää. Niitä ei usein ole samassa paketissa. Jos joku halpa palkataan, tietää se yhdelle aiemmalle lähtöpasseja.
Kuinka halpana teille pääsisi? Minulle kelpaisi työskennellä pienelläkin palkalla, kunhan olisi töitä.
Motivaatio Banaani kirjoitti:
Elät vain yhden kerran,miksi työskentelisit itsellesi haitallisissa työpaikoissa? Kun vielä valinnan varaa on.
Kenellä on valinnan varaa, kenellä ei. Olisin vaikka aidan seipäänä, kunhan siitä maksettaisiin palkkaa.
Jos firma ei löydä tekijää oli ala mikä tahansa, niin siellä on jotain todella pahasti vialla. Tarjotaan jotain "kilpailukykyistä" orjapalkkaa tai haluttais et joku tulee tekee ilmaseen. Huono sijainti, pulju on jossain huitsin humpassa. Huono ilmapiiri, huonot johtajat, wokehörhöily jne.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se mol.fi ole juuri sitä varten että siellä olisi kaikki työpaikat koottuna kätevästi? Itse käytän mol.fi, duunitori ja LinkedIn, jälkimmäisin on vain työpaikkojen selaamista varten surkein vaihtoehto ja olen itse saanut sieltä vähiten vastauksia.
Ei todellakaan ole. Ei sinne ole työnantajan mikään pakko paikkaansa pistää tarjolle, ja useimmat ei pistäkään.
No nyt on kun jengi ei pääse valumaan työpaikalle, tai ne julkisen liikenteen vasemmistoideologista utopiaa elävät viherhörhöt. Vain turbodieselporukka ja muutama fillaroija on nyt paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ongelmana löytää tekijöitä, alana finanssiala ja olen ollut mukana rekrytoimassa juristeja, tietoturva-asiantuntijoita ja data-analyytikkoja. Kaikista näistä on akuutti pula työmarkkinoilla ja paikkoihin ei ole välillä yhtään sellaista hakijaa, jota voisi harkita.
Miksi ei voi harkita?
Olette liian nirsoja. Mites sitä tällainen data-analytiikkaa opiskellut pääsisi koskaan uran alkuun, kun ette voi edes harkita vastavalmistunutta? Mm. pankkeihin olen koettanut hakea, ja aina tyssää puuttuvaan työkokemukseen. On mulle suoraan sanottukin, että jos joku otetaan, niin se otetaan kilpailijafirmasta. Piiri pieni pyörii, palkat nousee.
Ja työttömät teillekään tuskin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
It-ala. Paljon lähtee porukkaa ja tilalle vaikea saada ketään. Huono johtaminen on suurin syy siihen että täältä lähdetään pois vuoden jälkeen. Ne jotka ei lähde, palaa loppuun tai muuten kyynistyy. Asia on kyllä tiedossa johtoportaassa, mutta sille ei ole osattu tai haluttu tai viitsitty tehdä mitään.
No ei ole alalla työvoimapulaa. Terveisin eräskin hakija.
Apteekkiala ja etenkin farmaseutit. Järkyttävä pula kaikkialla, koko ajan yli satoja työpaikkoja auki ympäri Suomea. Ala ei pysty pitämään nuoria, jotka eivät halua kouluttautua vain kandiksi nostamaan vähän päälle parin tonni palkkaa ja aloittamaan eläkeputkityön jo ollessaan noin 2223-vuotiaita. Työ on melko liukuhihnamaista asiakaspalvelutyötä ja alkaa toistamaan itseään melko nopeasti. Kiire ja paine sekä vastuu suuret verrattuna palkkaan, vuorotyö kuormittaa, arkipyhä useimmiten töissä. Ei ihme, että moni jatkaa opiskelua proviisoriksi parempien työehtojen, -aikojen ja palkkojen takia tai sitten vaihtaa alaa tai päätyy teollisuuden puolelle töihin.
Usealla eri alalla on tullut vastaan työvoima pula ja henkilöstön venyminen mahdottomiin suorituksiin.
Itsekin yrittäjänä olleena ja muilla töissä myöskin on kaikkialla ollut sama ongelma.
Jo vuosia sitten ravintola alalla on työvoima pula tai ei varsinaisesti pulaa vaan ongelmia. Johtamis ongelmat joka laittoi henkilöstön vaihtamaan työpaikkaa ja se kertoo paljon.
Samoin oli taksi alalla ja siinä ei ongelmana ollut työn saaminen varsinaisesti vaan kokonaisuudessa löytyi paljon parannettavaa ja erot näkyivät räikeästi hyväksikäyttönä ja oikeuksien polkemisena.
Palkkaus, työajat, ylityöt kokoajan, hyväksikäyttö, ota tai jätä asenne kyllä sen joku toinen sitten tekee, kiire, asiakkaat, lomat, vapaapäivät, sairastumiset, eläkemaksujen laiminlyönti, luvat, vaatimukset ilman perusteita, verotus sekä riski joutua uhriksi ilman mitään syytä.
Ongelmat olivat siis kokonaisuudessa täysin työntekijän vastuulla kaikessa. Tuloksen teko, johtaminen, työn ja vapaa ajan suhde hämärtyi kun aina oli vain töissä. Korvaukset eli palkka jne eivät olleet vakioita. Ahkera ja tunnollinen sekä luotettava kuljettaja sai tehdä paljon töitä yötä päivää ja siinä ei noudatettu mitään työaika lakeja olimme prosenttipalkalla joka perustui tulokseen suoraan. Jos oli hiljaista niin palkkakin jäi pieneksi. Opiskelijat ym tekivät paljon yövuoroja viikonloppuisin mutta niissä päätyöntekijäkin tienasi parhaiten joten ei niitä annettu pois ilman syytä.
Rakennusala joka on muuttunut paljon aikaisemmasta 1990 laman jälkeen.
Töitä oli paljon ja palkka hyvä. Lama toisin tuhosi koko alan. Nyt on sama käynnissä tai oikeastaan muutos joka oli ongelma alalla kun alettiin vaatimaan kaiken maailman kortit joista oikeasti tuli ongelma kun niiden kautta joko sai tai jäi saamatta työt. Kortti lupa systeemi osoitti ekonomien ja uusyrittäjien tehneet siitä itselleen siistin sisätyön ja rahastus toiminnan.
Ei se kortti oikeastaan ollut muuta kuin rahastuksen takia luotu turhake ja kymmenien korttien bisnestä työntekijöiden rahastamiseksi.
Vuokratyön tekijät saivat niiden kautta paremman palkan ja vastuuta ei lainkaan. Jos työ tai työpaikka ei kiinnostanut kymmeniä paikkoja oli heille tarjolla. Sutta ja sekundaa tuli sen takia paljon. Alihankkijat ottivat töihin kaikki jotka saivat mutta luottamus ym jäi täysin tois sijaiseksi olihan kortti vakuutus pätevyydestä. Tosin sillä ei taattu mitään kuitenkaan. Kieli ongelmat kuten monissa muissakin töissä nousivat esiin ja samoin taidot.
Kyllä suurin osa työvoima pulasta johtuu kulttuurin muutoksesta joka alalla.
Vastuu on kuulijalla ei puhujalla. Työssä kuin työssä vastuuton toiminta alkaa johtajasta ja liukuu alas päin vastuuttomuutena. Rekrytointi on ulkoistettu ja ihmiset eivät välitä seurauksista tai siitä miksi osa tekee mitä haluaa ja toiset korjaa jäljet.
Oikeastaan työvoima pulasta kärsivät alat ovat itse luoneet kulttuurinsa. Ei työntekijät sitä ole luoneen vaan poliittiset päättäjät ja firmojen välinpitämätön johto. Siksi aloilla on kirjavaa sakkia joista ei kukaan muuten työllistyisi osaamattomuuden ja välinpitämättömyyden takia. Heistä tuli muille työntekijöille iso riesa. Näin maailma muuttui 2000 luvulla ja vastuu kaikkeen katosi samoin kaikki huonot asiat toteutuivat.
Monen alan ongelmat ovat puhtaasti huonon johtamisen tuomaa ongelmaa, jolle johto on yleensä itse täysin sokea
On työvoimapulaa. Olen kunta-alalla. Pomoja ja ne ovat ihan kädettömiä, on liikaa ja suorittava porras tapetaan ylitöillä. Edes vanhenevia ei säälitä. Päinvastoin heistä otetaan kaikki irti, jotta eivät pääse terveenä eläkkeelle.
Huono johtaminen, huono palkka ja työ on henkisesti kuormittavaa. Työnantajalla on kuvitelma että työntekijät elää vain työtä varten. Vaihtuvuus suurta. Kukaan ei ole ollut kahta vuotta pidempään. Potentiaaliset ja kykenevät tekijät alkaa olla loppuun käyty, eikä halukkaita enää ole tulossa tilalle. Erikoistoimiala johon ei löydy helposti koulutettuja tekijöitä.
Meillä on töissä työpula. Monella töitä riittää vain pariksi tunniksi päivässä, loppuaika näprätään puhelinta. Jostain syystä ei lomauteta, vaan yritetään haalia vielä lisää työntekijöitä, esim minut. Ihan varmuuden vuoksi, koska joskus sitä töitä sitten taas on ja lässynlää. En aio tänne jäädä, yritän saada osa-aikasiivoojan paikan. Siellä on kuulemma paikkoja, mut en ole vielä kellekään kelvannu.
On. Syynä yhden ryhmäläisen vakava sairastuminen ja toisen ennenaikainen eläköityminen. Uusia on yritetty rekrytoida, huonolla menestyksellä. Käytännössä Suomessa juuri kenelläkään ei ole tarvittavaa osaamista, hakijoista 9/10 on ulkomailta, ja suomalaiset järjestään epäpäteviä. Ulkomaalaisia taas on todella vaikea saada tulemaan Suomeen. Palkkataso on sama mitä esim. Keski-Euroopassa, mutta syrjäinen sijainti, pimeys ja kylmyys nähtävästi pelottavat. Iso syy taustalla lienee myös se, että vaimot eivät ole halukkaita muuttamaan kielitaidottomina tänne periferiaan vain miehensä työn vuoksi.
sote alalta kuuluu kummia, että pk saa sijaistaa vuosikausia / kymmen saamatta vakituista paikkaa. Monissa työpaikassa on siis pätkätyö pula!!! ei vakituispula. :D